ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
POMOCY ! Bateria li-ion - jak ustalić pojemność?
Autor Wiadomość
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Wto 25 Paź, 2011   POMOCY ! Bateria li-ion - jak ustalić pojemność?

Witam Forumowiczów,
Przeglądałem tematy z działu Osprzęt i nigdzie nie natknąlem się na łopatologiczne wyjaśnienie jak zmierzyć pojemność baterii złożonej z ogniw li-ion oraz jak zmierzyć pojemność pojedynczych ogniw (gdy jest ich kilkadziesiąt i żeby nie trwało to rok :wink: )

Zakupiłem latem 80 używanych ogniw 18650 (2400 mAh) od jednego z kolegów z forum (na allegro bez gwarancji więc ryzykowałem, ale wydawało się z rozmowy ze sprzedającym że jeszcze pożyją). Z tych ogniw wybrałem 70 najlepszych (po naładowaniu sprawdzałem spadek napięcia na połaczonych parach ogniw na rezystorze 1ohm/10W - czyli prąd rozładowania ok. 1C) i następnie odpowiednio dobierając ogniwa, połaczyłem w pakiet 10s7p. Teoretycznie pownieniem więc mieć baterię mniej więcej 36V/17Ah. Ku memu zaskoczeniu, przy próbie jazdy mogłem przejechać kilkaset metrów i ... już. Wygląda na to że bateria mi się jedynie przyda do jakichś testów, nic więcej.

Planuję kupno nowych ogniw (tzw. leżaków) bo jest na nie gwarancja 30 dni. Koszt jednak jest niemały więc muszę szybko sprawdzić pojemność ogniw by ewentualnie zdążyć zwrócić te wadliwe.

I teraz powracam do pytań. Jak zmierzyć pojemność ogniw a jak baterii?
Mam ładowarkę Turnigy 8150 więc myślałem że jak ustawię parametry rozładowania stałym prądem to po odczytaniu czasu trwania, będę mógł to oszacować. Niestety prąd rozładowania nie był stały i malał w trakcie procesu. Zwróciłem też uwagę na licznik który pojawia się w prawym dolnym rogu wyświetlacza - wg instrukcji niby podaje pojemność. Ale w jakich jednostkach? Bo nijak mi to nie pasowało do mojej baterii.

Bardzo proszę o pomoc osoby doświadczone w stosowaniu ogniw li-ion.

Zdjęcie0288.jpg
bateria
Pobierz Plik ściągnięto 1517 raz(y) 393,31 KB

_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Śro 26 Paź, 2011   

Chcesz to wyślę Ci gratis ze dwa "moje" ogniwa (tylko za przesyłkę byś zapłacił jeśli można ?) i sobie zmierzysz.
Jak Ci spasują to kupisz więcej a jak nie to wykorzystasz te dwa do czegoś innego (ja np. używam do latarki) lub zutylizujesz.
Pojemność nominalna 1,25Ah (ale myślę, że te 1Ah to mają).
Pytanie czy nie potrzebujesz mocniejszych aby tyle nie lutować ?
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 26 Paź, 2011   

Witam Forumowiczów,
CZESC
Przeglądałem tematy z działu Osprzęt i nigdzie nie natknąlem się na łopatologiczne wyjaśnienie jak zmierzyć pojemność baterii złożonej z ogniw li-ion oraz jak zmierzyć pojemność pojedynczych ogniw (gdy jest ich kilkadziesiąt i żeby nie trwało to rok :wink: )
NO NIESTETY JESLI CHCESZ MIERZYC POJEDYNCZA POJEMNOSC KAZDEGO DOKLADNIE TO NIESTETY POKOLEI JEDNO PO DRUGIM.

Zakupiłem latem 80 używanych ogniw 18650 (2400 mAh) od jednego z kolegów z forum (na allegro bez gwarancji więc ryzykowałem, ale wydawało się z rozmowy ze sprzedającym że jeszcze pożyją). Z tych ogniw wybrałem 70 najlepszych (po naładowaniu sprawdzałem spadek napięcia na połaczonych parach ogniw na rezystorze 1ohm/10W - czyli prąd rozładowania ok. 1C) i następnie odpowiednio dobierając ogniwa, połaczyłem w pakiet 10s7p.
sPRAWDZANIE SPADKU NAPIECIA TO JEDEN ZE SPOSOBOW SPRAWDZENIA.
Teoretycznie pownieniem więc mieć baterię mniej więcej 36V/17Ah. Ku memu zaskoczeniu, przy próbie jazdy mogłem przejechać kilkaset metrów i ... już. Wygląda na to że bateria mi się jedynie przyda do jakichś testów, nic więcej.
JAKI BYŁ SPADEK NAPIECIA I JAKIE OBCIAZENIE PRADOWE? CZY PRZYPADKIEM STEROWNIK NIE ODCIAL ZASILANIA ZE ZGLEDU NA SPADEK NAPIECIA?
CZASEM ZDAZA SIE ZE KTORES OGNIWO W KTORYMS SZEREGU SIE ROZLUTUJE I STAWIA WYRAZNIE WIEKSZY OPOR. pROAD NIBY PLYNIE ALE OGNIWO JEST 'MARTWE'.
OWOCOJE TO DUZYM SPADKIEM NAAPIECIA. TAKIE MIEJSCE TEZ ZWYKLE MOCNO SIE GRZEJE.


Planuję kupno nowych ogniw (tzw. leżaków) bo jest na nie gwarancja 30 dni. Koszt jednak jest niemały więc muszę szybko sprawdzić pojemność ogniw by ewentualnie zdążyć zwrócić te wadliwe.
JESLI KUPISZ 80+% ZA 2 ZL PALUSZEK TO SIE OPLACI. JESLI PO 4 ZL POWAZNIE PRZEMYSL KUPIENIE MODELARSKICH LIPOLY. POZORNA OSZCZEDNOSC WYJDZIE PRZY ILOSCI CYKLI PRACY BATKI

I teraz powracam do pytań. Jak zmierzyć pojemność ogniw a jak baterii?
Mam ładowarkę Turnigy 8150

http://www.hobbyking.com/...?idproduct=7523
TAKA?

więc myślałem że jak ustawię parametry rozładowania stałym prądem to po odczytaniu czasu trwania, będę mógł to oszacować.
PO CO CZASU TRWANIA? FUNKCJA DISCHARGE PODAJE MAH.
Niestety prąd rozładowania nie był stały i malał w trakcie procesu.
MOZESZ TO JAKOS ROZINAC? CZYM MIERZYLES PRAD? MOJA LADOWARKA PO USTAWIENIU PRADU ROZLADOWANIA ROZLADOWUJE TYM PRADEM AZ DO OSIAGNIECIA PEWNEGO POZIOMU NAPIECIA NA OGNIWIE. NIE MIERZYLEM PRADU MIERNIKIEM. NATOMIAST FAKT ZE ZAFALSZOWANA JEST OCENA NAPIECIA. LADOWARKA POD OBCIAZENIEM POKAZUJE NIZSZE NAPIECIE NIZ W RZECZYWISTOSCI. PRZYNAJMIEJ MOJA.
Zwróciłem też uwagę na licznik który pojawia się w prawym dolnym rogu wyświetlacza - wg instrukcji niby podaje pojemność. Ale w jakich jednostkach? Bo nijak mi to nie pasowało do mojej baterii.
NIE WIEM O CO DOKLADNIE CHODZI/
POZDRAWIAM
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Śro 26 Paź, 2011   

@tomasz_kombi

Napisałeś: "i sobie zmierzysz". No właśnie jak? To jest dla mnie problem bo nie wiem jak do tego podejść :grin: Mam jeszcze inne ogniwa do testów...
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 26 Paź, 2011   



00700 mAh
Ostatnio zmieniony przez toft Śro 26 Paź, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Śro 26 Paź, 2011   

@toft

Dzięki

Cytat:
NO NIESTETY JESLI CHCESZ MIERZYC POJEDYNCZA POJEMNOSC KAZDEGO DOKLADNIE TO NIESTETY POKOLEI JEDNO PO DRUGIM

Ale jak?

Cytat:

JAKI BYŁ SPADEK NAPIECIA I JAKIE OBCIAZENIE PRADOWE? CZY PRZYPADKIEM STEROWNIK NIE ODCIAL ZASILANIA ZE ZGLEDU NA SPADEK NAPIECIA?

Ja sądzę że sterownik obciął z uwagi na spadek napięcia tyle że napięcie nie powinno tak szybko paść.
Prąd mierzyłem w czasie jazdy. Utrzymywał się na poziomie 10A przez kilkaset metrów po czym spadał dość szybko. Nie mam podłączonego miernika napięcia na stałe, ale mierzyłem je stacjonarnie - przytrzymywałem koło odkręcając na maxa manetkę. Spadało do ok. 36 V ale pomiar trwał kilkanaście sekund.

Cytat:
JESLI KUPISZ 80+% ZA 2 ZL PALUSZEK TO SIE OPLACI. JESLI PO 4 ZL POWAZNIE PRZEMYSL KUPIENIE MODELARSKICH LIPOLY. POZORNA OSZCZEDNOSC WYJDZIE PRZY ILOSCI CYKLI PRACY BATKI

Chciałem kupić 50 szt (aby mieć ok. 12Ah). Niestety są po 8 zł co dałoby 400zł. Lipole przeglądałem wczoraj na hobbyking - cena jest na razie przerażająca przy takich samych parametrach ale może rzeczywiście z uwagi na trwałość byłoby to opłacalne. Jeszcze pomyślę.

Cytat:
PO CO CZASU TRWANIA? FUNKCJA DISCHARGE PODAJE MAH

Czyli to jest chyba ta właśnie liczba (licznik) która zmienia się od 0 i pojawia w prawym dolnym rogu wyświetlacza. Nie znałem jednostek.

Cytat:
MOZESZ TO JAKOS ROZINAC? CZYM MIERZYLES PRAD? MOJA LADOWARKA PO USTAWIENIU PRADU ROZLADOWANIA ROZLADOWUJE TYM PRADEM AZ DO OSIAGNIECIA PEWNEGO POZIOMU NAPIECIA NA OGNIWIE. NIE MIERZYLEM PRADU MIERNIKIEM. NATOMIAST FAKT ZE ZAFALSZOWANA JEST OCENA NAPIECIA. LADOWARKA POD OBCIAZENIEM POKAZUJE NIZSZE NAPIECIE NIZ W RZECZYWISTOSCI. PRZYNAJMIEJ MOJA.

Obserwowałem wskazania na wyświetlaczu ładowarki i tam prąd się zmieniał, stąd moje wątpliwości. Pewnie szybko napięcie osiągało szczyt i stąd prąd szybko malał :cry:


Cytat:
http://www.hobbyking.com/...?idproduct=7523
TAKA?

tak, dokładnie taka. Na zdjęciu, w miejscu gdzie jest 19,8V(6s), po uruchomieniu ładowania/rozładowania pojawia się ten licznik o którym pisałem
Cytat:
NIE WIEM O CO DOKLADNIE CHODZI/

No to własnie ten licznik :grin:

Wygląda z tego że trzeba naładować baterię (ogniwo) i następnie użyć funkcji rozładowania (discharge) by zobaczyć pojemność? Nie ma innych metod?

[ Dodano: Sro 26 Paź, 2011 ]
@toft

Na zdjęciu masz liczbę 700 na tym liczniku

[ Dodano: Sro 26 Paź, 2011 ]
to oznacza 700mAh?
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 26 Paź, 2011   

popatrz na podpis pod zdjęciem z moja ładowarką. Zakładasz klemy na ogniwo, ustawiasz prąd np 0.5c i mierzysz

Obserwowałem wskazania na wyświetlaczu ładowarki i tam prąd się zmieniał, stąd moje wątpliwości. Pewnie szybko napięcie osiągało szczyt i stąd prąd szybko malał :cry:

NIe pomyliło ci się z ładowaniem? wtedy prąd maleje. Osiąga napięcie 4.1V (lub4.2) i wtedy prąd ładowania sukcesywnie maleje, aż do wartości 10% poczatkowo zadanego. Wtedy następuje wyłączenie.

Zmierz kilka ogniw będziesz wiedział na czym stoisz. Mozesz też przecież rozładować całą baterię na ładowarce. No może pół bo masz 10s a ladowarka do 8s. Jak podłączysz przy rozładowaniu balancer to (przełacza się chyba guzikiem plus) zobaczysz napiecia na poszczególnych szeregach. Możesz łatwo oszacować który (ten z dużym spadkiem do innych) jest najsłabszy.

No chyba ze paluszki sa juz do niczego. Moje zdjecie przedsawia pomiar z rozladowywania baterii do laptopa 4s2p ktora nominalnie powinna miec 4300mAh. Laptop chodzil na niej 5 min.

A tak wogóle, naładowałeś baterie? bo nie pisałeś ile mah Tobie weszło w czasie ładowania.
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Śro 26 Paź, 2011   

Dziękuję za pomoc.

Ogniwo zbudowałem w weekend więc to były moje pierwsze doświadczenia również z Turnigy. Rzeczywiście pisałem o ładowaniu i o pomiarze prądu i czasu, nie wiedziałem dokładnie o co chodzi z tym licznikiem pokazującym pojemność - teraz już wiem :oops:

Bateria jest tak skonstruowana że po podłaczeniu wtyku do ładowania, łączone są równolegle sekcje tak aby uzyskać 5s i w takiej konfiguracji ładowałem całość (z balancerem).
Nie rozładowywałem jednak w ten sposób, więc jak będę w domu w piątek to popróbuję.

Baterię oczywiście naładowałem aż do pikania ładowarki że już koniec. Ustawiłem najpierw na li-ion (4,1V na ogniwo) a potem jeszcze na próbę na li-pol (4,2V na ogniwo). Ile mi energii weszło nie wiem bo nie wiedziałem jak interpretować ten licznik a w tej chwili nie pamiętam. Bateria jałowo pokazwywała napięcie trochę ponad 41V więc wyglądało że wszystkie sekcje są naładowane.

Jeszcze raz dziękuję. Pewnie dokonam zakupu jednak li-ion i zbadam je w ten sposób. Będę mieć gwarancję że do baterii biorę dobre ogniwa żeby tyle pracy nie posżło na marne. Mam zresztą w planie by nie lutowac ogniw a zrobić obudowę z łatwą ich wymianą. Zobaczymy czy mi się uda.

[ Dodano: Sro 26 Paź, 2011 ]
@tomasz_kombi - zapomniałem podziękować za propozycję wysyłki ogniw. To miłe z Twojej strony. Pojemność 1Ah jest dla mnie jednak za mała. Bateria wyszłaby zbyt duża a chciałbym zmniejszyć jej gabaryty.

@toft
Cytat:
sPRAWDZANIE SPADKU NAPIECIA TO JEDEN ZE SPOSOBOW SPRAWDZENIA.

A jak to można zastosować w praktyce, bo byłby to dużo szybszy sposób sprawdzenia. Łączę ogniwo przez rezystor by uzyskać odpowiedni prąd i przez kilka sekund mierzę napięcie. Ja miałem prąd 1C a ogniwa bardzo róznie się przy tym zachowywały. Chyba tylko jedna para miała ok 4V. Reszta spadała dośc znacznie. Najwięcej było w okolicach 3,8V. Czy masz jakieś dane jak to się ma do pojemności?
Jeśli nie to mam zamiar zrobić taki eksperyment i przedstaaić wyniki na forum. Będę sprawdzał pojemność ogniwa poprzez rozładowanie na Turnigy. A następnie znów naładuję i sprawdzę spadek napięcia po podłaczeniu do rezystora. Dzięki temu można będzie na podstawie spadku napięcia pod obciążeniem wywnioskowac zgrubnie jakość ogniwa. To może być przydatne do szybkiego oszacowania z czym mamy do czynienia :wink:
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 26 Paź, 2011   

NIe mam danych na temat rzeczywistej pojemności ogniw wyznaczanej poprzez spadek napięcia przez krótki czas w funkcji obciążenia (prądowego). Temat jest ciekawy ale funkcja ta nie jest raczej liniowa więc trudno tu mówić generalnie o zależnościach. Mógłbyś poczytać trochę o statystyce, zanim zaplanujesz eksperyment:).
Wyznaczenie mediany dla twojego zbioru ogniw byłoby ciekawym zadaniem. Oczywiście nie należy się stresować,. To jak rozwiązywanie krzyżówki. Trzeba mieć ochotę i trochę czasu. Ale nawet suche wyniki co do ogniw będą fajnym materiałem do analizy dla zapaleńców. Na razie potestój kilka. Jak te kilka będzie kijowe to prawdopodobieństwo ze reszta tez dość rośnie:(.
Stworzenie jakiegoś obrazu jak ma sie chwilowy pomiar spadku napięcia do realnej mierzonej rozładowaniem pojemności będzie bardzo ciekawe. Tylko musiałbyś najpierw ładować do tego samego poziomu wszystkie ogniwa. Potem badać rezystorem (czyli opornikiem po nasymu). Przez jakiś ustalony czas. Nie wiadomo jak długi. Tu też trzeba by było pobadać na ogniwach wzorcowych rożne czasy aby wiedzieć jaki to ma wpływ. Błąd związany z tym ze potem musisz ponownie naładować do podobnego napięcia(niby nie wiele ale to zależny od przyjętego czasu podłączania opornika) też trudno oszacować.
No ale może da się to obejść po prostu rozładowując dalej...
Bardzo ciekawe zagadnienie. Obecnie nie umiem sobie odpowiedzieć czy na podstawie chwilowego pomiaru spadku napicia w wyniku obciążenia można określić krzywą rozładowania i z jakim prawdopodobieństwem, (lub błedem albo odchyleniem).
No generalnie świetna sprawa do przebadania:)/
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 26 Paź, 2011   

Jak montujesz baterie z wielu ogniw to musisz te ogniwa dobrać tzn.muszą one mieć podobne pojemności, oporności wewnętrzne,napięcia,wtedy dopiero łączysz je równolegle.Następnie ten pakiet równoległy rozładowujesz i sprawdzasz czy wszystko ok! Możesz rozładowywać rożnymi prądami żeby zobaczyć jak się pakiet zachowuje.Dopiero wtedy gdy wszystko jest dobrze łączysz w baterie szeregowo wyprowadzając przewody do balansera. Z baterią postępujesz podobnie sprawdzając prąd pod różnym obciążeniem włącznie ze znamionowym silnika i jeśli jest w porządku montujesz do roweru i jeździsz.Co i tak nie uchroni Cie od niespodzianek bo to ogniwa laptopowe i zawsze mogą paść, dlatego ta cena :lol: Po około roku eksperymentów sprzedaż to wszystko i kupisz porządne ogniwa LiFePO4 :lol:
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Śro 26 Paź, 2011   

Tak też mi się wydawało że badanie ogniw laptopowych pod tym kątem może być interesującym zagadnieniem dla konstruktorów nie dysponujących zbyt dużą gotówką. A statystykę to ja miałem na studiach ale to było oooo... dawno :mrgreen: Na szczęście mam w pracy kolegę matematyka to może coś razem wykombinujemy. Tyle że wymagać to będzie poświęcenia dużo czasu :cry:

Nad LiFePO4 to ja już się tyle razy zastanawiałem. Za każdym razem gdy wchodzę na strony z bateriami, liczę że cena będzie niższa niż poprzednio. A teraz to już w ogóle klapa bo kurs zł/USD jest kiepski. Zamówiłem w zeszłym tygodniu zestaw z silnikiem BLDC w kole.
mar56 pisał że jemu taki zakup pochłonął ok. 500 zł, mnie natomiast już 600 - z tego samego sklepu (liczę że obejdzie się bez cła). Ale kto wie? Może przyjdzie mi zbierać na zakup takich ogniw? A może jest kilka osób które chciałyby zakupić ogniwa/baterie LiFePO4 i wtedy koszty przesyłki (+cła) by się rozłożyły? :?:
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 27 Paź, 2011   

Ja prawdopodobnie będę kupował, ale z tego co liczylem (przynajmiej jeeśli źródłem jest bmsbattery czy inne elifebike) to generalnie koszty wysylki rosną raczej prawie liniowo. Reasumując zysk z zakupu moze ledwo starczy w polsce na dodatkowego kuriera ktory pchnei paczki. NO ale trzaba by ponownie sprawdzic
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Czw 27 Paź, 2011   

To fakt że z wysyłką nie jest różowo bo też próbowąłem rózne symulacje zakupów, ale możemy się przymierzyć. Jakby co to daj mi znać. Jeśli będę "przy kasie" :grin: to może się zdecyduję na wspólny zakup.
A może ktoś jeszcze dojdzie i jednak uda się ponegocjować koszty wysyłki?
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pią 28 Paź, 2011   

Przesyłki lotnicze tanio nie wychodzą do tego trzeba doliczyć jak się nie uda podatek (Chińczyk podaje zawsze zaniżoną cenę abyśmy nie płacili cła) + opłaty np DHL za zabezpieczenie transakcji 73zł także trzeba tak z 250zł dorzucić do ceny jeszcze.W przypadku jak w urzędzie celnym nie spodoba im się podana kwota za przesyłkę i zaczną wnikać to cena drastycznie pójdzie w górę niestety.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Pią 28 Paź, 2011   

Dlatego na razie jednak sie nie zdecyduję na LiFePO4. Koszty są za duże. Jakiś gość z allegro ma mi na próbę przesłać kilka ogniw SONY i SANYO do sprawdzenia pojemności. Gwarantuje powtarzalnośc więc w razie czego będę wiedział czego się spodziewaći będę świadomie podejmował decyzję o zakupie lub nie. Cena jest niezła bo odpowiednio 2 i 4,50.

Dzisiaj zacząłem już się bawić ładowaniem i kontrolowanym rozładowywaniem ogniw li-ion (mam ich trochę ze starych baterii laptopowych). Twa to niestety długo więc pewnie o ew. wynikach będę mógł mówić za kilka tygodni.
Przy okazji, gdy pojedyncze ogniwa ładowały mi się w ładowarce UltraFire, podłączyłem swoją nieszczęśną baterię do Turnigy w celu rozładowania. Jak pisałem wcześniej, podłączam ją jako 5s więc wypadkowa pojemność pokazywana przez ładowarkę powinna być ok. 2x większa niż użytkowa (10s). Chciałem zapodać maksymalny prąd rozładowania w Turnigy czyli 5A. Proces został uruchomiony ale ku mojemu zaskoczeniu, prąd rozładowania ustawił się na 1,3A i się nie zwiększa. To dziwne, bo pojedyncze ogniwo rozładowywałem dzisiaj proądem 2A (czyli ok 1C). Czy te 1,3A oznacza cały prąd rozładowania, czy może na pojednyczy pakiet (czyli sumarycznie rozładowanie szło by prądem 1,3*3). Czy ktoś wie dlaczego tak się może dziać? A może przyczyną jest jakiś słabszy pakiet(y).
Jutro jak znajdę chwilę to pobadam poszczególne pakiety równolegle połączonych ogniw i zobaczę jak się zachowają. Może to mi coś podpowie?
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group