ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
POMOCY ! Bateria li-ion - jak ustalić pojemność?
Autor Wiadomość
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 29 Paź, 2011   

Raczej cały. Mi tak się dzieje w momencie dużego wzrostu oporu a co za tym idzie gwałtownego spadku napięcia. Zapinasz na klemy? Zobacz czy ktoreś ogniwo nie jest wypalone czarne albo lekko napuchniete itp. Obejrzyj jeszcze raz luty.
 
 
maniakev2 
młodzik


Dołączył: 30 Lip 2011
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 29 Paź, 2011   

No i podaj dokładne oznaczenie akumulatorka bo na zdjęciu nie widać. Mam podobne ( kolor ) Panasonic CGR18650A i one wg producenta mają 2Ah:
http://home.roboticlab.eu...n_cgr18650a.pdf
ale jak popatrzysz na ch-ki to dla prądu 0.2C a dla 1-2C 1.9Ah.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 29 Paź, 2011   

ładowarka dlatego zmniejsza prąd rozładowania przy większej ilości cel bo ma stałą moc strat jaka może być wydzielona na tranzystorze i przy niższym napięciu masz większy prąd a przy większym napięciu niższy prąd.Moc max jaka może się wydzielić jest stała P = UxI.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Sob 29 Paź, 2011   

Sprawa zaczyna się powolutki klarować ale na razie odpowiem na pytania.
@toft
Nie zapinam na klemy. Mam zrobione połaczenie przez gniazdo i wtyk DSUB-50 w ten sposób że dla każdej szyny zasilania są zalutowane po kilka pinów. Wydaje się to być dobrym rozwiązaniem. Będę sprawdzał poszczególne pakiety (ogniwa) no i przyjrzę się całości lutów. Ale to później bo żona mnei wygania na zakupy :mrgreen:

@maniakev2
Oznaczenia na ogniwach mam takie:
SF US18650GR
T 6A117MF08H
Wiem że pojemność rzeczywista maleje przy poborze większego prądu dlatego połaczyłem więcej ogniw żeby ten 1C to był max przy stałym poborze.

@tomson
Zmylił mnei opis w instrukcji. Bo skoro można wybrać 5A a ładowarka jest maxymalnie na 8s to wydwało mi się że te 5A jest właśnie maksymalnym prądem dla pełnego zestawu. Ale pewnie to jest dla 1s a w miarę zwiększania napięcia rozładowywanej baterii do 8s, prąd będzie malał. Dlaczego jednak nie można tego odczytać ze specyfikacji?

Wspomniałem że sprawa zaczyna się klarować. Zostawiłem rozładowanie na noc i rano zobaczyłem komunikat błędu - niskie napięcie na jednej z cel:
1: 3,57
2: 3,58
3: 3,7
4: 2,46 - czyli w jednym z pakietów (4 i/lub 8) jest problem
5: 3,67

Jak tylko znajdę czas to się za to wezmę. Jest światełko w tunelu i może moja praca na złożenie tej baterii nie pójdzie na marne.
Dzięki wszystkim za pomoc. Będę informował co dalej.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 29 Paź, 2011   

Cytat:
ładowarka dlatego zmniejsza prąd rozładowania przy większej ilości cel bo ma stałą moc strat jaka może być wydzielona na tranzystorze i przy niższym napięciu masz większy prąd a przy większym napięciu niższy prąd.Moc max jaka może się wydzielić jest stała P = UxI.
Tak tylko ta daje te 5 amper przy pakiecie 8s przy rozladowaniu. O ile pakiet jest zdrowy.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 29 Paź, 2011   

No ta ładowarka z wiatrakiem może rozproszyć w ciepło na obudowie z 30W może max.
Ładowarka PULSAR 2 może rozładowywać do 250W ale w funkcji revers jak energia jest zwracana do akumulatora bo na ciepło to tylko 50W.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Sob 29 Paź, 2011   

Znalazłem zepsuty pakiet w baterii. Wylutowałem ogniwa z uszkodzonego pakietu (który miał 2,4V) i pomierzyłem napięcia na poszczególnych ogniwach. Na jednym było 0,3V !!! Reszta miała 2,4V i teraz sprawdzam te pozostałe by ocenić czy jeszcze będą się nadawać.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 29 Paź, 2011   

No tak, w spec. pisze 50W max czyli sie zgadza. Nie wiem jak ja to mierzyłem przy rozładowywaniu... A może źle pamiętam...
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Sob 29 Paź, 2011   

Pozostałe 6 ogniw to już złom. Teraz, jeśli sie okaże że reszta baterii jest w porządku, to przynajmniej będę widział na czym stoję.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 26 Sie, 2012   

kremir napisał/a:
Pozostałe 6 ogniw to już złom. Teraz, jeśli sie okaże że reszta baterii jest w porządku, to przynajmniej będę widział na czym stoję.

I po tych doswiadczeniach udało Ci sie zrobić sprawny pakiet ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Nie 26 Sie, 2012   

Cześć.
Temat trochę odgrzewany :grin:
Zrezygnowałem z budowy baterii z ogniw laptopowych ale wiem że inni koledzy dali sobie z tym radę i jeżdżą na takich bateriach. Poszukaj na forum to znajdziesz szczegóły.
W moim przypadku wyglądało to tak. Rozłączyłem całość i pomierzyłem pojemność poszczególnych ogniw. Niestety dużo było kiepskich. Próbowałem później jeszcze zbadać inne ogniwa dostępne na rynku (na allegro) i znalazłem sprzedawcę który miał ich kilka typów i przesłał mi pojedyncze ogniwa (nawet niektóre za darmo) i które sobie ładowałem a następnie próbowałem rozładowywać prądem docelowym (czyli ok 1C). Wyniki i rozrzut pojemności (również podobno nowych egzemplarzy) były na tyle mizerne że nie ryzykowałem już kolejnej straty kasy, tylko zakupiłem najtańsze li-pole na Hobby King. Miały one nie najlepsze opinie, ale zaryzykowałem bo te opinie wydawali modelarze, którzy ciągnęli prądy > 30C. W moim przypadku, prąd ciągły był wielkości 0.8C a chwilowe skoki dochodziły do 2C. Jeździłem przez pewien czas do pracy składakiem z tymi bateriami i nie zauważyłem żadnego grzania czy innych problemów. Po kikudziesięciu ładowaniach również nie było zmniejszenia pojemności.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group