ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Li-ion zużycie a sposób eksploatacji
Autor Wiadomość
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 03 Lis, 2011   Li-ion zużycie a sposób eksploatacji

Mała dygresja na temat zużycia ogniw li-ion w zależności od eksploatacji.
od 11 miesięcy mam nową baterię w swoim komputerze. jest to wersja tzw 9 komorowa. Ze względu na sporą pojemność w codziennej pracy rozładowywana jest prądem około c/6 co c/4. Ponadto ustaliłem iż komputerem się wyłacza w momencie kiedy osiąga 30% nominalnej pojemności czyli inaczej kiedy zużyję 70% energii (od paru miesięcylimit to 25%).
Typowy dzień pracy wygląda tak iż biorę do pracy lapka bez zasilacza i pracuję na bterii owe 4-6 godzin. Zwykle wystarcza mi tyle godzin aby wypełnić wszystkie zadania komputerowe będące częścią zadań wykonywanych w okresie pracy. Jeśli się to przedłuża mam możliwość podładowania już w pracy. Po powrocie do domu i przerwie (kiedy zajmuję się innymi sprawami lapek się ładuje) znów używam go w trybie bez zasilacza bo tak mi wygodnie. Przez noc znów ładowanie.
Wynika z tego iż przeciętnie ładuję lapka 2x dziennie na powyższych zasadach (rozładowywanie 100% do 25%) Dotyczy to również weekendów. Wtedy też intensywnie korzystam z lapka. Można więc założyć iż do tej pory ładowałem baterię około 600-700 razy.
Wczoraj zdażyła się sytuacja awaryjna kiedy musiałem wykorzystać całość pojemności. I pracowałem aż do odcięcia. Przy okazji sprawdziłem realne zużycie baterii.
Poniżej na zdjęciu uzyskany wynik:
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Czw 03 Lis, 2011   

Fajnie że założyłeś temat, może wypowiedzą się posiadacze li-jon w swoich pojazdach ev. Mi głównie zależałoby na wypowiedzi o osiągach baterii składanych z "leżaków magazynowych". Po lekturze tematu na elce, konkretnie:
Cytat:
O9: Po pierwsze dawniej baterie Litowo-jonowe były niezbyt dużej pojemności, ale służyły 5-6 lat. Teraz pojemność litowych ogniw znacznie wzrosła, ale termin ich przydatności skrócił się średnio do 2-x lata.
Litowo-jonowe baterie starzeją się i stają się nieużyteczne nawet, jeśli nie są wykorzystywane, dlatego unikanie pracy laptopa na baterii nie ma sensu. Przełączaj się na baterię zawsze, kiedy jest to potrzebne.

Zastanawiam się czy jest jakiś sens w kupowaniu takich ogniw. Dodam że dla mnie ważna jest nie ilość cykli a właśnie czas jaki będę mógł z jednego akumulatora korzystać przed wymianą na nowy.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 03 Lis, 2011   

Trudno powiedzieć czy jest sens kupowania leżaków. To zależy. Jak zawsze. Moja bateria z leżaków uważam że to była dobra inwestycja. Nawet jeśli wychodzi to tak jak żele lub trochę drożej to nie wyobrażam sobie wożenia 20 kilo żeli na rowerze. Woziłem 15 kilo. Teraz mam lita waży 5-6 kilo.
Dużo zależy od szczęścia. Stanu leżaków ceny.
Czytałem gdzieś, że ktoś rozładował do 60% pojemności i zamroził pakiet w lodówce. Po dwu latach wyjął i uciekło mu raptem kilka procent.
Ale ile w tym prawdy?
Generalnie jeśli kupować to jeżdzić.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group