ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Nagły spadek zasięgu hulajnogi

Co padło?
baterie
66%
 66%  [ 4 ]
BMS
16%
 16%  [ 1 ]
ładowarka
0%
 0%  [ 0 ]
sterownik
0%
 0%  [ 0 ]
silnik
0%
 0%  [ 0 ]
kable/podłączenie
16%
 16%  [ 1 ]
coś innego
0%
 0%  [ 0 ]
chyba
0%
 0%  [ 0 ]
nie wiem
0%
 0%  [ 0 ]
Głosowań: 4
Wszystkich Głosów: 6

Autor Wiadomość
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Czw 11 Maj, 2023   Nagły spadek zasięgu hulajnogi

Po zaledwie nieco ponad roku niezbyt rewelacyjnego użytkowania (słaby zasięg, chwilowe zaniki mocy), zasięg hulajnogi zmniejszył się z około 10 do około 1 kilometra. Stało się to dość nagle. Może przy jednym podjeździe pod górę coś się przepaliło albo baterie padły? Nie wiem.
Na początku na tym podjeździe prędkość spadała do 18/17km, po zimie już spadła raz do 13tu przy praktycznie takim samym obciążeniu. Teraz nawet do tego podjazdu nie dojadę, nie mówiąc o próbowaniu wyjechania na nim.
Raz przejechałem ok. 2km po płaskim. Obecnie działa bardzo kiepsko i nawet na to nie można liczyć: niby na początku jest OK ale bardzo szybko traci naładowanie i po ok. 1km wyłącza się całkowicie nawet na bardzo lekkim podjeździe z którym nigdy dawniej nie było żadnych problemów, nawet zmniejszenia prędkości.
Przypuszczam że coś z baterią się stało albo coś o nazwie BMS ale mogę być w błędzie.
Akumulator li-ion 40x70x298mm, 6Ah (w teorii).
Pytałem u osób które robią baterie ale wyszło na to że albo nie odbierają telefonów albo nie są zainteresowani bo za małe zamówienie albo owszem, zaproponowali nowy aku, 7.5Ah za skromne 750zł przy czym stanowi to 75% ceny jaką dałem za hulajnogę no i nie bardzo jestem chętny bo po tych wszystkich doświadczeniach wygląda na to że nie jest ona warta takiej kasy...
A jeśli jednak jest inna przczyna?
To "cudo" https://allegro.pl/oferta/hulajnoga-skymaster-skyme-pro-350-w-25-km-h-13637889857
Skymaster SKYME PRO.
W ogóle nawet nie wiem czy padł BMS czy baterie, czy można to naprawić i czy jest sens.
Czy istnieje możliwość wysłania do kogoś akumulatora celem:
- sprawdzenia problemu
- ewentualnej naprawy
- ewentualnej wymiany ogniw
Jakie koszty? A może wystarczy akumulator lub akumulatory żelowe? Jak ugryźć temat?
Ostatnio zmieniony przez i250 Pią 12 Maj, 2023, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 31
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 179
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 12 Maj, 2023   

Widocznie jakieś ogniwo padło i cała bateria nie może się naładować do pełna. Wcześniej jak długo ładowałeś baterię a jak teraz zajmuje czas ładowanie. Radzę jej już nie przeciążać bo kolejne ogniwa padną a tak to jeszcze można ją uratować . Bez obejrzenia baterii nie ma jak doradzić.
 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Pią 12 Maj, 2023   

fandaner31 napisał/a:
Widocznie jakieś ogniwo padło i cała bateria nie może się naładować do pełna. Wcześniej jak długo ładowałeś baterię a jak teraz zajmuje czas ładowanie. Radzę jej już nie przeciążać bo kolejne ogniwa padną a tak to jeszcze można ją uratować . Bez obejrzenia baterii nie ma jak doradzić.


Bardzo dziękuję za info! Właśnie nie wiedziałem co się w ogóle stało a teraz mam obawy że może i 2 ogniwa już padły.
Właśnie, podjazd powolutku coraz wolniej pokonywałem w ciągu roku a tu nagle coś takiego.
Wcześniej akumulator ładował się około 3 godziny (może ostatnio trochę krócej, np. 2.5h) a teraz już po godzinie pokazuje że rzekomo całkiem naładowany więc wiadomo że coś jest nie tak...
 
 
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 337
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Pon 15 Maj, 2023   

Żelowego tam nie zmieścisz.

Wstępnie nie widząc tego napisze że są 3 opcje:
1. Rozbalansował sie i wystarczy zbalansować - wystarczy na miesiac-dwa
2. Padła jakaś sekcja- wymienić ja na podobną - powinno wystarczyć na rok
3. zrobić od nowa akumulator na dobrych ogniwach - powinno działać 2-3 lata.

Przydałoby sie baterie zobaczyć. W opisach pisze tylko 6Ah. Więc może być to 10s2p lub szybciej 10s3p. Koszt zrobienia nowej zależy od ilości ogniw, ich pojemności i wydajności, ułożenia ogniw, skomplikowania całości. W sprzyjających okolicznościach może w 500zł się zmieścic.
 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Pon 15 Maj, 2023   

slow napisał/a:
Żelowego tam nie zmieścisz.

Wstępnie nie widząc tego napisze że są 3 opcje:
1. Rozbalansował sie i wystarczy zbalansować - wystarczy na miesiac-dwa
2. Padła jakaś sekcja- wymienić ja na podobną - powinno wystarczyć na rok
3. zrobić od nowa akumulator na dobrych ogniwach - powinno działać 2-3 lata.

Przydałoby sie baterie zobaczyć. W opisach pisze tylko 6Ah. Więc może być to 10s2p lub szybciej 10s3p. Koszt zrobienia nowej zależy od ilości ogniw, ich pojemności i wydajności, ułożenia ogniw, skomplikowania całości. W sprzyjających okolicznościach może w 500zł się zmieścic.



Żelowe - musiałbym dorobić pojemnik... Pytanie tylko czy w ogóle warto, wątpię...

Gdybym mógł wybrać to nie wiem czy nie wolałbym opcji 2:

Wymiary akumulatora 70x40x298mm, po wygooglaniu wymiarów "18650" (średnica 18mm, długość 65) rozumiem że jest tam 30 ogniw.
Ogniwo ma nominalnie napięcie ok. 3.6V
Zgaduję że ułożone są: 3ogniwa - 3ogniwa - 3 ogniwa - ...... - 3ogniwa.
No i w jednej z takich trójek padły już 2 ogniwa z 3 tylko że... w takim przypadku oczekiwałbym około 1/3 zasięgu, powiedzmy ze 3km a nie około 1 (raz 2) po czym czarny ekran i już się przeważnie nawet nie włączy. Na dodatek chyba nie z przegrzania bo np. po godzinie również się nie właczy.
Coś z tego wynika?

IMG_20220405_211440.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 46 raz(y) 2,79 MB

 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 31
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 179
Skąd: Polska
Wysłany: Pon 15 Maj, 2023   

Po prostu zajrzyj do środka i będzie wiadomo.
 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Pon 15 Maj, 2023   

fandaner31 napisał/a:
Po prostu zajrzyj do środka i będzie wiadomo.

Jak to zrobić? Nie znam się na akumulatorach, zwłaszcza li-ion, nigdy czegoś takiego nie robiłem...
Zdjąłem obudowę no i właściwie... nie widzę problemu...
Pomiar napięcia pokazuje 5 x 8.1V lub krotność tego napięcia, po całości 40.6V choć przejechałem dziś 1,5km (aż półtora kilometra) na średnim i wolnym biegu (10 i 16 km/h).

IMG_20230515_213314.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 52 raz(y) 2,87 MB

 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Wto 16 Maj, 2023   

Przy czym jeśli robiłem pomiar z wiekszą dokładnością to nie wiem czy z powodu ogniw czy woltomierza ale napięcie jakby "skakało" chyba od 7.96 do 8.44V. Przy pomiarze z mniejszą dokładnością cały czas było 8.1V.
Dziś cały czas pokazuje 8.17V. Mierząc z mniejszą dokładnością przeważnie 8.2V (8.1-8.2V), 40.8-40.9 na całości.

IMG_20230515_211408.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 44 raz(y) 2,79 MB

 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 31
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 179
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 16 Maj, 2023   

Widać że to bateria 10s3p, Źle mierzysz, każda sekcja ma po 3 ogniwa, więc mierz napięcie co trzy ogniwa np. licząc od lewej strony w jednym rzędzie, potem w drugim. Miernikiem przykładasz jeden przewód od dołu a drugi od góry i powinno być napięcie 3-4v , jak wynik będzie ujemny to odwrotnie przyłóż elektrody miernika. W załączniku masz zaznaczone podzielone sekcje 1-10 oddzielone żółtym kolorem, każdą sekcję mierzysz w jednym rzędzie góra z dołem, masz czerwony i czarny pasek w tych miejscach przykładasz miernik. Już prościej się nie da objaśnić.

bbb1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 48 raz(y) 159,14 KB

 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Śro 17 Maj, 2023   

fandaner31 napisał/a:
Widać że to bateria 10s3p, Źle mierzysz, każda sekcja ma po 3 ogniwa, więc mierz napięcie co trzy ogniwa np. licząc od lewej strony w jednym rzędzie, potem w drugim. Miernikiem przykładasz jeden przewód od dołu a drugi od góry i powinno być napięcie 3-4v , jak wynik będzie ujemny to odwrotnie przyłóż elektrody miernika. W załączniku masz zaznaczone podzielone sekcje 1-10 oddzielone żółtym kolorem, każdą sekcję mierzysz w jednym rzędzie góra z dołem, masz czerwony i czarny pasek w tych miejscach przykładasz miernik. Już prościej się nie da objaśnić.


To że są ustawione po 3 w 10 szeregów to udało sie wywnioskować już wcześniej ale dziękuję za bardzo przejrzyste rozrysowanie z zaznaczeniem biegunowości.
Co oznacza ujemny wynik wiedziałem ale z aku li-ion jestem zupełnie zielony. Dzięki za wytłumaczenie, pośrednio też że 10s3p oznacza właśnie po 3 równolegle w 10 szeregach.
Dlaczego mierzyłem po 6 a nie po 3? Po prostu tak było łatwiej zmierzyć i doszedłem do wniosku że jeśli któreś ogniwo będzie miało niższe napięcie (np. 3.5V) od innych (np. 4V) to przy takim pomiarze też wyjdzie że 2 ogniwa mają np. 7.5V pomimo że inne dwójki mają np. 8V ale nic takiego nie wyszło.
Dzisiejszy pomiar po 2 ogniwa: 8.15-8.16V, pomiar po 1 ogniwo: wszystkie pokazują 4.07V-4.08V

Pomyślałem że warto zmierzyć pod obciążeniem - jedyne co znalazłem to żaróweczka od roweru.
Wyniki mierzenia po 2 ogniwa:
8.12-8.14V ale momentami spadła wyświetlana wartość raz nawet do 7.16. Czy to był zły styk? Nie wiem
8.14V
8.13V
8.14V
8.14V
pojedyncze ogniwa (po 3 18650) z "obciążeniem żarówką rowerową":
1) 4.07, stabilne
2) 4.00-4.07V przeważnie, czasem "skacze", raz spadło nawet do 3.20 a nawet 2.68 chyba przez moment
3) 4.07, stabilne
4) 4.07, stabilne
5) 4.03-4.07V przeważnie, czasem "skacze" 3.53-4.07
druga strona:
10)4.07, stabilne
9) 4.07, stabilne
8) 4.07, stabilne
7) 4.08, stabilne
6) 4.07, stabilne
Ostatnio zmieniony przez i250 Śro 17 Maj, 2023, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 31
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 179
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 17 Maj, 2023   

Czyli tam gdzie spada trzeba wymienić zwłaszcza w sekcji 2 , tam jest za duży spadek zwłaszcza dla żarówki.
 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Śro 17 Maj, 2023   

fandaner31 napisał/a:
Czyli tam gdzie spada trzeba wymienić zwłaszcza w sekcji 2 , tam jest za duży spadek zwłaszcza dla żarówki.


Czyli rozumiem że 2 sekcje do wymiany. Czy całe?
Czy rozpruć te sekcje wcześniej i sprawdzić poszczególne "baterie"?
Myślę też że zaróweczka rowerowa to trochę słabe obciążenie żeby dobrze sprawdzić...
Jakich dokładnie ogniw szukać? O jakich parametrach? Gdzie - czy Allegro jest OK do tego celu?
 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 31
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 179
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 17 Maj, 2023   

Rozbierz sekcję i zbadaj, naładuj do pełna każde ogniwo, sprawdź czy nie ma spadków napięcia po naładowaniu i leżakowaniu (jak po kilku dniach są znaczne spadki). Sprawdź miernikiem pojemności itp, poczytaj o tym na forum. Na allegro można czasem trafić dobre ogniwa. Kupić musisz takie by miały podobne pojemności oraz obciążenie w amperach a najlepiej takiej samej firmy jak masz baterię.
 
 
i250 
początkujący
i250


Dołączył: 11 Maj 2023
Posty: 23
Skąd: Smokogród
Wysłany: Śro 17 Maj, 2023   

fandaner31 napisał/a:
Rozbierz sekcję i zbadaj, naładuj do pełna każde ogniwo, sprawdź czy nie ma spadków napięcia po naładowaniu i leżakowaniu (jak po kilku dniach są znaczne spadki). Sprawdź miernikiem pojemności itp, poczytaj o tym na forum. Na allegro można czasem trafić dobre ogniwa. Kupić musisz takie by miały podobne pojemności oraz obciążenie w amperach a najlepiej takiej samej firmy jak masz baterię.


Jak naładować pojedyncze ogniwo? Mam tylko ładowarkę do całego akumulatora.
No nawet nie mam pojęcia jakiej firmy są te baterie MH63712 - chyba producent się nie chce chwalić...
Czyli dobrze rozumiem żeby nie kupować ogniw o większej pojemności lub najwyżej nieznacznie większej?
A czy to dobry pomysł żeby nie wyjmować zalutowanych ogniw a jedynie dolutować dodatkowe ogniwa w osobnych koszykach? Ryzyko przegrzania ogniwa byłoby znacznie mniejsze...
 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 31
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 179
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 17 Maj, 2023   

To są ogniwa INR18650P, na prąd ciągły 10A i 2600mAh , takich szukaj...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group