ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
H - poziom napięcia hamulca
Autor Wiadomość
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 337
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Czw 22 Lut, 2024   

Pojechałem kiedyś elektrycznym autem z kolegą. mieszka tuż pod sporą górką a auto było naładowane. na full.
w obd dongiel i aplikacja monitorująca
po ok 5km wspinaczki odczyt i zjazd w dół.

70% odzyskane
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 801
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Czw 22 Lut, 2024   

To nie to samo, co jazda lekkim pojazdem po płaskim terenie. Nikt normalnie nie hamuje przez 5 km.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 337
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Czw 22 Lut, 2024   

To zwykła droga powiatowa jakich w mojej okolicy sporo, którą dziennie jeździ pewnie ponad 1000 aut a nie jakiś szlak górski. Jadąc w jedną stronę tracisz kupę energii a w drodze powrotnej 70% z tego odzyskujesz.
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 670
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 22 Lut, 2024   

A co to za kabiną jechałeś że odzysk na takim poziomie (bezpośredni?) miałeś?
Nie żebym się czepiał, ale baterie nie są w stanie przytulić tyle prądu ile emitują w tym samym czasie (a nawet 30% mniej). ale mogło mnie coś ominąć...
Z ciekawości pytam bo u mnie też albo z górki albo pod górkę.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 801
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Czw 22 Lut, 2024   

To wygląda teraz tak, że jedziesz pod górkę 5 km, zjeżdżasz z górki 7 km i masz znów auto naładowane do pełna. Podziwiam sprawność baterii i prądnicy. Pewny jesteś, że to 70% a nie 7?
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 670
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 22 Lut, 2024   

zeeltom napisał/a:
i masz znów auto naładowane do pełna.
No i 2km pod górkę xD
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 337
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Czw 22 Lut, 2024   

Cytat:
A co to za kabiną jechałeś że odzysk na takim poziomie (bezpośredni?) miałeś?
Nie żebym się czepiał, ale baterie nie są w stanie przytulić tyle prądu ile emitują w tym samym czasie (a nawet 30% mniej).


Jakiś nissan.
Poniżej 1C było więc chyba nie problem.

Cytat:
Podziwiam sprawność baterii i prądnicy. Pewny jesteś, że to 70% a nie 7?

Nic o sprawności baterii nie pisałem. Pisałem tylko co podała aplikacja. A to co teraz możesz wyciągnąć z tej baterii to to co włożyłeś *sprawność.
Jestem pewien. Jeżeli twierdzisz że średnia z badań to 7% to chyba jest możliwe że w idealnych warunkach dla odzysku uzyskać te 70% przez 5 min. jeśli do tego dodasz resztę gości którzy cisną do końca a tuż przed skrzyżowaniem hamulec na maxa to średnia 7% może wyjść tak??.
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 801
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Czw 22 Lut, 2024   

Pomijam jazdę w górach. Na płaskim terenie ile razy hamujesz? Raz na jakiś czas przez kilka-kilkanaście sekund? Załóż, że jedziesz te 100 km dookoła komina, po okolicznych wioskach (bo sam tak często jeżdżę). W zasadzie, jak się człowiek rozpędzi i nic nie stoi na przeszkodzie, to się wcale nie hamuje. Wystarczy jazda rozpędem. To ile będzie odzysku z takiej jazdy? Stąd te wyliczenia dla odzysku. Góra kilka procent. Poza tym masa samochodu w porównaniu do masy roweru to są dwie odrębne sprawy. Ile odzyskasz energii na rowerze hamując co kilkanaście kilometrów przez kilka sekund?
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 670
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 22 Lut, 2024   

Też tego nie widzę, skoro energia kinetyczna to masa x prędkość²/2 to skąd na takim silniku z magnesami trwałymi ma się wziąć taki odzysk, przecież tam produkcja prądu od obrotów silnika zależy (w kwadracie). Trzeba by hamować z dużych prędkości żeby coś wygenerować, bo masa się przecież nie zmieni. To pewnie Leaf był.
Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 801
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pią 23 Lut, 2024   

Żeby ładować akumulator, to napięcie ładujące musi być wyższe, niż napięcie akumulatora, a to wiąże się ze stosowanie przetwornic step up. Nie wiem, jak to rozwiązano w autach. Może silniki są jakieś wysokonapięciowe i do jazdy wykorzystuje się przetwornice podbijające napięcie, a regen korzysta z wysokiego napięcia silnika, jako prądnicy i zasila bezpośrednio ładowany akumulator. Ale tu rozmawiamy o rowerach i pojazdach typu wózek inwalidzki. I tu odzysk jest nieco bez sensu.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
fandaner31 
stażysta


Wiek: 31
Dołączył: 11 Cze 2021
Posty: 179
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 23 Lut, 2024   

Raczej bym stawiał na przetwornice wysoko wydajne step-up.
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 670
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 23 Lut, 2024   

specyfikacja tego Leaf'a
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 337
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Pią 23 Lut, 2024   

Nie ma żadnych przetwornic. wystarczy odpowiednio kluczować tranzystory a napięcie na rozłączanych uzwojeniach silnika samo się odpowiednie wytworzy. Robiłem kiedyś taki projekt. ale potem użyłem do tego regulatora vesc który ma to juz oprogramowane w sobie. Z niewielkich obrotów można już wytworzyć odpowiednie napięcie a przy dużych obrotach dowolnie sterować prądem rekuperacji.

Oczywiście nie ma sensu wkładać kasy budować osobnych urządzeń dla tych 7% energii ale jak jest już coś takiego w sterowniku to dlaczego nie wykorzystać.
Np tu jest film gdzie gdzie koleś deskorolką jedzie przez las. Praktycznie nic nie hamuje a 2,5% energii jest odzyskane.
https://www.youtube.com/watch?v=LKSbWcJJG_0

Poddałem tylko lekką sugestię a widzę że włożyłem kij w mrowisko.
Ok nie było tematu.
Zapomnijmy o tym.
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 670
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 23 Lut, 2024   

To nawet nie wygląda jakby miał z górki w tym lesie. Tak wygląda jazda z górki ;)
Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 670
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 23 Lut, 2024   

slow napisał/a:
widzę że włożyłem kij w mrowisko.

No nie bądź taki skromny, to była raczej sztacheta w fizykę, i to z gwoździami ;)Także ten...
Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group