|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Przełącznik 4-ro pozycyjny |
Autor |
Wiadomość |
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Wto 27 Gru, 2011 Przełącznik 4-ro pozycyjny
|
|
|
Witam
Chcę sobie zrobić uniwersalną baterię na 24/36/48V do wyboru. (4 żelki z regulacją połączeń szeregowych 2x/3x/4x) Do tego chciałem zakupić jakiś zwykły przełącznik typu: OFF-ON-ON-ON najlepiej obrotowy do przełączania się pomiędzy napięciami. Niestety siedzę już całe popołudnie na necie i poszukuję takiego i nic
Może ktoś spotkał się z takim przełącznikiem?
Nie musi być na wysokie natężenia prądu bo bateria będzie tylko obsługiwała silniki bez obciążenia i to chwilowo.
PZDR |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Wto 27 Gru, 2011
|
|
|
To może prostackie rozwiązanie z wtyczką i trzema gniazdkami? |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Wto 27 Gru, 2011
|
|
|
Ostatecznie tak zrobię, chciałem tylko może jakieś zgrabniejsze rozwiązanie zastosować |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 28 Gru, 2011
|
|
|
Pytanie jaki prad ? Przałączyć taki styk pod obciazeniem 10A generuje ladny łuk, nie problem stopić styki i zrobić stałe połączenie, w takich układach proponuje albo 3 mosfety na napięcie 60V/100A (z rezerwą wystarczy) lub tyrystory SCR (drozsze rozwiązanie).
Koszt 3 mosfetów to jakies 20-30zł + isostat 3 położeniowy albo najtanszy przełącznik za 2zł który ma trzy pozycje. |
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Śro 28 Gru, 2011
|
|
|
No przy dynamicznym przełączaniu się między napięciami łuk będzie spory.
Wiec chyba zdecyduje się na proste rozwiązanie (bo takie ma ono być): Zwykły przełącznik zamykający obwód, a regulacja napięcia poprzez wpinanie się do poszczególnych wtyczek |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 28 Gru, 2011
|
|
|
Idziee to zrobić bez trudu - tylko ja bym w mosfety się nie pakował - ciągle płynący prąd przez Mosfety wydzieli w nich spooooro ciepła - a ciepło to strata energii.. Nie prościej zanabyć jakiś 3 pozycyjny przełącznik i do tego 3 sztuki 30A przekaźników samochodowych ? Strata maleńka, działanie szybkie, ciepła mało No i cena ok 30 zł za wszystko i to odpicowane w kosmos.. A jak dobrze kolega pokombinuje to przy przełączeniu z 48 na 24V możnaby załączać układ 2S2P a w 48V na 4S . Do przekaźników można dodać układy gasikowe do styków roboczych i już ładnie to zadziała... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 28 Gru, 2011
|
|
|
Panie kolego Nostusek jakie straty mocy - przekaznik sie bedzie mocniej grzal bo ma wieksza rezystancje styku niz mosfet.
Rezystancja otwartego mosfeta to 0,03Ohm, rezystancja styku przekaznika samochodowego to 0,09-0,5Ohm, polecam najpierw karty katalogowe przejrzeć. Później Panowie elektrycy sie dziwią jakie to dziwne że przekaźnik sie grzeje Tym bardziej ze z czasem styk przekaznika jest coraz gorszy.
Moc jaka sie wydzieli przy mosfetach dla 15A
Pmax=0,03*0,03*15=0,0135W
Matematyczna prawda, mosfet bedzie ZIMNY, oczywiscie mosfet pracuje jako klucz zamkniety lub całkiem otwarty żeby nie było niedomówień, zamieszcze schemat jeszcze dzisiaj. |
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
|
|
|
|
maniakev2
młodzik
Dołączył: 30 Lip 2011 Posty: 78 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 28 Gru, 2011
|
|
|
Przy takim przełączaniu napięć aż się prosi żeby dla 24V zrobić 2s2p. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 28 Gru, 2011
|
|
|
A nie prościej zrobić coś na zasadzie zasilacza regulowanego i płynnie regulować napięcie? Przynajmniej akumulatory będą równo obciążone. W końcu nie ma tam dużego prądu z założenia. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Czw 29 Gru, 2011
|
|
|
rs232 napisał/a: |
Panie kolego Nostusek jakie straty mocy - przekaznik sie bedzie mocniej grzal bo ma wieksza rezystancje styku niz mosfet.
|
Biję się w pierś - moja wina, moja wina, moja wina.... Chyba jakieś elektrony mi uderzyły do głowy jak to pisałem.... Tylko czegoś nie rozumiem - ostatnio zrobiłem prosty regulator z jedym mosfetem i potencjometrem - po podpięciu go do 24V i ustawieniu potencjometru tak by mieć 12V na wyjściu mosfecik był baaaaaardzo ciepły... ? Gdzieś trzeba było te 12V zgubić... a prądzio był jedynie 0,5A.... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 29 Gru, 2011
|
|
|
Zależy co zasilasz. Jak silnik, czy żarówki, to możesz regulować PWM, czyli szerokością impulsu. Jeśli elektronikę, to musisz już używać napięcia stałego. |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Czw 29 Gru, 2011
|
|
|
Niestety fizyka. Te 6W strat gdzieś muszą się wydzielić. Dla obudowy TO-220 bez radiatora max moc strat to 1-2W. |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2011
|
|
|
Nostusek napisał/a: | rs232 napisał/a: |
Panie kolego Nostusek jakie straty mocy - przekaznik sie bedzie mocniej grzal bo ma wieksza rezystancje styku niz mosfet.
|
Biję się w pierś - moja wina, moja wina, moja wina.... Chyba jakieś elektrony mi uderzyły do głowy jak to pisałem.... Tylko czegoś nie rozumiem - ostatnio zrobiłem prosty regulator z jedym mosfetem i potencjometrem - po podpięciu go do 24V i ustawieniu potencjometru tak by mieć 12V na wyjściu mosfecik był baaaaaardzo ciepły... ? Gdzieś trzeba było te 12V zgubić... a prądzio był jedynie 0,5A.... |
Tylko że dla przełącznika nikt nie chce tracić mocy na tranzystorach (nawet na przekaznkach) tak jak to zrobił Pan ze swoim potencjometrem. Otwarty w pełni tranzystor wprowadza tylko strate na bazie swojej rezystancji wenetrznej (strata energi na pozioie 0,100W) nic wiecej, proszę też nie mieszać tego ze sterowaniem PWM to zupelnie inna bajka.
Stosujemy p-mosa jako klucz albo w pełni zamknięty(R=GOHM) albo w pełni otwarty (R=0OHM) - nie ma stanów przejsciowych, jak na poniższym shemacie (uklad sprawdzony i przetestowany), niemal identyczne układy nawet są stosowane w starych konstrukcjach do sterowania pojazdami szynowmi lacznie z trolejbusami starej generacji,pozniej zastapiono je falownikiem. Przy przelaczaniu nalezy dodac kondensator o duzej pojemnosci inaczej odczujemy dzialanie przelacznikow jako albo gwaltowny skok mocy lub jej brak. Jest to zwiazane z ilosci obrotów silnika DC/napiecie czego chyba juz nie trzeba tlumaczyc.
Prosze tez swojej wywody potwierdzać wyliczeniami albo doświadczeniami laboratoryjnymi, symulacjami CAD/EDA wtedy będziemy mogli dyskutować na realnym materiale i poziomie merytorycznym.
|
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2011
|
|
|
Nie wiem, co lepsze. Czy strata mocy na tranzystorze, czy dawanie w dupsko akumulatorowi nr 3, a potem nr 2. Bo 3 zawsze będzie obciążany a reszta niekoniecznie. I potem w szeregu będziemy mieli jeden rozładowany prawie całkiem, jeden średnio i jeden zdrowy |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2011
|
|
|
zeeltom to juz kwestia autora postu, Ja tylko dałem rozwiązanie które eliminuje stosowanie przełączników lub styków dużej mocy - tym samym ma to wpływ na gabaryt i czas życia.
Pominąlem kwestie dociążenia czy też nie akumulatorów, miał być przełącznik i jest
Jeżeli mówimy o grzaniu to bardzo proszę o konkretne obliczenia, jaka moc i na czym się wydzieli. Przyjmujemy ze Rdson=0,03Ohm. |
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|