ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Bateria i sterownik
Autor Wiadomość
Ed59 
początkujący


Dołączył: 01 Gru 2011
Posty: 19
Skąd: kujawy
Wysłany: Czw 05 Sty, 2012   Bateria i sterownik

Mam kilka pytań odnośnie składania baterii.
Mianowicie chciałbym złożyć baterie z ogniw LiFePO4 38120S. Mógłbym co prawda kupić gotową, ale ja chcę złożyć ją tak żeby najlepiej pasowała kształtem w ramę roweru.Czy takie ogniwa powinny być jakoś dobierane, czy mogę śmiało składać z każdych (oczywiście nowych)?
Następna sprawa to napięcie jakie powinna mieć.
Ponieważ mam silnik Goldenmotor 500W 36V-HBS36R w kole 26 cali i taki sterownik to czy może bateria składać się z 14 ogniw?
Silnik to powinien wytrzymać ale nie wiem co ze sterownikiem. Niby pisze 24/36/48V, ale nie wiem czy nie trzeba w nim jakoś ustawić napięcia zasilania a także odcięcia. Wskaźnik(36V) w manetce byłby wtedy pewnie bezużyteczny, czy można go też jakoś dostosować? W sumie 36V też mogłoby być, ale nie wiem jak szybko pojadę na tych 36V a chciałbym tak z 30-35km/h wyciągać. Poza tym Więcej ogniw to więcej W/h i dalej dojadę.
Baterię chcę zbudować bez BMS-a-(bezpiecznik obowiązkowy) ale z wyjściem na balanser i ładować ładowarką z balanserem którą już mam. Do monitorowania napięcia na poszczególnych celach użyję monitorów z alarmem podpinane pod wyjścia na balanser.
Co sądzicie o tym. Czy jednak założyć BMS, i gdzie go kupić bo ogniwa widzę na allegro a BMS-ów nie, a nie chciałbym kupować za granicą.
Czy w ogóle pójść na łatwiznę i kupić gotową baterię.
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Czw 05 Sty, 2012   

Akurat tego modelu (500W) nie testowałem osobiście ale jego nieco większy brat (750W/36V) przy zasileniu z baterii o nominale 36V (wiadomo, że zaraz po naładowaniu około 42V) osiąga spokojnie 30-35km/h.
Zaznaczam jednak, że mowa o płaskim terenie a ja ważę naprawdę mało ;)

Co do sterownika to wytrzymuje on około 60V i nic nie trzeba w nim zmieniać.
Sam podpinałem pakiet 48V (po naładowaniu około 58V) i spokojnie sobie radził ale warto zapewnić mu dobre chłodzenie.
Nie jestem pewien tylko tej podanej przez Ciebie ilości ogniw (14 szt.).
Pakiet 36V to 12 szt.
Pakiet 48V to 16szt.
U Ciebie byłoby coś pomiędzy i zagadką zostaje czy sterownik nie "zgłupieje" (kwestia napięcia przy którym odcina zabezpieczenie przed rozładowaniem baterii).
Może np. potraktować w pełni naładowaną baterię 42V jako nieco rozładowany pakiet 48V.

Ogniwa o których piszesz są dostępne chyba u dwóch Kolegów z forum (BMSy też mogą być).
Spójrz do działu "ogłoszenia"
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 05 Sty, 2012   

O ile pamiętam w moim sterowniku ustawiłeś napięcie odcięcia jak dla baterii 24V, czyli pewnie jakieś 21V. Ja na takim ustawieniu podpinałem do niego 8, 9, 10, cell liion co przekłada sie na nominalne napięcie od około 30 do około 37V. Do tego podpięłem jeszcze +12V i drugie +12V. Czyli w sumie do około 60V. Sterownik jeśli chodzi o odciecie chodził normanie. Nic nie głupiało.
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Czw 05 Sty, 2012   

tomasz_kombi a jak taki silnik zachowuje się przy zasilaniu mniejszym napięciem, np. 24V zamiast znamionowych 36? Jaka mniej więcej prędkość i jak z mocą? Zastanawiam się czy to nie byłoby dobre rozwiązanie dla mnie. Silnik 500W 36V w koło zasilany z jakiś 24V (i z mocą mieścimy się w przepisach, wychodzi poniżej 250W) a w razie potrzeby przełącznik połączeń równoległych w szeregowe w aku i podwyższać napięcie na 36 lub nawet 48V. Wszyscy są zadowoleni :) . Tylko czy silnik przy tak niskim napięciu będzie współpracował.
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Czw 05 Sty, 2012   

Nie testowałem nigdy na 24V ale chyba Bartek (sklep MaxEv) ma coś jeszcze 500W/36V u siebie to może mógłby sprawdzić (?).
Oczywiście mowa o teście "na sucho" bo specjalnie zaplatał i montował do roweru raczej nie będzie ;)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 06 Sty, 2012   

Ja w Tolku, który obecnie przerabiam, mam teraz silnik 1000W 48V zasilany z 24V przez powyższy sterownik. Prąd maksymalny na wskaźniku pokazuje 15A przy tych 24V. Czyli moc doprowadzona jest w granicach 350W.
 
 
Ed59 
początkujący


Dołączył: 01 Gru 2011
Posty: 19
Skąd: kujawy
Wysłany: Pią 06 Sty, 2012   

Dzięki za zainteresowanie tematem.

tomasz_kombi napisał/a:

Nie jestem pewien tylko tej podanej przez Ciebie ilości ogniw (14 szt.).


Pisząc o 14-tu ogniwach miałem na myśli nie tylko że dalej i szybciej pojadę, ale też to że przy mniejszej ich ilości sterownik może się wyłączyć zbyt wcześnie. Wtedy baterie nie będą w pełni wykorzystane.
Np. sterownik ma odcięcie na 31,5V a dolne napięcie baterii 30V. To tylko taki przykład.
Chyba lepiej wtedy dołożyć 1 ogniwo, ale wtedy będzie na odwrót. Należało by więc pilnować napięcia baterii przed zbyt głębokim rozładowaniem i do tego chciałbym użyć monitorów akustycznych które dadzą znać że bateria jest pusta. Myślę że nie byłoby takiego problemu gdyby napięcie odcięcia w sterowniku można ustawiać według typu baterii jakiej się używa.
A wracając jeszcze do tych 14-tu ogniw to myślę że napięciowo lepiej by pasowało 13, ale za to 14 podzielę podzielę na pół i jako ze nie będzie BMS będę ładował z użyciem balansera.
Na razie stoję w miejscu z powodu braku ogniw które kupiłbym już dawno, ale mam wątpliwości czy nie muszą być jakoś dobierane i czy zbudowanie baterii z luzaków nie odbije się na jej parametrach
Może jednak wypowie się ktoś kto już składał podobną baterię i upewni mnie w decyzji?

Ps. Coś schrzaniłem tym cytatem Tomasza ale wszyscy wiedzą o co chodzi. Pozdro...
Ostatnio zmieniony przez Pią 06 Sty, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 06 Sty, 2012   

Poprawka. Dziś się przejechałem po terenie. Przy rozruchu szarpie do 25A. W czasie jazdy po równej drodze z maksymalną prędkością (20 km/h) pobiera około 12A.
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Pią 06 Sty, 2012   

Ed59 napisał/a:
nie byłoby takiego problemu gdyby napięcie odcięcia w sterowniku można ustawiać według typu baterii jakiej się używa.
Niestety nie ma takiej opcji :(
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Pią 06 Sty, 2012   

Ed59 Sorka że robię offtopa w temacie, chyba będę musiał swój założyć bo ostatnio za dużo tematów na forum rozbijam. Jednak prawdopodobnie będę kupował taki sam zestaw jak Twój. Kibicuje szybkiego zakończenie sprawy z akumulatorem i po skończeniu proszę o zdanie relacji jak się rower sprawuje i jakieś fotki :) . Przy okazji, jeśli kupowałeś na maxev to rozumiem że kupuje sam silnik, a szprychy, obręcz i wolnobieg od pedałów trzeba zanabyć we własnym zakresie? Trochę drogo to wychodzi, no ale cóż za porządną firmę trzeba płacić i miejmy nadzieje że sporo wytrzyma.

zeeltom Właśnie tak śledzę temat o Tolku, fajna maszyna wyszła :) . Na początku wydawało mi się, że wielkie to pudło na kierownicy, ale po dołożeniu świateł wygląda super. Dzięki za informacje, wychodzi tak jak chciałem czyli większa moc przy starcie i mniej więcej zgodna z obliczeniami (i przepisami) po prostej.
 
 
Ed59 
początkujący


Dołączył: 01 Gru 2011
Posty: 19
Skąd: kujawy
Wysłany: Sob 07 Sty, 2012   

Dzisiaj chciałem zmierzyć napięcie odcięcia sterownika. Połączyłem sterownik z silnikiem, 3 akumulatory w szereg, próba i :shock:
Silnik ani drgnął. Po dodaniu gazu prąd pobiera a się nie kręci. Podczas próby obracania trzyma się w miejscu jak diabeł sołtysa. Zamienianie kabli zasilających silnika nie pomogło. Kabli do czujników nie zamieniałem, bo mają dosyć małe gniazdo i wtyczkę i musiałbym je popsuć, a poza tym zrobiło się ciemno. Jedynie rozłączyłem je na próbę. Po rozłączeniu i dodaniu gazu było zero reakcji. Silnik prądu nie pobierał wcale, koło luźne. Ale gdy nim zakręciłem to załapał i koło się kręciło. Reagowało na dodawanie i zmniejszanie gazu normalnie. Po zatrzymaniu znowu brak reakcji.
Może wie ktoś co może być przyczyną?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 07 Sty, 2012   

Wszedłeś w tryb awaryjny. Ten kontroler ma taką funkcję. Można dojechać z połową szybkości, jeśli akumulatory są słabe, lub uszkodzą się czujniki w kole. Muszę dokładnie przetłumaczyć tą instrukcję na polski, chyba, że ktoś już to zrobił?
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Nie 08 Sty, 2012   

Ed59
Miałeś podpięty "klakson"?
Interesuje mnie czy sterownik dawał jakieś sygnały po podpięciu baterii ?
Czasem coś może nie stykać na wtyczce do czujników Halla. Trzeba sprawdzić wszystkie piny na początek.
 
 
Ed59 
początkujący


Dołączył: 01 Gru 2011
Posty: 19
Skąd: kujawy
Wysłany: Nie 08 Sty, 2012   

Klakson był podłączony. Dawał dwa sygnały przy rozłączaniu wtyczki od czujników. Poza tym żadnych innych.
Prąd 24V ciągnąłem 15m kablem z ciężarówki do tego 12V z mniejszego akumulatora od osobówki. Prowizora, ale napięcie 36V było. Dopiero po wciśnięciu manetki do połowy siadało i sterownik się rozłączał. Może zeeltom ma rację z tą "słabością akumulatorów", a raczej przewodów.
Z sercem na ramieniu idę szukać dalej :sad:
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 08 Sty, 2012   

Masz tu instrukcję, przetłumaczoną przeze mnie, może coś ci pomoże:

Cruise Controller User Guide V1.2

10.06.2009


Jak włączyć/wyłączyć te funkcje?

1. Jak używać tempomat?:

Naciśnij przycisk tempomat podczas jazdy na rowerze z dowolną prędkością, a następnie puść manetkę przyspieszenia.
Twój rower będzie jechał ze stałą szybkością do momentu ponownego naciśnię przycisku tempomat, lub naciśnięcia dźwigni hamulca.

2. Jak jechać z uszkodzonymi czujnikami halla w silniku?:

Sterownik wykryje uszkodzenie czujnika w kole i zasygnalizuje to 2 sygnałami dźwiękowymi i następnie automatycznie wchodzi w bezczujnikowy tryb pracy silnika. Przekręć manetkę, by uruchomić silnik. Możliwe, że do rozruchu będzie potrzeba rozpędzić rower do niewielkiej prędkości za pomocą pedałów, ale zdarza się to rzadko.

3. Jak jechać z uszkodzoną manetka?:

Jeżeli przepustnica nie działa poprawnie sterownik zgłosi ten błąd przez 3 sygnały dźwiękowe. Możesz jechać dalej z połową prędkości przez wciśnięcie przycisku tempomat.
Regulator powróci do normalnego trybu automatycznie po rozwiązaniu problemu.

4. Jak jechać z uszkodzonym wyłącznikiem dźwigni hamulca?:

Jeśli dźwignia hamulca ma zwarty wyłącznik i odcina zasilanie silnika, należy przekręcić manetkę do oporu 4, lub więcej razy, to regulator zgłosi ten błąd przez 4 sygnały dźwiękowe. Możesz jechać z połową prędkości wciskając przycisk tempomat. Regulator powróci do trybu normalnego, gdy problem został rozwiązany.

5. Jak jechać z nieznaną awarią lub przy niskim napięciu baterii?:

Jeśli rower nie rusza i nie wiesz, co jest przyczyną, lub jest za niskie napięcie baterii można spróbować zmusić silnik do pracy:

- Wciśnij i przytrzymaj dźwignię hamulca
- Naciśnij przycisk tempomat 5 razy
- Usłyszysz sygnał dźwiękowy

Następnie, możesz jechać rowerem z połową szybkości przez wcisnięcie przycisku tempomat. Do zresetowania sterownika do trybu normalnego, po rozwiązaniu problemu, należy odłączyć całkowicie zasilanie z akumulatora.

6. Zabezpieczenie przed kradzieżą, ustawienie alarmu:

Wyłączyć zasilanie do silnika (przewód do stacyjki, cienki czerwony, tzw. soft-switch, kontroler jest nadal pod napięciem) i wyjąć klucz ze stacyjki,
W ciągu 10 sekund wcisnąć przycisk tempomat, aż usłyszysz jeden sygnał dźwięku, a następnie zwolnić przycisk tempomatu. Pojazd jest zabezpieczone przed kradzieżą i koło z silnikiem jest elektrycznie zablokowane. Każdy mały ruch pojazdu spowoduje syreny przez 30 sekund i koło z silnikiem będzie elektrycznie wyhamowane.

7. Jak włączyć wspomaganie pedałowania?:
- Zwolnij manetkę do zera, naciśnij przycisk tempomatu dwa razy
- słychać sygnał dźwiękowy, system przechodzi w tryb pedelec.

8. Kalibracja faz silnika: (Nie należy go używać, chyba, że silnik nie jest z GoldenMotor):
Regulator może pracować z silnikami bezszczotkowymi o różnych kątach fazowych.
Poniżej są procedury, które zaprogramują kontroler, by wykrył prawidłowe ustawienia fazy silnika:

- Odciąć zasilanie całkowicie
- Wciśnij i przytrzymaj dźwignię hamulca, przekręć manetkę do pozycji maksymalnej prędkości i naciśnij przycisk tempomatu
- włącz zasilanie (z baterii i kluczyk w stacyjce)
- zwolnij manetkę, hamulec i puść przycisk tempomatu
- usłyszysz 2 sygnały dźwiękowe, obróć kołem silnika do przodu i do tyłu jeden raz
- jeśli usłyszysz 1 sygnał dźwiękowy, fazy silnika skalibrowały się pomyślnie.
- W przeciwnym razie zamień dowolne dwa z trzech faz przewodów zasilania silnika i powtórz powyższe czynności.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group