ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Od czego zależy pojemność godzinowa akumulatora ??
Autor Wiadomość
motyl 
początkujący
Warior EV


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2012
Posty: 38
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Wto 31 Sty, 2012   Od czego zależy pojemność godzinowa akumulatora ??

Więc tak jak w temacie :D

Może ktoś wyjaśnić w sposób prosty i podparty teorią dlaczego dla jednego Akumulatora inna jest pojemność 5HR, 10HR i 20HR.


Dziś miałem okazję, mocno się spierać z jednym userem z tego forum, na temat dlaczego ta pojemność godzinowa jest różna dla jednego akku.

Fakt jest taki ze w pierwszej chwili mówiliśmy o 2 rożnych pojemnościach, on o godzinowej a ja o pojemności ładunku.


Dla ułatwienia określmy że mamy Akku 20Ah (20HR) i raz obciążamy go prądem 1A a raz 20A. I przy pierwszej konfiguracji czas działania będziemy mieli 20h, a przy drugiej niecałą 1h.

DLACZEGO tak ??
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 31 Sty, 2012   

Przy drugiej będzie dobrze jak podziała pół godziny :P
I nie gadałeś o pojemności ładunku, tylko o oporności wewnętrznej akumulatora. Ja twierdzę, że od Rw zależy prąd zwarcia, a ty, że pojemność. Ja twierdzę, ze pojemność zależy od powierzchni czynnej w akumulatorze i całej chemii, a ty że pojemność zależy od Rw :P Owszem, straty na samym akumulatorze będą większe przy większych prądach i na obciążeniu będzie mniejsze napięcie przy większym prądzie, ale ja twierdzę, że pojemność akumulatora spada nie przez Rw akumulatora, tylko przez mocniejsze reakcje chemiczne w samym akumulatorze przy dużym prądzie.
Niech się wypowiedzą inni, może to cię przekona, albo mnie ;)
 
 
motyl 
początkujący
Warior EV


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2012
Posty: 38
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Wto 31 Sty, 2012   

Dobra myślałem ze się chwilę wstrzymasz, ale to i ja przedstawię stoją teorię a porównają ja mądrzejsi.


A więc akumulator ma swoją stałą określoną pojemność ładunku. I w zależności od jego Rw mamy pojemność godzinową oznaczaną jako HR. Im większa Rw tym mniejsza pojemność HR, bo:

Rw mamy stałe i im większy prąd pobieramy z akku, to otrzymujemy większe straty wewnętrzne, a pojemność HR to jest pojemność użyteczna dla nas. Liczona jako pojemność ładunku pomniejszona o straty wewnętrzne.


Więc niech ktoś to skonfrontuje i wyprowadzi jednego z nas z błędu.
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Wto 31 Sty, 2012   

Zaciekawiony powyższym zagadnieniem, znalazłem na jednej stronie ciekawy opis wyjaśniający wynik powyższego sporu:
Cytat:

Why amp-hours are specified at a particular rate:

Because of something called the Peukert Effect . The Peukert value is directly related to the internal resistance of the battery. The higher the internal resistance, the higher the losses while charging and discharging, especially at higher currents. This means that the faster a battery is used (discharged), the LOWER the AH capacity. Conversely, if it is drained slower, the AH capacity is higher. This is important because some manufacturers and vendors have chosen to rate their batteries at the 100 hour rate - which makes them look a lot better than they really are.


Kto ma więcej racji w dyskusji, sami określicie :grin:
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 351
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Wto 31 Sty, 2012   

- Rw nie jest stała.
- Pojemność w Wh(ładunek) zależy w dużym stopniu od spadku napięcia na Rw-straty rosną wykładniczo ze wzrostem Rw.
- Pojemność w Ah też w pewien sposób zależy od Rw-przez spadek napięcia zabezpieczenia odłączają obciążenie zbyt szybko(mimo, że SEM baterii jest jeszcze na bezpiecznym poziomie). Poza tym przy większym obciążeniu sama chemia ogniwa pracuje nieco inaczej(nie, niestety nie wytłumaczę dokładnie co i jak-z chemii zawsze byłem słaby, a to dość ciężki temat)
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Wto 31 Sty, 2012   

Tak, zgadza się. Rw nie jest stała i zmienia sie również w zależności od pobierenego prądu. Im większy, tym Rw też większe. A straty jak pisał nanab rosną wykładniczo ze wzrostem Rw.
Względna stałość pojemności uzytkowej (u baterii przystosowanych do głebokiego rozładowywania) zależy z kolei od budowy samej baterii. Nie uzależniałbym ściśle chemii ogniwa od wielkości pobieranego prądu. Zachodzą tam przecież opisane już chyba w szkole podstawowej (mówię o 8 letniej) reakcje redox i jedyna zmiana jak sądzę to przyspieszenie tych reakcji przy poborze większego prądu. Oczywiście mogą pojawić się niepożądane zjawiska zmniejszenia powierzchni uzytkowej elektrod przy szybszym prowadzeniu reakcji chemicznych, utrudnieniu dostępu kolejnych jonów do nieruszonych jeszcze obszarów, więc pośrednio "chemia" też będzie miała wpływ.
O ile w domyśle chodzi o baterie Pb
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
motyl 
początkujący
Warior EV


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2012
Posty: 38
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Śro 01 Lut, 2012   

Czyli podsumowując, Rw ma znaczenie przy pojemności godzinowej :]

A samo Rw w jakimś stopniu zależy od budowy akumulatora i zastosowanej chemii :D
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 01 Lut, 2012   

A ja się upieram,że Rw ma znaczenie dla pobieranego prądu, a nie pojemności akumulatora. I od tego pobieranego prądu zależy pojemność użytkowa akumulatora. Rw ma znaczenie np. w akumulatorach rozruchowych, gdzie powinna być jak najmniejsza, by zapewnić duży prąd rozruchu. I co z tego, że w takim akumulatorze mamy małą Rw, skoro nie nadaje się on do pracy cyklicznej, pomimo dużych pojemności? Jeszcze raz powtórzę, że pojemność akumulatora zależy od powierzchni elektrod i czynnika chemicznego, a nie od Rw, która jest wypadkową zastosowanych elektrod i chemii. Akumulator rozruchowy ma małą Rw, a wystarczy pokręcić rozrusznikiem z minutę i już po akumulatorze. Ten sam akumulator podłączony do odbiornika o małym poborze prądu będzie pracował dużo dłużej, w przeliczeniu na Ah. I nic tu nie pomoże jego mała Rw.
Motyl, jeszcze nic nie sumuj. Nie wszyscy się wypowiedzieli :P
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 01 Lut, 2012   

Pojemność akumulatora zależy ogólnie od powierzchni elektrod i od pobieranego prądu,dlatego do określenia pojemności przyjmuje się pojemność wynikającą z prądu będącego ilorazem pojemności wyrażonej w Ah przez 20h (chodzi w większości o akumulatory Pb )przy mniejszym prądzie pojemności może być więcej przy większym mniej. Oporność wewnętrzna ma wpływ na pobierany prąd nie na pojemność,przy dużej prąd pobierany może być mały,przy małej duży(rozruchowe) oczywiście mówię tu o akumulatorach sprawnych,nie o uszkodzonych gdzie duża Rw wynika z zasiarczenia akumulatora.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 01 Lut, 2012   

Zauważcie, że energia ładowana potem do akumulatorów w zasadzie równa się enrgii rozładowanej, czyli zawsze będzie inna dla róznych warunków rozładowania. Rw jest tylko parametrem do analizy pray akumulatora, a chemia na powierzchniach płyt np. ołowiowych lub z tlenkuołowiu to calkiem inna sprawa.
Producent po badaniach swoich aku. tak napisał o tych prądach, więc tak musi być - najprostsze wytłumaczenie.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Śro 01 Lut, 2012   

mar56 napisał/a:
Oporność wewnętrzna ma wpływ na pobierany prąd nie na pojemność.


Od rezystancji wewnętrznej zależy oczywiście max prąd jaki będzie można z akumulatora pobrać ale myślę że w tej dyskusji trochę mieszają się pojęcia. Samo Rw nie ma wpływu na pojemność - w znaczeniu ilośc ładunku jaki akumulator jest w stanie zmagazynować. To jest uzależnione od jego budowy, powierzchni czynnej elektrod itd.

Ale jeśli porównujemy dwa akumulatory o róznej budowie a więc różnego przenaczenia, ale o tej samej pojemności = ilości zgromadzonego ładunku (tylko takie porównanie ma sens w tej dyskusji), to w tym przypadku Rw ma wpływ na rzeczywistą, pojemnośc użytkową. Przy pobieraniu dużego prądu, gdy Rw jednego z porównywanych akumulatorów jest większe, lub szybciej wzrasta, obserwowana pojemność Ah będzie mniejsza niż w akumulatorze o mniejszej Rw. Istotne jest to że Rw nie jest stałe.

Jesli chodzi o akumulatory rozruchowe, z których można pobrać bardzo duży prąd ale w krótkim czasie, to wynika to z ich budowy wewnętrznej (odpowiednia porowatość elektrod Pb które szybko się "zatykają") i jak sądzę podczas pobierania dużego prądu, szybko wzrasta Rw, a więc skraca się czas użytkowania w takich warunkach pracy.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 01 Lut, 2012   

Osunąłeś się o głównego pytania:
"...dlaczego dla jednego Akumulatora inna jest pojemność 5HR, 10HR i 20HR."
Czyli chodzi jeden te sam akumulator, tylko różne prądy obciążenia, a przy tym rózne pojemności.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Śro 01 Lut, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Zauważcie, że energia ładowana potem do akumulatorów w zasadzie równa się enrgii rozładowanej, czyli zawsze będzie inna dla róznych warunków rozładowania. Rw jest tylko parametrem do analizy pray akumulatora, a chemia na powierzchniach płyt np. ołowiowych lub z tlenkuołowiu to calkiem inna sprawa.
Producent po badaniach swoich aku. tak napisał o tych prądach, więc tak musi być - najprostsze wytłumaczenie.


Szczerze mówiąc nie rozumiem zdania w którym napisane jest że energia ładowana jest równa energii rozłdowanej czyli jest inna dla różnych warunków rozładowania. To w końcu jest równa czy inna?
Rw nie jest tylko parametrem do analizy. Opór wewnętrzny akumulatora jest wielkością rzeczywistą, zmieniajacą się w czasie i wpływającą na pracę akumulatora.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Śro 01 Lut, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Osunąłeś się o głównego pytania:
"...dlaczego dla jednego Akumulatora inna jest pojemność 5HR, 10HR i 20HR."
Czyli chodzi jeden te sam akumulator, tylko różne prądy obciążenia, a przy tym rózne pojemności.


Racja!
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 01 Lut, 2012   

Ile amperogodzin się wyładuje, tyle amperogodzin się da potem naładować, ale ich maksymalna ilość zależy od prądów obciążenia i też mocno od temperatury pracy akumulatorów, bo tak zależy pojemność akumulatorów (głównie kwasowych - np. żelowych).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group