ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Silniki elektryczne z samochodów hybrydowych
Autor Wiadomość
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 17 Lut, 2012   Silniki elektryczne z samochodów hybrydowych

Witam
Czemu ciężko w internecie napotkać na notatkę dotyczącą zastosowania gotowego silnika elektrycznego z pojazdu o napędzie hybrydowym?
Są przecież na allegro samochody przeznaczone na części, z których bez problemu możemy kupić skrzynie biegów (honda civic, toyota prius, lexus gs450h, nissan altima i na pewno parę innych modeli) bądź tylny most/dyferencjał- lexus rx450.
W owych elementach zastosowane są przez producentów silniki elektryczne co prawda o otwartej budowie (nie da rady ich tak po prostu wyjąć i zamontować do pojazdu) ale można zrobić do nich obudowę i cieszyć się silnikiem za śmieszne pieniądze.

Więc moje pytanie brzmi czemu takich silników nikt nie stosuje do swoich konwersji? Jakie są przeszkody?

Pozdrawiam Damian
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 349
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pią 17 Lut, 2012   

Bo nic nie wiadomo o tych silnikach-typ, parametry itd.
Niedawno tez napaliłem się na przeróbkę oparta o most z lexusa, ale nie znalazłem praktycznie żadnych informacji o tym silniku-budowa, jak to sterować, w jakich prędkościach pracuje. Ktoś po prostu musi jako pierwszy zdobyć taką część i sprawdzić co tam siedzi, przetestować w miarę możliwości. Gdyby opracować np. tani sterownik do mostu z lexa można by zrobić z niego uniwersalny, dość mocny i tani zestaw do konwersji większości samochodów.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pią 17 Lut, 2012   

trochę informacji jest o silniku z Hondy IMA ma moc ok 10KW na napięcie 144V i obroty do 4tyś a obroty max momenty to coś koło 2,5 tyś a co do Lexusa to przecież podają w necie moc moment i obroty silników
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Szwed 
stażysta
moturzysta


Wiek: 43
Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 121
Skąd: Opole
Wysłany: Nie 19 Lut, 2012   

DeeX: nawet na naszym forum były już dyskusje na ten temat. Ale chyba nikt nie odważył się kupić, żeby wypróbować teorie w praktyce ;-) i tak jak pewnie wielu innych mam ochotę na taki projekt.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 19 Lut, 2012   

nanab napisał/a:
Gdyby opracować np. tani sterownik do mostu z lexa można by zrobić z niego uniwersalny, dość mocny i tani zestaw do konwersji większości samochodów.


Kolego , ja właśnie próbuję stworzyć oprogramowanie na mikrokontroler które chcę wykorzystać przy budowie falownika do silnika... Tak poza tym - jeżeli ktoś orientuje się w środowisku Bascom i chciałby pomóc - możemy wspólnie stworzyć coś ciekawego..
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 19 Lut, 2012   

Największe koszty sterownika to cały stopień mocy i jego sterowanie.
jako stopień sterujący można by było wykorzystać PCB od najnowszych sterowników czujnikowych na bazie PCB EB3XX-AS-1 jest tam nowszy i szybszy procek niz na PCB z rodziny EB2xx.Trzeba by było trochę oszukać procek co do wartości napięcia zasilającego bo sterowniki są tylko do 82V ale to już kwestia zmian w dzielniku napięciowym na procek i zabezpieczeniach reszty sterownika przed wysokim napięciem
_________________
pozdr
Tomek
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 19 Lut, 2012   

Czyli wychodzi na to że jest to wykonalne. Szczególnie z wiedzą naszych kolegów z forum, którzy jak widać znają się na elektronice :)

Powiedzmy że zakupie któryś z tych siników i u odpowiednich osób dowiem się jakie maja uzwojenie i wymagane rzeczy. Można wtedy zdziałać coś ze sterownikiem i cieszyć się tanim napędem ev?
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 19 Lut, 2012   

DeeX napisał/a:
u odpowiednich osób dowiem się jakie maja uzwojenie i wymagane rzeczy


Producenta nie pytaj - nie zdradzi tych sekretów.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 20 Lut, 2012   

Nie chodziło mi o producenta. Bardziej o firmy, które zajmują się przewijaniem silników elektrycznych :mrgreen:

To jak? Działamy? Ja kupuje silnik, daje Wam odpowiednie informacje o uzwojeniu silnika i robimy sterownik? :cool:
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 21 Lut, 2012   

Szperając w necie trafiłem na fajnego bloga: http://voltswagen.blogspo...7&by-date=false na dole strony naciskając "newer posts" ukażą się nam nowsze wpisy. Jak widać bloger chce zastosować dwa silniki elektryczne z hybrydowych hond civic. Szkoda że od dłuższego czasu nie ma już nowych wpisów
 
 
Szwed 
stażysta
moturzysta


Wiek: 43
Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 121
Skąd: Opole
Wysłany: Wto 21 Lut, 2012   

Nostusek napisał/a:
Kolego , ja właśnie próbuję stworzyć oprogramowanie na mikrokontroler które chcę wykorzystać przy budowie falownika do silnika... Tak poza tym - jeżeli ktoś orientuje się w środowisku Bascom i chciałby pomóc - możemy wspólnie stworzyć coś ciekawego..

Nie wiem czy jest sens wynajdować koło od nowa. Firmy produkujące mikrokontrolery chętnie uszczęśliwią nas swoimi rozwiązaniami (całkiem dobrymi tak na marginesie). Można ich bezpłatnie używać nawet w projektach komercyjnych (jest haczyk, ale do łyknięcia ;-) )
http://www.st.com/internet/com/segment/413.jsp
http://www.st.com/interne...ication/900.jsp
Miałem przez jakiś czas w łapkach zestaw demonstracyjny z małym trójfazowym silniczkiem i sterowaniem wektorowym. Fajnie to działało.

Tak więc sterowanie to nie problem.
Problem to jak tomson zauważył stopień mocy. Trudna sprawa.

Można wybrać jeszcze 2 inne rozwiązania:
- wykorzystać oryginalny falownik z auta i rozpracować komunikację z nim. Moim zdaniem łatwiejsze niż projektować swój.
- kupić falownik (tylko czy da się coś dobrać?), najłatwiejsze rozwiązanie, a przecież nie chodzi o to, żeby się męczyć, tylko żeby jeździć ;-)
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Lut, 2012   

Ja chętnie wypróbuję silnik i sterownik od priusa, ale szukam taki zestaw do mojego modelu, aby mieć tez jako części zapasowe. Jednak jak można znaleźć komplet za już od 1000zł do modelu nowszego, to do mojego wciaz nie mogę znaleźć. A projekt motorka w stylu leżącego z wałem kardana czeka na realizację. Tak więc wydaje mi sie, że jedynie mozna powalczyć ale z kompletem silnik falownik oryginalny.

Wiesiek
 
 
Profess 
młodzik


Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 94
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 28 Lut, 2012   

Witam,

właśnie od pewnego czasu drążę temat, rozmawiałem z kolegą rs232, który jest specjalista elektronikiem od osprzętu silników EV, w kwestii wykorzystania silnika z pełnej hybrydy (Silnik elektryczny pracuje sam lub wspomaga silnik spalinowy podczas gwałtownego przyspieszania) do klasycznego samochodu elektrycznego (100% EV). Powiedział, że to silniki o zupełnie innej konstrukcji, inne będzie uzwojenie obliczone na inne napięcia i inne parametry, które przy długotrwałej pracy silnika w typowym napędzie elektrycznym nie zdają egzaminu.
Jednak taki silnik elektryczny działający w trybie ciągłym tylko do niskich prędkości ok. 45 km/h i przy nagłych przyspieszeniach, jest chłodzony wodą, ma dwustopniową skrzynię CVT o zakresie prędkości do kilkunastu tysięcy obrotów i zasilanie rzędu 600 V, a w szczycie osiąga moc dobrze ponad 100 KW.
Czy do takich małych prędkości i możliwości wspomagania silnika głównego przy przyspieszaniu, jest potrzebny taki dobry siklnik, o takich parametrach...??
Przestudiowałem doświadczenia kolegi rudzik6 i chciałem właśnie zapytać czy uważa, że przy wyższych obciążeniach silnik Priusa da radę jako napęd dla wersji EV ??

Pozdrowienia
_________________
Z prądem ale pod prąd ;)
 
 
Robsonik20 
kierownik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Mar 2011
Posty: 363
Skąd: LBN
Wysłany: Wto 28 Lut, 2012   

Rudzik kiedy jakieś filmiki z jazdy twoim priusem?
 
 
Szwed 
stażysta
moturzysta


Wiek: 43
Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 121
Skąd: Opole
Wysłany: Czw 01 Mar, 2012   

Gdzieś tam obiło mi się o uszy, że wystarczy w Priusie wyjąć jakiś tam bezpiecznik i silnik spalinowy się nie włącza, można jeździć tylko na prądzie. I wtedy się sprawdzi, czy silnik daje radę jako jedyny napęd pojazdu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group