|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Nie 08 Gru, 2013 |
Jak dobrać przekrój przewodu? |
Autor |
Wiadomość |
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2012
|
|
|
Zbyt długie wywody wciągające w długawe dysputy.
Już były dyskusje o tym na tym FORUM, warto sobie odszukać.
Identycznie nie wolno (nie jest wskazane) używać blach karoserii auta jako jednego przewodu wysokoprądowego, a niby blachy auta przewodzą prąd. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2012
|
|
|
Ale o jakie wywody ci chodzi? Dla mnie, albo nie wiesz, co jest nie tak z kablami spawalniczymi, albo chcesz uchodzić za znawcę tematu sam nie wiedząc o co chodzi. Podobnie odpowiadasz na inne pytania. W tych sytuacjach twoje odpowiedzi nic nie wnoszą do tematu. Albo odpowiadaj w sposób konkretny, albo nie zabiera w ogóle głosu.
To wygląda mniej więcej tak: pada pytanie jak podłączyć żarówkę do akumulatora? Normalna odpowiedź by brzmiała, że się bierze dwa kable i łączy je z żarówką i akumulatorem. A ty dajesz odpowiedź w stylu: przeczytaj sobie przepisy SEP, to się dowiesz. Po to jest forum, by sobie pomagać i dyskutować na konkretne tematy, a nie pisać w stylu "ja to wiem, a ty sobie poszukaj odpowiedzi gdzieś indziej, bo ja ci nie powiem".
To żadna pomoc z twojej strony. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2012
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | Identycznie nie wolno (nie jest wskazane) |
Panie Zbyszku - właśnie dowodzi pan braki swoich kompetencji. Albo czegoś nie wolno albo nie jest to wskazane. Nie da się traktować tak i tak W 100% popieram powyższą wypowiedź Administratora - albo się mówi coś albo się nie zabiera głosu. A gadanie w stylu - "Uważam że wiem więcej niż Wy i Wam nie powiem bo jesteście niegodni tej wiedzy posiąść bo to ja jestem arcygeniuszem w dziedzinie" niczego nie dowodzi poza zwykłą pychą i wywyższaniem się. Mam nadzieję że Pan to zrozumiał... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2012
|
|
|
Więc tu tylko przypomniałem, ja sugeruję chcąc być pomocnym, tu już było wiele dysput na ten temat i moich wypowiedzi, a Wy użyjcie sobie co chcecie, jak ktoś mocno lubi, to może puścić prąd karoserią i dać nawet napięcie tramwajowe, czyli 600V, w razie potrzeby zawsze można zarzucić "kotwiczkę" na linię tramwajową (póki "władza" nie zauważy).
Nawet na tym FORUM jest widoczne, że rowerzyści (też EV) zwalczają elektryczne samochody EV szukając złośliwych haczyków (pewnie jakieś powiązania z paliwami). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2012
|
|
|
Proszę Administrację forum o zamknięcie tematu - problem rozwiązano. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2012
|
|
|
Zbyszku, dlaczego nie należy stosować przewodów spawarkowych w EV? |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2012
|
|
|
Może chodzi o miedż beztlenową,ale nie bądżcie już tak napastliwi dla Zbyszka. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2012
|
|
|
Widzę, że te POSTY z dyskusji na te tematy z jakichs przyczyn kiedyś znikły z tego FORUM.
Więc przypomnę.
Nie używać bo:
- ja już to sprawdziłem praktycznie i po upaleniu się oraz po zauważeniu, że miałem duże spadki napięć na mostkach długich i krótkich w czasie jazd, sprawdzałem dane techniczne w kartach katalogowych od producenta, które potwierdziły podejrzenia przyczyn usterek.
- spawalniczy jest droższy od prawidłowych i jest cięższy
- spawalniczy ma większą oporność, która rośnie wraz z prądem, bo służy do spawania, a tam chodzi o zwiększenie spadku napięcia przy rozpoczynaniu łuku, dlatego wiele spawarek ma spawalnicze przewody nawet aluminiowe o speacjalnej do tego celu charakterystyce.
Tyle wystarczy. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2012
|
|
|
Nawet Nostusek stara się być złośliwy.
Przeciez wiadomo, że fachowiec od elektryki zaraz sprawdzi taką informację o spawalniczym lub już o tym od dawna wie, a nie fachowiec lub amator od elektryki przyjmuje taką informację do wiadomości i się dostosowuje.
Do zbudowania auta EV w/g gotowego wzoru nie jest konieczna cała wiedza o np. elektronach, dualności korpuskularno - falowej elektronu itp., itp.. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 15 Kwi, 2012
|
|
|
Przykładowa karta przewodu spawalniczego:
http://www.bankkabli.pl/m...oad/H01N2-D.pdf
Nic tam nie ma na tematy, które poruszasz. Zgadzam się, że przy długich odcinkach w aucie i nie tylko, dobrze jest położyć dodatkowy kabel masowy. Aczkolwiek nie widziałem jeszcze w samochodzie rozrusznika, z którego wychodził by kabel minusowy. A rozrusznik, to też silnik. A minus leci po masie i to dość duże prądy.
Nowoczesne spawarki same sobie regulują prądy i inne parametry spawania i pierwszy raz słyszę, by były jakieś specjalne przewody, które same regulują powstawanie łuku elektrycznego. Na każdym przewodzie ze wzrostem prądu zwiększa się spadek napięcia, zgodnie z prawem Ohma, więc nie widzę tu związku z opisywanymi kablami.
Jeśli masz takie dane w karcie katalogowej kabla spawalniczego, to poproszę o link do takiej karty. Z chęcią pogłębię swoją wiedzę na temat kabli miedzianych i spawalniczych.
Zbyszek Kopeć napisał/a: |
Nawet na tym FORUM jest widoczne, że rowerzyści (też EV) zwalczają elektryczne samochody EV szukając złośliwych haczyków (pewnie jakieś powiązania z paliwami). |
No nie mogę... śmiać się czy płakać? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 15 Kwi, 2012
|
|
|
Tak jak pisałem, moja wypowiedź wznowi dyskusję, bo zawsze ktoś chce być lepszy od innych znających sprawę lub coś sugerujący, bo jest .............. .
Wykonaj auto elektryczne i uzyj sobie tych kabli (masz prawo), żebyś potem wiedział, co o czym mówisz.
Ta karta nie jest kompletna (ona już jest marketingowa), w niej brak rysunków charakterystyk rezystancji od prądu i od temp., ale jak się dobrze ją poanalizuje, to też wyciągnie się prawidłowe wnioski.
A najważniejsza sprawa, to kable spawalnicze są bardzo ciężkie i bardzo drogie, a bez potrzebnych zalet do auta EV, więc w zasadzie to je dyskwalifikuje. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Nie 15 Kwi, 2012
|
|
|
Dawno nie czytałem takich brednii jaki pisze Pan Zbyszek Kopeć, czym sie niby różni prąd który płynie w aucie EV, a w spawarce ?
Prawo Ohma jest niezmienne czy to auto EV czy spawarka, skoro w swoich konstrukcjach używa Pan przewodów o średnicy 25mm2 to dla odcinka 10m przewodu i pradu na poziomie 400A mamy spadek napiecia rowny 3,12V, a tracona moc na tym odcinku to 1248W, nic dziwnego ze ma Pan z tym problem - ale to problem z niewlasciwym doborem srednicy przewodu i tyle, producenci podaja rezystacje przewodu R/km. Polecam zeby Pan sobie to przeliczyl. Czy stosuje Pan przewody spawalnicze masowe czy przewody od żelazka to już Pańska sprawa ale porady które Pan przytacza to brednie.
srednica która Pan Zbyszek Kopec polcea:
25mm2 - 0,780Ohm/km
200A spadek napiecia na odcinku 10m -> 1,56V -> tracona moc -> 312W
400A spadek napiecia na odcinku 10m -> 3,12V -> tracona moc -> 1248W
Stwierdzenie ze przewody sa ciezsze i nie należy ich stosować, hmm jeżeli ma Pan przewody w otulinie ołowanej to pewnie że są ciezkie
Nostusek przy doborze srednicy przewodu kieruj sie warunkami w których bedzie pracował przewód tak aby spadki napięcia i tracona moc była jak najmniejsza. Producenci przewodów podaja R/km dla danego typu przewodu, majac ten parametr dobierasz tak przewód aby spadek napięcia na nim byl jak najmniejszy. |
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 15 Kwi, 2012
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: |
Ta karta nie jest kompletna (ona już jest marketingowa), w niej brak rysunków charakterystyk rezystancji od prądu i od temp., ale jak się dobrze ją poanalizuje, to też wyciągnie się prawidłowe wnioski.
A najważniejsza sprawa, to kable spawalnicze są bardzo ciężkie i bardzo drogie, a bez potrzebnych zalet do auta EV, więc w zasadzie to je dyskwalifikuje. |
To, na Boga, podaj linka do takich charakterystyk. Ja nic nie znalazłem. Każdy kabel miedziany o dużej średnicy będzie ciężki, tego chyba nie trzeba udowadniać?
Żeby były małe spadki napięć na kablu, to powinien on być jak najgrubszy. Wtedy spadki będą niskie i nic tego nie zmieni. Nie zapominając o prawidłowych zakończeniach kabli i zaciskach.
Co do ceny, to akumulatory do aut też są drogie i co z tego? Albo się robi porządnie i drogo, albo tanio i "po łebkach". W aucie (i nie tylko) najlepsze kable to linka, ze względu na występujące drgania. Drut jest bardziej narażony na wstrząsy, to raz, a dwa, to kable spawalnicze są przystosowanie do pracy w ciężkich warunkach zewnętrznych (w podanym linku jest to opisane) i tu jest ich zaleta. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 15 Kwi, 2012
|
|
|
Więc najważniejsze jest, że spawalniczy kabel jest porównawczo bardzo drogi i bardzo ciężki; reszta dysput tu nie ma znaczenia.
Tez ważne, że jeśli się robi komuś auto EV na wyższe napięcie niż 84V znamionowe, to trzeba zaraz dać instrukcję, że nikomu nie wolno zaglądać pod maskę i do innych urządzeń oprócz wykonawcy przeróbki i ten wykonawca bierze pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo wszystkich osób dotykających takiego przrobionego auta, nawet jeśli oni użyją druta, młotka; do tego za bezpieczeństo dzieci dotykających maszyny, a dzieci mają super pomysły. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Nie 15 Kwi, 2012
|
|
|
Z tego wykresu jasno widać, że przewód jest okrągły - czyli nie może to być blacha karoserii. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|