|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Gdzie kupować akumulatory i jakie są godne polecenia? |
Autor |
Wiadomość |
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Nie 22 Kwi, 2012
|
|
|
JEsli tych cykli byłoby więcej to jako tako sie kalkuluje.
Ja bym brał prąd C2-C4 zapewne koło 10-20A.
Kable-zależy od prądu jaki ma przejąć balanser.
Ja dałem cienkie może 0.5mm2 i do 0.5A chyba w miarę ale później to już duże spadki i na balanserze 4.2V ale na ogniwie już 4.35 powiedzmy.
Tyle,że ja puszczałem bokiem 1-2A i patrzyłem co się dzieje.
Ale przy takim pradzie to juz piekarnik sie robi.
Chciałem dodać zdjęcia ale mam przekroczony limit. |
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
tom
początkujący
Dołączył: 10 Sie 2011 Posty: 18
|
Wysłany: Nie 22 Kwi, 2012
|
|
|
mar56 napisał/a: | Wyjście balancera ma 9 kabelków 8S Li-Ion ,drut linka w izolacji fi ok.0.5-0.75 mm2,i dwa grubsze prądowe na tyle wytrzymałe ,by wytrzymać prądy rozruchowe fi 4-6 mm2. |
Jarol napisał/a: | 2 kable główne i 9 do balansera ( liczą się styki i początek i koniec baterii też, pomimo tego że są tam kable główne)
Co do przekroju to wystarczy 1mm2 bo prąd balansowania to 300mA w mocniejszych ładowarkach max 500mA.
| Acha, czyli początek i koniec są zdublowane (jako mocowe i dodatkowo na złączu do balancera? I jeszcze jedno - w środku nie ma w środku żadnej elektroniki?
Jarol napisał/a: | Z ogniwami Li-pol radze za bardzo nie kombinować bo przy zwarciu lubią się zapalić | Oczywiście, będę uważać (jeśli w ogóle zdecyduję się na te lipole).
I jeszcze jedno - da się ładować dwie połączone szeregowo baterie 4S jedną standardową ładowarką 8S? Jak rozumiem - mamy 10 kabelków (po 5 z każdego ogniwa) i trzeba 2 ze sobą połączyć, żeby razem było 9 - wtedy to podłączamy pod 9 pinów balancera? Tak?
Myślę nad taką rzeczą: czy nie ma wtedy problemu z balansowaniem sąsiadujących ze sobą celek obydwóch baterii? Kable mocowe są grube i przy stałym prądzie spadek napięcia na nich chyba można zaniedbać (pojedyncze miliwolty), ale jeśli ładowarka daje prąd impulsowy lub jeśli kable są kiepsko łączone to już gorzej. Indukcyjności kabli (przy pracy impulsowej) lub rezystancji kiepskiego złącza nie można bezkarnie pominąć. A może te ładowarki mają tryb ładowania akumulatorów połączonych szeregowo i mają wejścia na dwa niezależne złacza balanserów? Jak to wygląda w praktyce? |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Nie 22 Kwi, 2012
|
|
|
ładowarka nie ładuje ogniw Li-pol/Li-ion/Lifepo4 impulsowo tylko CC/CV
Można ładować 2 baterie 4s połączone szeregow. Są specjalne złączki do łącz balansera żeb to odpowiednio połączyć do ładowarki. |
|
|
|
|
tom
początkujący
Dołączył: 10 Sie 2011 Posty: 18
|
Wysłany: Pią 18 Maj, 2012
|
|
|
Kupiłem ładowarkę IMAX B8+ oraz ogniwa SAMSUNG 18650 2,6Ah (ogniwa kupiłem na Allegro, u sprzedawcy agnieszkak505). Zrobiłem z nich baterię 7S 15,6Ah. Na razie wyniki zą bardzo zachęcające - wygląda na to, że ogniwa się nie grzeją, nieźle trzymają pojemność i równo się ładują/rozładowują.
Bateria jest znacznie większa od tego, co sobie zakładałem, ale cenowo wyszło nieźle. Dzisiaj zrobiłem jazdę testową do pracy i z powrotem (w całości na silniku) - w poniedziałek sprawdzę, ile energii wejdzie w akumulatory. Na razie oceniam, że jest bardzo dobrze. Zobaczymy po cięższych testach.
I jeszcze jedno - przy łączeniu ogniw zdarzyło mi się zrobić cyną zwarcie. Zaiskrzyło, cyna się przetopiła, a ogniwa są nienaruszone. Testy ładowarką pokazały, że nie widać żadnej różnicy pomiędzy ogniwami, które doświadczyły zwarcia, a tymi, które są nienaruszone. Zatem bezpiecznik nie musi być jakiś ultraszybki - jak się okazuje, cynowy drut w roli bezpiecznika też się sprawdził (oczywiście żartuję - nikogo nie namawiam do robienia bezpieczników z cyny, ale przesadna obawa o uszkodzenie ogniw krótkotrwałym zwarciem chyba jest nieuzasadniona). |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 18 Maj, 2012
|
|
|
Li-ion i lipo nie powinno się zresztą jak każdego akumulatora testować na zwarcie - szkodzi im to. To że przetopiła Ci się cyna - ciesz się - inaczej mogłoby popłynąć więcej amperów i mogłoby być niebezpiecznie i dla Ciebie i dla ogniw. Widziałem co się dzieje z ogniwem podczas testu zwarcia - co prawda było to ogniwo 200Ah 3,7V więc ogromne.. ale grubo ponad KILOAMPER (ponad 1000A) popłyneło a kable 2 x 25 mm2 straciły izolację a stycznik który zwarł taki prąd nie nadawał się już do niczego. Test trwał 5 sekund. Było mierzone i napięcie i prąd w tym czasie... Po zwarciu napięcie na ogniwie spadło bardzo niewiele - coś ok kilkudziesięciu miliwoltów. Z tym nie ma żartów.. Ja gdybym zrobił zwarcie w swoim pakiecie który buduję to pewnie uzyskałbym również ponad 1000A prądu zwarciowego.
tom napisał/a: | Kupiłem ładowarkę IMAX B8+ oraz ogniwa SAMSUNG 18650 2,6Ah (ogniwa kupiłem na Allegro, u sprzedawcy agnieszkak505). Zrobiłem z nich baterię 7S 15,6Ah. |
To poczekasz sobie troszkę zanim Ci to Imax naładuje Mój pakiet 6S 53Ah na Imaxie B6 może się ładować maksymalnie mocą 50watów więc przy pakiece 6S maksymalnie wyciągne 2,5A z ładowarki mimo że ogranicznik ustawię wyżej... Wg moich obliczeń aby B6-stką naładować mój pakiet potrzebować będę około 24h Licząc oczywiście od 0% SOC do 100%SOC. Ile prądu średnio potrzebujesz w swoim rowerku bo po pakiecie widzę że idzesz w 24V napęd? U ciebie prąd 1C dla pakietu to będzie 15,6A - dla ogniwa 2,6A...
dodam Ci że ja będe swój pakiet rozładowywał maksymalnie prądem mniejszym niż lub równym ok 0,5C dla ogniwa/pakietu - czyli tyle co producent robił podczas testów. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
tom
początkujący
Dołączył: 10 Sie 2011 Posty: 18
|
Wysłany: Pią 18 Maj, 2012
|
|
|
Nostusek napisał/a: | To poczekasz sobie troszkę zanim Ci to Imax naładuje Mój pakiet 6S 53Ah na Imaxie B6 może się ładować maksymalnie mocą 50watów więc przy pakiece 6S maksymalnie wyciągne 2,5A z ładowarki mimo że ogranicznik ustawię wyżej... | W Imax B8+ jest lepiej - według dokumentacji moc ładowania wynosi 150W. Można ustawic max. 7A prąd ładowania, a w praktyce na mojej baterii osiąga 5 do 5,5A (sprawdzałem to i w ciągu dniówki pracy - 8h - nie ma problemu z pełnym naładowaniem całkowicie rozładowanej baterii). Pełne ładowanie od zera do 100% zamknie się w 4-5 godzinach. Za to moc rozładowania jest niska - według instrukcji 20W, w praktyce wyciąga 25W.
Nostusek napisał/a: | Ile prądu średnio potrzebujesz w swoim rowerku bo po pakiecie widzę że idzesz w 24V napęd? U ciebie prąd 1C dla pakietu to będzie 15,6A - dla ogniwa 2,6A... | Silnik mam 450W, sterownik 500W, bezpiecznik 25A. Średnio - nie wiem, ile (szczytowo nieco ponad 20A). Dzisiaj zrobiłem trase 8km - w poniedziałek zobaczę, ile energii wejdzie w akumulatory to będę mógł określić, jaka była średnia. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 18 Maj, 2012
|
|
|
Powinno Ci wejść około 400 watogodzin wg moich obliczeń w całą baterię . Nie za wiele ale mało nie jest.. Ja na aktualnie na silniku 250W i przerobionym sterowniku na porównywalnej ilości energii (do moich żelków wchodzi ok 430Wh) wyciągam max 16 km zasięgu z czego ostatnie 3 to już męka.. Na nowym pakiecie o ile silnik to wytrzyma powinienem robić około 50 km... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
rymi
początkujący
Dołączył: 20 Maj 2012 Posty: 43
|
Wysłany: Nie 20 Maj, 2012
|
|
|
Witam
Kupiłem na Allegro zestaw do koła tylnego taki jak na http://www.maxev.pl/p59,z...0w-trotter.html
Z powodu, że jestem ograniczony wielkością torby jestem zmuszony do zwykłych akumulatorów [na LiFePO4 mnie nie stać], a znowu sam nie posiadam aż takich zdolności elektronicznych, abym sobie sam coś zrobił z Li-Ion.
Poczytałem tu i tam [z tym, że wiele opinii jest z 2008-2009 a nie z obecnego 2012 czy choćby 2011], że warto brać Toyama lub CHILWEE z tym, że jakoś mi trudno znaleźć dostępne w maksymalnej pojemności dla wysokości do 10cm - są 7 lub 9Ah [brak 12 lub 14Ah]. Są też 18Ah ale te to są już wysokości 16cm więc odpadają.
Na allegro jest ogrom jakiś MW Power, CSB, Vipow, HPG ale sensownych opinii nie mogę znaleźć.
Doradzi ktoś coś co teraz i skąd wziąć?
No i pozostaje problem ładowarki [nie doczytałem , że w tej cenie nie ma jej - wydawało mi się, że to złącze 230V na zdjęciach to właśnie do podłączenia prądu aby naładować, a nie, że to jest to złącze do podłączenia akumulatorów].
Jaką ładowarkę kupić - 36V i ładować w szeregu czy jednak równolegle i wtedy 12V. |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Nie 20 Maj, 2012
|
|
|
Jak chcesz żelki to ja polecam CSB - oczywiście te z serii do pracy cyklicznej (EVX i EVH).
Jeżdżę od zeszłego roku na: 2 x EVH 12150 (silnik 250W/24V) i dzisiaj zrobiłem na nich 33 km, czyli tyle ile rok temu o tej samej porze.
Jak by coś to mam podobne, o mniejszej pojemności 12Ah - EVX 12120. |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
marcmarek
początkujący
Wiek: 58 Dołączył: 01 Mar 2010 Posty: 8
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|