ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Czy ktoś ma dobre doswiadczenia z BLDC goldenmotor.?
Autor Wiadomość
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Nie 13 Maj, 2012   Czy ktoś ma dobre doswiadczenia z BLDC goldenmotor.?

Witam,
Z trójkołowca do wielokołowca i "wózka rowerowego" zgodnego z art 2 47a kodeksu drogowego się skłaniam.
Ponieważ kilka silników BLDC będe potrzebował do wielu kół na poczatek 1-2 z 6iu,
to czy ten silnik BLDC Goldenmotor sprawiał komuś kłopoty?
Goldenmotor BLDC 250W 24V
Trochu nazwa mnie drażni i wzbudza podejrzenia....
Odzysk energii NIE co to oznacza w nich? Czy dostepne sterowniki nie wspierają tego, czy nie może jako altek pracować? Czy z jego uzwojenia to wynika? Jakieś schematy uzwojeń tych silników gdzieś są dostepne?
Za to cena przystępna i do testów na 2a acu 12V by się nadawały.... nawet w 3ech kołach z 6iu...

PS: W zasadzie chyba chwilowo większe napięcia można zapodac na taki silnik 24V byleby nie przegrzać...
Testy pokażą-może jeden przynajmniej je przeżyje ;)
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Nie 13 Maj, 2012   

Cześć,

Nie wiem jak wygląda sprawa konkretnie z tym silnikiem ale wydaje mi się że jest w nim wewnętrzna przekładnia planetarna z wolnobiegiem i to jest przyczyną niemożności odzyskiwania energii. W czasie np. jazdy z górki itp koło będzie się swobodnie toczyło więc silnik nie będzie działać jak alternator. Żeby mieć odzysk energii muisłabyś szuakć silników DD (direct drive) np taki
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 13 Maj, 2012   

Powiem Wam tak - miałem osobiście styczność z silnikiem 10kW i sterownikiem do niego własnie z Golden motor - sprzęcior całkiem fajny.. składa się jak klocki lego wszystko w całość - bardzo sympatyczna konstrukcja i ciężko byłoby mi ją zamęczyć.. Co do silników które podałeś kolegoeneuro, jak to wszystkie chińczyki mają - nie spodziewaj się za wiele po łożyskach - nie są super i zasadniczo na zbyt wiele nie wystarczają - dowiesz się o czym mówię po ok 1000 - 2000 km..
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 13 Maj, 2012   

Chińczyki przekładnie robią z tworzywa, plastik jakiś.
Niestety tego sprzedawcy już nie mówią. No ale cena - coś za coś.
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 13 Maj, 2012   

Przekładnie planetarne zazwyczaj robione są z plastiku w silnikach do 500W,i to nie tylko w chińskich konstrukcjach ale także w amerykańskich, jeśli jest to wysoko wytrzymały nylon to wszystko jest OK!i odpowiedni do tego smar,wtedy pracują cicho i się nie zużywają.Ja na chińczyku już zrobiłem ponad 4 tysiące i dalej jest dobrze,ale mój silnik nigdy nie był ciepły ,nawet latem.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Pon 14 Maj, 2012   

@mar56 - czy rozbierałeś ten silnik i smarowałeś go? Pytam bo też mam taki i wkrótce zamierzam ruszyć "w trasę".

@eneuro - sorry za off topic. Chociaż może takie informacje też Ci się przydadzą.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 14 Maj, 2012   

Początkowo chciałem go rozebrać i nasmarować tryby swoim smarem teflonowym.Jednak obudowy silnika były tak dokładnie spasowane ze sobą i być może sklejone,że przy próbie wbicia cienkiego noża do rozpołówkowania tylko zrobiła się wąska rysa .Nie chcąc coś uszkodzić a wszystko chodziło jak trzeba, zrezygnowałem .Chyba że coś nawali (odpukać)to może wtedy.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Pon 14 Maj, 2012   

ok, dzieki. Gdybyś coś z tym kiedyś musiał robić to daj proszę znać na priv. Ja na razie przejechałem próbnie kilka km więc od 4000 jeszcze mi nieco brakuje :grin:
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pon 14 Maj, 2012   

Dzięki za info. Nie mam póki co takiego silnika do "dotknięcia" i nie mogę na "hamowni" sprawdzić jak działa, więc wszelkie uwagi mile widziane ;)
Nie zauważyłem, że ten BLDC 250W co podałem rzeczywiście ma przekładnię chyba, a takie mnie nie interesują. Im mniej smaru tym lepiej.
Czyli jak jest wolnobieg, to jest i przekładnia? A DD (czyli Direct Drive) to rozumiem "ksywka" dla tych BLDC które nie mają żadnych przekładni? Tyle że producenci chyba nie stosują oznaczeń DD itp?
A co będzie jak do silnika DD BLDC 36V ... podłączę 24V, czy nawet 12V?
Chyba poza tym, że po prostu będzie słabszy mniejsze napiecie nie zaszkodzi?
Zakładam, że sterownik może nawet sam wytrawię jeśli się okaże że te gotowe mają jakieś dziwne słabo udokumentowane zachowania i brakujące funkcje... czy ograniczenia... bo być może eksperymentalnie będę chciał je "karmić" czymś innym niż zwykłym ciężkim acu dlatego interesuje mnie jak tolerują różne napięcia zapodawane w porównaniu z tymi znamionowymi ;)
Jeśli acu będzie prawie przy samym silniku zawsze gruby kabel można pociagnąć od acu.
Jak coś to do mniejszego koła np. 20" nie powinno być chyba problemów włozyć takiego silnika...
RPM w tych silnikach BLDC DD zależy od napięcia, czy chodzi tylko o ograniczenie prądu pobieranego z acu? Wiadomo przy wiekszej potrzebnej mocy wieksze napięcie pozwala mniejszy prąd pobierać?
Ale obroty nie obciążonego BLDC zależą od napięcia? Chyba od częstotliwości podawanych impulsów głownie do pewnej granicy oczywiście...jeśli spora nadwyżka mocy będzie 500W silnik a zapotrzebowanie np. 150W... na jednym silniku...
Sorry, że tak na skróty, ale zawsze lepiej sprawdzić, naet jak coś się poczyta...
Np ten który podał kolega wcześniej:
bldc-500w-36v-hbs36f-goldenmotor
Przeglądnę sobie póki co specyfikację elektrycznaą tam dołączoną.
Chcę mieć taka nadwyżkę mocy aby nawet na sporym zjeździe albo podczas hamowania, nawet jak nie odzyskiwać energii, to przynajmniej ... podłączyć grzałkę i nie hamować klockami tylko elektrodynamicznie.
Ale jestem dobrej myśli i myślę że prosty FES uda się później dorobić ;) Na początek wystarczy grzać kabinę jak będzie za zimno :)

Właśnie ważna sprawa to łożyskowanie wtych BLDC... i włąśnie też o to miałem dopytać,
bo nie miałem w ręce takiego silnika i nie widziałem jakie łożyska tam są wkładane i ile to może wytrzymać a nie widziałem żeby podawali takie dane o dopuszczalnym nacisku w punktach mocowania...chyba że coś przeoczyłem...
To jakieś takie zwykłe łozyskowanie jak w rowerze, czy jakieś bardziej konkretne?
Rozumiem że tak czy inaczej łatwo jest je wymienić... i to niewielkie koszta?
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 14 Maj, 2012   

Nie pamiętam gdzie ale wyczytałem że rzeczywisty Regen z silników DD jest na poziomie 17% a nawet mniej,więc nie ma czym się podniecać.Jeśli chodzi o wyższe napięcie to obroty rosną wraz z napięciem,ale i prąd też ,tak że na jałowo prąd też większy,silnik może się grzać,niewskazane dla silników z przekładnią.Samodzielna budowa sterownika raczej mało realna w warunkach amatorskich,ewentualnie podrasowanie sterownika,lepsze kondensatory,tranzystory,prąd odcięcia itp.Nie rozbierałem silniczka więc nie wiem jakie łożyska,zapewne maszynowe,u mnie po ponad roku nie ma luzu a tłuczę silnik na krawężnikach.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

mar56 napisał/a:
Nie pamiętam gdzie ale wyczytałem że rzeczywisty Regen z silników DD jest na poziomie 17% a nawet mniej,więc nie ma czym się podniecać.

Tak tyle że bez podania w jakich warunkach i konfiguracji to osiągnięto (jakiej mocy był BLDC i jak pojemny acu), nie mówiąc o tym, że na pewno z żadnego FESa nie korzystano to rząd 20% to i tak nieźle...
To poprostu trzeba zrobić i się zobaczy, tylko sensowne silniki BLDC trzeba zdobyć...
Widziałem na youtube jak wolnokręcący się 3fazowy goldenmotor 50W generował i żarówka 25W 12V jarzyła ładnie ;)
FESy są niedostępne ale... wzór na energię wirującej stali tak:
E=m*2*Pi^2*f^2*r^2
co przy kole o średnicy 1m i stalowej masie ok. 30kg na obwodzie w kształcie rury o średnicy 0.040 m przy 6000obr/min (f=100Hz) daje energię 0.4 kWh, a przy 3000obr/min 0.1 kWh.
Może się okazać to wystarczające do chwilowego zmagazynowania energii z silników BLDC podczas hamowania i zjazdów i... ponownego ich napędzenia (z pominięciem powolnego ładowania acu).
Precyzyjne łożyska szybkobrotowe skośne powinny wystarczyć.... FES z osią obrotu pionowo do góry oczywiście, ew. układ zyroskopowy...
Wcale nie potrzeba do wielkich prędkości rozpędzać może nawet...
Się zobaczy...
Tak więc te 17% nic nie znaczy, bo nie ma okoliczności w jakich to zmierzono....
Ale dzięki za wskazówki.
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

mar56 napisał/a:
Samodzielna budowa sterownika raczej mało realna w warunkach amatorskich,ewentualnie podrasowanie sterownika,lepsze kondensatory,tranzystory,prąd odcięcia itp.Nie rozbierałem silniczka więc nie wiem jakie łożyska,zapewne maszynowe,u mnie po ponad roku nie ma luzu a tłuczę silnik na krawężnikach.


Z pomocą "staff" golden motor i ich forum chyba ster się zrobić da na czujnikach Halla ;)
Golden Motor Hall Effect Power Supply

Ktoś wie czy do tego golden motor 36V/48V 500W da się hamulce tarczowe łatwo podpiąć?
Bo... w jednym z 3ech zamiast hamulca będzie... koło zamachowe do FES :D

A na 2gim koło pasowe z paskiem od rozdządu z 206ki :S

I przydałoby się to pewnie zamocować bezpośrednio na silniku BLDC...

Z góry dzęki za pomoc-nie wiem jakiej aplikacji 3D użyć żeby ze strony golden motor może coś dokładniej było widać....
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

eneuro napisał/a:
Ktoś wie czy do tego golden motor 36V/48V 500W da się hamulce tarczowe łatwo podpiąć?
Jeśli pytasz o model "HBS...." to potrzebny jest nakręcany adaptor i dotyczy to tylko silnika na tylne koło. Tylko on ma bowiem po obydwu stronach gwinty na nakręcenie (z jednej strony zębatki a z drugiej adaptera pod tarczę).
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

Dzięki za info.
A jak tak to ok-jak po obu stronach można coś przykręcić tym lepiej....
A to w takim razie jest jakaś różnica wielka pomiedzy tą wersją "front" i "rear" tylnym poza możliwością przykręcenia zębatki, czy hamulca?
Nie sprawdzałem różnic w wymiarach... czy performance...
Tylnego BLDC nie da się włożyć do przodu w standardowy widelec?
Może w danych coś będzie widać... zresztą zawieszenie i tak nie będzie standardowe ;)
Trzeba poszperać trochu jeszcze... ale chyba taki tylny wezmę jeden do testów niebawem...
Wygląda nienajgorzej...
Się zastanawiam jak na tym filmie to podpięte jest:
BLDC jako generator 3 fazowy
Jak będzie na miejscu w hangarze taki silniczek to pewnie wiele się wyjaśni...
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Śro 16 Maj, 2012   

eneuro napisał/a:
A to w takim razie jest jakaś różnica wielka pomiedzy tą wersją "front" i "rear" tylnym poza możliwością przykręcenia zębatki, czy hamulca?
Tylny poprzez fakt posiadania obydwu gwintów ma dłuższą oś. Rozstaw między widelcami przewidziano na około 135mm podczas gdy przedni na niecałe 90mm.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group