ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
SIlnik BLDC -500 - 1000W
Autor Wiadomość
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   SIlnik BLDC -500 - 1000W

Witam poszukuję narazie informacyjnie, silników o mocy jak w temacie. Istotne aby szerokość silnika z osią nie przekraczała 120mm ( generalnie mniej lepiej).
Chodzi mi o coś jak Kolmorgen albo MAC. Tyle że może bardziej chińskie celem lepszej ceny...
Pozdrawiam:).
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

Cześć

W zasadzie to tym kryteriom odpowiadają wszystkie silniki przeznaczone do montażu w przednim widelcu.
Na tył chyba nie znajdziesz mniej niż 135mm.

PS. "MAC" jest tak bardzo Chiński, że bardziej się nie da :)
Chyba, że mowa tylko i wyłącznie o niższej jakości.
Jeśli to nie jest coś bardzo pilnego to zajrzyj na stronę maxev gdzieś na początku lipca.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

Może nie dość jasno opisałem sytuację:
Nie chodzi mi o silnik w piaście tylko normalny czyli kręci się uzwojenie a magnesy stoją.
Moc wyprowadzona osią z jednej strony.
COś jak to:
Kolmorgen 400W
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

toft napisał/a:
Nie chodzi mi o silnik w piaście tylko normalny czyli kręci się uzwojenie a magnesy stoją.
Chyba na odwrót... Tak to by był szczotkowy
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

W któryms z postów testujesz silnik golden motor 10kw - to o taki silnik chodzi. To co sie w nim kręci? uzwojenie czy magnesy?
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

Nostunek tzn odrwrotnie, zle przeczytałem

W sumie moze byc i szczotkowy jednak zalezy od sprawnosci

Zapomiałem dodac napiecie pracy musi byc 24 V
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

toft napisał/a:
W któryms z postów testujesz silnik golden motor 10kw - to o taki silnik chodzi. To co sie w nim kręci? uzwojenie czy magnesy?


Żeby było jasno i zrozumiale. W tym 10kW silniku co testowałem oś silnika się kręciła a na niej były magnesy a nieruchomy był korpus z uzwojeniami. W silnikach wplatanych w koła jest na odwrót - nieruchomą masz oś z uzwojeniami a wirują magnesy w korpusie połączonym szprychami z obręczą. Inaczej się nie da chyba że masz albo długie kable albo uzwojenia w korpusie połączone trzema pierścieniami slizgowymi ale to by było bez sensu kompletnie...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pon 04 Cze, 2012   

Nostusek napisał/a:
W silnikach wplatanych w koła jest na odwrót - nieruchomą masz oś z uzwojeniami a wirują magnesy w korpusie połączonym szprychami z obręczą.

Sorki że się podłączę, ale nie ma sensu dublować tematów, a właśnie to trochu wydaje się być właśnie minus tych BLDC wplatanych w koło, bo w zasadzie to trochu kiepsko w takim układzie jest tam z odprowadzaniem ciepła z uzwojeń stojana, bo nie ma za bardzo przez co-przez ośkę nie ma szans....
Czy to nie jest tak przypadkiem, że właśnie przez to że uzwojenie stojana jest wenatrz, to te silniki nie muszą być po prostu gorsze w porównaniu z innym BLDC z wyprowadzoną ośką i magnesami na wirniku w środku? Widomo, dla momentu obrotowego lepiej jest jak te magnaesy są na zewnatrz, bo moment większy, a obroty nie mają tutaj wiekszego znaczenia w tych BLDC (i tak nie przekraczają 1000obr./min)...
Więc cały czas się zastanawiam, czy nie rozglądnąć się za jakimś zwyczajnym BLDC z magnesem i wirnikiem w srodku stojana, bo dużo lepsze chłodzenie można zapewnić stojanowi jak nie jest zamkniety w środku?
Żeby mieć silnik w kole pewnie inaczej się nie da zbyt tanio, ale czy przypadkiem sporo taniej nie mozna mieć silnika BLDC (nie krokowca) o podobnej mocy i lepszych parametrach zwyczajnie podpinając go do tylnego koła na pasku podobnym do tego z rozrządu w "spalinowcach"?

Pytam, bo interesował by mnie też silnik BLDC (z wyprowadzonym 0 ze środka gwiazdy) o RPM nie 360obr/min a tak ok. 3000 RPM.

Czy te obroty NO_LOAD 345 RPM które podane są w tej tabeli przez "chińczyków" z GoldenMotor HBS 36V 500W
Specyfikacja silnika HBS 36V 500W
Przy nominalnym napieciu 36V i prądzie biegu jałowego 1.5A oznaczają, że ten silnik nie może się rozkręcić szybciej niż 345 RPM, jeśli bez obciązenia, ba nawet bez montażu w widelcu ale np. na hamowni z małym kołem zamachowym "zapodamy" te nominalne 36V albo i więcej ?
Podczas jazdy wiadomo, próba rozkręcenia skończy się w momencie kiedy opory powietrza i tarcia czy nachylenie wzniesienia będa tak duże że już wiecej mocy nie wycisnie się z tego silnika....
Ale zapodająć wyższe napięcia na taki zupełnie nieobciążony silnik niczym poza kołem zamachowym do jakiej prędkości ten 500W silnik by dało radę rozkręcić? Oczywiście nie przekraczajac mocy znamionowej 500W....
Takie koło zamachowe nie da rady rozkręcić tym BLDC 500W np. do 1000 obr/min?
Tyle że jak mówię niekoniecznie ze szprychami i oponą i na jezdni, tylko, np. odwrócone do góry kołami, czy z samym kołem zamachowym? :D
Łozyska chyba się nie wysypią przy 1000 obr/min jak nacick będzie np. ok. 10 kg na oś?
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 19 Cze, 2012   

Przyznam że temat badałem ale zglupiałem... Niestety nie jestem elektronikiem ani elektrykiem więc dużo czytam i staram się sobie radzić ale wiadomo wykształcenie to wykształcenie. Ne jestem tu zawodowcem... Ale:)....
Mówisz, pytasz do jakich obrotów może się rozkręcić silnik bldc? jedno to fizyka i jakieś tam prądy wirowe.... ale z praktyki i forów... Prędkość obrotowa zależy w rowerowych hubach wprost od napięcia. Oczzywiście każdy model ma inaczej...
Teraz z innej beczki... Mam wrzeciono frezarskie podłączone pod falownik hitachi. Wrzeciono to w zasadzie silnik bldc dość wysoko oborotowy....
Sterujący nim falownik daje do 400hz.... i wtedy wrzeciono osiąga 24000 rmp (24 tysiące obrotów na min...
Na tych dwu przykładach zastanawiam się jak w sterownikach do silników rowerowych działają te herce:).
PS. Kiedy podłączyłem silnik prądu zmiennego taki na 50 hz do falownika to mogłem podkręcac prędkosć powyej tych 50hz ale zawsze był taki moment kiedy taki silnik osiągał max rppodkręcanie cżestotliwości skutkowało tylko spadkiem obrotów aż dozatrzymania...
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 20 Cze, 2012   

toft napisał/a:
PS. Kiedy podłączyłem silnik prądu zmiennego taki na 50 hz do falownika to mogłem podkręcac prędkosć powyej tych 50hz ale zawsze był taki moment kiedy taki silnik osiągał max rppodkręcanie cżestotliwości skutkowało tylko spadkiem obrotów aż dozatrzymania...


Najczęściej zwykłe silniki na 50 Hz poddają się przy ok. 100 - 130 Hz. Wynika to z ich konstrukcji, po prostu zmiana pola w ich wirnikach jest już tak szybka że pojawiają się w uzwojeniach prądy które zaczynają płynąć w kierunku odwrotnym do działania sił elektrodynamiczynych wypychających wirnik. Do tego dochodzi wpływ prądów strat. Zwłaszcza strat w stali. To że silnik Ci się zatrzymał to poprostu wynik tego że współczynnik U/f został zachwiany ze stanu równowagi, ponadto - jak pewnie wiesz - istnieje coś takiego jak ilosć biegunów silnika - im więcej biegunów tym wolniejsze obroty - opisuje to prosty wzór (60 x F) / p. Gdzie 60 to stała, F - częstotliwość, P liczba PAR biegunów. Jeżeli zatem silnik zaczyna wirować szybciej niż może ze względu na jego liczbę biegunów to każde podkręcenie go nie powoduje wzrostu mocy - moc pozostaje bez zmian i osiąga wartość maksymalną. Gdy go podkręcamy to pole stojana zaczyna wirować szybciej, szybciej zaś wiruje wirnik aż dochodzi do efektu że silnik wychodzi poza swoją charakterystykę pracy i jego sprawność mimo wyższych stopni maleje gwałtownie zwłaszcza przy krytycznej granicy jego poślizgu... Te zjawisko które zaobserwowałeś że silniki stają po podkręceniu z falownika daje się wyjaśniić matematycznie ale to dość złożone obliczenia - przyznam się bez bicia - z czystego lenistwa mi się nie chce tego liczyć żeby udowodnić...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 20 Cze, 2012   

Liczyć nie musisz:)
Pewne podstawowe zależności ogarniam że tak powiem fizykalnie... Matematycznie zapewne mniej choć jak trzeba to czytam czytam czytam:) Problem w tym że taki wiek... teraz rodzina praca zarobek utrzymanie to nie idzie w czasie... Czasem mi smutno bo wiem że zostaje w tyle.., zwłaszcza tyczy sie to dziedzin zawodu i hobby różnych no ale cóż... Pozostaje pochylić głowę i pytać tedy pytać....
Pozdrawiam:)
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pią 22 Cze, 2012   



Tu jeden z moich eksperymentalnych silników albo jako generator robionych na bazie stojana od pralki silnika z 36 żłobkami
na wirniku jest 26 biegunów.
uzwojenie drutem 0.9mm 18 zwoi na cewce

zasilanie 38V obroty 790obr prąd 1,44A połączenie w gwiazdę
zasilanie 50V obroty 960obr prąd 1,54A połączenie w gwiazdę
zasilanie 38V obroty 960 obr prąd 3,4A połączenie w trójkąt.

Prąd biegu jałowego.
Wysokość stojana 30mm
_________________
pozdr
Tomek
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Sob 23 Cze, 2012   

Nostusek napisał/a:
im więcej biegunów tym wolniejsze obroty - opisuje to prosty wzór (60 x F) / p. Gdzie 60 to stała, F - częstotliwość, P liczba PAR biegunów. Jeżeli zatem silnik zaczyna wirować szybciej niż może ze względu na jego liczbę biegunów to każde podkręcenie go nie powoduje wzrostu mocy - moc pozostaje bez zmian i osiąga wartość maksymalną.

Czy ten wzór pasuje do silników BLDC? Wychodziłoby że nawet przy dużej liczbie biegunów jak częstotliwość będzie duża to i tak obroty mogą być spore i rosnąć przy znikomym obciążeniu...
W sumie to z tego co piszesz, spokojnie takie koło zamachowe o wadze ok. 10kg-zamontowane zamiast tarczy hamulcowej- napędzane tym BLDC 500W rowerowym można by chyba do sporych prędkości rozkręcać po wymianie łozysk, bo w zasadzie to nie potrzebuję wzrostu mocy w tym przypadku, a jak mimo wzrostu obrotów moc i tak pozostaje prawie maksymalna moc, to prawa fizyki i zachowania energii by sugerowały że rzeczywiście energia elektryczna cały czas doprowadzana będzie magazynowana w postaci energii kinetycznej koła zamachowego-oczywiście do pewnych granic, ale w praktyce pewnie wcześniej rozleciało by się to koło, albo wyskoczyło, gdyby jedynymi oporami był ruch powietrza-który można ograniczyć wypompowując je-i straty na drganiach z niedokładnego wyważenia...
A tutaj mój "silnik" BLDC w gwieździe na hamowni ;)
Obroty kilka tysięcy/min.
3 fazy 9 cewek 12 par biegunów, analogowe czujniki Halla

Mam już praktycznie gotowy programator mikroprocesorów AVR Atmela.
Niedługo myślę uda mi się sensowny sterownik BLDC na nich zrobić. Póki co projektuję na 2óch takich małych układach (2xATTiny45 lub 1xATTiny44) inteligentną ładowarkę automatycczną do monitorowania i sterowania ładowaniem wielu acu 12V z jednego trafo połączonych równolegle, bo z teoretycznych symulacji wychodzi mi że można po wstawieniu diody na każdym acu wyeliminoać podczas takiego ładowania (jak się odpowiednio posteruje tym) prądy płynące pomiędzy wieloma acu przy ładowaniu równoległym wynikające z róznego poziomu naładowania. W jednym wątku na elektrodzie wrzuciłem wyniki moich symulacji, ale jak skończę programator AVR to założę wątek dedykowany temu projektowi ponieważ do odzysku energi hamowania (ładowania aku BLDC jako generator) taki prostownik 3fazowy będę chciał również wykorzystywać...

Jako ciekawostkę podam, że gdyby ktoś potrzebował adaptera do portu LPT PC do programowania uP AVR Atmela to okazuje się że można zrobić to w najprostrzej wersji na.... uwaga 3ech opornikach :D
W tym wątku to zebrałem i do tych kilku oporników planuję dodać jeszcze optoizolatory aby mieć galwaniczną izolację pomiędzy PC a płytką z programowanym mikroprocesorem:
Programowanie AVR poprzez ISP (DAPA z uisp) pod Linux
Koszty wykonania takiego programatora są zerowe bo wystarczy np. złacze DB25-DB9 przerobić dokładjac tam te wspomniane 3y oporniki :)
Do programowania wystarczy avr-gcc i w zwykłym edytorze tekstowym w jezyku C programować te uP Atmela, a układ wielkości końca palca naprawdę sporo może i pobór mocy znikomy ;)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Sob 23 Cze, 2012   

eneuro napisał/a:
programowania uP AVR Atmela to okazuje się że można zrobić to w najprostrzej wersji na.... uwaga 3ech opornikach :D


Przypomniał mi się słynny PonyProg :)
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pon 25 Cze, 2012   

Inspiracją do zainteresowania się tematem uP AVT jest miedzy innymi moc obliczeniowa jaką się dysponuje w układzie wielkości końcówki małego palca, czyli DIP8.
Ale to to już profanacja uP. Prawdopodobnie ATtiny13 1MHz (albo więcej..ciekawe na ile ustawiony), steruje... kolorową diodą RGB...

Powinni tego zabronić :D
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group