ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
SIlnik BLDC -500 - 1000W
Autor Wiadomość
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 05 Lip, 2012   

Zrób pomiar energii (moce i czasy) podczas hamowania zgodnie z moimi wcześniejszymi opisami, to wyjdzie Ci prawda.
Nadmiaru energii nigdy nie ma.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pią 06 Lip, 2012   

W sumie to bardziej mi się podoba wyliczanie energii w prostrzy sposób-m/2*V^2 i ew. m*g*h ;)
Jak będę miał czujnik przyspieszenia ten co zapodałem, to całkiem ładnego bikepilota się zrobi.
Będzie można eksperymentować-mam całkiem niezłą pagurkowatą trasę 25km z kilkoma całkiem stromymi zboczami.
Wcześniej muszę oprogramować 3xATTiny45 do monitorowania i ograniczania prądu ładowania i rozładowania acu... pierwsze testy będą na... wypalarce do styropianu.

Tak czy inaczej taki bączek też się wykorzysta, tylko mój będzie o średnicy 1m ;)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 06 Lip, 2012   

Trochę mi to przypomina robienie drzwi do lasu ;)
Ale wolna wola :D
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 06 Lip, 2012   

A przecież łatwiej wcelować (np. z karabinu) ze stodoły w pole niż z pola w stodołę.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 06 Lip, 2012   

PANOWIE... z całym szacunkeim ale... Post był zamieszczony bo szukam fajnych (dobrych a tanich i dostępnych) silników do konstrukcji typu mid-drive... No sory ale na ten temat jsst malo a o zupełnie inną pietruszkę się kłócicie... Proponuję powrót do głownego tematu... I bardzo proszę o pomoc... Mówię serio... Panowie specjaliści ruszcie glową... Obecbnie na polskim rynku w miarę tanio można nabyć rożne united motor w tym z przekładnią. Jednak są stosunkowo mało sprawne. Głosne (nie planeta). i szczotkowe co rodzi pewne problemy. Prosze o jakieś wsparcie, gdzie kupić, kto robił itd... BO na razie dyskusja moze i ciekawa ale odbiega od rzeczy tematu...:(
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pią 06 Lip, 2012   

Też szukam silnika nadal, bo uznałem że te z uzwojeniem stojana w środku, to kiepskie odprowadzanie ciepła. Ale jakbym nie miał zacięcia do eksperymentowania, to pewnie jakiś BLDC 0.5kW typu GoldenMotor bym wsadził w tylne koło i... cieszył się że jestem EV. Tyle że 40km dzisiaj zrobiłem w 30 stopniowych upałach bez żadnego wspomagania-no spaliłem ok. 1.5L wody, więc nie za bardzo póki co pociagają mnie zwykłe "chińszczaki", bo jak dopadnie mnie ulewa to i tak nie pomogą mi uciec przed nią za bardzo...
Generalnie żaden z tych BLDC rowerowych mi się nie podoba, bo albo ma stojan na zewnątrz, ale jest wtedy z przekładnią....
Prawdopodobnie skończy się na tym, że wpakuję BLDC 5kW i silnik Stirlinga (zamiast baterii słonecznych) jako generator, ale nie do roweru a do.... bolida na 4-6 kołach ;)
Wtedy nie będę na pewno "zawalidrogą" a podczas kąpieli słonecznych na plaży kilka kW acu się i tak naładuje za free :)
Ale wracając do tematu wirujących brył-bo silnika-też się to tyczy, znalazłem zapomniane receptury na policzenie prędkości obrotowej wirującego krążka i tak jak przypuszczałem, teoretycznie jedynie momenty hamujące proporcjonalne do prędkości wirującego krażka, ograniczają jego maksymalną prędkość katową przy stałym momencie.

Więc zdecydowanie odrzucam wszelkie przekładnie w silnikach BLDC i może jakiś reluktancyjny byłby lepszy, bo te zwykłe BLDC rowerowe pewnie na nie więcej jak 1000 obr/min są zrobione i te magnesy chyb a jednak muszą trochu hamować-nawet bez zamkniętego obwodu-ruch obrotowy takiego wolno kręcącego się silnika. Przynajmniej ten mały BLDC z DVD-ROM tak ma-czuć że ewidentnie te magnesy wirnika go spowalniają...
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Lip, 2012   

OK. Wygląda na to że ze wzgledu na moment obrotowy i mozliwośc rozmagnesowania magnesu w silnikach zabudowanych w kole, pod wpływem wysokiej temperatury, nie montuje się ich na wirniku.

Za to ciekawą rzecz znalazłem-na hamowni na uczelni mielii taki rowerowy silnik BLDC i w opracowaniu eksperymentu coś takiego napisano, że nie można wyhamować silnika BLDC do prędkosci "0" ze względu na rezystancję uzwojeń:

Obrazek i stwierdzenie pochodzi z :
tego podobnego opracowania -kolejna wersja chyba
Nie wiem co autor miał na myśli, ale chyba chodzi o wyhamowanie w określonym czasie, bo przecież to nie jest perpetum mobile i jak silnik nie będzie zasilany, obciążony rezystancyjnie to w końcu momenty od oporów go zatrzymają ;) Przecież rzeczywisty silnik nie pracuje zawieszony w próżni na łożyskach magnetycznych ;)
Natomiast pierwsza wersja ma więcej ciekawych wykresów zależności momentu,prędkości, napięcia i prądu.
Test silnika BLDC rowerowego ma hamowni na uczelni

Update: W drugim dokumencie można coś takiego wyczytać:

To tłumaczy dlaczego według tego opracowania nie można odzyskiwać energii według autorów poniżej pewnej prędkości silnika BLDC i zapewne proste chińskie sterowniki też tak mają ;)
Zwyczajnie napięcie maksymalne pewnie z tego silnika 24V który pewnie testowali (niestety nie podali parametrów tego silnika testowanego) przy pewnej prędkości nie ma wystarczającego Vmax aby płynął prąd do acu :D
Ale to jeszcze nie powód aby twierdzić, że trzeba włączać hamulce mechaniczne.... wystarczyłoby zwyczajnie zamiast całej baterii np. 36V ładować... równolegle każdy acu 12V z osobna, bo napięcie jest... tyle że tego te chińskie proste stery nie potrafią, dlatego tak kiepski jest odzysk energii hamowania z tych silników BLDC.
Zatem teraz już mam pewność, że system ładowania równloległego na dedykowanych mikroprocesorach ma sens i pozwoli mi dużo efektywniej wykorzystać energię hamowania, nie wspominając o tym że najlepiej by było jakiś FES (zasilany nizszym naopięciem ale wysoką czestotliwością) podczas odzysku napędzać i spokojnie póxniej ładować kilka aku równolegle, oczwiście za pomoca specjalnego prostownika i czujników na każdym acu....
Więc mit kiepskiego odzysku w BLDC rowerowych chyba obalony :D
Po prostu jak podejrzewałem sterowniki i sposób odzysku jest do niczego....
Nastawiony na marketing i zwiększenie ilości sprzedaży tylko a nie na jakość... albo brak pomysłu...

Więc pozostaje z nadwyżką mocy sobie wstawić kilka silników BLDC jak planowałem i nie obciążać do maksymalnych wartości. Może całe koła bez szprych-powinno być lepsze chłodzenie w nich bo ciepło odprowadzane większą powierzchnią aluminium-zresztą wirującą....
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group