ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Budowa pakietu Li-po
Autor Wiadomość
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   Budowa pakietu Li-po

Chcę Was zapytać jak sprytnie można zbudować w miarę bezpieczny pakiet do ogniw litowo-polimerowych.
Pakiet będzie się składał z takich oto cel: (zdjęcie poglądowe zaczerpnięte z internetu - moje cele są bardzo podobne)



Na izolator wyprowadzeń chcę użyć kawałka tekstolitu z wyciętymi w nim rowkami przez które przewlekę wyprowadzenia. Tekstolit z racji tego że jest trudno dostepny dla mnie pozyskałem z zwykłych płyt laminatu do robienia płytek PCB z którego całkowicie strawiłem warstwę miedzi. To pójdzie na wierzch pakietu.

Koperty cel chcę odizolować od siebie folią samoprzylepną. Wytnę nieco większe kwadraty foli które następnie nakleję na koperty cel z obu ich stron wraz z zrobieniem zakładek po bokach.

Jednakże rodzi się mały problem - cele chcę usytułować na bagażniku w pozycji wyprowadzeniami do góry. Chcę skleić oklejone wcześniej folią cele ze sobą i owinąć to znów folią samoprzylepną. Jednakże nadal nie mam jak tego pakietu umocować wewnątrz kuferka. Jak myślicie? Czy owinięcie całego pakietu np. folią Stretch kilkukrotnie by zrobić grubszą warstwę i następnie zalaminowanie całości matą z włokien szklanych i żywicą poliestrową jest możliwe? Wiem że ta żywica nie klei się specjalnie do folii stretch i możliwe byłoby późniejsze wyjęcie celek z stwardniałej obudowy. Czy jednak lepiej wg was byłoby zrobić normalnie formę kształtem odpowiadającą mojemu pakietowi i dopiero zrobienie mocnej obudowy samych cel na tej formie? Tą obudowę chcę od góry skręcić z izolatorem wyprowadzeń na śrubki a do boków od zewnątrz normalnie przykręcić kawałki płaskownika aluminiowego żeby całość mogła sobie spokojnie podróżować w kuferku na bagażniku. Jak myślicie - czy pozycja pracy stojąc nie będzie szkodliwa dla pakietu?

Proszę o Wasze wskazówki jak wy byćsie zrobil taki pakiet..
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

No i właśnie strawiłem nadsiarczanem sodu kawałek laminatu, zdeaktywowałem chemię poprzez dokładne płukanie wodą oraz rozrysowałem sobie jak mają przebiegać wycięcia pod wyprowadzenia cel w nim. Przed chwilką zakończyłem wycinanie. Wyszło nawet całkiem przyjemnie i ładnie choć troszeńkę krzywo. Ale tak to już jest jak się wycina trzymając ręką płytę opartą na poręczy balkonu i drugą ręką zwykłym Dremelem z założoną tarczą tnie nie widząc dokładnie przez powstający pył narysowanych linii cięcia.

Pracująca chemia - czyli nadsiarczan sodu trawi laminat w końcowej fazie trawienia.



A tak wygląda laminat po wycięciu wpustów do cel.

_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

Nie pomogę Ci w budowie baterii bo z takich ogniw nic nie składałem. Ja zrobiłem swoją z pakietów modelarskich. Na Twoim miejscu zrobiłbym jednak formę a nie naklejał zywicy na owinięte folią pakiety. Jest ryzyko że nie będą Ci chciały wyjść z formy itp. więc szkoda by ich było.

O firmie kokam już słyszałem i ciekaw jestem gdzie i za ile kupiłeś te ogniwa no i jakie mają parametry.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

Ogniwa zamówiłem w końcu zeszłego roku u jednego gościa z Chin. Szły ponad pół roku bo nadał je transportem morskim to po pierwsze a po drugie we Francji je wcięło na 2 miesiące bo je przewoźnik zagubił - chyba je samodzielnie jakimś kajakiem wiózł zresztą bo szły masakrycznie długo. Zamówiłem 10 sztuk z myślą że zrobię pakiet na 36 (właściwie 37...) woltów ale niestety - 4 ogniwa nie nadają się do niczego kompletnie - są spuchnięte i nadają się na złom a 6 sztuk ledwo odratowałem bo jak odebrałem paczkę to miały już po 3 wolty niemalże tylko ale nie były spuchnięte i są twarde. Naładowały się nawet i trzymają... Dla zaciekawionych - kupiłem je po 40 dolarów/sztuka jako leżaki magazynowe. Niestety ten Chińczyk nie odpowiada mi na maile które mu wysyłam i nie mam możliwości aby załatwić Wam cokolwiek.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012   

Jaką mają pojemność?
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 16 Maj, 2012   

Zamawiałem 53Ah - a ile będą miały - okaże się po testach trakcyjnych dopiero...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Śro 16 Maj, 2012   

o kurczę :mrgreen: To dopiero pojemość. Jeszcze tylko powiedz mi proszę ile waży jedno.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 16 Maj, 2012   

Nie ważyłem ich ale na stronie kokamu podają że jedna waży 1,2 kg... Czyli 6 będzie ważyć 7,2 kg - tyle co jedna dobra 20 amperogodzinna żelówka 12V.. A energii teoretycznie coś około 1,2 kWh w pakiecie 6 sztuk. Liczę że te moje "leżaki" nie będą w pełni sprawne co kupiłem i że około 1kWh będę mieć bankowo. Z optymistycznych wieści - kokam na swej stronie podaje że ciągły prąd jaki mogę szarpać to 5C (265A ! ) a szczytowy to 8C (424 A!!!). A mi akutalnie zapotrzebowanie wychodzi na poziomie..... około 0,5C :) Czyli baterię będe rozładowywać w sposób znamionowy tak jak producent podczas swoich testów. No chyba żebym się przesiadł na 1000 Watowy silnik.... Ale to już by ograniczyło mi zasięg. Planuję że wyjdzie mi zasięg ogromniasty - ciekawe ile wyjdzie rzeczywiście - całość zespołu konstrukcji łącznie ze mną to ok 150kg...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Śro 16 Maj, 2012   

No to jestem bardzo ciekawy efektów bo dane brzmią imponująco. Powodzenia :grin:
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 16 Maj, 2012   

Jest gorzej niż źle... cele mi się nie mieszczą do kufra... Zapadła decyzja o potężnej przeróbce roweru...ale informacj na temat pakietu który buduję nie będę skąpił i nadal będe aktualizował temat..
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Czw 17 Maj, 2012   

Napisz jakie wymiary mają te ogniwa bo fotki to mało co mówią.A elektrody da się lutować czy nie.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 17 Maj, 2012   

Jedna jest stalowa a druga aluminiowa - więc nie da się ich polutować. Wpadłem na pomysł aby wyprowadzenia poprostu skręcić na śrubki. Troszkę niebezpieczne podczas montażu bo będę musiał bardzo uważać ale wykonalne i chyba najprostsze. Na razie swoim Imaxe każdą cele wyrównuję do jednego napięcia - myślę że 3,8V na jałowo powinno wystarczyć. Zdiagnozowałem również swojego Imaxa - problem w nieprecyzyjności wskazać między rzeczywistym napięciem na celi oraz wskazywanym przez ładowarkę polegał na złączu pomiędzy adapterem z banankami które mam wetknięte w ładowarkę a drugim adapterem z krokodylkami... Zrobiłem zatem z przewodu 2,5mm2 kabelek zakończony z jednej strony krokodylkami a z drugiej banakami.. O zgrozo - trafiłem tak badziewny przewód (nówka sztuka - głośnikowy) że nie idzie go lutować bo czernieje przy kontakcie z kalafonią z cyny i pokrywa się tlenkami więc użyłem innego. Teraz różnica wskazan to 0,07V.. Też za dużo ale wcześniej było aż 0,3 - 0,4V! Zauważyłem że w tym stanie jak zadaję ładowarką prąd nie większy niż 4,1A to wskazania są ok. Powyżej ładowarka zawyża napięcie - poniżej je troszkę zaniża...

co do wymiarów - na stronie kokamu są wymiary. Moje mają około 22 cm długości i ok 18 cm szerokości oraz około 11,5 mm grubości.

Dziś już dochodzi mi do finiszu wstępnego ładowania 3-cia cela do zadanego progu 3,8 V.
Układam je do napięcia aby pakiet był na starcie wstępnie zbalansowany przed montażem i aby nie popłyneły mi za duże prądy wyrównawcze. Robię to bo cele się dość mocno rozjechały między sobą. Najwyższa miała 3,8V a kolejne: 3,43V ; 3,67V ; 3,76V ; 3,78V i 3,54V. Sądzę że ciężko byłoby skutecznie je później wybalansować za pomocą ładowarki więc robię to teraz przed montażem. Dwie cele już są ok. z napięciami po doładowaniu ich, jednej nie ruszam bo ma 3,8 jedna właśnie "dochodzi", i pozostają mi dwie które dość szybko powinny złapać wymagany przezemnie próg bo brakuje im tylko 0,04 i 0,02V. Tak więc dziś prawdopodobnie zacznę pod wieczór składanie pakietu w całość. Gdy pakiet już będzie gotów i oklejony folią z zewnątrz to dorobię mu wyprowadzenia do balansera i monitora. Podjąłem już decyzję że będę przerabiać swój rower i do tego celu będę robił nową obudowę do tego pakietu.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 18 Maj, 2012   

Skończyłem montaż mechaniczny, dorobiłem wiązkę do pomiarów napięć cel i ew. balansowania w przyszłości ich. Fotek na razie jeszcze nie wrzucam ponieważ pakiet nie jest skończony i jest mało estetyczny.

Dziś robię od południa pierwsze ładowanie mojego pakietu i jestem niemalże u kresu rozpaczy... Imax jedzie na ograniczniku mocy - max co wydaje z siebie to 50 Watów. Nie daje więcej jak 2,4A w pakiet przy 6 celach. Zatem naładowanie mojego pakietu gdy rozładowałbym go do "zera" potrwa tylko... 24 godziny za pomocą Imaxa. Kombinuję zatem aby skołować gdzieś jakąś kase (konkretnie to 150 zł) i zakupić 400Watowy 24V zasilacz impulsowy z korektorem (można doregulować napięcie na wyjściu w zakresie + - 15%) i ustawić mu ze 25,2V max i zapiać mój prototyp BMS'a do tego i monitorować aż cele dojadą do ok 4,1V a potem dokończyć ładowanie Imaxem i wybalansować pakiet. Bo krew mnie zaleje jak będę czekał 24h na naładowanie pakietu. Tak go na szybko szarpnę tylko prądem z zasilacza (ok 16,6A) igdy cele dojdą do 4 lub 4,1V to przełączam na Imaxa i dokańczam ładowanko już spokojnie.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 19 Maj, 2012   

A prąd balasujacy to ma jaką wartość w ładowarce z 100mA czy więcej :) krócej też to nie potrwa niż ładowanie :mrgreen:
Miałem celę do testów Lipo taką gabarytowo coś jak twoja tylko elektrody miała na przeciwległych krawędziach ogniwa to można je było lutować
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Sob 19 Maj, 2012   

Póki co po wczorajszym ładowaniu zauważyłem że troszkę przesadziłem z wyrównywaniem celek w baterii i jedna cela z pakietu wybija się poza inne o całe 100 mV czyli za dużo - więc ją dziś bez odkręcania od reszty prądem 1A rozładowywuję żeby ją wyrównać do pozostałych... Wczoraj w pakiet władowałem ok. 25Ah przez cały dzień. Dziś gdy wyrównam tą wybitnie wyróżniającą się celę to będę ładować znów cały pakiet - chcę go równo naładować.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group