ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Jak lamka buduje rower ;)
Autor Wiadomość
alut
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2012
Posty: 44
  Wysłany: Czw 24 Maj, 2012   Jak lamka buduje rower ;)

Jak pisałem w swoim pierwszym wątku ( http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?p=23520 ), po średnio udanej przygodzie z pierwszym rowerem elektrycznym, zabieram się za budowę drugiego.

Co wiem?
- chcę dojeżdżać do pracy (2*25km) w rozsądnym czasie, co wymusza prędkość ~30km/h.
- mogę w pracy ładować baterie, ale jeśli spokojnie wystarczą w obie strony, to też fajnie
- mogę trochę popedałować, ale męczyć się to nie bardzo (w pracy prysznica brak)
- raczej silnik w przednim kole, bo.. lekki nie jestem a z tyłu będą sakwy z bateriami i resztą gadżetów
- baterie składam z Li-ion
- koło 28 cali (bo taki mam rower)

Czego nie wiem
- jaki dokładnie silnik (celuję w 500W 36V BLDC)
- jaki sterownik
- czy sterownik da radę mieć zmienne tryby pracy - off/pedelec/auto/...
- ... i wiele innych rzeczy, które pewnie wyjdą w trakcie.


Na początek - kupiłem z zaufanego źródła (sprawdzonego przez maniaków EV z pracy) baterie laptopowe -leżaki. I tak oto za 300pln mam ... 180 ogniw cgr17670hc (3,7V, 1250mAh).


Pewnie poskładam je tak, że wyjdzie 37V i 22,5 Ah.

Do tego poszła ładowarka modelarska :


Patent do ładowania sklonuję od kolego Jariko :)

No i na tą chwilę zastanawiam się nad gotowym zestawem od maxev: http://www.maxev.pl/p60,z...0w-trotter.html

Co o tym myślicie?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Maj, 2012   

Gotowy zestaw, to masz wszystko już spasowane. Tylko przekładasz koło i mocujesz resztę gratów.
Co do trybów pracy, to uważam to za zbędne. Nie ruszasz manetki, to jedziesz na pedałach. Pedałujesz i dodajesz gazu manetką, to masz wspomaganie. Nie pedałujesz a używasz tylko manetki, to masz skuter. Po co ci jakieś tryby pracy? ;)
 
 
alut
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2012
Posty: 44
Wysłany: Pią 25 Maj, 2012   

zeeltom napisał/a:

Co do trybów pracy, to uważam to za zbędne. Nie ruszasz manetki, to jedziesz na pedałach. Pedałujesz i dodajesz gazu manetką, to masz wspomaganie. Nie pedałujesz a używasz tylko manetki, to masz skuter. Po co ci jakieś tryby pracy? ;)


No właśnie nie bardzo wiedziałem jak to działa, dzięki za wyjasnienie :)
 
 
alut
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2012
Posty: 44
Wysłany: Pią 25 Maj, 2012   

Poczytałem sobie trochę o silnikach i... jestem w lesie :|
Wiem tylko, że będę zasilał na 36V, a co do reszty...
Chciałem silnik 500W do przedniego koła, ale czy mam rację? niby stalowy widelec jest, ale nie chciałbym go zniszczyć, jestem przywiązany emocjonalnie :)
Ogólnie za przednim kołem przemawia prostota instalacji (i wymienność przedniego koła), jak też odciążenie tyłu.
Jakie Wy macie zdanie?

Jesli zaś chodzi o model/firmę silnika.. to zupełnie nie wiem czego szukać.
Z forum widzę, że BLDC rządzi, ale.. ja i tak nie wiem co to oznaczenie znaczy :lol:
Od silnika oczekiwałbym: zerowych oporów przy braku zasilania/wspomagania (np jazda z górki, albo bez aku), nie chcę zupełnie odzysku mocy. Ale też chciałbym żeby był trwały, bo przebiegi będą duże. No i jak się powiedziało wcześniej - przy kole 28 cali chciałbym móc jechać bez problemu ~35km/h.
Z jednej strony mamy więc te BLDC (z maxev, czy innych), ale też widzę takie: http://members.chello.pl/b.czyz/rower/lista.html

Poradzicie?
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pią 25 Maj, 2012   

50km z prędkością 35km/h to moim zdaniem dość ambitne plany :oops:
Co to jest BLDC powie Ci Wikipedia - no i oczywiście Google.
Co do problemu przód/tył to jeszcze dochodzi middrive!
A tak całkiem serio:
Silnik z przodu chyba w istotny sposób nie wyrównuje nacisków. Przecież to tylko kilka kg - ułamek masy człowieka, dociskającego tylne koło.
Za to silnik z przodu pozwala zastosować przekładnię w piaście tylnego koła - chyba wygodniejszą niż tradycyjna.
Ja widzę taką wadę przedniego silnika: gdy wsiadam z rowerem do autobusu lub pociągu, trudno mi wprowadzić ciężki przód. I dlatego następny rower robię z silnikiem z tyłu. Ale każdy z nas ma swoje problemy.
Życzę wytrwałości w zdobywaniu wiedzy - najlepiej PRZED kosztownym zakupem.
 
 
alut
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2012
Posty: 44
Wysłany: Pią 25 Maj, 2012   

@jerzyz: 50km to trasa w obie strony. Nie będzie problemu, żeby w czasie pracy aku się ładowały.
a 35 - to tyle chciałbym móc pojechać. Nie prędkość średnia, tylko chwilowa.
Jeśli chodzi o BLDC... wstyd mi :oops: urodzony z klawiaturą w rękach a nie sprawdził w google :)
Co do wyrównania nacisków- niby parę kg, a jednak zawsze to trochę mniej.
_________________
http://noshit.pl - Strefa Dobrego Humoru
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Maj, 2012   

Na 4 Chilwee w sumie 24V 40Ah przejeżdżałem na silniku BLDC 650W 60 km z prędkością ponad 35 km/h. To nie jest takie niemożliwe ;)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 28 Maj, 2012   

zeeltom napisał/a:
Na 4 Chilwee w sumie 24V 40Ah przejeżdżałem na silniku BLDC 650W 60 km z prędkością ponad 35 km/h. To nie jest takie niemożliwe ;)


A mi zdechł silnik po 10 km ciagle z prędkością ok 30 km/h
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
alut
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2012
Posty: 44
Wysłany: Pon 28 Maj, 2012   

jaki silnik?
_________________
http://noshit.pl - Strefa Dobrego Humoru
 
 
Jarol 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2011
Posty: 99
Skąd: Zabrze
Wysłany: Pon 28 Maj, 2012   

Ja mam baterie 50V i 18Ah i moge na niej przejechać 40Km z prędkością 40-45km/h.
Drugi rower mam silnikiem 500W i bateria 36V i 12Ah jego max prędkość to 32-33km/h i przy takiej prędkości przejedzie około 40km.
Więc przy twojej pojemności spokojnie przejedziesz 50Km.
Jedyna moja uwaga to prędkośc około 30km/h to troszkę mało, zbuduj rower który jedzie 40-45km/h bo będziesz okropnie długo jechał te 25km.
 
 
alut
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2012
Posty: 44
Wysłany: Pią 01 Cze, 2012   

Zalatany jak nie wiem co, ale w końcu znalazłem chwilę na dobranie się do ładowarki.
Stary zasilacz komputerowy został poddany tuningowi i zasila teraz w miarę cicho ładowarkę.
Pierwsze cele próbnie się ładują, zobaczymy co z nich będzie :)
_________________
http://noshit.pl - Strefa Dobrego Humoru
 
 
alut
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2012
Posty: 44
Wysłany: Sob 09 Cze, 2012   

Wziąłem się w końcu za rozbebeszanie ogniw na oryginalnie zgrzane 3-paki.
Napięcie na nich między 2.2V a 2.7V.
Ładowarka w trybie auto ładuje taki pakiet gdzieś 2,5h, do napięcia końcowego ~4,07V.
Po naładowaniu ponad połowy pakietów 'trójkowych', złożyłem w końcu pierwszy z 10 pakietów.






I tak otrzymałem pakiecik o napięciu 4,07V i.... 22,5 Ah.

Czeka mnie jeszcze podładowanie do końca ogniw i poskładanie kolejnych. Żmudna robota, ale po przebojach z pierwszym lutowaniem dalej powinno pójść szybciej.
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 351
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 09 Cze, 2012   

Napięcie końcowe 4,2V. Zanim spakietujesz pomierz pojemności każdego trójpaka i poskładaj żeby w miarę równo wyszło. U mnie na jednej baterii jest dość spora różnica.
Lutuj tak, żeby nigdy nie mieć odizolowanych dwóch kabli. Najpierw zalutuj jeden, dopiero potem odizoluj drugi.
 
 
alut
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2012
Posty: 44
Wysłany: Sob 09 Cze, 2012   

nanab: moja ładowarka przy ustawieniu LiIo ładuje nominalnie do 4,1V, a nie 4,2 - stąd te zmierzone 4,07.
Ogólnie żaden trzypak nie naładował mi się do 4,10, zawsze w przedziale 4,06-4,08V
Co do reszty - pewnie masz rację, thx za rady.
_________________
http://noshit.pl - Strefa Dobrego Humoru
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 351
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 09 Cze, 2012   

Bo większość li-ion ma 4.1V, ale te wg producenta nalezy ładowac do 4.2V.
DS:
http://www.volny.cz/skocd...ncgr17670hc.pdf
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group