|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Jak lamka buduje rower ;) |
Autor |
Wiadomość |
alut
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2012 Posty: 44
|
Wysłany: Czw 24 Maj, 2012 Jak lamka buduje rower ;)
|
|
|
Jak pisałem w swoim pierwszym wątku ( http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?p=23520 ), po średnio udanej przygodzie z pierwszym rowerem elektrycznym, zabieram się za budowę drugiego.
Co wiem?
- chcę dojeżdżać do pracy (2*25km) w rozsądnym czasie, co wymusza prędkość ~30km/h.
- mogę w pracy ładować baterie, ale jeśli spokojnie wystarczą w obie strony, to też fajnie
- mogę trochę popedałować, ale męczyć się to nie bardzo (w pracy prysznica brak)
- raczej silnik w przednim kole, bo.. lekki nie jestem a z tyłu będą sakwy z bateriami i resztą gadżetów
- baterie składam z Li-ion
- koło 28 cali (bo taki mam rower)
Czego nie wiem
- jaki dokładnie silnik (celuję w 500W 36V BLDC)
- jaki sterownik
- czy sterownik da radę mieć zmienne tryby pracy - off/pedelec/auto/...
- ... i wiele innych rzeczy, które pewnie wyjdą w trakcie.
Na początek - kupiłem z zaufanego źródła (sprawdzonego przez maniaków EV z pracy) baterie laptopowe -leżaki. I tak oto za 300pln mam ... 180 ogniw cgr17670hc (3,7V, 1250mAh).
Pewnie poskładam je tak, że wyjdzie 37V i 22,5 Ah.
Do tego poszła ładowarka modelarska :
Patent do ładowania sklonuję od kolego Jariko
No i na tą chwilę zastanawiam się nad gotowym zestawem od maxev: http://www.maxev.pl/p60,z...0w-trotter.html
Co o tym myślicie? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Maj, 2012
|
|
|
Gotowy zestaw, to masz wszystko już spasowane. Tylko przekładasz koło i mocujesz resztę gratów.
Co do trybów pracy, to uważam to za zbędne. Nie ruszasz manetki, to jedziesz na pedałach. Pedałujesz i dodajesz gazu manetką, to masz wspomaganie. Nie pedałujesz a używasz tylko manetki, to masz skuter. Po co ci jakieś tryby pracy? |
|
|
|
|
alut
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2012 Posty: 44
|
Wysłany: Pią 25 Maj, 2012
|
|
|
zeeltom napisał/a: |
Co do trybów pracy, to uważam to za zbędne. Nie ruszasz manetki, to jedziesz na pedałach. Pedałujesz i dodajesz gazu manetką, to masz wspomaganie. Nie pedałujesz a używasz tylko manetki, to masz skuter. Po co ci jakieś tryby pracy? |
No właśnie nie bardzo wiedziałem jak to działa, dzięki za wyjasnienie |
|
|
|
|
alut
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2012 Posty: 44
|
Wysłany: Pią 25 Maj, 2012
|
|
|
Poczytałem sobie trochę o silnikach i... jestem w lesie
Wiem tylko, że będę zasilał na 36V, a co do reszty...
Chciałem silnik 500W do przedniego koła, ale czy mam rację? niby stalowy widelec jest, ale nie chciałbym go zniszczyć, jestem przywiązany emocjonalnie
Ogólnie za przednim kołem przemawia prostota instalacji (i wymienność przedniego koła), jak też odciążenie tyłu.
Jakie Wy macie zdanie?
Jesli zaś chodzi o model/firmę silnika.. to zupełnie nie wiem czego szukać.
Z forum widzę, że BLDC rządzi, ale.. ja i tak nie wiem co to oznaczenie znaczy
Od silnika oczekiwałbym: zerowych oporów przy braku zasilania/wspomagania (np jazda z górki, albo bez aku), nie chcę zupełnie odzysku mocy. Ale też chciałbym żeby był trwały, bo przebiegi będą duże. No i jak się powiedziało wcześniej - przy kole 28 cali chciałbym móc jechać bez problemu ~35km/h.
Z jednej strony mamy więc te BLDC (z maxev, czy innych), ale też widzę takie: http://members.chello.pl/b.czyz/rower/lista.html
Poradzicie? |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Pią 25 Maj, 2012
|
|
|
50km z prędkością 35km/h to moim zdaniem dość ambitne plany
Co to jest BLDC powie Ci Wikipedia - no i oczywiście Google.
Co do problemu przód/tył to jeszcze dochodzi middrive!
A tak całkiem serio:
Silnik z przodu chyba w istotny sposób nie wyrównuje nacisków. Przecież to tylko kilka kg - ułamek masy człowieka, dociskającego tylne koło.
Za to silnik z przodu pozwala zastosować przekładnię w piaście tylnego koła - chyba wygodniejszą niż tradycyjna.
Ja widzę taką wadę przedniego silnika: gdy wsiadam z rowerem do autobusu lub pociągu, trudno mi wprowadzić ciężki przód. I dlatego następny rower robię z silnikiem z tyłu. Ale każdy z nas ma swoje problemy.
Życzę wytrwałości w zdobywaniu wiedzy - najlepiej PRZED kosztownym zakupem. |
|
|
|
|
alut
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2012 Posty: 44
|
Wysłany: Pią 25 Maj, 2012
|
|
|
@jerzyz: 50km to trasa w obie strony. Nie będzie problemu, żeby w czasie pracy aku się ładowały.
a 35 - to tyle chciałbym móc pojechać. Nie prędkość średnia, tylko chwilowa.
Jeśli chodzi o BLDC... wstyd mi urodzony z klawiaturą w rękach a nie sprawdził w google
Co do wyrównania nacisków- niby parę kg, a jednak zawsze to trochę mniej. |
_________________ http://noshit.pl - Strefa Dobrego Humoru |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 27 Maj, 2012
|
|
|
Na 4 Chilwee w sumie 24V 40Ah przejeżdżałem na silniku BLDC 650W 60 km z prędkością ponad 35 km/h. To nie jest takie niemożliwe |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pon 28 Maj, 2012
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Na 4 Chilwee w sumie 24V 40Ah przejeżdżałem na silniku BLDC 650W 60 km z prędkością ponad 35 km/h. To nie jest takie niemożliwe |
A mi zdechł silnik po 10 km ciagle z prędkością ok 30 km/h |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
alut
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2012 Posty: 44
|
Wysłany: Pon 28 Maj, 2012
|
|
|
jaki silnik? |
_________________ http://noshit.pl - Strefa Dobrego Humoru |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Pon 28 Maj, 2012
|
|
|
Ja mam baterie 50V i 18Ah i moge na niej przejechać 40Km z prędkością 40-45km/h.
Drugi rower mam silnikiem 500W i bateria 36V i 12Ah jego max prędkość to 32-33km/h i przy takiej prędkości przejedzie około 40km.
Więc przy twojej pojemności spokojnie przejedziesz 50Km.
Jedyna moja uwaga to prędkośc około 30km/h to troszkę mało, zbuduj rower który jedzie 40-45km/h bo będziesz okropnie długo jechał te 25km. |
|
|
|
|
alut
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2012 Posty: 44
|
Wysłany: Pią 01 Cze, 2012
|
|
|
Zalatany jak nie wiem co, ale w końcu znalazłem chwilę na dobranie się do ładowarki.
Stary zasilacz komputerowy został poddany tuningowi i zasila teraz w miarę cicho ładowarkę.
Pierwsze cele próbnie się ładują, zobaczymy co z nich będzie |
_________________ http://noshit.pl - Strefa Dobrego Humoru |
|
|
|
|
alut
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2012 Posty: 44
|
Wysłany: Sob 09 Cze, 2012
|
|
|
Wziąłem się w końcu za rozbebeszanie ogniw na oryginalnie zgrzane 3-paki.
Napięcie na nich między 2.2V a 2.7V.
Ładowarka w trybie auto ładuje taki pakiet gdzieś 2,5h, do napięcia końcowego ~4,07V.
Po naładowaniu ponad połowy pakietów 'trójkowych', złożyłem w końcu pierwszy z 10 pakietów.
I tak otrzymałem pakiecik o napięciu 4,07V i.... 22,5 Ah.
Czeka mnie jeszcze podładowanie do końca ogniw i poskładanie kolejnych. Żmudna robota, ale po przebojach z pierwszym lutowaniem dalej powinno pójść szybciej. |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Sob 09 Cze, 2012
|
|
|
Napięcie końcowe 4,2V. Zanim spakietujesz pomierz pojemności każdego trójpaka i poskładaj żeby w miarę równo wyszło. U mnie na jednej baterii jest dość spora różnica.
Lutuj tak, żeby nigdy nie mieć odizolowanych dwóch kabli. Najpierw zalutuj jeden, dopiero potem odizoluj drugi. |
|
|
|
|
alut
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2012 Posty: 44
|
Wysłany: Sob 09 Cze, 2012
|
|
|
nanab: moja ładowarka przy ustawieniu LiIo ładuje nominalnie do 4,1V, a nie 4,2 - stąd te zmierzone 4,07.
Ogólnie żaden trzypak nie naładował mi się do 4,10, zawsze w przedziale 4,06-4,08V
Co do reszty - pewnie masz rację, thx za rady. |
_________________ http://noshit.pl - Strefa Dobrego Humoru |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|