ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Unipolarne sterowanie 3 fazowych silników BLDC a 0 fazy
Autor Wiadomość
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Nie 03 Cze, 2012   Unipolarne sterowanie 3 fazowych silników BLDC a 0 fazy

Witam,
Przeglądnąłem trochę różnych dokumentacji apropos róznych strategii sterowania 3fazowych silników BLDC takich jak np. te Golden Motor i natknąłem się na teoretyczną możliwość sterowania unipolarnie, zamiast stosowanego w praktyce bipolarnego na mostku X jak robi to większość sterowników pewnie używanych w tych zestawach Ev rowerowych.

Jest tylko jeden problem - trzeba mieć wyprowadzone oprócz przewodów fazowych (te 3y do podłączania silnika 3faz) również 4y zerowy (bo są w gwiazdę łączone uzwojenia w tych BLDC).

I pytanko, czy ktoś kto rozbierał różne silniki BLDC rowerowe wie może czy w którymś z tych modeli np. Golden Motor serii HBS 36V 250-1000W, czy innych firm jest, albo czy byłaby możliwość wyprowadzenia dodatkowo tego 4go przewodu "0" ?
Najlepiej bez jakiś większych ingerencji w sam silnik...
Wrzuciłem w załaczniku PDFa z opisem że tak teoretycznie można by też "popędzić" taki 3 fazowy BLDC,
tyle że wiadmo-kosztem momentu obrotowego bo unipolarnie, ale że mam zamiar testowo takiego np. Golden Motora 36V 500W swoim sterem "pogonić", to właśnie ciekawe pytanie się nasuneło o możliwość wysterowania go unipolarnie, stąd konieczność dojścia do "środka gwiazdy" :D

PS: Coś kiepsko z tym załącznikiem - nie chce się dodać...ale jest to
strona numerowana 96, rys. 12 b) w tym PDFie z Elektroniki Praktycznej:
Silniki elektryczne w prakytyce elektronika cz2
 
 
nazir2810
[Usunięty]

Wysłany: Pon 04 Cze, 2012   

ja sie spotkałem że w silniku bldc 3 kable zasilajace sa "+" i jeden "-" to nie bedzie problemu podłączenia w gwiazde czy w trujkąt ale to cały czas prąd stały ale przerywany ,minus jest cały czas a czujniki na wale w odpowiednim momencie podaja napięcie na poszczegulne uzwojenia w zalezności od czasów podania i dokładności czujnika hala wzrasta lub spada efektywnośc pracy . jak podłaczysz bez sterownika prąd stały to silnik nie ruszy z miejsca bedzie zaporowo ustawiony. w jakim celu chciał byś to zrobić?
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pon 04 Cze, 2012   

nazir2810 napisał/a:
ja sie spotkałem że w silniku bldc 3 kable zasilajace sa "+" i jeden "-" to nie bedzie problemu podłączenia w gwiazde czy w trójkąt

No to wiadomo jak silnik BLDC, ma 4y kable w tym jeden z "0" czyli ten (-) to nie ma problemu ze sterowaniem unipolarnym.
Pytanie bardziej czy z tych silników rowerowych jakoś to "0" czyli punkt łączenia w gwiazdę dałoby się jakoś wyprowadzić, bo wiadomo nie mogę w ciemno kupować po jednym klku producentów rozbierać i to sprawdzać, chociaż mało prawdopodobne mi się to wydaje....
Nik nie ma zamiaru prosto z aku tego zasilać-bez stera ni eda rady to wiadomo...
Problem tylko zeby mieć ten 4y przewód "0" ze środka gwiazdy z silnika BLDC, tyle że nie krokowca,
ale w tych rowerowych...
Sterownik na układzie A3932/A3936 bez większych problemów da się zrobić w przypadku bipolarnego sterowania... obsługuje nawet czujniki Halla i ma zasilanie 5v dla nich...
Tyle że chciałem zobaczyć jakby taki silnik chodził nie tyle sterowany "pseudo" unipolarnie jak to nazywają sterowania C120Q+ C120Q- czy C60+ C60 w BLDC- gdzie obydwie fazy i tak są zasilane wjednym momencie, a prawdziwie unipolarnie czyli 1 faza A0 lub B0 lub C0 zasilane tylko 3ma tranzystorami mocy oddzielnie każdy... kosztem mniejszego momentu, ale też mniejszy pobór prądu, przy zmniejszonym napięciu...
Stąd kluczowy jest dostęp do środka gwiazdy...
Niestety w tych 3D view plikach .EASM GoldenMotora seri HBS np. 36V 500W tylny (rear) tylko pokrywki i śróbki do przykręcenia są naniesione i nie widać szczegółów budowy stojana czy wirnika-ile ma par magnetycznych to wiadomo z ich forum...
więc nie mając takiego silnika w warsztacie nie można sprawdzić co i jak....
A gdyby było wiadomo, że z któregoś z tych rowerowych silników ten 4y kabel da się wyprowadzić to nie musiałby być akurat GoldenMotor.

Spotkał się ktoś że taki rowerowy BLDC miał wyprowadzone 4y kable zasilające z "0"?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 04 Cze, 2012   

Przerobiłem kilka różnych silników, w sensie podłączania i nie widziałem 0. Zawsze widziałem 3 grube kable do cewek. Ale rozbierając nieraz silniki widziałem ten środek gwiazdy zlutowany w środku. Niektórzy przerabiali to na układ przełączany gwiazda-trójkąt.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 04 Cze, 2012   

Notka aplikacyjna do układu MC3PHAC oraz IR2130 - i macie najprostszy działający falownik. Swojego czasu chciałem zbudować ale jeszcze się nie udało... Co do mostka tranzystorowego to chcę użyć bloku tranzystorów z falownika.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pon 04 Cze, 2012   

zeeltom napisał/a:
Zawsze widziałem 3 grube kable do cewek. Ale rozbierając nieraz silniki widziałem ten środek gwiazdy zlutowany w środku.

No właśnie o to mi chodziło-ciekawe tylko czy w tym GoldenMotor serii HBS 36V 500W dałoby radę się tam z 4ym kabelkiem podpiąć?
A nie pamietasz w jakiej marki silnikach widziałeś ten środek gwiazdy z lutem?

Notusek napisał/a:

Notka aplikacyjna do układu MC3PHAC oraz IR2130 - i macie najprostszy działający falownik

Fajnie sporo funkcji ten układ ma, tyle że nie widzę nigdzie wejścia z czujników Halla?
Z "back EMF" na 3iej fazie nie podłączonej nie mam ochoty walczyć.
Poza tym czujki Halla od razu ładnie prędkość obrotową dają bez więc nie przewiduję działania stera bez czujników Halla...
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 04 Cze, 2012   

eneuro napisał/a:
tyle że nie widzę nigdzie wejścia z czujników Halla?


Bo to układ na sztywno zadający określone parametry silnikowi - bez sprzężenia zwrotnego.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Cze, 2012   

zeeltom napisał/a:
Przerobiłem kilka różnych silników, w sensie podłączania i nie widziałem 0.

Znalazłem jak przewijają modelarze silniki BLDC z CD-ROM do napędu płyty CD.
Chciałem się tylko upewnić, czy silniki BLDC te rowerowe też identycznie są nawijane w sensie nie ilości par magnetycznych po stronie stojana, czy ilości zwojów, a zachowania identycznego kierunku nawijania i łączenia w gwiazdę jak na tej fotce w przypadku tego silnika CD-ROM:

Może przewijałeś kiedyś takie BLDC rowerowe?
Chyba nie ma możliwości aby inaczej były te rowerowe BLDC nawijane?
Dlaczego pytam?
Bo chcę mieć pewność, i mozliwość sprawdzenia i prześledzenia teoretycznie, czy jakaś zapodana strategia sterowania BLDC- np. unipolarna- ma szansę zadziałać, bo wiadomo w necie można znaleźć różne opracowania dla studentów wydziałów robotyki i elektrycznych i prace w których są kopiowane fragmenty z innych opracowań i... czasami to się rozmija z prawdą.
Więc, aby nie puścić z dymem jakiegoś silnika, czy trazystora, dobrze mieć pewność jak zbudowany i nawinięty jest sterowany silnik...

PS: Właśnie wczoraj sterownik obrotów wentylatora 80W 230VAC pieca CO Defro na PWMie od 1%-99% na potencjometrze 100K w NE555 i grupowym sterowaniu z MOC3043 z załączanym w zerze prądu triaku BTA16 uruchomiłem i pomaga sterownikowi Defro spowolnić wentylator-układ zasilany....sygnałem wysyłanym ze sterownika Defro 230VAC na wentylator, przechwytywany i puszczany dalej z triaka-
w końcu wentylator WPA 120 230VAC został "spowolniony" i nie wydmuchuje drewna z pieca podczas rozpalania na najmniejszym biegu, czy potem podczas regulowania ustawionej temperatury-PWM na 50% ustawionym (PWM był zaprojektowany na ok. 13Hz przy Pot 100k i 2x1k oporniki w NE555)-ładnie się Wentylator powoli rozpędza i klapka się podnosi, ale spokojnie drzwiczki można teraz nawet przy włączonym wentylatorze otworzyć i tylko lekki dodmuch jest. Wszystko zamknięte w metalową obudowę po zasilaczu od kompa i oklejone PVC czy PCV, chociaż i tak raz ustawiony powinien bez krecenia gałką potencjometru działać i tylko przełącznik podświetlany 230VAC jest do całkowitego odcinania wentylatora, nawet jak sterownik Defro chce go załączać bo czasami przy rozpalaniu przy otwartym popieliku to było "upierliwe" i nikt nie pomyślał, żeby dać taki zwykły przycisk a nie bawić się tymi "poduszkowymi" w menu sterownika Defro, bo łatwo je uszkodzić i zabrudzić...
Więc póki co sukces jest-prosty dodatek spełnia w 100% oczekiwania-więc czas na sterowanie czegoś o rząd wielkości więcej, czyli do 1kW na IGBT albo Mosfetach-na początek 3fazowy BLDC DVD-ROM z 3ma czujnikami Halla na BUZ11, pod kątem docelowo dla GoldenMotora 36V 500W :D
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Cze, 2012   

Nie przewijałem, bo nie miałem takiej potrzeby. Wymieniałem halle i ustawiałem magnesy.
Silniki, to jakieś chińskie były ale w felgach aluminiowych, czyli bez szprych.
 
 
nazir2810
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Cze, 2012   

eneuro ale w jakim celu to wszystko chcial bys zrobic?
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Cze, 2012   

nazir2810 napisał/a:
eneuro ale w jakim celu to wszystko chcial bys zrobic?

W tej chwili wcelu poznawczym głównie.
Nie cierpię czarnych skrzynek, zwłaszcz jeśli mają mnie wozić :D
Po to aby jak najwięcej wiedzieć i móc w przypadku awarii w trasie miernikiem i baterią 5V zlokalizować problem, a poza tym skonstruować własny nietypowy sterownik silników BLDC dopasowany do moich potrzeb.
Poza sterowaniem bipolarnym interesuje mnie też sterowanie unipolarne i sposoby wjaki sterowniki "aledrogo" odzyskują energię przy hamowaniu silnikiem BLDC ;)
Dlatego niezbędna jest znajomość szczegółow budowy takiego silnika BLDC, bo wtedy wiadomo do czego się nadaje a do czego nie.... i czy da się go sterować tak czy inaczej....
Niestety nie mam póki co w warsztacie takiego silnika GoldenMotor coby wszystko dokładnie obejrzeć, ale już wiem coraz więcej i łatwiej bedzie podjąć decyzje jakie silniki nabyć.
Gotowe sterowniki czasami i tak trzeba "podrasowywać" żeby np. na niepublicznych drogach albo za granicą nie korzystać z PAS i jakies głupie nasze przepisy obchodzić nakazujace używanie czujników PAS do uruchamiania silnika na publicznych drogach... stwarzające zreszta podobno zagrożenia związane z poślizgiem...
Tam jest po prostu sporo niepotrzebnych kabelków i czujników w tych sterownikach i osprzęcie czasami :D
 
 
nazir2810
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Cze, 2012   

nie ma co najlepiej by tobie było kupic spalony taki silnik od kogos na forum? sterowniki maja wiecej rzeczy i nie potrzebnych czasami ale robi sie je zeby były uniwersalne apropo przeróbek to chyba bedzie mniał mniejszy moment obrotowy przez co bedzie bardziej obciażony i bedzie bardziej sie grzał przez co straci sprawność żeby na trasie nic nie trzepło trzeba miec 2 czarne skrzynki i takie same 1 nie podłaczona jak 1 sie popsuje to 2 podłanczasz :D
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 06 Cze, 2012   

Oczywiście jak coś uniwersalne to nie zawsze optymalne w konkretnym przypadku.

To czy będzie sie grzał, czy nie zależeć będzie od tego w jaki spsób będzie to sterowane.
I tak budowa tych silników rowerowych BLDC ze stojanem w środku na ośce powoduje że kiepskie jest tam odprowadzanie ciepła.
Dlaczego od razu zakładasz, że będę chciał z niego 500W wyciągać? Jak będą takie 2-3y to nie bedzie takiej potrzeby. Zresztą wcale ni ejest powiedziane, że przy większym obciążeniu nie przełączę sterownika w tryb bipolarny.
Póki co chcę wiedzieć jak one działają i jak są zbudowane.
Zresztą, na forum Golden Motor mam kontakt z ekspertem tych silników i już wiem, że HBSy mają 51 uzwojeń w stojanie, 46 biegunów magnetycznych i czujniki Halla są odległe od siebie o 3y cewki stojana czyli ok. 21 stopni.
W oryginalnych sa to czujniki reagujące na biegun S pola magnetycznego (czyli unipolarne), ale spokojnie bipolarne też działają ponieważ mają podobną charakterystykę wsensie reakcji na biegun S.

Więc tylko w zasadzie teraz potrzebuję się dowiedzieć czy łatwo w tych silnikach jest wyprowadzić sobie dodatkowo czarny przewód ze środka gwiazdy 0, ale pewnie odpiszą skoro założyli mój wątek i odpowiedzieli na pytannia apropos uzywanych tam łożysk i czujek Halla i załączyli instrukcję montażu (user guide) zestawu Golden Motor HBS36.

Przy okazji ciekawą rzecz w tej instrukcji mozna wyczytać, że ich zestawy baterii po 2009 roku mają dodatkowa diodę 100V 30A, tak aby mimo wyłączenia baterii przełącznikiem, podczas odzysku i tak się mogła ładować, i zalecają we wcześniejszych modelach taką diodę w zestawie aku wstawić, bo ponoć przy odzysku energii hamowania na zjazdach o nachyleniu powyżej ok. 10 stopni, można uszkodzić ten "wypasiony" sterownik jak jest wyłączona bateria!

Więc, jak widać trochu trzeba wiedzieć o sprzęcie, żeby co chwilę nie kupować nowego :D
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Śro 06 Cze, 2012   

Z tej diody już raczej zrezygnowali (w mojej baterii jej nie było) tłumacząc wprowadzeniem zmian w sterowniku.
 
 
nazir2810
[Usunięty]

Wysłany: Śro 06 Cze, 2012   

no własnie nie mowie że bedzie 500w pobierane przy spadku momentu obrotowego może i być 1500pobierane rozruchowego czy przy przyspieszaniu. chyba że uzyjesz sterowania amperażem a nie napięciem ale jest to nie ekonomiczne. im niższy moment na silniku masz tym większa moc bedzie pobierał
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group