ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Kontroler wysokoprądowy
Autor Wiadomość
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Nie 24 Wrz, 2006   Kontroler wysokoprądowy

Witam,

prosze kolegów o przeniesienie dyskusji o tranzystorach do kontrolerów tutaj, aby nie zapychac mojego tematu "e-samochodzik"
Ostatni post na temat tranzystorów był taki:

eAndre napisał:

...
Ja w sterowniku 410Hz Solo na początku zastosowałem w ISOTOP 80A fet i niestety pomimo solidnego wysterowania i radiatora działał jak kaloryfer. Odkąd wymieniłem spaleńca na 280A fet w ISOTOPie radiator w był nawet przy wielokrotnej próbie katowania przez ruszanie na hamulcu -chłodny. Ale silnik w Solo ma tylko 0,5kW.

odpowiedział mu Ep:

Tak sobie to przemyslalem co Kolega tu pisze i naszlo mnie takie przypuszczenie ze ograniczenie pradowe bylo pewnie ustawione na wartosc bliska tej przy jakiej uzwojenie samo ogranicza prad maksymalny.
Wtedy bardziej grzeje sie tranzystor obwodu glownego niz dioda bocznika, bo pracuje on przy wysokim wypelnieniu.
Zastosowanie mosfeta na wyzszy prad przy nieco nizszym spadku napiecia moze wtedy spowodowac ze prad w silniku bedzie narastal nieco szybciej co dodatkowo obnizy nieco wypelnienie przy jakim pracuje ten mosfet.
Normalnie to mala roznica napiec nieznacznie by ten wspolczynnik wypelnienia zmienila. Jezeli jednak ten slabszy mosfet byl troche za slabo wysterowany jak na tak duzy prad i napiecie w stanie zalaczenia bylo na tyle wysokie ze grzal sie mocno czyli mial wysoka temperature zlacza co jeszcze bardziej podnioslo mu rezystancje kanalu to taka roznica tez mogla o pare procent zwiekszyc wypelnienie dla malego mosfeta.

Podobny wplyw mialby tez stan naladowania akumulatorow. Przy pelnym naladowaniu( i nowych akumulatorach) wypelnienie byloby nizsze a przy nieco rozladowanych przy nizszym napieciu musialo by rosnac.
Tak wiec ten zimny duzy mosfet po wymianie to wcale niekoniecznie zasluga jego lepszej obudowy. Dodatkowo trzeba tez brac pod uwage ze nasze odczuwanie temperatury ma bardzo subiektywny charakter - roznica kilkunastu stopi powoduje ze cos raz oceniamy jako zimne czy chlodne a w drugim przypadku gorace.

Pytanie zatem czy Kolega probowal oszacowac roznice wydzielanego ciepla w obu przypadkach. Tzn czy oba te fety pracowaly z tym samym radiatorem i czy jest znana jego rezystancja termiczna chocby w przyblizeniu ?

To ze same obudowy fetow przymocowane do radiatora beda roznic temperatura o kilkanascie stopni nie oznacza jeszcze zadnej tragedii. Dla tych elementow bezpieczna temperatura zlacza to 175`C wiec to ze jeden bedzie mial np. 70 na obudowie i 120 na zlaczu a inny np. 45 na obudowie i 75 na zllaczu nie zmienia jeszcze zbyt wiele jesli chodzi o bezpieczenstwo.
Choc temperatura ich radiatorow moze dla nas roznic sie bardzo znacznnie np. 50`C dla pierwszego i 30`C dla drugiego jezeli chodzi o nasze odczuwanie.

eAndre napisał:

Ty będziesz dysponował 12 krotnie większą na 1 silnik. Jest nad czym się zastanowić.


A tutaj to tylko chcialbym zwrocic uwage ze roznica nie tyle dotyczy mocy co samej wartosci pradu ktorym steruje kontroler.
I tutaj ta roznica nie bedzie 12 krotna a jedynie 8 krotna jesli idzie o prady przy mocach nominalnych a jeszcze mniejsza bo okolo 4 krotna jesli idzie o prady maksymalne ograniczenia.

Choc jak najbardziej sie zgadzam z tym ze i tak jest sie nad czym zastanowic.

pozdr
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 30 Paź, 2006   

Auto elektryczne wymaga różnych zabezpieczeń. Przy awarii (pełne wysterowanie - zwarcie) siła ciągu jest tak wielka, że nie da się utrzymać go na hamulcu, w takim przypadku musi spalić się bezpiecznik, a jeśli on wytrzyma, musi zniszczyć się kontroler (smród z tranzystorów, lub innych).
Przy zwarciu potencjometra strującego z linki "gazu", lub przy przerwie na tym potencjometrze - strownik musi się sam wyłączyć.
Odradzam przy tak wielkich mocach i tak dużych pojazdach zabawy na kontrolerach samorobnych.
Te i inne zabezpieczenia mają kontrolery np.: CUTRIS lub ALLTRAX, one są do pojazdów.
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Wto 31 Paź, 2006   

Wszystko jest dla ludzi panie Zbyszku.

Jak ktos bedzie chcial zastosowac pewniejsze zabezpiecznie to nic nie stoi na przeszkodzie. Mozna przeciez dolozyc styczniki rozlaczajace obwod glowny sterowane kluczykiem jak i rowniez elektronicznie z ukladu ktory nadzoruje prace przetwornicy temperature silnika itd.
Oczywiscie ze nalezy do tego podejsc z duza uwaga ale przeciez cala konwersja czy projektowanie pojazdu od podstaw jest niebanalnym problemem.
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Śro 01 Lis, 2006   

bez sensu ten temat, po co robic konstrukcje na wysokie prądy jak mozna podniesc napiecie i problem rozwiązany i wykonac to na np tranzystorach IGBT, wysokie prądy sprawiają mase problemów i niestety ale ja proponuje rozsądne rozwiązanie czyli podniesienie napięcia zasilania, zwykle wiąze sie to z wymiana silnika na inne napiecie.

Prosze czytac PDFy do tranzystorów tam sa szczególowe charakterystyki pracy. Pamietac tez nalezy o prawie ohma i rezystancji kanału tranzystora, przy dyzych prądach stra\ty na samym tranzystorze beda megalityczne. Dla tego zalecam wiekszen apiecia i sterowanie na IGBT tam rezystancja kanalu jest stala.

Możecie też pozyczyc mosfety od Zbyszka :) te co ma w przetwornicy sterujacej silnikiem jego mosfety sa wyjątkowe i tez maja stala rezystancje kanalu :) jak IGBT i to na zerowum poziomie :) bo jego uklad na 80V nie generuje strat. To jedyne takie mosfety na swiecie. ;)
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Śro 01 Lis, 2006   

No tak , łatwo powiedziec..wymień silnik ;) ...Tych silników w przystępnej cenie jest do wyboru do koloru..moce, napecia, wymiary, waga, sprawnosc..w szystko takie tanie...:))) Dawid, czasami od czegos trzeba zaczac...mi sie trafiły tanio silniki, więc teraz moge np. kupic Curtisa...
Podejrzewam, ze mozna dostac uzywany...
Było tez mówione o problemach z rejestracja pojazdów na wyższe napięcia...a byc może wykonanie kontrolerów na IGTB tez grozi paleniem tranzystorów (koszty) przy próbach...
Ale wracając do silników...ja mam 2x4kW (nominalnie) czyli 8kW za 800zł.
Poszukaj mi silnika o takich parametrach za te cenę..w wadze ok 50kg?

Wiesiek
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Śro 01 Lis, 2006   

Kolejny raz pojawia się problem wysokich napięć. Przyszło mi do głowy, że dobrze byłoby w końcu wyjaśnić jak to jest z tym naszym prawem, napiszę do Ministerstwa Transportu, powinni w ciągu kilku tygodni odpisać. Może dobrze byłoby się też skontaktować z jakimś rzeczoznawcą, bo jak na razie to każdy coś tam słyszał, a nikt nie wie dokładnie gdzie i jak.
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Śro 01 Lis, 2006   

Gdyby to był tylko mit..to rzeczywiście, jest to dosyc tanie żródło dobrego napędu, silnik 3-fazowy z falownikiem i bateria małych akumulatorów np. 18Ah o napięciu ok 400V ;)

Wiesiek
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Śro 01 Lis, 2006   

np. http://www.allegro.pl/ite...aktura_vat.html

Ze 30 szt. akku: http://www.allegro.pl/ite...a_fv_ups_y.html

silnik : http://www.allegro.pl/ite...zny_7_5_kw.html

tak przykładowo wychodzi ok. 3700 zł za naped z zasilaniem

Wiesiek
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Śro 01 Lis, 2006   

Też mi się to wydaje dobry pomysł, co prawda lepszy byłby falownik wektorowy, ale w jakiejś części wykorzystanie zwykłego falownika powinna rekompensować lepsza sprawność silników AC. Email do ministerstwa poszedł, ciekawe czy mnie nie oleją. W każdym razie inne ministry odpisują...
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 678
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 02 Lis, 2006   

rudzik6 napisał/a:
No tak , łatwo powiedziec..wymień silnik ;) ...Tych silników w przystępnej cenie jest do wyboru do koloru..moce, napecia, wymiary, waga, sprawnosc..w szystko takie tanie...:)))

Przy okazji czytania wpadł mi do głowy pewien pomysł, otóż skoro te silniki tak trudno dostać i są takie drogie. A pod koniec tego wątku ustaliliście że nie warto wozić ze sobą 20 kg kabli żeby móc przetransferować 300A do silnika(ów) bez ryzyka stopienia izolacji i trzeba zwiekszyc napięcie. Może warto zastosować silniki które są dostęne w dowolnych ilościach i mocach i charakterystykach wszędzie wokół czyli ~220V 50Hz. Przecież i tak zamierzacie użyc ponad 200V i puścic je falownikiem. Te silniki poza tym że są wszędzie maja przewagę nad tymi róznymi które kupujecie na allegro. 1. sa na rynku od dawna więc ci co je robia już zjedli na nich zęby 2. trzeba sie bardzo postarac żeby go zepsuć 3. palą sie raczej rzadko 4. jest mnóstwo modeli przeznaczonych do włączania pod pełnym obciążeniem i mają już wbudowany uklad który to optymalizuje 5. (a to dobre) jesli potrzebna jest do nich jakaś przekładnia(nie) to najczęściej już jest zamontowana i najprawdopodobniej wytrzymuje obciażenia do jakich przystosowany został ów silnik. Możliwość ładowania akumulatorów wszędzie gdzie znajdziecie wolne gniazdko z prądem chyba też sie przydaje :) Najfajniejsze dla może być testowanie nowych rozwiązań technicznych w obrębie długości przedłużacza, pewnie uratuje pare waszych żelówek przed zbyt szybkim zużyciem sie. No i niezawodne zasilanie podczas róznych prądochłonnych testów pojazdu. Zrobienie układ do odzyskiwania energii przy takiej konstrukcji nie będzie też chyba dla was większym problemem. Problemem może być deszcz (duze napiecia lubią popływać jak maja gdzie) umysłowe blokady (wizje podróżowania w elektrycznym gniazdku) oraz nieszczęsny minister transportu (ale jego to już chyba dawno rozpracowaliscie ;) i jeszcze pewna odjechana idea od naszych sąsiadów http://www.elektroda.pl/r...a42fdc4bbe4206d
Pozdrawiam konstruktorów i entuzjastów
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Pią 03 Lis, 2006   

rudzik, jasne ze lepiej bybylo jak bys machną sobie na 3 fazową instalacje, przy silniku 8 kW potrzebaby falownik wektorowy na jakies 15 kW, w promocji kupisz za 1500 zl. Alen ie bój żaby niedlugo z kolega rozpoczniemy dystrybucję falowników wektorowych specjalnie do samochodów elektrycznych o dowolnej mocy.

Co do silnika jak juz nie masz na czym robic nie masz nic na wyższe napiecie to zwób na 80 V przynjamniej, silniki na 80 V sa powszechne. Co do kupowania przetwornicy to mija sie to w rozumem, nie prosciej wykonac gotowy schemat ? dzialajacy ? pterownik silnika DC to tak proste urządzenie ze az szkoda wydawac 1000 zl na tego curtisa. Na necie sa schematy wystarczy poszukac jak nie poszukac to dać 50 zl dobremu elekterownikowi i Ci zaprojektuje w 30 minut taki kontroler i przeprowadzi symulacje w programie na kompie jak dziala. Pachasz sie w niepotrzebne koszty, jezeli wiesz ze nie wiesz jak zrobic ten kontreoler to go nie rob zlec to komus kto wie bo tak to wydasz kupe kasy na spalone elementy i jeszcze mozesz akumulator uszkodzic.
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Pią 03 Lis, 2006   

Gdzie sa powszechne te silniki?

Wiesiek
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Pią 03 Lis, 2006   

na allegro szukaj
 
 
Rafal
Gość
Wysłany: Sob 04 Lis, 2006   Kontroler

Oj Panie Dwidzie to takie proste, jak się czyta u Pana że jestem pewien że Pan już ma taki kontroler. Jak nie to zaraz go będzie Pan miał. Za 50 pln. Chętnie bym go zobaczył, chociaż schemat i symulację. :D
Pozdrawiam
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Sob 04 Lis, 2006   

Więc powiem Ci Dawid..na allegro te silniki to rzadkosc:)..Pilnie śledzę codziennie...Ale skoro uważasz, ze sa..podsyłaj linki, pewnie codziennie znajdujesz dobry silnik...Takie silniki jak mam ja w tej chwili to bywaja 2-3 razy w roku...:)

Wiesiek
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group