|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
przewoltowywanie sterowników rowerowych bezszczotkowych? |
Autor |
Wiadomość |
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Pią 18 Wrz, 2009 przewoltowywanie sterowników rowerowych bezszczotkowych?
|
|
|
Witam.
rowerowy bezszczotkowy w piaście -prawdopodobnie produkcja sushou bafang.
24V 250W -przeznaczony do koła 26 cali. Siedzi w kole 20 cali.
W związku z tym jest wolny -ale mniej obciążony i bierze mniejszy prąd.
Coby rowerek był szybszy idealnie byłoby go zasilić wyższym niż 24V napięciem. Np. 36V dałoby fajne osiągi.
tylko czy sterownik z kompletu wytrzyma ? jest to taki czarny metalowy -wydłużony -szeroki ze 4cm wysoki 2,5 -i długi około 10cm. bez żadnych napisów. zamknięty na amen i zalany silikonem... nie mam jak sprawdzić co siedzi w środku...
przewoltowywał ktoś kiedy taki sterownik ? ile volt to może wytrzymać ?
o ampery bym się nie bał... ewentualnie dodam przepinanie zasilania -dwa aku bądź równolegle na starcie -bądź w szereg do większych prędkości...
bafang robi silniki na różne napięcia.... na 36 i 48V także.... czy można mieć nadzieję, że sterownik 24v będzie miał te same bebechy co na 48V -zdolne wytrzymać 48V ?
Unifikacja -czy w sterowniki na mniejsze napięcia dają słabsze części? |
_________________ Witek. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2009
|
|
|
Ja bym nie kombinował, tylko kupił sterownik na większe napięcie. Możesz też pobawić się w przełączaniem cewek z gwiazdy w trójkąt. |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2009
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Ja bym nie kombinował, tylko kupił sterownik na większe napięcie. Możesz też pobawić się w przełączaniem cewek z gwiazdy w trójkąt. |
sterownik na 24v mam... kupić drugi na 36V zawsze zdążę... tylko co z tym na 24V -ma leżeć i "rdzewieć" ?
Jakby było tak łatwo z cewkami tobym z napięciem nie kombinował...
niestety z silnika wyprowadzone są tylko 3 przewody zasilające -a połączenia uzwojeń są niedostępne.
coby dorwać końce cewek -trzeba by przeciąć sznur wiążący uzwojenia i odrywać druty zalane lakierem... więc ryzyko uszkodzenia praktycznie 100%.
jak będę miał dostępny jakiś spalony silnik -to go sobie sam nawinę i nawet 4 biegi zrealizuję przełączane elektrycznie.... np szereg gwiazda jako najwolniejszy -szereg trójkąt - równolegle gwiazda i równolegle trójkąt
oprócz gwiazda trójkąt -każde uzwojenie dwu sekcyjne nawijane bifilarnie
a pytanie o możliwość przewoltowania sterownika ciągle aktualne... |
_________________ Witek. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2009
|
|
|
Pewnie ci nikt nie odpowie.
Przewoltuj i sprawdź. Jak padnie, to kupisz na 36V |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2009
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Pewnie ci nikt nie odpowie.
Przewoltuj i sprawdź. Jak padnie, to kupisz na 36V |
na małym odcinku około 1km już jechał na 36V fajnie śmigał...
ana youtube są filmiki z mocno przewoltowanymi silnikami. tylko nikt nie podaje na jakich to jest sterownikach... |
_________________ Witek. |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2009
|
|
|
wit napisał/a: | [tylko nikt nie podaje na jakich to jest sterownikach... |
No właśnie, a na ebay'u jest pełno sterowników bezszczotkowych na 72V nominalnie |
|
|
|
|
kuras999 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 20 Wrz, 2009
|
|
|
żeby podnieść prędkość o ok 20% można zastosować przyspieszoną komutacje przy sterowaniu temat bardzo ciekawy właśnie się tym bawię nie wymaga to żadnej ingerencji w sterownik, silnik ani zasilanie tylko dodajemy prosty układzik który można zbudować za grosze
wcześniej podniosłem napięcie w swoim sterowniku do maksimum możliwości części- mam sterownik na 48V tranzystory końcowe są na max 60V podniosłem napięcie do 51,8V nominalnie co daje przy pełnym naładowaniu ponad 58V i nadal czułem potrzebę zwiększania możliwości swojego roweru więc zająłem się tym o czym pisałem wyżej myślę że jest to dość pionierskie w rowerach bo na endless sphere nie znalazłem nawet wzmianki o tym że ktoś to zastosował w rowerze
od dłuższego czasu przymierzam sie do zakupu tego sterownika na 72V ale trochę odstraszają mnie koszty sterownik+dodatkowa bateria na to trzeba by w moim przypadku z 700-800zł
w tym momencie na prostej drodze bez wiatru mogę jechać ok 45km/h ale wiem że ta metoda daje większe możliwości muszę trochę nad tym posiedzieć jeszcze, fajne uczucie jechać na prostej drodze z lekkim wiatrem w plecy 49km/h |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Pon 21 Wrz, 2009
|
|
|
kuras999 napisał/a: | żeby podnieść prędkość o ok 20% można zastosować przyspieszoną komutacje przy sterowaniu temat bardzo ciekawy właśnie się tym bawię nie wymaga to żadnej ingerencji w sterownik, silnik ani zasilanie tylko dodajemy prosty układzik który można zbudować za grosze
|
Ostrożni9e z tą przyspieszoną komutacją. podnosi obroty -jednak jednocześnie dość drastycznie zmniejsza moment obrotowy -oraz -przy rozpędzaniu silnika zwłaszcza przy starcie podnosi pobierany prąd. z przyspieszoną komutacją miałem wielokrotnie do czynienia w silnikach modelarskich -modelarskie regulatory obrotów 3f (czyli tutaj zwane sterownikami) zazwyczaj mają możliwość progamowego ustawienia kąta wyprzedzenia komutacji od 5-do 25 stopni. niektóre od 2-do 30 stopni. lepsze regulatory maja ponadto komutację "automatic" co oznacza, że kąt komutacji mały przy rozruchu -w miarę rozpędzania silnika i w miarę wzrostu pobieranego prądu jest zwiększany. To zwiększenie bywa uzależnione od ilości magnesów -ilości par biegunów.
regiel może to sobie orientacyjnie sam wyliczać -każde podłączenie zasilania zaczyna test silnika -lub może wymagać zaprogramowania jaki silnik z nim współpracuje.
danie za dużego kąta komutacji -to spadek momentu, nierówna praca silnika, zdecydowanie gorsza sprawność silnika -grzanie się regulatora -zwięszony pobór prądu przy częściowych zakłóceniach -a najgorsze to paskudny wzrost "prądów szpilkowych" impulsy prądowe w momencie przepinania cewek rosną w kosmos. czasem aż do zniszczenia regulatora. a zawsze powodują degradację pakietów zasilających. tyle doświadczeń z eksploatacji modelarskich silników i sterowników 3f.
jeśli robisz wyprzedzenie komutacji -powinno być zależne od chwilowych obrotów silnika.
podejrzewam ,że lepsze sterowniki mają to już wbudowane -i optymalizowane.
zwiększając dodatkowo kąty komutacji -może być szybciej -ale kosztem zasięgu lub zniszczenia sterownika czy skrócenia czasu życia regulatora.
jako ciekawostka -malutki silnik modelarski dużej mocy -komutacja 5 stopni-prąd pracy około 20A, prąd chwilowy w trakcie rozpędzania 35A, prądy impulsowe -szpilki 90A.
ten sam silnik i regulator -komutacja przestawiona na 27 stopni.
prąd pracy 24A -sporo większe obroty -ale przy gwałtownym dodawaniu gazu silnik zrywał synchronizację i się zatrzymywał. praca na 70% gazu -silnik szarpał -miewał tak jakby po pół sekundy przerywał... prąd rozruchu -w czasie rozpędzania 47A, a impulsy prądowe -rzędy 190A. dodam, że to był malutki silnik niecałe 50g wagi.
impulsy prądowe, prądy max sczytane przez komputer z pamięci regulatora. prąd ciągły mierzony miernikiem mocy -napięcia -prądu -pojemności -specjalny miernik do testów napędów modelarskich. oporność wewnętrzna przejścia przez miernik -podobna jak przewodu -około 0,01 oma. |
_________________ Witek. |
|
|
|
|
7h7
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 150 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Śro 23 Wrz, 2009
|
|
|
Proponuję poszukać FETów na wyższe napięcie, wyseparować napięcie dla części cyfrowej, zmienić elektrolity w mostku na odpowiednie napięcie. U mnie zadziałało. |
_________________ erower 2 x 5kW Lipo 100V/15Ah 100A 80km/h www.7h7.pl www.sigmaev.pl
|
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Śro 23 Wrz, 2009
|
|
|
7h7 napisał/a: | Proponuję poszukać FETów na wyższe napięcie, wyseparować napięcie dla części cyfrowej, zmienić elektrolity w mostku na odpowiednie napięcie. U mnie zadziałało. |
jak pisałem w pierwszym poście -sterownik w całości zalany silikonem -nierozbieralny
i próbuję się tu dowiedzieć -czy taki podłużny czarny sterownik ktoś przewoltowywał... przeróbki tego konkretnego egzemplarza nie wchodzą w rachubę.
myślę, że jest spora szansa iż producent robi tą samą wersję do silników na 24V i na 36V -zmieniając tylko fety gdy sterownik ma obsługiwać większy amperaż...
ale to przypuszczenie... może ktoś potwierdzi lub zaprzeczy... |
_________________ Witek. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 24 Wrz, 2009
|
|
|
Nie znamy producenta, nie mamy wglądu do sterownika... kapota
Pozostaje jedynie ryzyko spalenia przy większym napięciu.
Jak to mówi mój kolega: "jest ryzyko, jest zabawa". |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Czw 24 Wrz, 2009
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Nie znamy producenta, nie mamy wglądu do sterownika... kapota
Pozostaje jedynie ryzyko spalenia przy większym napięciu.
Jak to mówi mój kolega: "jest ryzyko, jest zabawa". |
producent -najprawdopodobniej sushou bafang przynajmniej silnik idealnie wygląda jak na ich stronach i opisach... a sterownik był w zestawie typu "kit" z tym silnikiem |
_________________ Witek. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 24 Wrz, 2009
|
|
|
http://www.szbaf.com/en/p...p?ProductID=532
Można doczytać, że kontroler daje 20 lub 15A przy napięciach odpowiednio 24 lub 36V
Podejżewam, że kontrolery są takie same, tylko mają inne ograniczenia prądowe i napięcia odcięcia, o ile takowe posiadają. Nie wydaje mi się by w produkcji zmieniali całkowicie płytkę sterownika i pozostałe elementy. Spróbuj na 36V i kontroluj, czy ci się zbytnio nie grzeje. Zmierz też maksymalny prąd obciążenia przy 24V, to będziesz miał jakiś pogląd na parametry. |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Czw 24 Wrz, 2009
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Zmierz też maksymalny prąd obciążenia przy 24V, to będziesz miał jakiś pogląd na parametry. |
prąd przy 24V niewiarygodny -na pewno mniejszy od "normalnego" poniewarz silnik przeznaczony do koła 26" zamontowałem w mniejszym kole 20" -więć ma lżejsze przełożenie -i typowo silnik ma lżej i nie rozwija pełnej mocy.... dlatego chcę go "podgonić" napięciem...
normalnie silnik przy 24V szarpie jakieś 4-5A -pod górkę około 13-tu. ale ma lżejsze przełożenie -małe koło... regulator -jak ze zdjęcia ten długi czarny. tylko na zdjęciu regler ma naklejkę -a z mojego ktoś (importer? ) naklejkę zerwał... |
_________________ Witek. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 24 Wrz, 2009
|
|
|
To nie pozostaje nic innego, jak podłączyć 36V i sprawdzić. Jak wytrzyma, to OK, jak nie, to kupić sterownik na 36V
Jeśli wytrzyma, to będziesz musiał założyć jakiś woltomierz do kontrolowania napięcia baterii, bo jeśli jest odcięcie, to wyłączy przy 21V, a na 36V ogólnie, to będzie dużo za mało |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|