|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Odzysk energii w silnikach BLDC pracujących jako generator |
Autor |
Wiadomość |
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 29 Sie, 2012
|
|
|
Papier wszystko przyjmie,uwierzcie mi gdyby efektywny odzysk był możliwy po zastosowaniu taniego procesora i napisaniu paru linijek kodu już dawno byłby zastosowany przez żółtków w kilku milionach rowerach tam jeżdżących ,jest to w dalszym ciągu bajer napędzający sprzedaż sterowników i tyle,ewentualnie wspomagający hamulec.Nie chciałbym być źle zrozumiany,można się w to bawić jest to jakaś nauka,i miło bym był rozczarowany gdyby to w praktyce zadziałało,ale jestem tu sceptyczny,komplikacja układu odzysku do realnej korzyści jest niewspółmierna ,szczególnie w przypadku rowerów EV.
Możemy puścić wodzę fantazji,ubranie rowerzysty z materiału fotowoltaicznego,kola wypełnione też bateriami fotowoltaicznymi,lub owiewki z bateriami,savonis wysuwany przy korzystnym wietrze np. z tyłu,kolo zamachowe,kondensator zamiast baterii itd.,tylko czy to będzie dalej rower.I jeszcze to wszystko musi być tanie,żeby się opłaciło to zastosować,a nie żeby było za 1000zł,jak korzyści będą 1 zł. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 29 Sie, 2012
|
|
|
Wiadomo, że tego odzysku jest prawie nic.
Jednak byłby ciekawy taki odzysk, że do zbiornika by kapało paliwo, a potem sprzedawanie go na stację benzynową; dziwne, że chwyty marketingowe tego wizerunku nie powielają. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Śro 29 Sie, 2012
|
|
|
mar56 napisał/a: | Papier wszystko przyjmie,uwierzcie mi gdyby efektywny odzysk był możliwy po zastosowaniu taniego procesora i napisaniu paru linijek kodu już dawno byłby zastosowany przez żółtków w kilku milionach rowerach tam jeżdżących ,jest to w dalszym ciągu bajer napędzający sprzedaż sterowników i tyle,ewentualnie wspomagający hamulec. |
Wydaje mi się, że odzysk miałby sens w górach, mnie często zdarzają się kilkukilometrowe zjazdy, w dodatku muszę na nich ciągle hamować ze względu na stan nawierzchni i liczne zakręty. Hamowanie silnikiem mogłoby nawet pomóc . Pytanie tylko jaką rzeczywistą moc oddawałby taki silnik BLDC w roli prądnicy. Czy ktoś robił jakieś praktyczne testy ? |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 29 Sie, 2012
|
|
|
Uzwojenia silnika wytwarzające prąd podczas zjazdów żeby naładować aku muszą prąd przemienny zmienić diodami w jednokierunkowy ,w przypadku awarii i podania prądu stałego na uzwojenia silnik stanie on "dęba" z wiadomymi skutkami. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Śro 29 Sie, 2012
|
|
|
Cytat: | Papier wszystko przyjmie,uwierzcie mi gdyby efektywny odzysk był możliwy po zastosowaniu taniego procesora i napisaniu paru linijek kodu już dawno byłby zastosowany przez żółtków w kilku milionach rowerach tam jeżdżących ... |
Hmm, tu mi sie przypomina tekst Kazika z "Bar la Curva" i piosenki "Plamy na sloncu" "...gdyby mama miala F...a, to bylaby ojcem..." Gdybac mozna duzo i soczyscie. Mysle, ze teoretyczne spekulacje tego typu nic konstruktywnego tu nie wnosza, a pokazuja jedynie coponiektore deficyty. Moze wlasnie dlatego, ze nie jest to nazbyt latwe, Chinczycy tego nie produkuja...ale to tylko moja teoria.
Miast gdybac prosze o konkrety, Panowie! Jakies sukcesy we wlasnej konstrukcji?
Czy to chwyt marketingowy, czy tez nie, mnie osobiscie jest to, ze tak powiem "kielbasa". Z tego co mi wiadomo, jest kilka kontrolerow z rekuperacja, ktore sa rowniez nieco drozsze od innych ale zaden nie ma komutacji sinusoidalnej i tu pewnie tkwi problem Chinczykow.
Kazdy ma wolny wybor co sie tyczy kupna.
Jak napisalem, nie jest tego odzysku wiele, ale z tych 5 do 8% na 100km wolalbym te kilka km dodatkowo przejechac niz pchac...
Dla mnie osobiscie kazdy "Amper" jest na wage zlota (jak czesto ludzie narzekaja na cene paliwa plynnego, gdzie kazdy litr sie liczy...) i niechcialbym z tego rezygnowac.
Dla objasnienia, jezdzilem juz na roznych silnikach, zawsze z wlasnym kontrolerem, w roznych trybach komutacji i z rozna moca (nawet rzedu 6,8kW, na krotko) ale tylko te bez przekladni (i wolnobiegu) i w sinusie odpowiadaja mi z w.w powodow najbardziej. Moim zdaniem silnik elektryczny musi pracowac cicho a to daje sie jedynie za pomoca sinusa uzyskac.
Moze troche jestem spaczony, jezeli chodzi o odzysk jazda samochodem, gdzie moge silnikiem hamowac...??? Tylko, ze ten ani grama nie chce oddac.
Pozdrawiam
Bartek |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 29 Sie, 2012
|
|
|
Nie chodzi o to by się przechwalać,nie jestem elektronikiem tylko energetykiem i tylko w tej kwestii mogę podjąć merytoryczną dyskusję,kilka zmontowanych rowerów to nie jest żaden sukces,ale zawsze to coś.
Jeśli naprawdę jesteś dobry w tym co robisz to udowodnij to w swojej konstrukcji i zderz się z żółtkami ,jeśli masz konkurencyjny produkt to chętniej go kupie od Ciebie i nie tylko ja ,niż od chińczyka i więcej zapłacę, ale musi to być coś naprawdę lepszego,jakiś dobry uniwersalny,programowalny sterownik.
Tekstu Kazika nie znam ,nie jestem jego fanem,jest nim natomiast mój syn. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 29 Sie, 2012
|
|
|
Jednak faktem jest, że w górach taki odzysk energii z hamowania jest bardzo korzystny, głównie dlatego, że oszczędza elementy hamulców ciernych. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Śro 29 Sie, 2012
|
|
|
Witam,
no coz, przechwalac sie niestety czym nie mam. Po prostu zrobilem cos na wlasny uzytek i tyle.
Jedyne co chcialem osiagnac, to troche pozytywnego wkladu w forum wlozyc i moze tylko jeszcze rzucic swiatla na byc moze nie zauwazone zagadnienia.
Jest tutaj tyle potencjalu, ze, jak sadze nie tylko Cinczycy mogliby pozazdroscic!
Mysle, ze gdyby tak wspolnymi silami cos "zmajstrowac"...
A kontroler, ktory sobie zbudowalem spelnia wszystkie warunki jakie mial (lacznie z rekuperacja).
Mierzyc z chinskimi nawet nie mam jak, bo po prostu zadnego kontrolera nie posiadam.
Opisze troche kilka funkcji:
Tutaj, na poczatek, silnik, ktory przewinalem i ktory chodzi skomutowany blokowo (slychac wyraznie prad przelaczania!):
http://www.youtube.com/wa...channel&list=UL
Tutaj ten sam silnik ale juz w komutacji sinusoidalnej ale przy zastosowaniu 2 x analogowych hallotronow, rowniez w komutacji sinusa:
http://www.youtube.com/wa...channel&list=UL
Tu jest widoczny oscylogram pradu fazy przy komutacji sinus i blok (przelaczanie nastepuje za pomoca programu na pc):
http://www.youtube.com/wa...channel&list=UL
No i tu, w koncu juz jeden z kilku wczesniejszych silnikoe, ktore przerabialem. Silnik pracuje na przemian w komutacji blok i sinus (znow slyszalna jest roznica poziomow):
http://www.youtube.com/wa...channel&list=UL
A tu juz ostatni film. Ten sam silnik co wyzej, tylko po przerobieniu z 3 cyfrowych hallotronow na 2 analogowe.
http://www.youtube.com/wa...channel&list=UL
Pozdrawiam
Bartek |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Śro 29 Sie, 2012
|
|
|
@barmal
Jestem pod wrażeniem. Ta cisza aż dzwoni w uszach
Nie myślałeś o komercjalizacji tego sterownika?? |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Śro 29 Sie, 2012
|
|
|
Aż przyjemnie posłuchać takiego silnika. No to co... teraz tylko produkcja i niech ludzie jeżdżą na takich cichobieżnych |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
maniakev2
młodzik
Dołączył: 30 Lip 2011 Posty: 78 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 29 Sie, 2012
|
|
|
Wydaje mi się, że w schemacie z pierwszego posta oprócz prostownika potrzebujesz przetwornicy podwyższającej pracującej jako źródło prądowe ( regulowane w celu regulacji momentu hamującego ). |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 29 Sie, 2012
|
|
|
mar56 napisał/a: | I jeszcze to wszystko musi być tanie,żeby się opłaciło to zastosować,a nie żeby było za 1000zł,jak korzyści będą 1 zł. |
Te 1 PLN to cena 1kWh prądu niby, a jak nie to jaką to korzyść wyceniasz na 1 PLN tylko?
Chyba klocki hamulcowe dużo więcej kosztują, więc można tak naprawdę kilkaset kilometrów zaoszczędzić
Jak na trasie 50km nie ma gniazdka 230VAC i komu dać za doładowanie acu, to może mieć sens lepsze zarządzanie energią na trasie i prąd jest wtedy bezcenny jak już nie starczy sił na pedałowanie.
Moim zdaniem jedyny sposób to magazynować energię z odzysku (jak jakiaś jest) szybko w kole zamachowym i później na spokojnie dopiero ładować acu poprzez altek, albo bezpośrednio zasilać silnik BLDC z altka.
Zeby sprawdzić tą koncepcję jeszcze chwilę potrzebuję, ale ATTiny85 już z końcem tygodnia powinny inteligentnie sterować ładowaniem równoległym acu, wtedy odzysk nabierz enowego wymiaru-więcej prądu do wielu acu 12V jednocześnie będzie można pompować np. z kilku silników 1000W max, no i w ogóle to hamować elektrodynamicznie z odzyskiem do dużo niższych prędkości.
Tylko może ktoś z Was spotkał się z prostownikami/ładowarkami gdzie używał cewki z diodą (na pomarańczowo na tym schemacie) aby łagodzić impulsowe sterowanie napięciem ładowania acu?
Widziałem wiele schematów prostowników i nie spotkałem się z cewką i diodą jak tutaj:
Zastanawiam się tylko jaka cewka i dioda (na ile amperów) by była odpowiednia przy tych parametrach trafa co narysowałem, zakładając tam max. prąd ok. 25A będzie?
tomasz_kombi napisał/a: | @barmal
Jestem pod wrażeniem. Ta cisza aż dzwoni w uszach
|
A ten silnik z filmu ostatniego był jakoś obciążony jakimś momentem w ogóle oprócz łożysk i oporu powietrza?
W sumie to podczas jazdy przy prędkości ok. 25km/h to już bardziej słychać wiatr, no i "fala uderzeniowa" z BLDC powinna zostawać lekko z tyłu |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Czw 30 Sie, 2012
|
|
|
Cytat: | A ten silnik z filmu ostatniego był jakoś obciążony jakimś momentem w ogóle oprócz łożysk i oporu powietrza? |
Nie, tak jak i w poprzednim. Blokowo i pod obciazeniem jest jeszcze glosniej... |
|
|
|
|
maniakev2
młodzik
Dołączył: 30 Lip 2011 Posty: 78 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 30 Sie, 2012
|
|
|
eneuro napisał/a: |
Tylko może ktoś z Was spotkał się z prostownikami/ładowarkami gdzie używał cewki z diodą (na pomarańczowo na tym schemacie) aby łagodzić impulsowe sterowanie napięciem ładowania acu?
Widziałem wiele schematów prostowników i nie spotkałem się z cewką i diodą jak tutaj:
|
http://obrazki.elektroda...._1346277207.png
To jest stabilizator impulsowy samowzbudny
|
|
|
|
|
Redaktor1966
kierownik
Wiek: 57 Dołączył: 26 Lut 2012 Posty: 317 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|