|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Własny kontroler BLDC Sinus/Blok |
Autor |
Wiadomość |
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Czw 16 Sie, 2012
|
|
|
Szczerze nie wiem bo nie podłączałem sterownika pod oscyloskop ale wiem ze działają dobrze.
Sterowniki na nowszych prockach z rodziny EB3xx mają sterowanie wektorowo prądu w fazie silnika. Powiem ze ciszej ten sterownik pracuje i ma trochę inną charakterystykę akceleracji.
Jestem ciekaw sam pisałeś program do sterownika może byśmy coś złożyli razem mam parę silników robionych na bazie stojanów od silników od pralek.
Pisz na priw |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 23 Sie, 2012
|
|
|
tomson napisał/a: |
Są tam użyte tranzystory w obudowie TO220 w ilości 36szt IRFB4110PBF.
|
Do prostownika i sterowania wentylatora oraz sterowania testowego silniczka BLDC z DVDromu (z 3ma analogowymi czujnikami Halla) ma zamiar użyć IRFZ44NPBF.
Jest pomysł coby na początek zrobić sobie z tego BLDC z DVDrom.... żyroskop w którym umieszczony będzie czujnik przyspieszenia 3osiowy, bo odczyt zmiany wysokości za pomocą GPS to kicha
Trzeba do Google Earth zaimportować logi GPS w formacie NMEA, z opcją aby do "ground" to zrzucił i dopiero wtedy na tej samej trasie jakąś powtarzalną wysokość można uzyskać.
Zapisujemy do KMLa i w XMLu mamy już współrzedne i w miarę poprawną wysokość-do liczenia energii potencjalnej pojazdu EV tego potrzebuję....
Ale zauważyłem, że jest kicha jak przejeżdzamy przez most na rzece, bo... Google Earth jako wysokość podaje.... koryta rzeki na nie mostu i na wykresie wygląda to tak jakbyśmy przeprawiali się tratwą, a nie jechali sporo metrów wyżej drogą mostem
Używacie jakiś specjalizowanych układów do załączania tych n-channel Mosfetów IRFa w waszych mostkach H?
Znalazłem w tej "application note" AN-1017 IRFa, bardzo ciekawe przykłady wykorzystania czegoś co nazywają PVI (podobne do MOC3041 do załączania triaków 230VAC z logiki 5V z optoizolacją).
IRF AN-1017: The PVI: A Versatile Circuit Element PDF
Jest tam min. też przykład switcha AC zrobionego na 2óch Mosfetach odpowiednio połączonych i mostków H na samych N-mosfetach z tym tajemniczym PVI
Pokazali też jak sprytnie poradzić sobie z wewnetrzną diodą, która jest w nich wbudowana (przynajmniej w IRFZ44).
Bardzo ciekawe zastosowania tego PVI, tylko, czy to jest gdzieś do dostania u krajowych dystrybutorów?
Używaliście tego PVI do sterowania bramką Mosfeta?
Trafiłem na ten PVI jak zaczałem szukać jak poradzić sobie z tą wbudowaną diodą w pewnym zastosowaniu
BTW: A tak w ogóle to multum bardzo dobrych app notes IRFa jest tutaj (w tym link do tej co zapodałem):
IRF.com Aplication Notes
Pewnie to znacie, ale nie widziałem linków na forum do tego więc zapodaję-może komuś się przyda, bo te mosfety w przystepnej cenie są do dostania.
Jutro przyjadą uP, czujniki Hall i IRFy więc, będzie można w końcu coś "usmażyć" bez radiatora
Ale zawsze staram się zanim coś spalę, poczytać, czy miało szansę zadziałac czy nie |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Pon 10 Wrz, 2012
|
|
|
Witam ponownie,
tu prezentuję silnik z przekladnią MAC 500W / 320Rpm w trybie komutacji blokowej i sinusoidalnej
http://www.youtube.com/embed/cL9hVIMLLic
A tu silnik podczas jazdy tesowej również w trybie komutacji blokowej i sinusoidalnej
http://www.youtube.com/embed/RZPrBhcay8w
Ponadto zaimplementowałem jeszcze kilka dodatkowych funkcji:
Opóźnienie reakcji manetki (silnik zaczyna pracę z minimalnym opóżnieniem po zapodaniu gazu przez manetkę).
Tą funkcję można wyłączyć przez program kontrolny.
Regulację prądu w zakresie, który jest definiowany również w programie kontrolnym. Silnik pracuje tu w zakresie prądu, który ustawimy, np. 15A, wówczas manetka zapodaje prąd w zakresie od 0.....15A.
Tą funkcję również można wyłączyć przez program kontrolny.
Funkcję „Stand By”, która się uaktywnia po 5-ciu sekundach gdy silnik i manetka pozostają bez ruchu.
Ostatnia funkcja to wyłączenie rekuperacji po wyzerowaniu gazu (czyli, jadąc puszczamy manetkę wtedy wyłączana jest rekuperacja i silnik pozostaje w wolnobiegu. Jadąc w „wolnobiegu” i zapodając gaz można hamowac silnikiem). Ta funkcja ma oczywiście zastosowanie w silnikach bez przekładni.
Jak wyżej, tą funkcję moźna wyłączyć przez program kontrolny.
Na razie to tyle nowinek. Nie jestem jeszcze całkiem gotowy, kilka rzeczy muszę jeszcze przetestować ale wygląda pozytywnie.
Pozdrawiam
Bartek |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 11 Wrz, 2012
|
|
|
barmal napisał/a: |
Ostatnia funkcja to wyłączenie rekuperacji po wyzerowaniu gazu (czyli, jadąc puszczamy manetkę wtedy wyłączana jest rekuperacja i silnik pozostaje w wolnobiegu. Jadąc w „wolnobiegu” i zapodając gaz można hamowac silnikiem). Ta funkcja ma oczywiście zastosowanie w silnikach bez przekładni.
|
Ten gaz też jest na analogowym czujniku Halla? Myślałem o czymś takim, ale aby bardziej naturalne to było, tzn. jak będę miał "bolida" to tam hamowanie silnikiem aktywowane od pozycji pionowej "dźwigni automatycznej max mocy" do tyłu, a do przodu normlanie pozycja określa moc max po podgazowaniu "do dechy"
Dla kogoś kto jeździ też samochodem to bardziej naturalne bo podobne do zaciagania hamulca ręcznego.
Jakoś nie jestem przekonany do hamowania w sposób podobny do przyspieszania... poprzez gazowanie....
W krytycznych sytuacjach działają odruchy i jak koś się nauczy że hamuje dodając gazu, to pewnie doda gazu wtedy kiedy trzeba bęðzie hamować
Nie wiem, zbyt skomplikowana tutaj obsługa tego.
W swoim sterze chyba na osobnym pinie uP po prostu dam poziom hamowania silnikiem i w praktyce pozwoli mi to na hamowanie silnikeim poprzez zwykłe kręcenie manetką po odpuszczeniu gazu do "0" dalej w drugą stronę, albo drugą manetką z lewej strony, ale też nie w tą samą stronę co się gazuje, żeby nie wyrabiać dziwnych nawyków.
Wtedy jak odpuszcam gaz, to... zawsze zwalniam...
No ale to już jak uważasz-tylko nasunęło mi się coś takiego, że to może być nienaturalne-hamowanie poprzez gazowanie, bo podczas dłuższej jazdy czasami się nie myśli tylko po prostu jedzie na wyuczonych odruchach
Póki co walczę z regulatorem do altka do kontroli mocy ładowania i przy okazji tego też przećwiczę ograniczanie rozładowania (mocy, czyli prądu, z auto soft startem) acu na czujniku hallotronowym SS495A .
Póki co nie mam jeszcze na hamowni dużego silnika BLDC, ale wszystko w swoim czasie
BTW: Właśnie oglądnołem te filmy i... jak to dobrze, że mam nadzieję uda mi się pozbyć "tej" grzechotki w wolnobiegu, bo strasznie nie podoba mi się jej dzwięk, a poza tym to silnik może być trochu słychać podczas podgazowywania, tylko popracować nad odpowiednim dzwiękiem
Gdyby tak mieć ze 3-4y takie małe potwory BLDC, to już rakieta. Do tego jeszcze dorobić symulator dzwięku F1 i... szacun gwarantowany jak kilku spalinowców ze sprowadzonymi przepalonymi dużymi silnikami nie nadążą ze zmianą biegów na światłach, a na nastepnych w korku i tak ich czeka to samo |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 13 Wrz, 2012
|
|
|
tas napisał/a: | eneuro, może tak bezprzewodowy system przeniesienia napędu?
|
Niezłe-ciekawe co by gość w Castoramie powiedział jakby o coś takiego zapytać?
Póki co kilka grubych krótkich kabli do acu i sterownika blisko silnika BLDC wystarczą.
Byle tylko bezdotykowo tanio ograniczać prąd na tym SS495A, żeby nie spalić jakiegoś silnika i nie rozładowywać za bardzo acu Trzeba mieć moc pod kontrolą, a czy efektywnośc będzie 50% czy 90% to i tak oszczędza się dużo więcej jadąc na prądzie a nie na paliwie...
BTW: Ostatnie dane GUS: co najbardziej podrożało w sierpniu? Oczywiście paliwo...
Więc priorytet jak najtaniej jeździć i trzeba przyspieszyć prace nad "bolidem".
Przy okazji do elektrowni wiatrowej się to przyda
Podstawa-tanio bezdotykowo ograniczać prąd ładowania/roładowania-bez żadnych drogich LEMów... |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Czw 04 Paź, 2012
|
|
|
Cytat: | BTW: Właśnie oglądnołem te filmy i... jak to dobrze, że mam nadzieję uda mi się pozbyć "tej" grzechotki w wolnobiegu, bo strasznie nie podoba mi się jej dzwięk, a poza tym to silnik może być trochu słychać podczas podgazowywania, tylko popracować nad odpowiednim dzwiękiem |
Hmm, no to można by było jeszcze jakąś muzyczkę na uzwojeniu zaimplementować...może tak Benny Hilla?
BTW, co robi taki hałas w komutacji blokowej? |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 04 Paź, 2012
|
|
|
barmal napisał/a: |
Hmm, no to można by było jeszcze jakąś muzyczkę na uzwojeniu zaimplementować...może tak Benny Hilla?
|
Jak muza do takiego "bolida" futuro to tylko U2 i odpowiednia skóra-ekologiczna oczywiście
Wystarczy mi w sumie dźwiięk rozpędzonego FES-przy kilku tys. RPM i lekkim wzmocnieniu sygnału dzwięki jak z F1 się wydobędzie.
BTW Przecież tej grzechotki tylnego wolnobirgu nie da się słuchać, a nie mam zamiaru połowy BLDC inwestować w jakiś lepszy-za ok. 120 PLN będzie sprzegło jednokierunkowe do FES altka-tamte kręcą się na kilka tys RPM i za 150 PLN chyba altek ze sprzęgłem można mieć.
Się odwiedzi zaprzyjaźnioną "spalinownię" i coś z odzysku markowego do kolejnych testów znajdzie |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Czw 21 Lis, 2013
|
|
|
Witam ponownie po kolejnej przerwie roboczej i z marszu przedstawiam zmiany w sterowniku.
=> Programowa korekta położenia hali w 4 stopniach. Zaimplementowłem tu 4 różne algorytmy. W silnikach DD, C-Lyte lub 9C najlepiej spisuje się stopień 4.
=> Prąd reku jest regulowany. Narazie w wartościach od 0 do 80 (nie w amperach). Przeliczenie na A nastąpi w momencie kiedy zdobędę dostateczną ilość danych testowych.
=> Funkcja: "Reku wył..." otrzymało stopień 2-gi w którym jest wyłączana rekuperacja. Tu prąd jest regulowany do wartości 0 po puszczeniu manetki. Uzyskujemy zatem wolnobieg.
Jest to szczególnie przydatne w trybie (torque mode), czyli jazdy z regulacją prądową.
=> Funkcja: "Hamulca" otrzymała dodatkowo stopień 2-gi w którym po wciśnięciu manetki hamulca (z włącznikiem ma się rozumieć) silnik jest hamowany prądem, który wcześniej ustawiamy w sterowniku.
Dodatkowo w hardware zmodyfikowany filtr we. hali. Co ostatecznie polepsza uzyskiwany sygnał. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|