ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl zestawy do konwersji rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
O akumulatorach
Autor Wiadomość
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 15 Sie, 2012   

tas napisał/a:
Oraz to, że ładując równolegle trzeba zadbać, by poszczególne aku miały podobny stopień rozładowania.

Jak ładuje się zwykłym prostownikiem, to tak, ale można to zrobić inaczej podpinając na każdy acu osobny sterownik ładowania, analizujący przepływające prądy i wtedy można nawet ładować acu 6V i 12V z tego samego trafo, czyli 16VAC na wtórnym trafo, o Vmax 22V za diodami ;)
Szczegóły tutaj kiedyś wrzuciłem na elektrodzie:
w temacie o prostownikach do ładowania acu samochodowego
Jeden z zrzutu ekranu poniżej:

Kiedyś popełniłem taką symulację w symulatorze układów.
Jak widać tutaj acu są poprzez dodatkową diodę podłączone, a nie bezpośrednio do prostownika, jak wiekszość robi. Potrzebny jest jeszcze sterownik aby nie przeładować acu i do tego uP bedzie u mnie na każdym acu...
Jak widać napięcie na 2óch "acu" ładnie rośnie i nie ma żadnych ujemnych pływających prądów pomiedzy nimi, jak na pierwszym obrazku w tym wątku...
W symulacji sterownikiem byłem ja i myszka w kompie :D
Należy tylko wstawić odpowiednio dodatkowe diody, aby prądy nie pływały pomiedzy acu, bo wtedy rzeczywiście mogą spore prądy "fruwać" i nawet jeden acu rozładowywać inny.
Natomist wstawienie diód jak na tym rysunku pozwala ładować jednocześnie dwa różne acu-w symulacji dwa kondensatory połączone równlegle do założonego napięcia :D

Właśnie pracuję nad takim sterownikiem na uP ATTiny45, który na każdym acu z osobna analizuje prąd, napięcie i temperaturę ładowanego acu oraz prądy rozładowania i ogranicza do zdefiniowanych wartości.
Z końcem tygodnia przyjadą części, to się coś w przyszłym tygodniu zaprogramuje i zlutuje do ładowania wielu różnych acu na raz z tego samego trafa z diodami, żeby potwierdzić te symulacje komputerowe co zapodałem wyżej ;)

Póki co testuję altek, który ma zastąpić łańcuch i wolnobieg Shimano w moim bolidzie EV, bo tylko generatora prądu mi brakuje, aby doładowywać acu w czasie jazdy pojazdem EV jeśli będzie jakaś nadwyżka energii, albo jej braknie-nie mam zamiaru wozić zbyt dużo ciężkich acu, ani drogich lekkich "lipnych" ;)
Tak więc, ładowanie równoległe mam już dawno koncepcyjnie rozpracowane i niedługo inteligentne-bezobsługowe- sterowniki ładowania/rozładowania acu zostyaną wytrawione i zlutowane.

Pozdr.
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 53
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 306
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 19 Sie, 2012   

Dużo małych i tanich akumulatorów żelowych
http://www.sklep.poltronic.eu/category/akumulatory
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 21 Sie, 2012   

Redaktor1966 napisał/a:
Dużo małych i tanich akumulatorów żelowych

To nie tylko o to chodzi aby kupić tanio, ale żeby jak najdłużej się nadawał do użytku.
Ja wybrałem takie:
HAZE EV
A tutaj są do dostania.
Ważę poniżej 80kg, więc spokojnie 2-3 kilo nie robi mi różnicy w wadze acu.
Haze EV 12V 7.5Ah
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 53
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 306
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

Rzeczywiście wspaniałe parametry (także kupię z tej serii :)) i cena także, ale 12Ah lepiej brzmi - z tej samej serii: Akumulator żelowy HZY EV 12V- 12Ah
http://www.akumulatory-ze...ml#.UDU7baB8eIw

Pytanie brzmi: jaka jest rozsądna granica ciężaru, przy przeciętnym ciężarze rowerzysty, akumulatorów, czy jest nią np.: 2 x 5,40 kg (dla 24V):?
Akumulator żelowy HZY EV 12V- 18Ah
http://www.akumulatory-ze...ml#.UDU8L6B8eIw

Kolejny podtemat to ŁADOWARKI
Jako laik uważam, że najlepsze są automatyczne, tylko którą z morza ofert wybrać?
Ostatnio zmieniony przez Redaktor1966 Sob 01 Wrz, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
maniakev2 
młodzik


Dołączył: 30 Lip 2011
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 23 Sie, 2012   

Jak wygląda akumulator li-ion od środka :)

Get Lithium Metal From an Energizer Battery
http://www.youtube.com/watch?v=BliWUHSOalU

Jest to dość niebezpieczne więc nie róbcie tego w domu.
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 53
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 306
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 23 Sie, 2012   

Gdzie można kupić przełączniki 2-ch akumulatorów?:
- akumulatory połączone szeregowo - napięcie = 24V,
- akumulatory połączone równolegle - napięcie = 12V.
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 788
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Czw 23 Sie, 2012   

Redaktor1966 napisał/a:
Gdzie można kupić przełączniki 2-ch akumulatorów?:
- akumulatory połączone szeregowo - napięcie = 24V,
- akumulatory połączone równolegle - napięcie = 12V.
Czy na pewno potrzebne są przełączniki?
Jeżeli chodzi o ładowanie - równolegle, i użytkowanie - szeregowo, to najlepszym rozwiązaniem są dwa gniazda w rowerze (połączone szeregowo), w które wtyka się kable od akumulatorów.
Do ładowania - inne dwa gniazda, połączone równolegle z ładowarką.
Gdybyś jednak koniecznie chciał przełączać jak wyżej, koniecznie zwróć uwagę, aby zastosowany przełącznik nawet na chwilę nie zwierał aku "na krótko".
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 53
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 306
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 23 Sie, 2012   

"Gdybyś jednak koniecznie chciał przełączać jak wyżej, koniecznie zwróć uwagę, aby zastosowany przełącznik nawet na chwilę nie zwierał aku "na krótko"."
No właśnie.
A chodzi mi o najprostszą regulację mocy silnika: 50%/100%.
I pewnie przydałoby się "coś" do neutralizacji zbyt dużego prądu w momencie załączenia obwodu elektrycznego?
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 788
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Czw 23 Sie, 2012   

Redaktor1966 napisał/a:
...A chodzi mi o najprostszą regulację mocy silnika: 50%/100%...
Chyba możnaby tak, ale moim zdaniem na 12V jazda będzie zbyt powolna, za to przy 24V - prędkość maksymalna!!!
Szczerze odradzam takie kombinacje - sterownik to ok. 60zł, + manetka 30zł.

Przełącznik błyskawiczny STABILNY 6-stykowy z zerem pośrodku. Ale szczerze radzę: NIE IDŹ TĄ DROGĄ!
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Sie, 2012   

Redaktor1966 napisał/a:
Jako laik uważam, że najlepsze są automatyczne, tylko którą z morza ofert wybrać?

Też kiedyś szukałem po sklepach i po opisach w necie, a że producenci niezbyt dokładnie opisują co i kiedy robią takie "inteligentne" ładowarki, nie wspominając o sprzedawcach w sklepie, którzy czesto nie mają pojęcia co sprzedają i jak to działa, to najzwyczajniej w świecie, poczytałem trochu na elektrodzie w kilku wątkach o prostownikach, poanalizowałem różne układy tam prezentowane i właśnie jutro przyjadą zamówione dzisiaj układy i czujniki hallotronowe do pomiaru prądu, żródła referencyjne do pomiaru napięcia na acu i mikroprocesory małe (ATTIny85 8kB na program i 512 bajtów RAMu) w cenie... ok. 2$.
Właśnie doczytuję noty aplikacyjne IRFa do ich mosfetów, bo w prostowniku będę miał 1-2 równolegle połączone IRFZ44 jako switch do włączania/wyłączania ładowania acu w zależności od tego co zmierzę na nim uP ;)
Mając kod źródłowy i prosty programator zrobiony praktycznie za free do programowania poprzez port LPT starego laptopa, mogę mieć dowolny automatyczny prostownik/ładowarkę do konkretnego modelu acu dopasowany do zaleceń producenta acu, i nie będę się zastanawiał, czy i jak działa ten sklepowy :)

Warto poczytać noty aplikacyjne IRF.com, bo często w takich ładowarkach (i sterownikach silników BLDC też) są mosfety IRFa wkładane, więc jak coś się "usmaży" w nich to przynajmniej można to zlokalizować ;)
IRF.com Aplication Notes

W zasadzie niewiele trzeba (oprócz trafo) i kikunastu lini kodu w C aby zrobić tak "inteligentną" ładowarkę, jak my sami :D

jerzyz napisał/a:

Przełącznik błyskawiczny STABILNY 6-stykowy z zerem pośrodku. Ale szczerze radzę: NIE IDŹ TĄ DROGĄ!

Też bym się nie bawił w przełączanie jakiejś dużej baterii, bo już jak wie się jak działa mostek H w sterownikach BLDC, to można dostać "gęsiej skórki" jak tak się zastanowić gdyby w nieodpowiednim momencie się załączały tranzystory z grupy dolnej i górnej, albo to się rozsynchronizowało ;)
Na pewno do regulacji mocy bym nie bawił się z jakimiś przełączeniami szeregowo-równolegle.
BTW: W prostowniku bedę miał prawdopodobnie swich AC zrobiony na 2óch n-channel mosfetach i sterowniku bramki mosfeta poprzez PVI, ale to już inna bajka...

UPDATE: Cena tych PVI jest póki co zaporowa ale do sterowania IRFami te seri IRL*** (logic level) są lepsze, bo mają mniejsze napięcia przełączania (1-2V) i przy napięciu VGS 5V już sporo prądu przez nie potrafi þłynąć...
Ostatnio zmieniony przez eneuro Pią 24 Sie, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
rymi
początkujący


Dołączył: 20 Maj 2012
Posty: 42
Wysłany: Pią 24 Sie, 2012   

jerzyz napisał/a:
Redaktor1966 napisał/a:
Gdzie można kupić przełączniki 2-ch akumulatorów?:
- akumulatory połączone szeregowo - napięcie = 24V,
- akumulatory połączone równolegle - napięcie = 12V.
Czy na pewno potrzebne są przełączniki?
Jeżeli chodzi o ładowanie - równolegle, i użytkowanie - szeregowo, to najlepszym rozwiązaniem są dwa gniazda w rowerze (połączone szeregowo), w które wtyka się kable od akumulatorów.
Do ładowania - inne dwa gniazda, połączone równolegle z ładowarką.
Gdybyś jednak koniecznie chciał przełączać jak wyżej, koniecznie zwróć uwagę, aby zastosowany przełącznik nawet na chwilę nie zwierał aku "na krótko".


Ja też miałem pomysł z przełącznikiem, ale zdecydowanie mi go odradzano.

Ja to rozwiązałem tak, że mam właśnie na stałe kable podłączone raz szeregowo, a raz równolegle i mam bezpiecznik C20 - nim wyłączam i wtedy akumulatory są odcięte od silnika/sterownika i mogę bezpiecznie podpiąć ładowarkę do naładowania akumulatorów.
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Sie, 2012   

rymi napisał/a:
Ja to rozwiązałem tak, że mam właśnie na stałe kable podłączone raz szeregowo, a raz równolegle i mam bezpiecznik C20 - nim wyłączam i wtedy akumulatory są odcięte od silnika/sterownika i mogę bezpiecznie podpiąć ładowarkę do naładowania akumulatorów.

No tak wszystko fajnie, ale praktycznie można zapomnieć o jakimś sensownym odzysku albo hamowaniu silnikiem BLDC w czasie zjazdów jak mamy np. baterię 36-48V, bo jak prędkość silnika spadnie poniżej pewnych obrotów to już nie ma czym ładować bo napięcie na BLDC mniejsze on tego na acu nawet już sporo rozładowanym.
Dlatego zastanawiam się, czy aby nie lepiej by było mieć wielokołowca z kilkoma słabszymi silnikami BLDC np. 4x120Wat ciagłej każdy co daje łączną moc ciagłą ok. 500Wat, ale każdy taki silniczek niepozorny zasilamy np. oddzielnym acu 12V. Wtedy mamy prąd na acu ok. 10A.
Jak mamy jeden silnik 48V 500W to aby mieć na nim te 500W to... wychodzi prąd też ok. 10A=500/48 ;)
Oczywiście gdyby mieć dojscie do tanich silników BLDC bez wolnobiegu o mocy do 250W, to spokojnie takiego 3-4 kołowca można by sobie zrobić 250Wx4=1000W a każdy z tych silników chwilowo można spokojnie pewnie prądem ze 20A potraktować i przeciażyć, a napewno lepsze odprowadzanie ciepła bo powierzchnia tak x4 większa itp. itd ;)
No i wtedy ocywiście altkiem podpietym do pedał (bez żadnych łańcuchów i wolnobiegu w kole) można by sobie na bieżąco doładowywać acu albo bezpośrednio zasilać te 4y silniki BLDC, bo dla altka prąd ok. 40A to nic szczególnego, zresztą tyle mocy nie mamy, a zakładając że dostarczamy altkiem ok. 250W mocy, to przy napięciu 14V mamy: 250W/14V=18A do podziału na 4y acu i silniki= ok. 5A ciagłego doładowania każdego aku 12V :D
Nie wiem, wstępnie wygląda mi to dobrze (o ile nie pomyiłem się w szacunkowych wyliczeniach).
Nie ma problemu wtedy z napięciami rzędu 50V i szeregowym traktowaniu acu, a w równoległym centralny układ nadzorujący sterowanie 4ech silników BLDC z Hallami (oddzielny sterownik przy każdym acu oczywiście i acu tuż przy kole z silnikiem BLDC).
A jaka niezawodność-pada jeden silnik.... may tylko 1/4 mniejszą moc i jedziemy dalej ;)
Mało tego wkładamy mały czujnik temperatury do takiego BLDC i.... jak za bardzo się przehrzewa to sygnalizacja i ew. wyłączenie-a reszta jedzie dalej tylko spda moc na chwilę aż ostygnie ten jeden..
Kończą się baterie-alternator bezpośrednio zasila silniki BLDC a aku służy tylko jako wielki kondensator...
I jeszcze jedna możliwość-wyrzucamy baterie 10kg i wkładamy tylko niewielkiej pojemności które pracują buforowo i pomagają tylko wjechać pod górkę i łagodzić napięcie z altka :D
Oczywiście mogę też mieć spore koło zamachowe do chwilowego magazynowania elektryczności w postaci energi mechanicznej i... jak nie pedałuję powoli ładuje acu albo zasila silnik...
To koncepcja, której się póki co trzymam i w przyszłym tygodniu myślę że uda mi się pierwszy regulator ładowania acu z trafo/silnika BLDC wytrawić, bo czujniki Halla i uP ATTiny85 właśnie przyjechały i czas finalizować te koncepcje w postaci działających układów ;)

BTW: Proste też może być efektywne i niezawodne-jak rakiety Sojuz, które przeżyły wahadłowce :D
Pozdr.
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 53
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 306
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 25 Sie, 2012   

jerzyz napisał/a:
Redaktor1966 napisał/a:
...A chodzi mi o najprostszą regulację mocy silnika: 50%/100%...
Chyba możnaby tak, ale moim zdaniem na 12V jazda będzie zbyt powolna, za to przy 24V - prędkość maksymalna!!!
Szczerze odradzam takie kombinacje - sterownik to ok. 60zł, + manetka 30zł.
Obrazek
Przełącznik błyskawiczny STABILNY 6-stykowy z zerem pośrodku. Ale szczerze radzę: NIE IDŹ TĄ DROGĄ!



A jakie są straty napięcia na sterowniku, manetce?

Tak w ogóle, to myślę o kupnie silnika na 36V, ale by zasilać go napięciem 24V - wówczas nie grozi mu przeciążenie, przegrzanie, a więc dłużej popracuje (mi 20km/h absolutnie wystarcza - biorąc pod uwagę realia drogowe, szczególnie w Warszawie, to i tak za dużo)?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 25 Sie, 2012   

A po co silnik w rowerze na 121 lat ?
Troszkę musi się zagrzać.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 53
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 306
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 04 Sty, 2013   

Akumulator Lithium-Ion 24V/160Ah
Gdyby umieścić go na przyczepce, to oznaczałoby zasięg roweru powyżej 300km?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group