ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Logowanie trasy przejazdu za pomocą GPS
Autor Wiadomość
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pon 06 Sie, 2012   Logowanie trasy przejazdu za pomocą GPS

Witam,
Jako, że mam zamiar trochu poanalizować zmiany energii i zużycie energii podczas jazdy, szukam sensownych aplikacji na smartphona z "Winzgrozą" CE do rejestrowania współrzędnych geograficznych LON i LAT oraz czasu GMT do tego bezprzewodowego GPS QSTARZ Solar bluetooth GPS Receiver (BT-Q815):


Znalazłem coś takiego:
free PocketPC GPS application VisualGPSce
Podobno w formacie NMEA 0813 potrafi logować do pliku, a to już pewnie udałoby się obrobić po zczytaniu z karty SD w PC i dołozyć do tego wyskość z map topograficznych.
Wysokość ta powina być dokładniejsza niż ta odczytana z GPS.

Macie jakieś zapisy tras które pokonujecie tymi rowerami EV?
Pewnie wystarczy logowanie co 1s, bo chodzi głównie o zasymulowanie rzeczywistego przejazdu pojazdu EV, na mapie terenu i wyliczenie w każdej sekundzie zmian energii kinetycznej, potencjalnej oraz oszacowanie energii traconej na pokonanie oprów powietrza i tarcie toczne....

BTW: Gdyby do sterownika BLDC wrzucić zegar czasu rzeczywistego, to ładnie można by zgrać to na podstawie czasu z GPS i ze sterownika z zużyciem prądu i napięciem panującym na silniku podczas pokonywania całej trasy i zobaczyć jakie było chwilowe zużycie energii elektrycznej w danym momencie na wybranym odcinku przejechanej trasy....
 
 
rymi
początkujący


Dołączył: 20 Maj 2012
Posty: 43
Wysłany: Pon 06 Sie, 2012   

Używam Automapy do logowania śladu GPS.

W środku pliku *.gps jest coś w stylu:
Kod:
$GPGSV,3,2,12,21,31,194,33,10,23,077,33,05,23,137,35,16,22,302,36*72
$GPGSV,3,3,12,02,18,047,39,12,10,130,,23,06,331,32,13,05,357,28*73
$GPRMC,123240.000,A,5246.7194,N,02108.4878,E,3.98,5.36,261008,,,A*61
$GPGGA,123241.000,5246.7204,N,02108.4882,E,1,10,0.9,80.3,M,37.6,M,,0000*63
$GPGSA,A,3,31,05,21,02,29,24,23,30,16,10,,,1.7,0.9,1.4*37
$GPRMC,123241.000,A,5246.7204,N,02108.4882,E,3.49,22.04,261008,,,A*57
$GPGGA,123242.000,5246.7213,N,02108.4889,E,1,10,0.9,79.9,M,37.6,M,,0000*61
$GPGSA,A,3,31,05,21,02,29,24,23,30,16,10,,,1.7,0.9,1.4*37
$GPRMC,123242.000,A,5246.7213,N,02108.4889,E,4.08,32.44,261008,,,A*5E
$GPGGA,123243.000,5246.7221,N,02108.4900,E,1,10,0.9,79.6,M,37.6,M,,0000*6E
$GPGSA,A,3,31,05,21,02,29,24,23,30,16,10,,,1.7,0.9,1.4*37
$GPRMC,123243.000,A,5246.7221,N,02108.4900,E,3.64,51.31,261008,,,A*54
$GPGGA,123244.000,5246.7226,N,02108.4912,E,1,10,0.9,79.5,M,37.6,M,,0000*6E
$GPGSA,A,3,31,05,21,02,29,24,23,30,16,10,,,1.7,0.9,1.4*37
$GPRMC,123244.000,A,5246.7226,N,02108.4912,E,2.79,65.72,261008,,,A*5A
$GPGGA,123245.000,5246.7229,N,02108.4922,E,1,10,0.9,79.5,M,37.6,M,,0000*63
$GPGSA,A,3,31,05,21,02,29,24,23,30,16,10,,,1.7,0.9,1.4*37
więc pewnie to też NMEA, ale tego już nie drążyłem. Można ten ślad skonwertować od razu w Automapie do *.kml więc i oglądania w Google Maps.

Oczywiście używałem też kiedyś VisualGPS/BeeLineGPS i tak, ma możliwość zapisu do pliku.

Co do ustawiania częstotliwości logowania to nie chce mi się szukać teraz ile Hz ma Qstarz, ale pewnie jak większość co sekundę [dopiero od nie dawna pojawiło się kilka chipsetów mających 5Hz].

Załączam jakiś przykładowy stary zapis trasy.

08-10-19 10_01.zip
Zapis trasy
Pobierz Plik ściągnięto 379 raz(y) 31,64 KB

 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Pon 06 Sie, 2012   

Ja używam Holux GR-260. Tu link do strony producenta:
http://www.holux.com/JCor...ent.jsp?pno=401
Dołączona aplikacja korzysta z Google Maps, trasę możesz też oglądać w Google Earth, ma pomiar czasu , prędkości, długości trasy, elewacji, altimetr, liczne wykresy itp. Częstotliwość logowania możesz ustawiać od 1s do ponad 100s., raporty eksportować do Excela

pozdrawiam
borsuk
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 06 Sie, 2012   

Cholera... a ja chciałem tylko na rowerku pojeździć ;)
 
 
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Pon 06 Sie, 2012   

Ja w telefonie używam endomondo, nasze forum nawet ma swoją grupę, w której możemy chwalić się swoimi wynikami :P

Moja dzisiejsza "traska" wygląda tak: http://www.endomondo.com/workouts/u_GWxmDTar4

Adres grupy: http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1361
 
 
mobydick 
początkujący



Wiek: 49
Dołączył: 28 Mar 2012
Posty: 5
Wysłany: Pon 06 Sie, 2012   

to program komercyjny czy free?
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pon 06 Sie, 2012   

rymi napisał/a:

Oczywiście używałem też kiedyś VisualGPS/BeeLineGPS i tak, ma możliwość zapisu do pliku.


Jedyne co potrzebuję, to czysty zapis z GPS w NMEA - będę miał własne parsery w JAVA i wizualizacja w 3D też w JAVA z OpenGL, więc wieczorem przy piwku będzie się przeglądać i analizować zużycie energii na trasie-zjazzdach i podjazdach ;)

buckowina napisał/a:

Ja w telefonie używam endomondo, nasze forum nawet ma swoją grupę, w której możemy chwalić się swoimi wynikami :P

A nie wiesz jaki format mają pliki z niego generowane?
Jaki jest odstęp pomiędzy kolejnymi odczytami tam logowany?

Może zwykłe NMEA by się dało obrobić i wypluwać w takim formacie?
I tak będę miał parser NMEA to może by dodać opcję do programu w JAVA do konwersji na podobny format?

Właśnie testowałem dzisiaj ten darmowy VisualGPSce. Program całkiem fajny-loguje do pliku co 1s-nie widziałem możliwości zmiany tego czasu, ale powinno wystarczyć, jak się zparsuje i przepuści przez swój program do analizy danych i zaproksymuje odpowiednio trajektorię do obliczeń numerycznych.

Ten prosty GPS w miarę ok. bo ma panel słoneczny i w słoneczny dzień się doładowuje ładnie, a nawet działa... schowany w plecaku :D

Problem był tylko jeden podczas tej przejażdzki-łatwy do przewidzenia-oczywiście z paskudnym Windows CE w tym smartphonie chyba mi jakoś przechodzi w tryb uśpienia, chociaż wydawało mi się że wyłaczyłem to paskudztwo, no i urwał logowanie, ale dzsiejsza jazda testowa była w tym celu tylko i kilkaset sekund danych jest zebranych ;)

Na elektrodzie fajnego linka znalazłem, do opisu tego formatu NMEA GPS:
Glenn Baddeley - GPS - NMEA sentence information

A tutaj jest bardzo dobe wprowadzenie do GPS i prosto wytłumaczone jak ten system jest zbudowany i jak poprawnie obsługiwać odbiorniki GPS, z ograniczeniami jakie są na dokładność pomiarów i jakie były zanim pozwolili cywilom korzystać z dokładniejszego GPS od maja 2000 roku:

Exploring GPS

Trzeba obalić kolejne mity związane z brakiem nadmiaru energii podczas jazdy EV ze wspomaganiem "pedalcami" - z moich wypadów rowerowych wynika, że wystarczy tylko lepiej nią zarzadzać na trasie i mniej tracić na bezsensowne rozpędzanie powyżej założonej prędkości przejazdu danej trasy, jak nie ma się owiewki aerodynamicznej i wozi się ze sobą powietrze, które tylko pozornie niewiele waży i jednak sporo energii trzeba aby się przez nie przecisnąć ;)

Jak tylko to logowanie będzie dopracowane, to się zarejestruje ciekawą trasę z ładnymi podjazdami i zjazdami o łacznej długości ok. 50 km do analiz ;)
No i oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby zalogować też tą trasę z przejazdu "eco spalinowcem" tego odcinka w podobnych warunkach atmosferycznych, dla porównania.
 
 
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Pon 06 Sie, 2012   

Nie bawiłem się w zapisywanie plików z endomondo na pamięci, gdyż wysyła on dane na stronę, gdzie można obejrzeć pełne statystyki, ale gdzieś słyszałem, że jest taka opcja.
 
 
alut
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2012
Posty: 44
Wysłany: Wto 07 Sie, 2012   

Jeśli ktoś ma smartfona z androidem, to polecam GPS Essentials.
Trasę można wyeksportować do paru formatów.

Zaś do obróbki potem polecam GPS Prune - z http://activityworkshop.net

Endomondo nie za bardzi mi przypadło do gustu - to tylko społecznościowy gadżet.
_________________
http://noshit.pl - Strefa Dobrego Humoru
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 07 Sie, 2012   

alut napisał/a:
Jeśli ktoś ma smartfona z androidem, to polecam GPS Essentials.
Trasę można wyeksportować do paru formatów.

Pewnie niedługo pozbędę się Windows CE z tego smartphona-nawet nie wiem czy nie można przypadkiem Androida tam zainstalować.
Ale póki co to chyba wystarczy że mam tam JAVĘ z IBM MIDP 2.0, bo korzystam z Mobile GMaps, a ten program jest w java napisany, więc wystarczy prawdopodobnie napisać kilka linijek kodu i wgrać tam swoją aplikację, która bedzie mi logować tylko to co potrzebuję, a te informacje są w dwóch liniach z GPS dostepne w formacie NMEA i wystarczy tylko czytać port szeregowy powiązany z bluetooth'em odbiornika GPS:
Kod:

$GPGGA,184248.000,5511.9417,N,02116.4034,E,1,9,1.10,190.3,M,41.4,M,,*55
$GPRMC,184248.000,A,5511.9417,N,02116.4034,E,10.07,299.25,060812,,,A*5A

Z tych dwóch lini spokojnie można zrobić jedną (w NMEA GGA są dane o wysokości i współrzędne geograficzne) i to jest łatwe do przefiltrowania i dostaję coś z czego mogę zrobić też KML-są do tego biblioteki w Javie, a dobrą biblioteką do odsługi portów jest RXTX .
Być może wtedy udałoby się też w telefonie tą samą aplikację zainstalować i dane z trasy ściagać bluetoothem do kompa później.

Póki, co ten VisualGPSce na smartphonie też ładnie działa i spokojnie da się obrobić kilkoma liniami kodu ten log w formacie NMEA z GPS i zaprogramować format w jaki się chce, z formatem tekstowym CSV do OpenOffice (Exxcell'a) włącznie :)
Właśnie testuję ile godzin wytrzyma ten solar GPS z tym smartphonem przestawionym na min. zużycie energii, bo obciażenie procesora żadne, bo to tylko przekierowanie danych z portu szeregowego do pliku i obsługa Bluetooth w systemie ;)

Dzisiaj ładna słoneczna pogoda, więc smartphone powinien paść wcześniej :)

Wie ktos z Was może, czy w Google Earth, można taki "bajer" zrobić, żeby w trybie symulatora lotu po takiej zgranej trasie przejazdu (z KLM) sobie pojechać? Bo oglądnąć to wiadomo-można się bawić klikając i "mlaskając" mysza, ale żeby tak sobie usiaść z zimnym piwem i oglądnąć przejazd z perspektywy jak wtedy kiedy się jechało, czyli podobnej do przelotu tuż nad ziemią?
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Wto 07 Sie, 2012   

eneuro napisał/a:
Wie ktos z Was może, czy w Google Earth, można taki "bajer" zrobić, żeby w trybie symulatora lotu po takiej zgranej trasie przejazdu (z KLM) sobie pojechać? Bo oglądnąć to wiadomo-można się bawić klikając i "mlaskając" mysza, ale żeby tak sobie usiaść z zimnym piwem i oglądnąć przejazd z perspektywy jak wtedy kiedy się jechało, czyli podobnej do przelotu tuż nad ziemią?

Można, ale musisz mieć androida.
Ostatnio sobie ogłądałem tak.
Super efekt gdybyś był w jakimś wielkim mieście gdzie są dostępne 3D budynki :grin:
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 07 Sie, 2012   

MixhaL napisał/a:

Można, ale musisz mieć androida.
Ostatnio sobie ogłądałem tak.

Czyżby całkiem inna wersja tego Google Earth była na Androida?
Bardziej interesuje mnie oglądanie tego na 26" albo 50" niż 3" wyświetlaczu ;)
3D w telefonie albo na małym tableciku i oglądanie tam czego kolwiek to nieporozumienie...

Update: jednak wygląda na to, że w wersji PC Google Earth też się da włączyć opcję "follow track" i jechać razem z kamerą wzdłuż trasy przejazdu automatycznie:
Learn Google Earth: Importing KML, KMZ and GPS Data

Mało tego, dzieki temu że sam będę obrabiał dane z GPS i generował KML w którym można nie tylko trasę zapisać, ale i obrazy, to chyba spokojnie to zużycie energii będzie można zobrazować i wizualizować w Google Earth na tle rzeczywistych krajobrazów ;)

Jest "cool", ale tak czy inaczej własną aplikację będę miał do analizy (aproksymacji) danych z GPS w 3D (w JAVA OpenGL) z przejazdów EV z uwzględnieniem zużycia energii, to się wygeneruje virtualną scenerię i też bedzie ciekawie, bo trasa rzeczywista, a otoczenie dowolne ;)

BTW: Oczywiście smartphon padł wcześniej podczas kilkugodzinnyhc testów w terenie, ale chyba jeszzce da się zmniejszyć zużycie enrergii w nim, a jak będzie w EV zamontowany, to prądu nie zabraknie, bo będzie alternator 14V podpięty do pedał ;)
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Czw 09 Sie, 2012   

Ktoś z Was wie może, czy do wyliczania x,y,z [m] w układzie ECEF na podstawie Lon,Lat;
wyskość h w tych wzorach to jest: Alt + geoid?
Przykładowo mam w logu NMEA takie dane o pozycji:
Kod:
$GPGGA,090600.000,5511.7427,N,02116.6036,E,1,10,0.95,205.5,M,41.4,M,,*69

Program obrabia te dane i mam już coś takiego:
Kod:

TestNMEA: DEBUG: Position #2 line: 
lat: 55.117427 lon: 21.166036 alt: 205.5 geoid: 41.4 -> x: 3409376.3477096707 y: 1320085.3893280244 z: 5209073.169602106  dxyz: 0.06380956304985742 dist: 0.06380956304985742


Alt= 205.5 [m]
geoid= 41.4 [m]

Nie wiecie, czy typowo wysokość, którą wyświetlają GPSy to z uwzględnieniem geoid (czyli H=Alt+geoid), czy H=alt?

H to wysokość do punktu w terenie od elipsoidy:

(2) to powierzchnia elipsoidy w datum WGS84
(5) to własnie podawana wysokość geoid (tutaj 41.4 [m])
(4) rzeczywisty teren
(3) punkt pomiaru (miejsce położenia odbiornika GPS.

I tylko nie wiem czy Altitiude w tym zapisie NMEA to (3)-(5) (nad geoid, czyli poziomem morza lokalnie), czy (3)-(2) (czyli wysokość od elipsoidy do punktu pomiaru)?

Potrzebuję to do przetworzenia danych położenia z logów w formacie NMEA do układu współrzędnych ECEF (x,y,z), który jest związany z Ziemią i spokojnie już coś liczyć można...

GPS (eg. 55N,21E) -> ECEF


Datum użyte w tym GPS moim to WGS84 i wtedy elipsoida ma parametry: ellipsoid: R= 6378137.0 r= 6356752.3142

Może uda się to sprawdzić na podstawie mapy topograficznej z wysokościami na podstawie testowych danych które zebrałem.

Z góry dzięki za info gdyby ktoś wiedział jak z tym altitiude i geoid jest, bo chyba tak jak myślę:
H= Alt + geoid, a Altitiude podawane jest jako wysokośc od geoid, ale chcę się upewnić, czy nie popełniam jakiegoś błędu.

BTW: Nestety w Google Earth po załadowaniu trasy kilku wypadów, nie udało mi się uruchomić trybu automatycznego przelotu nad tą trasą po zaimportowaniu logu z GPSa w formacie NMEA :(
Tak czy inaczej jak uda się konwertowac sensownie te dane z logów do ECEF to spokojnie wykresy można w programach do analizy danych 3D robić i analizy, bo się okazało że lokalna mapa Google ma przesunięcie kilku metrów i nawet te drogi co sami zaznaczają, biegną.... przez las zamiast po obrazie z satelity który dostarczają ;)

Gdzieś widziałem mapy, gdzie można było wysokośc w terenie w Polsce określić mając współrzędne geograficzne Lat i Lon, bo te odczyty z GPS wysokości chyba srednio dokładne będą, ale zaleta jechania z mniejszą prędkością (do 50km/h) jest też taka, że wieksza ilość punktów z danymi GPS można zebrać i po przejechaniu tej samej trasy kilka razy, całkiem dokładnie powinno się dać usrednić trajektorię aproksymując dane, zakładając jakiś sensowny promień krzywizny drogi-wiadomo nie jest bardzo mały i zwykle większy niż dokładność GPSa w poziomie.
Ta wysokość tylko mi nie daje spokoju, ale dzisiaj to się stestuje i jakieś animacje w 3D można będzie zrobić i wstępne analizy wpływu topologii terenu na osiągi EV, spalinowców i zwykłych rowerowców :)
 
 
mobydick 
początkujący



Wiek: 49
Dołączył: 28 Mar 2012
Posty: 5
Wysłany: Śro 29 Sie, 2012   

moja trasa do pracy
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Czw 30 Sie, 2012   

A tam można te mile i "stopy" jakoś ustawić, żeby w km/h i metrach to wyświetlało się? ;)
Rozumiem, że zapisu z GPSa w formacie NMEA tej trasy nie masz?

W sumie bardziej podobają mi się i przemawiają do mnie te statystyki z GoogleEarth:

Od razu widać jakie jest maksymalny podjazd (10%) na tej trasie tuż za Dębicą jak dojeżdza się do Motycznej-a później już z górki ;)
Widać też ile do góry musimy się w sumie wdrapać (+170m) i ile było z górki (-186m), czyli potencjalny odzysk energii potencjalnej.
Wychodzi minimum ok. 170m*100kg*9.81/3600000= 0.046 kWh na pokonanie energii potencjalnej wzniesień, zakładając masę całkowitą 100kg.
Teraz pozostaje tylko to zapisać w KML (format XML) i przeliczyć zakładając np. 25km/h cały czas na tej trasie ok. 50km=2x 23 km (tam i z powrotem), ile energii potrzebaby, gdyby udało się jakiś procent odzyskiwać wtedy kiedy przekraczamy 25 km/h ;)
Oczywiście uwzględniając tarcie toczne i opory powietrza przy tej prędkości ok. 7m/s (25km/h)...

BTW: Zabawa się zaczyna i najwyższy czas obalić mity z niemożnością odzysku energii i jej brakiem na trasie :)
Oczywiście zapis jest z GPS w samochodzie, bo akurat sprawa do załatwienia była i w kilka osób jechaliśmy.
Póki co mój bolid nie rpzpędza się do 80km/h nawet w symulacjach ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group