|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Problem z żarówkami w samochodzie |
Autor |
Wiadomość |
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pią 10 Sie, 2012
|
|
|
Poszukałem w "necie" i wyszło mi, że podane (pomierzone) przeze mnie napięcia mieszczą się w standardowych i zalecanych zakresach (może poza napięciem "spoczynkowym" nieco już wyeksploatowanego akumulatora) więc wnioskuję z tego, że regulatorem wszystko jest w porządku.
Stosowałem żarówki różnych producentów (generalnie niska i średnia "półka" cenowa) praktycznie z takim samym rezultatem.
Wynika z tego, że muszę poeksperymentować.
Tylko co wpiąć (dioda? kondensator?), jakiej wartości oraz w jaki sposób ? |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 671 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pią 10 Sie, 2012
|
|
|
Dioda chyba będzie nieżle grzała przy takich prądach, a jeśli napięcia masz poprawne to chyba nie tędy droga, na szpilki napięciowe nie zadziała.
Kondensator trzeba by dobrać analizując jakie masz te szpilki, żeby go nie przebić bo zrobi wtedy zwarcie.
Ogólnie to jest dziwna sprawa z tymi żarówkami, bo pierwsza powinna na takie akcje jakoś reagować elektronika której chyba na pokładzie auta z 2007r. nie brakuje, no chyba że ma ona jakiś odrębny system stabilizacji napięcia.
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
czarodziej
młodzik
Wiek: 55 Dołączył: 14 Maj 2010 Posty: 69 Skąd: Nowa Wieś Ujska
|
Wysłany: Pią 10 Sie, 2012
|
|
|
Podobną dziwną sytuację miałem w starym Twingo. W prawym reflektorze nigdy nie zmieniałem żarówki, a w lewym, średnio co pół roku. Niby ten sam alternator, niby to samo aku, a jedna się paliła, a druga nie. Może kable jakoś dziwnie pozarabiane... czary. Większe czary pojawiły się, gdy we wspomnianej wcześniej Biedronce kupiłem za parę zeta żarówki super hiper coś tam jasne i niebieskie Dwa lata na nich jeździłem i żadna się nie spaliła. Niestety w Biedronce już nie spotkałem tych żarówek.
Do drugiego auta kupiłem żarówki Philipsa za trzydzieści parę zł, super hiper jasne i obie strzeliły w ciągu miesiąca. Teraz jeżdżę na jakimś badziewiu i mam spokój.
Wracając do tych oporników i diod. Jest w tym ziarno prawdy. Jeśli o kilka procent obniży się napięcie zasilania żarówki w stosunku do nominalnego, żywotność żarówki wzrasta nawet o 50 %, w drugą stronę, jeśli nieznacznie podniesie się napięcia, żywotność drastycznie spada.
W USA jest, o ile się nie mylę w jakiejś straży, żarówka europejska na 220 V, podłączona do 110V i świeci już ponad 100 lat !!!!!!!!! |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Sob 11 Sie, 2012
|
|
|
czarodziej napisał/a: |
W USA jest, o ile się nie mylę w jakiejś straży, żarówka europejska na 220 V, podłączona do 110V i świeci już ponad 100 lat !!!!!!!!! |
Normalne obniżenie napięcia o połowę = 4 razy mniejsza moc. Tylko wkręcasz bańkę 200W a ona świeci jak 50 |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Sob 11 Sie, 2012
|
|
|
tomasz_kombi napisał/a: | Tylko co wpiąć (dioda? kondensator?), jakiej wartości oraz w jaki sposób ? |
Dioda sama to tak na niewiele się zda. Jeżeli naprawdę masz jakieś pikowe wahania napięcia to tylko jakiś dobry filtr - zasliacz.
Z kondensatorami jest tak: przyjmuje się 3-5uF na 1mA poboru prądu przez odbiornik
Uogólniając 55W/12V = 4580mA * 4uF ~ 18000uF
Możesz spróbować jak by nie było poto są kondensatory żeby filtrować wahania napięcia ale czy to się akurat tu sprawdzi
Niezależnie od tego co zrobisz to i tak "przyczyny" nie usuniesz.... walczysz ze skutkami.
Albo w aucie coś nie kompensuje zmian na czas i pozwala na piki napięciowe, albo trwałość żarówek jest naprawdę kiepska. |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pon 11 Lut, 2013
|
|
|
Pozwalam sobie na odkopanie starego tematu
Co sądzicie o zastosowaniu stabilizatora 7812 jak ktoś poradził na elektrodzie: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic395168.html
Wg mnie takie układy powinny być standardem w instalacjach samochodowych ale wtedy być może za rzadko by się coś psuło i nie byłoby na czym zarobić (?). |
|
|
|
|
maniakev2
młodzik
Dołączył: 30 Lip 2011 Posty: 78 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 11 Lut, 2013
|
|
|
Z tego co pamiętam to napięcie w instalacji przy włączonym silniku tak mniej więcej wynosi 13.8V i na tyle są żarówki. Jak ktoś chce wydłużyć życie takiej żarówki to proponuje dać w szereg diodę Schottky'ego na odpowiedni prąd.
PS tamte układy z 7812 nie będą dobrze działać ponieważ ten stabilizator potrzebuje minimum 2.5 - 3V różnicy we-wyj czyli ok 15V... |
|
|
|
|
Rakieta
początkujący
Wiek: 77 Dołączył: 09 Paź 2011 Posty: 41 Skąd: Chełmża
|
Wysłany: Pon 11 Lut, 2013
|
|
|
Witam z tego co pamiętam to napięcie przy pracującym alternatorze wynosi 14,2 do14,4v |
_________________ Tylko krowa nie zmienia poglądów
pozdrawiam Marian |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Pon 11 Lut, 2013
|
|
|
Żarówka mijania ~5A jak silnik pracuje 14,5v czyli 14,5-12=2,5V 2,5V * 5A = 12,5W do wytracenia na tym LM7812. Trochę sporo, pozatym te układy są przwidziane do pracy pod prądem +/- 1A zależnie od obudowy. Dobrze kombinujesz, ale nie tędy droga. Jeżeli dalej masz problemy to ja bym się przyjrzał się pracy regulatora w alternatorze. |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013
|
|
|
Jutro zapytam ojca... Ma taki jakiśs pecjalny guzik do obniżania napicia... Nie wiem czy to działa... Ponoć ni wymieniał już zarówek od roku... Ja ostatnio przestałem mieć problemy ale kupiłem żarowki philipsa chyba po 30 czy 40 zł sztuka... Z tym że mniej jednak otatnio jażdzę
Pozdrawiam:) |
|
|
|
|
jatko
Zasłużony dla zlotu EV Teoretyk
Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Kwi 2009 Posty: 115 Skąd: Augustów
|
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013
|
|
|
W citroenie którego mam prawie 3 lata żarówek jeszcze nie wymieniałem, w toyocie chyba z 5 lat temu wymieniałem żarówki od świateł mijania, ale za to postojowe padały często. W peugeocie 407(chyba) znajomy wymieniał średnio co 5000 km, ale tam chyba jakaś wada fabryczna była |
_________________ EV - tego powinni zabronić ... |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013
|
|
|
Tylko przypomnę, że żarówek nowych lub przekładanych się nie dotyka skórą ręki (np. palców), bo zawsze powstanie na szkle odrobinę tłusta plama (odcisk palca) i błyskawicznie żarówki się palą, a szczególnie halogeny. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013
|
|
|
Dziękuję wszystkim za zainteresowanie tematem.
Chyba będę musiał zgłosić się z samochodem do elektryka bo nie ogarniam do końca tematu a warunków do dłubania też za bardzo nie mam.
Dobraku napisał/a: | Żarówka mijania ~5A jak silnik pracuje 14,5v czyli 14,5-12=2,5V 2,5V * 5A = 12,5W do wytracenia na tym LM7812. Trochę sporo, pozatym te układy są przwidziane do pracy pod prądem +/- 1A zależnie od obudowy. Dobrze kombinujesz, ale nie tędy droga. Jeżeli dalej masz problemy to ja bym się przyjrzał się pracy regulatora w alternatorze. |
Na elektrodzie osoba która zamieściła schemat napisała:
" ... W tym wypadku 15 A idzie przez tranzystor. 7812 potrzebny dla podtrzymania 12 V na emiterze. W mym aucie urządzenie wytrzymuje ok 40A (wariant b)), tranzystory radzieckie (KT827 jeśli się nie mylę).
P.S. Oczywiście tranzystory musisz montować na radiatorach.:D ..."
Więc może jest to jakieś rozwiązanie ?
Napięcie w instalacji (wyniki pomiarów w pierwszym poście) nie wydaje się za wysokie aby mogło mieć taki wpływ na żarówki. Wydaje się, że to mogą być okresowe skoki napięcia (np. załączanie ogrzewania szyby przedniej i/lub tylnej) być może regulator alternatora "nie nadąża" co powoduje skoki (szczególnie niebezpieczne bo "w górę" gdy wyłączy się jakiś prądożerny odbiornik) ? |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013
|
|
|
Tomasz, masz rację ja nie oglądałęm schematu, myślałem, że mówimy o klasycznej aplikacji. Tutaj prąd jest bocznikowany przez te tranzystory więc teoretycznie ok. Tylko, że ja bym nadal upierał się przy eliminacji problemu a nie jego tuszowaniu Trochę dziwne, że uszkadzają Ci się tylko żarówki w przodzie. Jeżeli wykluczasz żarówki to faktycznie coś nie halo z alternatorem, jeszcze zawsze jest opcja że ten typ tak ma ale to pytanie do kolegów z "marki". Nie powinno tak być |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Śro 13 Lut, 2013
|
|
|
Wedle mnie to bez sensu iść do elektryka,który darmo cię skasuje.
LM7812-po co komplikować.
Na każdej żarówce dioda 10A lub 2sztuki w szeregu i tyle-to zrobisz sam.
Diodę daj na dojściu świateł mijania-chyba,że chcesz mieć także na drogowych mniejsze napięcie.
Koszta max 5zł.
Będzie ciut mniej światła w nocy-ale niezauważalnie.
A najlepszym ze wszystkich są światła do jazdy dziennej-koszt kilkadziesiąt zł, pobór 42W.
Wszystko przez jakiegoś durnia ,który wprowadził obowiązek jazdy na światłach w dzień!
W życiu się nie zgodzę,że to coś pomaga-tak-nabijać kasę tym co trzeba-ale to juz wiemy.
Bezpieczeństwa nie zmienia.
Tu nie rozumię Notusek-po montażu wedle przepisów mają być tylko dzienne,bez pozycyjnych?
Ja mam wpięty przekaźnik i 3diody po każdej na odnogę mijania/drogowych/pozycyjnych.
Załączenie dowolnych powoduje zgaszenie dziennych.
Zapalają się zawsze samoczynnie po stacyjce jak w ustawie i gasną kiedy trzeba. |
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|