ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
BLDC a DC
Autor Wiadomość
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 11 Wrz, 2012   BLDC a DC

Pewnie wielu Was (czyli NAS) ma osobiste doświadczenia z różnego rodzaju silnikami (jak w temacie dowolne bez-szczotkowe ze szczotkowymi). Ogólne opinia trywialnie mówiąc wskazuje że BLDC sa lepsze od DC. Poniżej art który z pewnością prawie wszyscy znają. Zapraszam do dyskusji na temat wyższości BLDC nad DC. Temat widzę szeroko a więc proszę uwzględniać wszystkie czynniki:)
http://www.komel.katowice...L/88/ref_12.pdf
Pozdrawiam:)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 12 Wrz, 2012   

Tam nie ma nic o porównaniu, to są tylko badania nad BLDC.
Już każdy wie, że dobry DC (jak np. naleśnik - dużo mniej waży nawet w kole roweru) jest najlepszy do pojazdu, ale wszystko ma swoje wady i zalety oraz wszystko jest potrzebne.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 12 Wrz, 2012   

Tak się skłąda że firma BOBRME Komel (Branżowy Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Maszyn Elektrycznych) chyba jest jedyną instytucją która intensywnie pracuje nad budową i wdrażaniem nowych rozwiązań technologicznych w dziedzinie silników. I robią naprawdę dobrą robotę - ich silniki są naprawdę bardzo fajne. Jedynym ich minusem jest to że są nieco przewymiarowane ale za to są niemal niezniszczalne.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 12 Wrz, 2012   

Grund to marketing.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 12 Wrz, 2012   

We wniosskach autorzy piszą iż należy rozważyć przy budowie e-roweru tańszy silnik szczotkowy i lepszą baterię, niż w tej samej cenie (sumarycznie) droższy bezszczotkowy i tańszą baterię.

Do tego - dość ogólnego jednak - stwierdzenia chciałem głównie nawiązać mówiąc o porównaniu bldc do dc.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 12 Wrz, 2012   

Zasadniczo - tam gdzie nie potrzeba dzikich poziomów sprawności wystarczy silnik DC. Kiedyś myślałem żeby do roweru zamontować rozrusznik od samochodu. Z racji że jest to silnik szeregowy to moment rozruchowy ma potężny - ale i sterowanie nim jest dość proste. a gdy chcemy pojechać szybciej to wystarczy osłabić pole magnetyczne bocznikiem i obroty rosną... Tylko boczniki to dodatkowa strata energii..
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 12 Wrz, 2012   

Właśnie DC z magnesami (najlepiej typu naleśnik) ma największą sprawność w odpowiednim przedziale obrotów i punktów pracy dla pojazdu oraz ma najmniejszą wagę, a do tego niższa cena i prostota kanstrukcji.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 12 Wrz, 2012   

toft napisał/a:
We wniosskach autorzy piszą iż należy rozważyć przy budowie e-roweru tańszy silnik szczotkowy i lepszą baterię, niż w tej samej cenie (sumarycznie) droższy bezszczotkowy i tańszą baterię.

A dlaczego nie rozważają tańszego silnika i tańszej baterii :D

Taki DC bez jakiegoś enkodera, żeby wiedzieć czy się kręci czy nie, to średni pomysł i łatwo przeciążyć na pewno, więc czujniki Halla w BLDC nie tylko do komutacji można wykorzystać w inteligentnym sterowniku.
Dołożenie enkodera już chyba z taniego DC robi droższy, a poza tym nie wszędzie iskrzenie na szczotkach jest mile widziane, więc tam bezszczotkowce są niezastąpione ;)

BTW: Typowy artykuł, który ktoś musiał napisać, aby zdobyć jakieś tam punkty czy po to aby mógł zaliczyć to sobie do dorobku naukowego ;)
A że nie mieli na to dużo czasu i dostępu do superkomputera, napisali tylko że coś można zrobić, więc podsumowali, tak jak górale wróżą pogodę: będzie deszcz albo słońce i zawsze się im sprawdza i wszyscy są zadowoleni ;)

Na Marsa też można wysłać sondę, tyle że trzeba wiedzieć jak to zrobić :)
 
 
tomeczekokok 
prezes



Pomógł: 8 razy
Wiek: 29
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 794
Skąd: Rybnik (śląsk)
Wysłany: Czw 13 Wrz, 2012   

Zgadzam się z Kolego Eneuro, sterowanie silnikami DC nie jest proste. Łatwo jest je przeciążyć i przegrzać no chyba, że mamy zabespieczenia prądowe. Znam to z autobsji bo już jeden silnik DC zpałiłem na magnesach stałych:). Po prostu trzeba je wyczuć i sterować nimi umiejetnie bez szaleństw poza tym dochodzi monitorowanie temperatury aby nie uszkodzić neodymów(80 stopni max) no i obliczenie proporcjanlości mocy do prędkości maxymalnej bo tu musimy uwzglednić przekładnie.

Własny projekt z silnikiem DC jeżeli ktoś chciałby zobaczyć:)

http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1512
_________________
"Modliszka"- StreetFighter E-bike
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 664
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 14 Wrz, 2012   

tomeczekokok napisał/a:
Łatwo jest je przeciążyć i przegrzać no chyba, że mamy zabespieczenia prądowe.
Albo wymuszone chłodzenie.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pią 14 Wrz, 2012   

r2d2 napisał/a:
Albo wymuszone chłodzenie.

Najlepiej ciekłym azotem :D
Przy kilku silnikach DC w kilku kołach dodatkowe problemy podczas skręcania jak w spalinowcu i "patenty" na różne mechanizmy powodujące że każde koło kręci się z odpowiednią prędkością niezbędną aby jedno nie przeganaiło drugiego-z tym to byłoby problem już nawet przy 2óch silnikach DC w bike do każdego koła z osobna podpiętego ;)
Dlatego jedyne sensowne rozwiązanie to dołożyć trochu kasy i mieć kilka silników ale BLDC z czujnikami Halla. Kąty elektryczne zależą tam od położenia wirnika tym samym odmierzają odlegość i pewnie nawet do prostego ABSu można by w swoim sterowniku te odczyty z Halli wykorzystać i jedt to "przy okazji" a przy innym napędzie trzeba specjalne enkodery i znowu kilka kabli itd. itp. Tym sposobem nawet elektryczne auto, ale bez silników w kołach jest podobne do klasycznego, bo sposób przeniesienia napędu te same problemy i... podobną cenę w efekcie generuje ;)
To błędna ścieżka ;)

BTW: Nadmiar mocy i te nadmiarowe kilka kW w silnikach BLDC kilku kołach (po 1kW każde) to całkiem niezły hamulec elektrodynamiczny no i przy okazji z ABS em za free jak się to dobrze oprogramuje i odpowiednio dużą grzałkę podepnie, jak acu nie nadążą z odbiorem prądu, albo FES rozpędzi się już do max dopuszczalnych prędkości :D
Tak czy inaczej hamować takim BLDC się da i to do 0, tylko... sterownik musi przełączyć na grzałkę albo żarówki na podczerwień do ogrzewania podczas hamowania, a nie odpuszczać hamowanie tym silnikiem bo napięcie na baterii kilku acu spiętych szeregowo nie pozwala już ich ładować, a "chińczycy" nie przewidzieli podłaczenia wtedy zwykłego drutu oporowego :D

Więc własne stery będą raczej górą w nietypowych zastosowaniach, jak tylko nie "ubije się" power mosfetów ;)
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 14 Wrz, 2012   

eneuro napisał/a:
r2d2 napisał/a:
Albo wymuszone chłodzenie.

Najlepiej ciekłym azotem :D


A nie przyszło Wam do głowy,piszę to do tych wychwalających silniki DC w rowerach ,że jest z nimi coś nie tak że się tak nagrzewają, niektórzy chcieli nawet stosować rozruszniki co jest paranoją kompletnie to się zupełnie nie nadaje, jedynie prądnice.
Prawidłowo zaprojektowany silnik będzie co najwyżej ciepły przy przeciążeniach a nie gorący.
Dlatego widzę tu wyraźną przewagę BLDC które nie tracą tyle energii na ciepło tylko prawie w całości zamieniają na energię mechaniczną.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 664
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 14 Wrz, 2012   

mar56 napisał/a:
A nie przyszło Wam do głowy,piszę to do tych wychwalających silniki DC w rowerach
Nie wszyscy mają rowery (np: ja mam deskę), a w niektórych pojazdach po prostu nie ma miejsca na bldc, za to mechaniczne chłodzenie powietrzem bez problemów i z powodzeniem można dołożyć.
mar56 napisał/a:
Prawidłowo zaprojektowany silnik będzie co najwyżej ciepły przy przeciążeniach a nie gorący.
Zależy o ile chcesz go przeciążyć i czy się wogóle da ;) Przy chłodzeniu o mocy wiatraka tylko 10% mocy chłodzonego nim silnika w zasadzie przeciąża się DC dowolnie (przynajmniej moje DC tak mają)

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 14 Wrz, 2012   

DC i BLDC mają lub mogą mieć porównywalne rozmiary,a nawet BLDC są mniejsze,tutaj na forum kolega proponował do sprzedaży silnik modelarski 6kW,który mieścił się w dłoni.W DC to ciągły problem szczególnie tych tańszych chińskich które się przegrzewają,inne też wymagają chłodzenia albo mają monstrualne radiatory.
W samochodach to nie problem bo temperaturę można wykorzystać do ogrzewania.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 14 Wrz, 2012   

Co Wy panowie wymyślacie.
DC prawidłowo się nie przegrzewa, jeśli się go przeciąża, czyli przewoltowuje lub traktuje zbyt dużymi prądami. Jak ktoś omija zalecenia producenta i maleństwem chce pchać czołg, to wszytsko padnie, chociaż BLDC przy droższym regulatorze to wówczas nawet nie wystartuje.
Ja zauważyłem, że w kołach rowerów niedość, że silniki BLDC dużo więcej ważą od rowerowych DC, BLDC bardziej się grzeją (mniejsza sprawność), to BLDC częściej ulegają uszkodzeniu, szczególnie to zależy od pomysłów rowerzysty na sprawdzanie wytrzymałości takiego silnika.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group