ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
BLDC a DC
Autor Wiadomość
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pią 14 Wrz, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:

Ja zauważyłem, że w kołach rowerów niedość, że silniki BLDC dużo więcej ważą od rowerowych DC, BLDC bardziej się grzeją (mniejsza sprawność), to BLDC częściej ulegają uszkodzeniu, szczególnie to zależy od pomysłów rowerzysty na sprawdzanie wytrzymałości takiego silnika.

No chyba bardziej od "inteligencji" programisty, który zrobił ograniczenie prądowe :D
Dlaczego prostownika z ograniczeniem prądu ładowania spokojnie używam do cięcia styropianu?
Bo zwyczajnie policzyłem jak moc się będzie wydzielać w drucie oporowym jesli sam drut ma opór 1.5 [Ohma] a impulsowo płynie przez niego np. 5A, mimo iż napięciw Vmax tego trafo za diodami jest 21V?
Bo P=I^2*R= 25*1.5=37.5 [Wata], a że powietrze ma temperaturę np. 25 stopni celcjusza to skutecznie rozprasza się ta energia i nie rośnie temperatura drutu (styropian też się nagrzewa)...
Jak widać, nie ma potrzeby tutaj dynamicznie regować ze zmianą prądu na zmiany mocy pochłanianej, bo t ajest w miarę stabilna.
Ale jak ktoś przycisnie na gaz i DC popłynie nie 10A a kilkadziesiąt, a silnik dalej stoi bo ma zbyt małą moc aby ruszyć, to zwyczajnie na dłuzszą metę "pójdzie" z dymem. Ale gdyby ograniczyć tą moc ja robię w wycinarce styropianowej, to jak widać tam nie przekraczam tych 40W i drut się nie przepala.
Więc to kwestia sterowania takim silnikiem (nieważne czy DC czy BLDC) i ktoś to obsługuje nie musi o tym myśleć, bo po to wymślono uP, żeby nie trzeba było myśleć i podejmować kilka milionów decyzji w ciągu 1 sekundy :D
Więc jak ktoś komuś wciska sterownik silnika DC bez ograniczenia na max moc czyli w praktyce średni prąd, to nic dziwnego że się wcześniej czy później spali taki silnik jak jego moc będzie pzrekroczona a nie ograniczona do jego możliwości.

Więc, reasumując, BLDC z Hallami mają tą przewagę, że widać czy silnik się kręci czy nie, a jak się nie kręci to za mała moc, ale jak wyciskamy z niego moc ponad znamionową i dalej się nie kręci (prąd zaczyna płynąć coraz większy bo impulsowo zwiększamy napięcie), to przy pewnej mocy powinnismy mu odpuścić, czyli ograniczyć prąd bo też się spali ;)
Więc nie wiem po co to filozofowanie i porównania BLDC vs DC w oderwaniu od kontekstu.
Wystarczy zrobić eksperyment z drutem oporowym-jest tańszy niż silnik DC czy BLDC :D

po prostu trzeba mieć sensowny pomiar prądu i napięcia w sterze i to wszystko, a czujniki Halla pomocne bo mamy położenie w czasie, więc co jeszcze więcej potrzeba? Tylko to oprogramować odpowiednio, bo przecież nikt nie będzie liczył na kalkulatorze czy jeszce może dodać prądu, czy nie ;)
 
 
tomeczekokok 
prezes



Pomógł: 8 razy
Wiek: 29
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 794
Skąd: Rybnik (śląsk)
Wysłany: Sob 15 Wrz, 2012   

Ja mam na moim DC Amperomierz i już się nie boję że go uszkodzę prądami.:)
_________________
"Modliszka"- StreetFighter E-bike
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Nie 16 Wrz, 2012   

Jest niezbędny, tylko po co tracić czas na oglądanie amperów, lepiej skupić się na drodze i na 1-3 diodach mieć stan silnika, na zasadzie jak nie świeci to jest ok, a migająca na czerwono pozwala się szybko zorientować że coś jest nie tak i przeciążony silnik... jakiś buzerr też by był niezły i się zrobi-na zasadzie-ryk silnika F1 w zależności od mocy na silniku :D stare Mp3 wystarczy i prosty wzmacniacz sterowany z jednego pina uP ;)
Będzie niezły ubaw ;)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 16 Wrz, 2012   

Rzeczywiście problem jest też z zerkaniem na licznik prędkości, lepiej dioda jeśli jest poniżej 198 km/h, a inne po przekroczeniu tej V.
Jeszcze widać przebieg, lepiej dioda, jeśli czas do przeglądu i migająca dioda, że już za 5 km pojazd stanie bez przeglądu w serwisie (głównie to dotyczy spalinowych, lub na same pedały).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 16 Wrz, 2012   

Już mamy 21. wiek i każdyt ma prawo znać się na "amperach", bo procentów i tak mało ludzi rozumie, gdyż nawet księgowi nie czują procentów, zawsze mówią punkty procentowe, a te podstawia się do ich wzoru i oblicza (bez wzoru w instrukcji ani rusz).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Nie 16 Wrz, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Rzeczywiście problem jest też z zerkaniem na licznik prędkości, lepiej dioda jeśli jest poniżej 198 km/h, a inne po przekroczeniu tej V.

No tak, bo przy prędkości 70km/h to... i tak błyśnie fotoradar więc wiadomo :D
Oglądałem wyrywkowo ne Eurosporcie wyścig drużynowy kolarski dzisiaj i tam goście jechali jak "ptaki" jeden za drugim na zmianę i po godzinie na mecie zwycięzcy mieli średnią lekko ponad 50km/h, a prawie wszystkie zespoły chyba ponad 48 km/h ;)
Pewnie byli to już najlepsi z najlepszych, ale te 50 km/h robi wrażenie.
Ciekawe jaki mają współczynnik oporu powietrza w tych specjalnych strojach i kasku opływowym, ale nie były to zabudowane rowery żadne.
Za to zastanawiam się co im dają na takim dystansie te koła zabudowane-to jakieś zamachowe w kole chyba? Tylne praktycznie całe zabudowane, a z przodu co niektórzy po obwodzie ale całkiem sporo.
A może to tylko ze względu na aerodynamikę?
Ale jak widać silniki biologiczne są całkiem wydajne ;)
Może rzeczywiście zamiast bateri, wystarczy po prostu pokonać opór powietrza jakąś tanią owiewką i moc "w nogach" wystarczy żeby się konkretnie rozpędzać?
Dzisiaj przy temp. ok. 10-15 stopni po przejechaniu 40km ze średnią ok. 20km/h w ogóle jakoś wrażenie takie że jakby mniejsze opory były. Wiatru zero to pewne. Może bardziej płasko było-trzeba poanalizować logi GPSa...
Nie sprawdzałem jak bardzo od temperatury zależy opór powietrza na rowerze, gdzie typowo współczynnik Cx jest ok. 0.95, a 206ka ma ok. 0.33...
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 16 Wrz, 2012   

Teraz już taka technika, że mogę podejrzewać ukryte napędy z akumulatorami lit. w ramie, albo i w feldze lub nawet w oponach; aby rowerzyści nie zapominali o pedałowaniu, bo znowu będzie wpadka, jak ten mistrz kolarz (chyba Francuz) na mecie pod górę.
Potem średnia wychodzi po dużo km/h.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 29 Gru, 2012   

Jednak SIEMENS do napędu okrętów oferuje silniki DC. Ciekawe, jakie mają rozmiary szczotek przy takim olbrzymie:
http://www.nauticexpo.com...629-264410.html
I dokładniej:
http://www.industry.sieme...es/Default.aspx
Trochę mię zaskoczyli rozmiarami.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 01 Sty, 2013   

Trakcyjne są jednak atrakcyjne, ale jednak najlepiej szczotkowe DC, bo na stronie 14. widać ciekawe parametry silnika BLDC:
http://www.komel.katowice.pl/pdf/pmprezentacja.pdf
Jak wszystko tak i on ma pewnie swoje wady i zalety.

Wnioski na stronie 24. na pewno są słuszne i tu zgadzam, się chociaż raz z KOMELEM w temacie napędów EV.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group