ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Proźba w doborze aku + ładowarki do skutera z turnigy 80-100
Autor Wiadomość
rydzyk673
[Usunięty]

  Wysłany: Czw 20 Wrz, 2012   Proźba w doborze aku + ładowarki do skutera z turnigy 80-100

Witam.

Jestem na etapie budowy skutera z silnikiem i sterownikiem jak niżej

Sterownik MONSTER 2000: :mrgreen:
Cont. Current: 200A
Burst Current: 230A
Battery: 4-12 Cell Lipo / up to 38 Cell Ni-XX

SILNIK TURNIGY: 80-100-130KV: :mrgreen:
ESC Required: 130A
Input Voltage : max. 48V
Kv : 130 rpm/V
Weight: 1570g
Shaft: 12mm
Voltage Range: 20-48v
Non Load Current: 2.0A
Maximum Power: 6500W

Utkwiłem na wyborze akumulatorów oraz rodzaju i sposobu ich ładowania. dodam ze nastawiam sie na aku żelowe. Jakiej pojemności maja byc zeby uzyskac jakis realny zasieg ok. 15 km przy mocy srednio 2-3KW(szczyt 6,5kw) mysle o 3-4 akumulatorach 12 voltowych tylko ze 4 aku to juz na granicy napiec silnika i sterownika ... jak z tego wybrnac co radzicie ?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 20 Wrz, 2012   

Tu dają instruktaż:
http://www.rc-monster.com...ead.php?t=27314
Trochę cienka ta ośka do napędu motoroweru ala skuter.
Ciekaw jestem efektów.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 21 Wrz, 2012   

To jest silnik/regulator przeznaczony do pracy z LiPoly i takie akusy powinieneś użyć. Nie żele.
W związku z czym praktycznie nie masz wyboru co do zastosowania elementów zasilania.

Np. taki komplet:
6x Turnigy Hardcase 14.8V 5Ah - ~130$ (12s2p - 48V 10Ah)
Ładowarka Accucell 8 150W/HK Cherger 200W - 40$
Zasilacz dla ładowarki np Xbox 360 203W - 50zł z allegro
Niezbędne końcówki, kable, złączki i inne duperelki - 20$
Wszystko do kupienia na Hobbyking.com

Do 6kW powinno śmigać całkiem żwawo i chyżo (na tych aku bo będzie 2p i max 60A na aku nie stanowi problemu), dopilnuj tylko poprawności grubości przewodów i poprawności zastosowanych styków (klasy XT60 lub bananowych 4mm - duża nośność prądów)

Przy mocy 2kW-2,5kW powinieneś zrobić te ~15km

Przykładowe zastosowanie LiPoly w silniku o dużej mocy możesz zobaczyć w mojej konstrukcji.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 21 Wrz, 2012   

Przy hobbykingu nalezy patrzeć też na dostępność. Tych harcase nie ma i nie i nie tak długo że pewnie już nie będzie... Stan jest zawsze na minus. a jak kiedyś znalazłem inna atrakcyjna ofertę typu 6s 5ah za jakies 36$ to do jednorazowo czyli do jednej paczki mozna bylo wsadzić tylko dwie lub 3 sztuki...
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 21 Wrz, 2012   

:)
http://www.hobbyking.com/...idProduct=15521
Można też wytargać dodatkowy 1$/szt rabatu przez Buddy Code
 
 
rydzyk673
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Wrz, 2012   

sugerujecie lipole ... w tej ilosci zrobi mi to kolosalna kwote i dotego wysyłka...
oczywiscie nie bez znaczenia jest tu cena.
nie moge zrozumiec czemu odpadaja żele ? :neutral: jaki srednio prad moga wytrzymac zele 20Ah ?
wszedzie piszą : max prad rozładowania 250 A/5s - lecz wiadomo ze jest mało istotne
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 21 Wrz, 2012   

[quote="rydzyk673"]sugerujecie lipole ... w tej ilosci zrobi mi to kolosalna kwote i dotego wysyłka...
oczywiscie nie bez znaczenia jest tu cena.
/quote]
Akumulator zrobiony z lipoli (lezaki z notebookow) będzie 3 razy lzejszy i moze byc w nizszej cenie niz dobre zele.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 21 Wrz, 2012   

Albo mi się wydaje, albo...
...tu jest mowa o 60-130A prądu ciągłego. Jakie znów leżaki z baterii z laptopa... tożto tam są LiIony...
Te akusy chyba się zapalą jak je takim prądem obciążyć. To jest właśnie najdroższa opcja jaką można wybrać, bo trzeba by zrobić 12s50p czyli 600szt :D - 2000zł lekko + ładowarka. Blado to wygląda przy 600zł za LiPole z ładowarką.

Może i LiPole wyjdą troszkę drożej niż żele, ale:
- Prądy do 120A to dla nich nic niezwykłego (dla 12s2p)
- Możliwość szybkiego ładowania nawet w 2h (a nie >10h jak żele)
- Najniższa możliwa waga (zdaje się 160Wh/1kg)
- Najmniejsze możliwe wymiary
- Możliwość naprawy we własnym zakresie i przedłużania żywotności w nieskończoność (wymiana cel)
- Modułowa budowa aku
- Łatwość pomiaru parametrów i nadzoru nad aku

Tak więc te LiPole, może i trochę drożej i wyjdą, ale w zamian dają pewne korzyści.

Nadal się upieram, nie masz wyboru.
Musisz kupić LiPole, albo nie wykorzystasz posiadanego sprzętu nawet w połowie. Mam takie zasilanie, widzę jak działa i jakie ma mocne strony i dlatego tak uważam.

Ewentualnie niech ktoś, kto ma zestaw 3kW lub mocniejszy zajmie jakieś stanowisko w kwestii zasilania takiego monstrum z aku żelowych. Jak on to rozwiązał, jak działa i jak takie prądy odbijają się na żywotności zestawu aku żelowych.

I jeszcze jedno:
Sterownik masz opisany jako zasilany max 12s Lipoly, czyli to nie jest 48V. Naładowany pakiet 12s będzie mieć 50.4, a 4 żele to 58. Trzeba być pewnym, czy to aby nie za dużo. Być może pozostanie zasilanie tego z 3 aku na zasilaniu ~36V, ale wtedy silnik zasilany niższym napięciem osiągnie niższe obroty i uzyska niższą moc co może być niezadowalające względem tego, jak mógłby pracować w pełni swoich możliwości.
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 22 Wrz, 2012   

Rozumiem że przed zakupem akumulatorów i sterownika,mechanikę masz dopracowaną na tyle że będzie to jeździło, a nie stało w garażu.Ten silnik z uwagi na b.dużą moc pewnie wymaga chłodzenia podczas jazdy.Jako dawcę wykorzystasz padniętego spalinowca(można wykorzystać gotowy napęd tylko zastąpić silnik spalinowy, elektrycznym),czy sam będziesz konstruował ramę(trudniejsze ale łatwiej wszystkie elementy rozplanować)?Lepiej wszystko wcześniej przemyśleć,niż później w połowie zarzucić projekt,osobiście zastosowałbym inny silnik (taki z felgą),ale będę Ci kibicował bo jestem ciekawy co z tego projektu wyjdzie w praktyce :grin:
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
rydzyk673
[Usunięty]

Wysłany: Sob 22 Wrz, 2012   

powiem tak... projektujac to wszystko brałem pod uwage :
- spora moc ( troche wieksza niz standardowa moc skutera 50cm)
- zasieg przynajmniej 15km
- niska cena zeby potem nie załowac straconej kasy

Bazowałem sie nastepujacymi projektami:

http://www.youtube.com/wa...10&feature=plcp
http://www.youtube.com/wa...feature=related
http://www.youtube.com/wa...=9&feature=plcp
http://www.youtube.com/wa...=8&feature=plcp

narazie zbieram ekektronike gdyz mysle ze to moze byc najwiekszy problem- brak mi tylko własciwie aku i ładowarki jak juz wiadomo. Mam juz upatrzone modelarskie lipole 5ah 22,2v 40C cena z sztuke 375PLN co wy na to ?
po zebaniu tego znajde dawce. najlepiej skyter( pod siedzenie wsadze aku) i odrazu mam wariator co znaczenie odciaza silnik przy ruszaniu.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 22 Wrz, 2012   

Ta szczytowa moc to jest moc pobierana, a sprawność to inna sprawa, ten cienki wałek z silnika nasuwa wątpliwości, ale jestem ciekawy efektów i relacji jazd tą fajną maszyną EV.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 22 Wrz, 2012   

rydzyk673 napisał/a:
Mam juz upatrzone modelarskie lipole 5ah 22,2v 40C cena z sztuke 375PLN co wy na to ?


2x upatrzone aku: 750zł
Ładowarka: >250zł (150W)
Konieczne elementy dodatkowe: 100zł (monitory napięcia, złącza, adapter równoległego ładowania)
Zasilacz XBox 203W - 55zł
Suma= ~1150zł

Kontra ewentualny zakup na HK:
3x aku z HK 14.8V 5Ah - ~200zł
Ładowarka: ~150zł (200W!!!)
konieczne elementy dodatkowe: 50zł
====== przesyłka z HK ~160zł
Zasilacz XBox 203W - 55zł
Suma=615zł

Nawet, jeśli jakimś cudem będziesz musieć zapłacić cło i vat za swój zakup, to wyniese ono tylko ~170zł

Reasumując, w tej samej cenie masz 10Ah aku, zamiast 5Ah. A i jeszcze zostanie Ci kasy.

Tak by to wyglądało w 2 opcjach do wyboru.
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 23 Wrz, 2012   

Te akuski z HK mają dobrą cenę,zastanawia mnie jednak jak wygląda sprawa z trwałością ?Wszak są one do modeli,ile razy można je ładować bez większej utraty pojemności,czy w tym wypadku są lepsze od żelow,bo LiFePO4 które mam już prawie 2 rok są trwałe nie zauważyłem różnicy a ładowałem je już co najmniej 700-800 razy ,nieraz 2-3 razy dziennie.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 23 Wrz, 2012   

Nie wiem na ile 1 osoba może być reprezentatywna, ale:

Na dzisiaj moje 4szt tych aku:
- Przejechały 2350km
- Używane/ładowane od ~6 miesięcy codziennie (często ładowane 2x dziennie)
- 75% czasu rozładowywane prądem powyżej 40A

Myślę, że mają za sobą około 150-180 pełnych cykli 100% -> 0% -> 100%

Dzisiejszy pomiar przy ładowaniu równoległym: 19600mAh prądem 10A, więc trudno mówić o jakimś widocznym spadku pojemności.
Nie zauważyłem też zmniejszonego zasięgu do temp 4st. Zobaczymy co będzie na mrozie. :P

Przy 800 cyklach musiałeś przejechać kilkanaście tysięcy km, niezły wynik.

Najsłabszym elementem zasilania roweru w LiPole jest... czynnik ludzki.
Zdarzyło mi się w pośpiechu i po ciemku spiąć akusy razem ze sobą wzajemnie zamiast szeregowo - co kończyło się spektakularnym wyparowaniem elementów łączących. Innym razem wpiąłem jakimś cudem wtyk od balansera na opak, cuda się działy.
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 23 Wrz, 2012   

Tyle nie przejechałem, myślę ze jakieś 8-10k ,nie rozładowywałem aku do końca, często tylko do połowy,dlatego interesuje mnie ilość ładowań i wpływ na ich zużycie.
Jeśli te z HK są tak dobre to poco wywalać dwa razy więcej kasy na LiPO4.
Zimą jak eksploatowałem rower to nie zauważyłem wyraźnego spadku pojemności ,natomiast spada w niskich temperaturach możliwość pobierania większego prądu,rower jest jakby słabszy,można brać mniejszy prąd w dłuższym czasie.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group