ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Modułowy pakiet akumulatorów 36V 12 Ah z ogniw 18650 .
Autor Wiadomość
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

Toft, dzięki za info. Właśnie zacząłem budować czwartą trajkę i będę musiał ją czymś zasilić. Jest jeszcze na etapie budowy, żeby na wiosnę była gotowa. poza tym wydatki świąteczne mocno dały mi się we znaki. Ale pewnie się skuszę, tylko nie w tej chwili, jak będzie jeszcze aktualne.
No i wszystkim ebajkowcom życzę szczęśliwego Nowego Roku i wiele mocy w bateriach!
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 01 Sty, 2014   

przenikanie napisał/a:

Czego się bać? Ano tego, że kupię ogniwa, połaszczę się na cenę a to będzie badziew, taki jak ten, co wynalazłem. Dobrze, że mnie ostrzegliście. Narobi się człowiek, nagłówkuje,a efekt to albo wybuch albo wściekłość, że pieniądze wydane i nie tak działa jak trzeba.

Małe podsumowanie sensu/braku sensu budowania zestawu zasilajacego do roweru opartego o 'lekko' używane ogniwa 18650.
Sens kupowania, parowania i budowania UZYTECZNEGO pakietu opartego o takie UZYWANE ogniwa jest tylko wtedy gdy :
- zapoznałeś sie z podstawami ładowania, sprawdzania pojemności ogniw
- zakładasz że gorsze ogniwa znajdą u Ciebie zastosowanie jako :
a) zasilanie elektronarzedzi w tym ogrodowych, odkurzacza bezprzewod, itd
b) zasilanie latarek
c) zasilanie awaryjne typu power bank lub nawet UPS
d) oświetlenie, podtrzymanie alarmów
e) e-papieros etc.
To oznacza, że odradzam budowę opisanego pakietu lub podobnych opartych o używane ogniwa jeśli celem jest JEDNORAZOWA budowa pakietu do roweru i na tym koniec.
Bo w praktyce nierealnym lub niewykle trudnym jest zakup od przypadkowych osób kilkudziesieciu , tanich, mocnych i równych ogniw.
Cześc z nich taka nie będzie i to trzeba załozyć że takie ogniwa przydadzą się do zastosowań wg pkt a-e. Nieodzownym jest zakup zasilacza, balansera a więc inwestycji
które również mają zastosowanie uniwersalne.
Czyli te ogniwa i 'zabawę' z nimi trzeba 'polubić' aby po czasie powiedzieć sobie : nie żałuję pieniędzy ani czasu poświęconego na takie użyteczne hobby,
Jeśli nie masz takiego zamiaru, podejścia o którym piszę kup gotowy pakiet np. od Toft-a :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 01 Sty, 2014   

Cytat:
Jeśli nie masz takiego zamiaru, podejścia o którym piszę kup gotowy pakiet np. od Toft-a :-)

I właśnie tak pewnie zrobię. Jest sens uczyć się czegoś, co na pewno się przyda a jeszcze lepiej, żeby zdobyta wiedza przydawała się do tego, by zrobić coś, co trudno kupić w satysfakcjonującej wersji. Tak więc zrobienie fajnej, oryginalnej i dostosowanej do własnych widzimisię elektro-trajki sens ma, natomiast budowanie baterii niekoniecznie.
 
 
Captor 
początkujący
młodszy prądowy


Wiek: 38
Dołączył: 27 Gru 2013
Posty: 23
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: Wto 08 Lip, 2014   

Poczytał, poczytał, trochę na elektrodzie, trochę na hamerykańskich forumach... i IMAX leży już na biurku ;)
 
 
Captor 
początkujący
młodszy prądowy


Wiek: 38
Dołączył: 27 Gru 2013
Posty: 23
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: Sob 12 Lip, 2014   

Już mnie głowa boli od tego testowania... WG imaxa baterie mają po circa 1Ah przy prądzie 0,3A, zaś w latarce która ciągnie 0,5A świecą 4-5 godzin...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 12 Lip, 2014   

A te latarki nie mają strobowania? Ludzkie oko tego nie zauważy, ale bateria już tak, jeśli będzie świeciła światłem przerywanym z częstotliwością powiedzmy 200 Hz i wypełnieniem 25% ;)
 
 
Captor 
początkujący
młodszy prądowy


Wiek: 38
Dołączył: 27 Gru 2013
Posty: 23
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: Sob 12 Lip, 2014   

Prawie przekonałeś mnie, zeby do latarki na 1 szt 18650 zrobić zasilanie z Chilwe 12v20Ah z przetwornicą stepdown ;-) ;-) ;-)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 12 Lip, 2014   

Captor napisał/a:
Już mnie głowa boli od tego testowania... WG imaxa baterie mają po circa 1Ah przy prądzie 0,3A, zaś w latarce która ciągnie 0,5A świecą 4-5 godzin...

sprawdzaj pojemność ogniw 18650 przy 1A . Bateria ktora ma 1Ah przy 0,3 A na pewno nie nadaje sie do roweru.
Proste latarki na 1 baterie 18650 pobieraja 0,1 A a w trybie strobo lub econo jeszcze mniej.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Captor 
początkujący
młodszy prądowy


Wiek: 38
Dołączył: 27 Gru 2013
Posty: 23
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: Sob 12 Lip, 2014   

Problemem jest to, że przy podłączeniu pojedynczej baterii IMAX nie chce jej ładować (ani rozładowywać) zadanym przeze mnie prądem. Muszę przeczytać intrukcję, bo pewnie coś robię źle.

Teraz w ładowarce siedzi pakiet 1S3P, rozładowuję go prądem 1A, jak narazie oddał 2,9Ah, ale chyba ma duży opór wewnętrzny, bo napięcie jest dość niskie przez cały proces rozładowywania. Albo IMAX jest walnięty.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 13 Lip, 2014   

Captor napisał/a:
...bo pewnie coś robię źle.

Teraz w ładowarce siedzi pakiet 1S3P, ....

Coś się w Twoim opisie nie zgadza..
Ten pakiet 1S3P to sam ŁĄCZYŁEŚ równolegle ? Czy były wcześniej dobrze sprawdzone pojemnosci równoległych ogniw ?
Przy rozladowywaniu (sprawdzaniu pojemnosci 3P) prądem jedynie 1 A, proces zejsca z 4,2 V do 3 V trwa długo. Dla orientacyjnej pojemności 8850 mAh dla 3 P trwa to ok 9,5 godz (w moim pomiarze 574 min).
Ponizej orientacyjna tabelka z moich pomiarów.
mAh min
8850 574
8100 560
7800 495
7500 466
7200 440
6900 430
6600 420
5700 365
4800 304
Jesli zaś chodzi o napięcie to jesli przy 1 A dla 3P masz od razu spadek napięcia to albo nie był naładowany do 4,2 albo jest b.niskiej pojemności bo spójrz na kilka moich pomiarów
dla pakietu 3P o pojemnosci raptem 720O mAh rozładowanego 1 A:

min 20; 48; 80;130;164;180;205;230 ;265;305;340;360;385;445
volt 3,95;3,85;3,78;3,65;3,58;3,55;3,51;3,48;3,45;3,41;3,41;3,38;3,38;3
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 23 Lis, 2014   

Po 2,5 roku użytkowania pakietu li-ion zbudowanego z (używanych) ogniw laptopowych,
stwierdzam że konstrukcja modułowa czyli połączone wtykami zespoły ogniw
sprawdzają się w praktyce.
Sprawdzają się bo moduły są wymienne, łatwo serwisowalne, trwałe i bardziej bezpieczne.
Nie bez znaczenia jest fakt że posiadanie kolejnego rezerwowego modułu sprawia
że nie istnieje problem przerwy w jeżdzie z powodu lokalizacji uszkodzenia ogniwa
umieszczonego w środku lub okresowej diagnostyki.
Wadą tego rozwiązania jest oczywiscie większa objętość pakietu, czy ograniczenia
przy nietypowym kształcie pojemnika na akumulator.

Użytkowany pakiet ma 10S5P i pojemność około 12Ah.

W toku eksploatacji (przez 2,5 roku) wymianie lub uszkodzeniu uległo 11 ogniw z 50.
Powodem były uszkodzenia mechaniczne, utrata pojemności, przyrost samorozładowania.

W pewnym momencie oprócz ogniw upakowanych w obudowie dyskietek 3,5 cala w którym
'na styk' mieszczą się tylko 2 x 5P czyli 10 ogniw, zrobiłem moduł rezerwowy
który przy podobnych rozmiarach miesci 6P oraz 7P czyli razem 13 ogniw.
- Ponizej widok modułu (wym 90 x 110 x 55), który również jak poprzednie posiada identyczne złacze 6pin.

Zbudowany jest z dostępnego w handlu profilu wentylacyjnego o wymiarach 500 x 110 x 55 mm.

Moduł ten jest celowo zbudowany z słabszych ogniw ale każdy segment ma ok 12 Ah.

Czyli po włożeniu go, mam pakiet 36-42V złożony z 8 segmentów 5P ( x 2,8 Ah) oraz 1 szt 6P ( x 2,4 Ah) i 1 szt 7P (x 2,2 Ah).
Eksperyment się sprawdził i jest względnie równe ładowanie oraz rozładowywanie całości 10S.

Ładowanie pakietu.
Najczęściej pakiet ładuję ładowarką rowerową 42 V (wtyk Cinch tylko + i -) przeznaczony do li-ionów 10S. Prąd ładowania ok 1,9 A aż do napięcia ok 41 V, potem maleje i przy 42,06 V jest prąd około 300 mA a przy 42,13 wyłacza się lub po upływie ok 4 godzin.



Pakiet nie ma wbudowanego BMS.
W trakcie ładowania najczęściej stosuję dwa warianty :

a) w gniazdo balansera pakietu wkładam wtyk balansera 10S z regulowanym na każdym kanale max napięciu, zbudowany z gotowych zestawów (małych
w technice SMD) oferowanych przez forumowicza rs232.
Prąd balansowania max 300 mA. Ładowanie jest bezobsługowe az do zapalenia sie 10 diód które sygnalizują wejście wszystkich
segmentów w ustawiony próg napięcia 4,19-4,21 V
Ww. balanser to 5 płytek obsługujących jednoczesnie 10 ogniw.


b) monitor 8S z buzerem. Gdy 1 segment dojdzie do max napięcia, ręcznie przerywam ładowanie, które wtedy i tak odbywa się juz prądem < 200 mA

Podumowując: można zrobić tani zestaw zasilany tanimi ogniwami, którego koszty serwisowe są pomijalne przez lata.
Moje rowerki zasilane jednym zasilaczem (szczególnie w plenerze) :

_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Nie 23 Lis, 2014, w całości zmieniany 7 razy  
 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 23 Lis, 2014   

Fajne dobre rozwiązanie. Też się nad nim zastanawiam dla znajomego z mniejszym portfelem, który nie bardzo widzi lipo turnigy ze wzgledu na cenę. Problem, że po przejażdce moim rowerem w wersji w 48v 27A i 60v 45A koniecznie chcę ten mocniejszy A tego już nie uciągnie pakiet lion chyba, że bardzo duzo P, a wtedy cena nie będzie dużo mniejsza (wiem, pojemność będzie większa, ale tyle mu nie potrzeba bo chce mieć 40 km zasięgu)
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 23 Lis, 2014   

Jasne że moje rozwiązanie nie jest optymalne na każdy wariant.
Ja raczej zwracam uwage na serwis, mozliwość podmiany pakietów a nie demontazu całości, unieruchamiania roweru.
27A to wg mnie 10P a 45A tez 10P ale wysokopradowe. 40 km zasięgu w trybie 'manetka-motorower' czy krecimy pedałami :-) ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Nie 23 Lis, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 23 Lis, 2014   

Pakiety turnigy nie wymagają serwisu, podmian (chyba, że ktoś miał taki cyrk jak, ale już jest ok) i mają większy prąd rozładowania tylko cena.. no i załóżmy, że mniejsze bezpieczeństwo

40 km pedałując rekreacyjnie jadąc 35-45 km/h. Chce mieć też tego kopa. Ogólnie to chcę tego co każdy nie obeznany - szybko, daleko z dużym przyspieszeniem i tanio
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 23 Lis, 2014   

sietaz napisał/a:
Pakiety turnigy nie wymagają serwisu, podmian ..

Nie ma ogniw bez serwisu, szczególnie gdy są mocno eksploatowane. To tylko kwestia czasu. Rzecz w tym że jesli nierówno słabną, to serwis staje się kłopotliwy bo mix nowych z używkami żle sie kończy..
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group