ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Modułowy pakiet akumulatorów 36V 12 Ah z ogniw 18650 .
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 31 Sty, 2015   

Uuu, wychodzimy z formy :twisted:
Coś rzutkość i ważkość kontrataków spadła ostatnimi czasy!
A szkoda! :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 31 Sty, 2015   

tas napisał/a:
Uuu, wychodzimy z formy :twisted:
Coś rzutkość i ważkość kontrataków spadła ostatnimi czasy!
A szkoda! :P

Myślałem, że rozmawiamy merytorycznie, rzeczowo. Przynajmniej ja mam tak w zwyczaju, jeśli temat jest poważny. Jeśli nie chcesz odpowiadać, to nie musisz. Po co pisać takie głupoty?
Jak na moderatora przystało, nie powinieneś reagować emocjonalnie. Nie wiem dlaczego posądzasz mnie o jakieś złośliwości...
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 31 Sty, 2015   

Wracając nieco merytoryczniej :-) ja swej oceny i wniosków wynikających zarówno z teorii i doswiadczenia, nie cofam.
A więc pakiet musi mieć zapas nie tylko pojemności tzn aby w codziennym użytkowaniu nie dochodzilo do wyczerpywania 90 % pojemnosci oraz aby zarówno sredni jak i max prąd nie byl niszczacym dla ogniw. A ponieważ w przypadku ogniw używanych obojetnie jakiego typu, latwe do pomiaru roznice objawiają się w czasie silnego obciążania CALOSCI pakietu, mierzonego w czasie jazdy lub sztucznie, np większym spadkiem napięcia na którymś segmencie rownoleglym, to jest to wskazowka do jego bardziej szczegółowych pomiarow, wymiany na inny rezerwowy segment/modul.
CELEM jest niezawodność w czasie jazdy i wczesniejsze reagowanie na najslabsze ogniwo w szeregu.
Tym ważniejsze gdy ogniwa są mieszane i używamy balanserow lub BMS do ich ładowania, gdzie te odchylki w naturalnych roznicach między ogniwami są w pewnym zakresie maskowane lub pozornie niwelowane.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 05 Maj, 2016   

Minęło niemal 4 lata odkąd rozpocząłem jazdę na składaku, który zasilałem pakietem 36 V umieszczonym na bagażniku, zbudowanym początkowo jako 10S5P ( w układzie 5 segmentów/obudów po 2S) .
Sukcesywnie, akumulatory laptopowe używane były wymieniane/powiększane czyli z 5P kolejne moduły były 7 lub 8P, inne segmenty były zastępowane nowymi ogniwami, inne pozostały w układzie 5P ale ogniwa laptopowe zamieniłem na średnioprądowe – czyli takie które mają chwilowy prąd max 10A. Do zestawu włączyłem również ogniwa pryzmatyczne z innych zestawów.
Poniżej widok powiększonego modułu 2S (6P i 7P) z wykorzystaniem profili wentylacyjnych w roli obudowy modułu,


Poniżej ogniwa pryzmatyczne 3,7V które używam w układzie 2S2P 14Ah


Z uwagi na ilość miejsca oraz ‘standardowy’ zestaw okablowania, do obudowy wkładam różne segmenty, w zależności od aktualnego stanu ogniw, wykorzystania do innych celów itp. Mimo iż ogniwa różnią się producentami, typem, nominalną pojemnością (w ciągach szeregowych, bo część równoległa jest tego samego typu/pojemności, lub stopnia utraty pojemności nominalnej), to efekt końcowy jest taki, że nawet bez (celowego) ładowania przez BMS, różnice napięć w końcowej fazie nie są większe niż 60 mV . Jednocześnie różnice napięć fazie silnego rozładowania np. prądem ok 15A nie przekraczają 80 mV.
To powoduje, że taki pakiet o pojemności obecnej ok 15Ah jest nadal używany, w trakcie ładowania typowym zasilaczem 42 V, a poziom napięć segmentów jest najczęściej wyrównywany balanserem o prądzie max 0,3A.
Poniżej widok wnętrza skrzynki zawierający mieszane typy ogniw i segmentów 10S 15 Ah

Ta konstrukcja mimo że, miała być krótkotrwała, eksperymentalna i mimo swoich wad w postaci ciężaru, wyglądu, mocowania, była używana kilka lat i jest dowodem że można jeździć niemal na wszystkim .
Pakiet ma zastosowanie do silnika nominalnie 250W 36 V, co oznacza że przy sterowniku który ogranicza prąd do 17A, pobierana chwilowa moc sięga 600 W i pozwala na przejechanie kilkudziesięciu km w zależności od stopnia przyspieszania, średniej prędkości itp.
Prędkość max przy kole 24 cale wynosi 33-35 km/godz.
W kolejnych zastosowaniach, innych rowerach powstały kolejne konstrukcje również pakietowe instalowane w fabrycznych obudowach aluminiowych w specjalizowanych bagażnikach i z wykorzystaniem stacji dokującej, pozwalającej na łatwe i szybkie wysuwanie, przenoszenie pakietu do ładowania lub do innego roweru.

Opis tej konstrukcji umieszczę w kolejnym wątku.
Aktualny wygląd roweru :
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Śro 05 Kwi, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
AlexWest 
młodzik


Dołączył: 09 Lip 2013
Posty: 97
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017   

dzien dobry mam pytanie od razu mówie ze sie nie znam i jestem początkujący

Gdybym chciał sobie zrobic taki pakiet LI-ON z ogniw 18650 cos podobnego jak Pan
i gdybym kupił np z 70-80 ogniw obojętnie czy leżakowanych czy nowych i połączył je jakos tam szeregowo-rownolegle żeby uzyskać napięcie np 36 V to kupując lepszą i droższą ładowarkę z balanserem nie trzeba w ten sposób konstruować pakietu ze stosowac jakieś te specjalne płytki balanserów ? Taką lepszą ładowarką z balanserem mozna spokojnie ładowac
taki pakiet LI-ON bez obawy uszkodzenia go? przeładowania ogniw czy coś inego ? te płytki to sie BMS nazywa ?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017   

Teoretycznie i praktycznie można kupić ładowarkę tzw. modelarską, która ma w sobie balanser i wyrównuje
pakiety.
Ale :
- przykładowy pakiet na napięcie nominalne 36V to tzw 10S czyli 10 segmentów szeregowych czyli w uproszczeniu 10 ogniw 3,6 V x 10. Takie ogniwa ładuje się do napięcia 4,2 V czyli napięcie końcowe to 42V bo 4,2v x 10.
- dostępne na rynku najpopularniejsze ładowarki modelarskie są dla 6S - 8S, czyli jednocześnie nie da się naładować całego pakietu 10S.
- ładowanie trzeba robić 'na razy' np pierwsze 5S a następnie kolejne 5S.
- Do takiego ładowania powinno być wyprowadzone na zewnątrz gniazdo balansera i w zasadzie odczep prądowy po 5 segmencie, bowiem do takiego trybu ładowania potrzębne są złącza prądowe + i - oraz wtyk balasera 5S (6 pinów)

Dlatego napisałem że można tak robić ( i tak też niektórzy robią szczególnie na początku) ale jest to niewygodne, pracochłonne i dla osób bez doświadczenia, w praktyce okazuje się grożne dla pakietu i samej ładowarki, bo łatwo o pomyłkę przy podłączaniu, ustawianiu ładowarki itp.
Oczywiście gdy się zaczyna 'przygode' z pakietami, elektryfikacją roweru i tak trzeba mieć ładowarkę
modelarską, by diagnozować ogniwa, dokonywać prób itp.
Ale jednak namawiamy szczególnie początkujących aby zebrawszy nieco wiedzy, planowali rozwiązanie które początkowo jest droższe, bardziej skomplikowane ale potem procentuje automatyzacją ładowania a nie ciągłą ręczną obsługą.
Automatyzacja to plytka BMS dostosowana do napięcia/ilości S oraz pojemności pakietu oraz specjalizowany zasilacz 36V dostosowany do pakietów Li-ion, który ma wyjście tylko + i -.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Śro 05 Kwi, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017   

Sa ladowarki modelarskie na 10S a nawet na 12S i 14S, takie ladowanie ma bardzo duzo zalet jak naprzyklad kontrole napiecia koncowego (np 4.1V na ogniwo) co zwieksza zywotnosc akumulatora i konkretne wykresy na komputerze pokazujacy stan poszczegolnych segmentow. Pozwala to na wczesna reakcje w przypadku awarii ktorejs z sekcji. Sam bede miec teraz akumulator 20S i ladowac je poprzez dwie ladowarki 10S polaczone szeregowo. Dzieki temu ze w tych lepszych ladowarkach balansowanie ogniw moze rozpoczac sie juz od samego poczatku ladowania (a nie pod sam koniec jak w przypadku BMSow) to samo ladowanie rozbalansowanych baterii jest tez szybsze. Co wiecej takie rozwiazanie w moim przypadku pozwoli na ladowanie baterii moca 2000W co przy duzych pakietach jest duza zaleta. Ciezko znalezc taki odpowiednik w kompaktowych ladowarkach dostepnych na rynku
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017   

qaz33 napisał/a:
Sa ladowarki modelarskie na 10S a nawet na 12S i 14S,

Oczywiście masz rację ale to porada dla początkującego, który chciałby prawdopodobnie oszczędzić na BMS. Więc chciałem mu (w uproszczonym przekazie) oszczędzić na .. rozczarowaniu i kłopotach związanych zarówno z kosztami jak i skomplikowaniem całego procesu.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017   

W takim razie najłatwiej jak się da (jeśli chodzi o ładowanie nienowych i rożnych cel) to pewnie tak jak ojczulkowi zrobiłem czyli zasilacz z regulowanym ograniczeniem prądowym (650W za 150zł regulacja napięcia jak dobrze pamiętam chyba od 6-60V ) + zewnętrzny balancer który jak trzeba jest w stanie odessać z ogniw po ponad 2,5A (każda cela) . Koszt około 100zł za balancer do 16S. Tatko tak ładuje i lachę kładzie na wszelkie BMSy itp. wynalazki które z reguły dobrze działają tylko z nowymi ,równymi aku.
 
 
AlexWest 
młodzik


Dołączył: 09 Lip 2013
Posty: 97
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 06 Kwi, 2017   

ok dzieki za porady a czy moglibyscie podac jakies linki do tych ładowarek 10 s i 12 s lub tych modelarskich ?
widze ze na baterii i ładowarce nie ma co oszczedzać (jak sie patrzy na ceny na stronie maxEV ) bo to chyba poza silnikiem/sterownikiem najwazniejszy element elektryka ,widziałem że na stronie firmy BTO sa jakies dobre ładowarki ale chyba tylko do 6s. Jakich ładowarek używacie ? i ogniw?[/list]
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 06 Kwi, 2017   

ja polecam ladowarki icharger ale one sa max do 10S, z takich na 12S to np turnigy, Pykacz jakis czas temu na forum sprzedawal. Ja tez niedlugo bede bo mam i sie kurzy
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group