ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Pierwszy e-rower 250W/24V
Autor Wiadomość
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 03 Maj, 2014   

Oj tam zaraz naciskow :D Chcialem tylko poznac caly opis. Fajnie, ze ja pokazales.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3440
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 04 Maj, 2014   

Maciej S. napisał/a:
...chciałem zaprezentować ładowarkę którą zrobiłem sobie do mojego pakietu li-ion 7s5p.
...
Transoptory dołożone są celowo, aby po wykryciu chociażby na jednej sekcji napięcia 4,2 ograniczyć prąd ładowania do 0,4A, celem ograniczenia mocy strat na balanserach.

Diody świecące zapalają się po osiągnięciu napięcia na sekcji 4,2V. Ładowarkę wyłączam, kiedy wszystkie sekcje osiągną 4,2V.

Dwa praktyczne pytania :
Jakie masz max róznice w napięciu sekcji gdy w czasie ładowania 1 segment osiągnie 4,2V a pozostałe jeszcze nie i ładowanie zmienia się na 0,4 A ?
Ile czasu trwa sama faza balansowania czyli gdy wszystkie ogniwa osiągną 4,2 V ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Maciej S.
młodzik


Dołączył: 11 Lip 2012
Posty: 73
Wysłany: Nie 04 Maj, 2014   

Nie potrafię na wszystkie pytania odpowiedzieć precyzyjnie.
Po pierwsze balansery mam ustawione na 4,2V ale z prezycją 0.01V, natomiast progresja balansera jest bardzo mocna przy napięciu 4,2V (patrz tabelka z linku http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm ).
To oznacza, że wymagana jest spora precyzja nastawy 0,001V.
U mnie wygląda to tak:
1) sekcja 7 jest najsłabsza, tak było od samego początku i ona jako pierwsza łapie 4,2V
2) później wchodzi sekcja 1
3) jako ostatnie 5 i 6
4) cały proces od momentu rozpoczęcia kluczowania prądu 0,4A <-> 1,7A trwa nie więcej niż 0,5h.
5) po tym czasie wszystkie sekcje mają już 4,2A i ładowarka jest już permanentnie przełączona na 0,4A.

Całość tego procesu powtarza się z precyzją szwajcarskiego zegarka. Zrobiłem już przeszło 50 ładowań i każde z nich końcówkę procesu miało takie same. Niezależnie czy ładowałem w temperaturze 5st C czy 30st C.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3440
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 04 Maj, 2014   

Dzieki za wyjasnienia, w moim pytaniu byl wazny aspekt Twojej konstrukcji tzn.
Jaka moze byc max roznica napięć na sekcjach aby balanser dał rade je po koleji dociagnac i nie zagotował źródła pradowego i tranzystorow balansujacych.
Stąd jestem ciekawy jakie jest napięcie najsilniejszej sekcji-tej z najmniejszym napięciem, gdy
Sekcja 7 ma juz 4, 2 V i spowodowała zejście prądu do 0, 4 A ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Maciej S.
młodzik


Dołączył: 11 Lip 2012
Posty: 73
Wysłany: Nie 04 Maj, 2014   

Wg mnie nie ma to znaczenia. Jeżeli sekcja 7 ma już 4,2V układ teoretycznie jedzie na 0,4A. Pozostałe sekcje muszą być już blisko wartości 4,2V bo potrzeba niewiele czasu, aby pozostałe dociągnęły do 4,2V.
Każdy balanser mam na radiatorze, jak testowałem ładowarkę to wielokrotnie puszczałem przez balansery 1,7A, a było to jeszcze bez wentylatora. Owszem szybko się nagrzewają tranzystory wykonawcze.
Dla 0.4A są wyraźnie ciepłe, ale wg mnie można je tak zostawić na długi czas bez obawy o przegrzanie. To zaledwie 4,2*0,4=1,68W. Co prawda jak się pomnoży x7 i doda straty na źródle prądowym to może zrobić się ciepło, dlatego wstawiłem wentylator + zabezpieczenie termiczne 60st C, ale jeszcze nigdy nie zadziałało.

Wg tej koncepcji ładowarki w skrajnym przypadku jedna sekcja może być na full a pozostałe rozładowane, skutkiem czego będzie ładowanie całości tylko prądem 0,4A a więc potrwa to odpowiednio długo, ale jest w stanie doładować każdą baterię niezależnie jak nierówno jest rozładowana każda sekcja.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3440
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 10 Maj, 2014   

Maciej S. napisał/a:
....patrz tabelka z linku http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm ). C.

Schemat czeskiego balansera jest czesto wykorzystywany we wlasnych konstrukcjach.
Nie szukales plytek drukowanych ktore ulatwily by montaz ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Maciej S.
młodzik


Dołączył: 11 Lip 2012
Posty: 73
Wysłany: Sob 10 Maj, 2014   

Niestety nie szukałem. Budowałem na płytce uniwersalnej.
Ostatnio kupiłem balansery od RS232 na montażu SMD, są wg tej samej koncepcji jak z czeskiej strony, dla prądów do 300mA balansowania dają radę bez problemu przy akceptowalnym grzaniu, jednak to gotowe rozwiązanie nie przewiduje dodatkowego wyjścia na transoptory, przez co nie można realizować redukcję prądu ładowania przy przejściu do stanu balansowania.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3440
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 10 Maj, 2014   

Mam te same balanserki od Niego ale bez chlodzenia celowo nie daję więcej niz 200 mA.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Maciej S.
młodzik


Dołączył: 11 Lip 2012
Posty: 73
Wysłany: Wto 10 Cze, 2014   

Rowerek działa wyśmienicie, ale chyba przyszedł czas na mały mod.
Generalnie jeżdźę ze wspomaganiem no bo cóż wymagać od 250W, jednak bardzo ładnie współpracuje silnik jak jest świezo naładowany aku. Wówczas jadąc 30..32km/h silnik wspomaga tak około 100W. Niestety jak napiecie zejdzie do nominału tj 3,7V na ogniwo to wspomaganie czuć tak do około 27km/h.
Jest więc koncepcja przejścia z 7P na 8P z obecnych max 29,4V na 33,6V. Sterownik jest jakiś no name kupiony w maxev na 24V. Pytanie: czy są tam jakieś kluczowe elementy, które należałoby wymienić przy przejściu na 8P?

Max prąd to 14A i tego zmieniać nie będę. Tyle mi wystarczy.

Obwód minimalnego napięcia odcięcia mnie nie interesuje bo i tak bateria jest monitorowana przez Pikacza.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Śro 11 Cze, 2014   

Najważniejsze kondensatory i tranzystory. Trzeba go otworzyć i sprawdzić. Na kondensatorach jest napisane max napięcie a z tranzystorów spisz symbol i w necie znajdziesz parametry.
 
 
Maciej S.
młodzik


Dołączył: 11 Lip 2012
Posty: 73
Wysłany: Nie 30 Lis, 2014   

Tak sobie obserwuję inne konstrukcje i porównując do mojego pojazdu do estetyka i funkcjonalność nie należy do udanych.

Najpierw było tak:
[img][/img]

Metalowa skrzyneczka na klucze, szerokość między nogami 16cm, dało się jakoś używać, nawet nie trącając łydkami. Wewnątrz pakiet 7s5p + sterownik 6 tranzystorów i bezpiecznik.
Pikacz wylądował na kierownicy.

Czasami chcąc używać roweru rekreacyjnie chciałem mieć możliwość wymontowania puszki co było niezmiernie kłopotliwe.

Kolejna ewolucja:

[img][/img]

Na bagażniku pudełko z aku i bezpiecznikiem, sterownik i pikacz na kierownicy, estetyka masakra, pełno kabli na kierownicy, ale łatwość demontażu akumulatora.

Wiadomym jest, że ramy z amortyzacją tylną są kiepskie pod względem wykorzystania przestrzeni w trójkącie, więc wykombinowałem, że skoro nie można wewnątrz trójkąta to może okrakiem. Z tego względu, że w laminatach jestem totalnie zielony, natomiast lubię drewno jako materiał bardzo plastyczny na różnego rodzaje konstrukcje to postanowiłem coś z tego wyrzeźbić. Parę listewek i sklejka 3mm łączenie tylko przez klejenie. Spoiny są tak mocne, że próba rozdzielenie dwóch sklejonych elementów powoduje łamanie się sklejki.

Zaprojektowałem 2 komory połączone górną, każda szerokości 4cm tak aby można załadować 2 ogniwa 18650 obok siebie.
Tak to powstawało:

[img][/img]

[img][/img]

[img][/img]

Do tego przebudowane aku. Stworzyłem 7 niezależnych pakietów 1s11p. Po testach z obciążeniem 100W (nie miałem większej żarówki) wyszła pojemność 23,6Ah do napięcia 3V. W zasadzie nie wiem po co mi tyle, ale chciałem też sprawdzić ile towaru wejdzie w nowe pudło. A wchodzi około 100 ogniw 18650, mały sterownik, pikacz, przekaźnik i stacyjka.
Na razie ciągle jeżdżę na 7s11p i prąd max 14A. Teraz do daje mi zasięg około 120km z pedałowaniem, które zawsze używam. Obecnie szerokość skrzynki między nogami to 13 cm.
Całość polakierowana lakierem poliuretanowym okrętowym i oklejone folią. Masa skrzyneczki pustej to 1,7kg. Tak ładnie udało się dopasować do profilu ramy, że mocowanie jest tylko na jedną śrubę (ta na dole przy mechanizmie korbowym.

[img][/img]

[img][/img]

[img][/img]

[img][/img]

[img][/img]

[img][/img]

Całość jest tak przygotowana, że po wykręceniu jednej śruby i odpięciu 2 złączek, pudło można zdjąć z roweru. Pozostanie tylko silnik i manetka.

W planach nowa ładowarka, bo ta co mam, żeby naładować na pełno taki pakiet potrzebuje 10h i w następnej kolejności przejście z 7s na 8s. Tylko tyle, bo prędkości w granicach 30km/h mi w zupełności wystarczają.
Ostatnio zmieniony przez Maciej S. Nie 30 Lis, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3440
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 30 Lis, 2014   

120 km to 'zacny' zasięg i przykład nisko budżetowej konstrukcji.
tez stosujesz wymienne moduly, więc serwis pakietu który ma 80-100 ogniw nie jest kłopotliwy.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Maciej S.
młodzik


Dołączył: 11 Lip 2012
Posty: 73
Wysłany: Nie 30 Lis, 2014   

Ten zasięg to na razie wyliczenie teoretyczne na podstawie pojemności i realnego zużycia energii. Chyba by mi tyłek odpadł jakbym miał to przejechać na jeden raz.
Pakiety takie mam dopiero od 3 dni więc o serwisowaniu nie będę się wypowiadał. Taka konstrukcja, jest wygodniejsza do upakowania we wnętrzu. Poprzednio miałem jeden "klocek" 7s5p.
Zafundowałem sobie tyle ogniw bo były tanie i miały przyzwoite parametry.
Koszty budowy pudła to: sklejka 40zł, listewki 10zł, klej 15zł, lakier 35zł, folia 12zł, parę śrubek coś z 6zł. Do tego trochę czasu, a trwało to dosyć długo, około 2 tygodnie ze względu na czas schnięcia kleju i lakieru, poza tym nie maiłem wystarczającej ilości ścisków stolarskich i wiele elementów kleiłem na raty.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 30 Lis, 2014   

Super projekt i skrzynka, zasługuje na miejsce w innym dziale już :wink: Widać ze inspiracją był stealth bomber ale wyszło super.

Cały czas czekam aby ktoś komercyjnie forumowo zajął się wykonywaniem takich skrzynek bo sam nigdy się do tego pewnie nie zabiorę :roll:
 
 
Maciej S.
młodzik


Dołączył: 11 Lip 2012
Posty: 73
Wysłany: Nie 12 Lip, 2015   

Dotychczasowa skrzyneczka, a właściwie pudło, sprawdziła się o tyle, że jej wielkość i szerokość nie przeszkadza w jeździe. Ten projekt byłby najbardziej odpowiedni, gdybym posiadał jakiś porządny silnik. Przy tym 250W wygląda to dosyć komicznie. Pojemność na około 100-110 ogniw 18650 jest wg mnie niezła, chociaż sporą objętość wycina rama, którą trzeba wziąć okrakiem.
Z tego powodu, że obecnie pokonuję stosunkowo niewielkie trasy, kombinuję obudowę w "trójkąt". Przy tej ramie trudno to nazwać trójkątem, raczej szparą pomiędzy dwoma rurami, jednak kombinuję wcisnąć coś takiego:


Oczywiście ze sklejki, szerokość 12,6cm pozwoli na instalację sterownika, BMS'a, przekaźnika i 66 ogniw 18650, przy czym te 66 to na luzaku, będę kombinował z optymalnym ułożeniem aby wcisnąć trochę więcej.
Ostatnio zmieniony przez Nie 12 Lip, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group