ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
BMS_4S-24S_TLC6803_LCD_PC
Autor Wiadomość
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Śro 17 Paź, 2012   BMS_4S-24S_TLC6803_LCD_PC

BMS na układach kontrolujących LT6803 z komunikacją z PC do ogniw Lion i Life.
Możliwość programowania od 4 do 24 cel.
Monitoring Prądu napięcia i temperatury.
Parametry są przedstawione na wyświetlaczu LCD lub OLED.

Prąd nominalny ciągły 40A , max 60A, impulsowy 90A

Prąd balansujący od 60mA do 120mA

Ceny komponentów

BMS - 132$,LCD - 20$,OLED - 16$,RS232-USB - 6$,przesyłka do polski (DHL) - 45$







_________________
pozdr
Tomek
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Śro 17 Paź, 2012   

To są mocniejsze wersje tego układu.

A wersje na mniejsze prądy to:

http://www.foundingpower....2012042353.html
Wersja na 16S Cell

"Sample price for US-BMS.16S is 120USD(without radiator),16USD for OLED and 6USD for RS232-USB cable." - bez obudowy aulminiowej ale cenowo podobnie.

W tym co pokazałem w poście z jednej strony PCB jest aluminiowy radiator a z drugiej to co widać.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 17 Paź, 2012   

Fajna sprawa, może jakaś mała forumowa zrzuta na większy zakup? :)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 18 Paź, 2012   

Wszystko to fajne, ale mnie przeraża ilość kabli i elektroniki ;)
Jakoś przyzwyczaiłem się do żeli z dwoma kabelkami. Taniej, bez problemów. Pomimo wagi zestawu nie narzekam, zasięgi rzędu 50-60 km w zupełności mi wystarczają :P
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 20 Paź, 2012   

No cóż... na sucho wygląda interesująco... ale...
- naczym polega programowalnośc?
- prądy balansowania są może okej dla powtarzalnych li-ion lub lipoly o stosunkowo małej pojemności....
- dla rozjeżdzających się np headway taki prąd to czasem 10 godzin balansowania...:(
- ten prad to podany jest na jedną celę?( co znaczy zakres 40-120mah? kiedy jest jaki?)BO jak na całość pakietu 24s to se to można....
- co właściwie może pokazywać ten wyświetlacz? (no wiem ze to co sie zaprogramuje ale co zostalo zprogramowane?) BO na screnach pokazuje napięcia jak sumarycznie dla paietu typu 6-8s w zależności od chemii tymczasem balancer na 24s... Czyli co 3 wyświetlacze z podziałką są? Czy jakiś przełącznik? a gdzie pomiar z każdej z cel napięcia? Wbrew pozorom jest to bardzo ważne kiedy cele nie są idealnie powtarzalne...
- kolejna sprawa jak jest z cut off? bo większosc bms pisze że np odcina zasilanie jak jest 2.0V np dla chemi lifepo4 ale chyba jest też tak że nie odcina jeśli jesli ogólne napięcie nie spadnie poniżej sumarycznje zadaniej wartości typu xx Volt dla danej ilosci ogniw.... SOry ale ja takie mam doświadczenia... U mnie cut off w bms zwyczajniue nie zadziałał i ogniwo rozładowało się poniżej wartości 2V. W efekcie umarło... Być może była to wina ogniwa, kóre i tak już było zepsute ale jak to sprawdzić??? NIe da się bo... ogniwo już umarło...
 
 
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Sob 20 Paź, 2012   

Ciekawy post, kolego Toft.
Jako osoba nie zajmująca sie tematem balansowania, itd. mam prośbę małą. Czy mógłyś mi w skrócie napisać o co chodzi z ty balansowaniem, dlaczego z popularnymi Headweyami są takie problemy, co sprawia, że balansowanie trwa tak długo, itd.
Moja wiedza - elektronika na średnim poziomie (programowanie, konstruowanie, projektowanie), a na akumulatorach znam się tylko w kwestii ładowania jednego ogniwa.
MOze jakieś linki. Myślę że inni, obeznani w temacie tak jak ja też by się ucieszyli.
Pozdrawiam z Legionowa.
_________________
Jeżdżę Kellys Toxic full susp., 22,5Ah LiIon, 9C (od Nexun) - http://forum.arbiter.pl/v...p?p=58902#58902
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 20 Paź, 2012   

Regulacja parametrów BMS'a widoczna na poszczególnych fotkach na stronie.

http://www.foundingpower.com/en/Knowledge/
_________________
pozdr
Tomek
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Nie 21 Paź, 2012   

Heh, obcieło mi 2/3 posta... Jest jakaś rada na to aby nie wylogowywało mnie automatyczne po krótkim czasie? Piszę sobie posta daje wyślij ale już jestemwylogowany więc włacza się ekran logowania i tracę zawartość posta...


Headway był tu tylko przykładem bo akurat może być tak że w zale-zności od serii?? Nei do końca wiem czego wychodzą im te bateria np. róż-niące się oporem wewnętrznym, lub pojemnością. Czasem mało czasem du-żo. Do tego dochodzi problem samorozładowywania się cel Niektóre jak po-stoją to się rozładowują znów masz rożnice w pojemności poszczególnych ogniw.
Teraz ładujesz cały pakiet z podpiętym balanserem czy poprzez bms z balan-cerem. Jedno z ogniw czy tez kilka osiąga zadaną max napięcie ale pozostałe jeszcze nie.
I dalej jak zauważyłem jest róznnie:
BMS odcina ładowarkę i włacza oporniki które rozładowuję cele o przekro-czonych napięciach do zadanego poziomu (ładowarka powinna wyłaczać się przy napieciu 3,9V na celi ale ja zmierzyłem chwilowo i 4,1 oczywiście po odjeciu prądu napiecie to szybko spada samo do 3,5-3,6 V.) I tak w koło ma-cieju. Jak masz 1ah róznicy miedzy celami i prąd balansowania 100 mah to masz te 10 godzin balansowania w uproszczeniu.
Ładowarka modelarska tu jest troche inaczej ładowarka obniża sukcesywnei prąd ładowania tak aby nie przekroczyć napięcia 3.6 na celę (mam turnicy 8150) ale ponieważ prąd ładowania musi być miejszy od balansowania to często kończy się to tym że przy malym prądzie balansowania całe ładowa-nie idzie prądem 0.1A np. Stąd łatwo policzyć ile np. zajmie balansowanie rozjechanego pakietu.
Generalnie te balansjery o małych prądach są dobre gdy prąd łądowania jest mały oraz gdy pakiety prawie się nie różnia pojemnościami.
Ponieważ prąd ładowania spada i tak przy koncu ładowania aby nie prze-kroczyc max zadanego dla danego rodzaju chemii to można założyć ze przy równych ogniwach taki mały prąd balansowania 10mah wystarczy bo zanim zaczniemy przekraczać max napięcie dla ogniw to prąd ładowania i tak spadnie poniżej prądu balansowania.
Jednak jak masz np. 10% różnicy pojemności to na jednym ogniwie już masz 3,6V a na drugim jeszcze 3,3. Wtedy te bms i balansjery w ładowarce mode-larskiej głupieją przy dużym prądzie ładowania przeładowując ogniwa które SA pełniejsze… Balasowanie staje się nieskuteczne. Musisz więc ręcznei ogra-niczyc prąd inaczej możesz wykończyć ogniwa.

Osobna sprawa to cut off w bms no ale to później napisze o co mi chodzi.
Pozdrawiam i zachęcam do dyskusji na temat jak naprawdę działają bms i ładowarki:)
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Nie 21 Paź, 2012   

Z tego co widzę to te wszystkie balansery są nic nie warte.
Co mi da to skoro pakiet włąsnie ma różnice a to puszcza bokiem 10-50mA?
To ma realnie zapobiegać przed zbyt dużym napieciem na ogniwo.
Druga kwestia to cut off ale nie na całym pakiecie tylko patrzący na każde ogniwo, no chyba,że nie wyczerpujemy w aż takim stopniu.
NAjprościej więc wykonać samemu balanser,dać ładowarkę o niedużym prądzie-najlepiej 2A i nadwyżka pójdzie w ciepło i tyle i nic się nie zepsuje.Dobrać tylko końcową wartość napięcia zbliżoną do pakietu by prąd znacząco spadł na koniec,wszystko sie zbalansuje i jak najmniej pójdzie w ciepło.
Koszta układu z obudową max 100zł.
Ja mam na 14cel ale będę robił też na 16.
JEśli kupię sobie litowe to zrobie na poszczególne ogniwa gotowe płytki i bokiem bedzei mogło iść 1A z mini radiatorem.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 21 Paź, 2012   

większość balaserów działa w końcowej fazie ładowania jak napięcie ma wartość dla LiFe ok 3.55V a ładowarka jest już na napięciowej charakterystyce .Niektórzy sprzedawcy ładowarek podają wartość prądu końcowego ładowania i wynosi ona przeważnie ok 0.3A.Nie ma się co dziwić że jak ktoś ładuje ładowarką o prądzie nominalnym 5A akumulator o pojemności 12Ah a balaser ma prąd wyrównujący przeważnie ok 100mA.Nie sprawdzałem czy ładowarka jak się przełączy że już bateria jest naładowana to ładuje dalej prądem ok 0.1-0.3A zależnie od mocy ładowarki czy się całkiem wyłącza.

Ja jak ładowałem ogniwa z balaserem modelarskim to balaser dostawał w kość przy napięciu 3.6V bo ogniwa 38120 maja napięcie końcowe 3.65V i ten nadmiar starał się zbić na rezystorach wyrównawczych.

A jak ktoś chce szybko balasować ogniwa to zostaje tyko EQUAL balanser z firmy ELPROG
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 21 Paź, 2012   

Wszystkie Wasze wnioski są bardzo mądre i całość potwierdza konieczność stosowania zespołu ładowarek, czyli jedna mała ładowarka (najlepiej impulsowa) na każde osobne ogniwo oraz całość powinna być lekka i mała. Ładowarki połączone szeregowo i po jednym przewodzie 2,5mm2 (np. w aucie EV) do ogniwa (np. plus), a zewnętrzne przewody np. po 10mm2.
Taka pojedyncza ładowarka powinna zmieścić się na małej płytce, płytki wsuwane do szyn obudowy zbiorczej i prostownik gotowy.
Pozostanie tylko rola BMS-a w zakresie odcięcia jazdy przy dolnym napięciu rozładowania.
Zawsze można dodać albo odjąć jedną lub kilka ogniw np. LiFePO4 i płytek prostownika.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Przepioor 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Wiek: 63
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 125
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 21 Paź, 2012   

toft napisał/a:
Heh, obcieło mi 2/3 posta... Jest jakaś rada na to aby nie wylogowywało mnie automatyczne po krótkim czasie? Piszę sobie posta daje wyślij ale już jestemwylogowany więc włacza się ekran logowania i tracę zawartość posta...


Pisz np. w Notatniku i potem wklejaj hurtem :grin:
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 22 Paź, 2012   

Po jakim krótkim czasie? Ja siedzę nieraz długo na forum i mnie nie wyrzuca.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pon 22 Paź, 2012   

Szacuję iż jest to kilka kilkanaście minut.
Taki post np na 30-40 linijek pisania i już jestem wylogowany...
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Pon 22 Paź, 2012   

Mnmie taksamo wylogowuje.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group