ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Impulsowe obciążenie baterii ogniw LiFePO4
Autor Wiadomość
filip
[Usunięty]

Wysłany: Sob 03 Lis, 2012   Impulsowe obciążenie baterii ogniw LiFePO4

Witam,

przymierzam się do projektu i budowy kontrolera PWM do silnika 3kW/36V (do małego EV), który chciałbym zasilać z baterii ogniw LiFePO4, dlatego wypowiedź użytkownika www_3xE_pl (z http://forum.arbiter.pl/v...p?p=23856#23856) przykuła moją uwagę:

Cytat:

akumulatory katowane szpilami prądowymi (Twoim falownikiem) zaczęły wydawać "odgłosy jak piła tarczowa" wpadając w rezonans


Czy to oznacza, że nie mogę ot tak sobie rąbać napięcia baterii MOSFETami na odpowiednie kawałki (współczynnik wypełnienia) i podawać na silnik?

Oczywiście przewidziałbym dość dużą pojemność po stronie zasilania (dziesiątki tysięcy mikrofaradów), ale czy powyższy cytat nie oznacza, że powinienem zastosować bardziej rozbudowany filtr dolnoprzepustowy z dławikami? Dochodzą wtedy problemy ze stratami energii, nasycaniem się rdzenia itd...

Szczerze mówiąc zaskakujące dla mnie jest, że takie ogniwa mogą być wrażliwe na szpilki prądowe. Czy to kwestia czysto mechaniczna?

Pozdrawiam
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie 04 Lis, 2012   

Tam 3xe napisal ze "falownikiem" - przeksztaltnik ze zwrotem energii, zatem uklad bym prawdopodobnie zle dobrany pod katem zwrotu energii - wedlug mnie czytajac tamten watek - zatem do aku wracaly przepiecia o duzej energii ktore moga trwale uszkodzic baterie/aku.

Dla typowego sterownika DC gdzie sterujesz zespolem kluczy mos nie masz sie czym przejmowac (wiem z doswiadczenia), co do kondensatorów to stosuje kilkaset uF na Mosfeta (chodzi o wygladzenie pradu) - inaczej mosy beda katowane. Co do przepiec to dioda w strukturze mosa zajmie sie tymi przepieciami (recovery diode) jednak zawsze stosuje diode na silniku (im blizej silnika tym lepiej) w celu odciazenia kluczy od tych przepiec pochoadzacych od energii zgromadzonej w indukcyjnosci silnika.

Wazne jest dobranie optymalnej czestotliwosci kluczowania, im wyzsza czestotliwość tym lepiej dla silnika (wieksza czestotliwość - prad jest bardziej "prosty") natomiast gorzej dla kluczy mos (wiekszy straty podczas przelaczania) wiec tutaj bedziesz musial sie skupic aby dobrac odpowiednia czestotliwosc.

Proponuje abys najpier poeksperymentowal zanim zaczniesz prace nad ostatecznym rozwiazaniem - z doswiadczenia spalilem kilka wider mosfetów :)
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
filip
[Usunięty]

Wysłany: Nie 04 Lis, 2012   

Dzięki za odpowiedź, daje do myślenia :) .

Cytat:
Tam 3xe napisal ze "falownikiem" - przeksztaltnik ze zwrotem energii, zatem uklad bym prawdopodobnie zle dobrany pod katem zwrotu energii - wedlug mnie czytajac tamten watek - zatem do aku wracaly przepiecia o duzej energii ktore moga trwale uszkodzic baterie/aku.


Zakładałem, że szpilka prądowa ma podobną szkodliwość (przy pośrednim stanie naładowania - bez groźby głębokiego rozładowania lub przeładowania) niezależnie od jej kierunku. Czy ogniwo jest niesymetryczne pod względem prądów dodatnich/ujemnych? Czyli szpilka 5C (ładowanie) jest bardziej szkodliwy od szpilki -5C (rozładowywanie)?

Wiesz może, jak mocne muszą być takie szpilki, aby zaszkodzić ogniwu (oczywiście nie mam tu na myśli problemów z temperaturą, którą łatwo monitorować)?


Cytat:
Dla typowego sterownika DC gdzie sterujesz zespolem kluczy mos nie masz sie czym przejmowac (wiem z doswiadczenia), co do kondensatorów to stosuje kilkaset uF na Mosfeta (chodzi o wygladzenie pradu) - inaczej mosy beda katowane.


Trochę mnie zaskakuje 'wygładzanie prądu kondensatorami' - zawsze wydawało mi się, że kondensator wygładza napięcie powodując skoki prądu, a cewka odwrotnie - wygładza prąd powodując skoki napięcia. Czyli wpięcie kondensatorów przed zestaw MOSFETy + silnik powodowałoby większe obciążenie prądowe tranzystorów, bo zasilanie mniej przysiądzie na rezystancji wewnętrznej ogniw...

W jaki sposób brak takich kondensatorów (zakładam, że chodzi o takie połączone równolegle z baterią) powoduje katowanie tranzystorów?
Jedyne co mi przychodzi do głowy to problemy z nasyceniem bramek przy spadku napięcia zasilania driverów, ale przy kilkudziesięciu woltach stosowanych w EV spadek do 10V przy małych rezystancjach wewnętrznych ogniw chyba nie jest tak prosty do osiągnięcia?

Pozdrawiam
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 664
Skąd: Kielce
Wysłany: Pon 05 Lis, 2012   

filip napisał/a:
zawsze wydawało mi się, że kondensator wygładza napięcie powodując skoki prądu, a cewka odwrotnie - wygładza prąd powodując skoki napięcia
Dobrze Ci się wydaje, w całym tamtym wątku jest sporo błędów logicznych, bo komuś chodziło głównie o wyżalenie się z powodu nieuznania jakiejś gwarancji - zresztą nie widomo czy nie była to zwykła dywersja nastawiona na wprowadzenie elementu zamieszania i degrengolady na naszym forum.

Co do szpilek to oczywiście jedyne szpilki jakie występują są szpilkami napięciowymi, nie wiem skąd się temu komuś wzięlo określenie szpilki prądowe, możliwe że zabrakło argumentów i sobie swoją fizykę zaczął tworzyć na doraźne potrzeby.

Podobnie jest z impulsowym obciążeniem baterii, jak sobie podłaczysz porządny stycznik na zwarcie i będziesz go cyklicznie ząłaczał, to wtedy będziesz miał impulsowe obciążenie baterii i swoje szpilki prądowe (a raczej prądy zwarciowe IMO) przynajmniej ja tak rozumiem ew. warunki sprzyjające występowaniu 'szpilek prądowych'.

W przypadku regulatorów PWM występują stałe obciążenia - mniejsze lub większe (w zależności od aktualnego wypełnienia 'pulsu') niemniej jednak wszystko to dzieje sie po 'wtórnej' stronie regulatora i nie ma mowy o żadnych szpilkach w obwodzie zasilania PWM'a z baterii, oczywiście mowa o urządzeniu bez odzysku energii hamowania.

Mam nadzieję że nie namieszałem ;)

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group