ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
3 PRZEWODY W SILNIKU W PIAŚCIE
Autor Wiadomość
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 17 Lis, 2012   

Nie możesz nic pomijać, bo zasilanie silnika jest nieodłączną rzeczą - szczególnie w BLDC i tu też jest jego gorszość, gdyż DC pojedzie nawet na zwykłym włączniku.
To twierdzisz coś innego niż "oczywista oczywistość" wszystkim znana, a dowodów nie dajesz.
Jeśli widzisz zalety dotychczasowych bezszczotkowych, to podaj przykłady porównujące, czyli: moc, moment, charakterystyki w całym zakresie obciążeń i obrotów, sprawności w tych charakterystykach, chłodzenie silnika i chłodzenie regulatora, rodzaje regulatora i jego charakteystyki, waga silnika i regulatora, rozmiary silnika i regulatora, cena silnika z regulatorem; możliwość jazdy bez elektroniki w przypadku np. impulsu elektromagnetycznego w okolicy pojazdu.
Daj przykłady wyrobów do kupienia do roweru, do samochodu, do samolotu itp..

Czyli silniki muszą tyle samo ważyć z regulatorem i chłodzeniem, mieć tę samą cenę, tę samą sprawność, te same wymiary i porównamy moc, moment, sprawność (wiąże się z zasięgiem).

Dałem już przykład niezłego BLDC od samolotu EV, ale bym go nie zastosował do auta EV, jednak może ktoś udowodni jego lepszość i zastosuje.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 17 Lis, 2012   

Mówimy cały czas o silniku, a nie o reszcie osprzętu.
Skoro napisałeś, co napisałeś wcześniej, nadal domagam się prostej odpowiedzi na postawione pytania. A nie pisz mi o mercedesach i charakterystykach regulatorów.

Jakie wady mają silniki BLDC, których nie mają DC?

Z jakiego powodu posiadanie szczotek jest czymś lepszym, niż ich brak?

Moje odpowiedzi:
1. W silniku DC wycierają się szczotki, w BLDC ich nie ma więc jest lepszy, bo się nie wytrą w nim szczotki, nie powyginają się szczotkotrzymacze, nie wytrze się komutator i nie ma iskrzenia na styku szczotka - komutator.
2. Posiadanie szczotek nie jest niczym lepszym, z powodów jak powyżej.

Więc proszę, nie pisz już o samolotach, samochodach i reszcie, tylko odpowiedz na postawione pytania.
Czy skłamałem choćby na jotę w moich odpowiedziach?
Przypominam jeszcze raz, bo chyba nie dociera do ciebie meritum pytań. CHODZI O RÓŻNICĘ NA KORZYŚĆ LUB NIEKORZYŚĆ SILNIKA DC I BLDC. Ich budowy i awaryjności. Pozostałe dywagacje po prostu pomiń.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 17 Lis, 2012   

Wymigujesz się i tylko atakujesz.
To jakbyś pisał, że łożyska w kołach się wycierają i smar się podgrzewa.

Daj precyzyjne przykłady produktów do nabycia zgodnie z moim poprzednim POSTEM.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Lis, 2012   

To nie ja się nie wymiguję. Chyba inaczej rozumiemy słowo "wymiguję"
Też nie atakuję, tylko oczekuję rzeczowych odpowiedzi.
Czy ja żądam podania konkretnych modeli silników?
Jeśli ci chodzi o łożyska i smar to w przypadku oby silników zużycie będzie podobne.
Twoje odpowiedzi nie są godne specjalisty od silników elektrycznych, bo nie potrafisz odpowiedzieć na proste pytanie o zalety i wady obu ich rodzajów.
Odchodzenie od meritum pytania, pisanie wszystkiego, byle nie na temat nie jest dobrą wizytówką specjalisty, za którego usiłujesz uchodzić.
Wielokrotnie padały pytania skierowane do ciebie, na które odpowiadałeś w sposób wymijający. Jesteśmy na forum po to, by sobie pomagać, a nie powodować jakieś problemy. Jeśli nie jesteś w stanie odpowiedzieć na proste pytanie, to nie odpowiadaj wcale. Ja, jak czegoś nie wiem, po prostu nie zabieram głosu w dyskusji.
Każdy, tu na forum, mający odrobinę pojęcia o mechanice, zgodzi się ze mną, że mniejsza ilość elementów mechanicznych w silniku, jest wykładnikiem jego awaryjności, a ty brniesz, brniesz, brniesz...
Czy tak wypada?
Staram się utrzymywać jaki-taki poziom dyskusji na forum, by każdy mógł tu znaleźć coś dla siebie, ale jest kilka osób, które nie mają nic do powiedzenia, a usiłują uchodzić za guru od spraw pojazdów elektrycznych.
Prowadzę i prowadziłem już kilka forów i wiem, że na każdym znajdują się tacy ludzie, którzy chcą uchodzić za kogoś ważnego. Ale, że tamte są ogólnotematyczne, to przymykam oko.
Tu mamy forum tematyczne, więc proszę o rzeczowe wypowiedzi i rzeczowe odpowiedzi. Tu nie jest piaskownica.

PS. Otrzymuję maile w sprawie tego tematu. Ludzie piszą na PW, bo nie chcą mieszać w tym temacie. Oto fragment jednego z nich:

"Argument o wyższości sterowników dla silników DC można obalić bardzo łatwo - zwłaszcza jeżeli chodzi o finanse.

Bierzemy produkt popularnego producenta - sterownik o mocy rzędu kilkudziesięciu KW - np. Kelly 120V-400A:
http://kellycontroller.co...gen-p-1195.html
Koszt: 769 USD

Porównujemy z innym produktem tego samego producenta o porównywalnej mocy dla BLDC: 120V-400a:
http://kellycontroller.co...egen-p-929.html
Koszt: 899 USD

Różnica pomiędzy produktami: 130 USD

Koszt szczotek po 20-30.000 użytkowania - około 2 latach: 100€ (przykład: Peugeot 106 Electrique, Citroen Berlingo Electrique, silniki LMC)... czyli po dwóch latach wychodzi na to samo. Za to po stronie BLDC mamy: zabezpieczenia przed przegrzaniem, brak problemów z komutatorem, itp (tutaj argumenty już wiele razy pojawiały się na forum)."

Dla każdego jako takiego mechanika wyższość "usterkowa" BLDC nad DC nie ulega wątpliwości, a ty chcesz temu zaprzeczyć pomimo oczywistych faktów, przytaczając w swoich wypowiedziach jakieś rzeczy nie związane z meritum zadanych ci pytań.
Domyślam się, że jako producent silnika, przerabiający auta na EV musisz wpychać i zachwalać silniki DC, bo z tego żyjesz. I tu chyba tkwi problem z przyznaniem wyższości BLDC nad DC. Bo chyba nie masz żadnej praktyki w stosowaniu BLDC i to się trochę usprawiedliwia. Ale trzymajmy się realiów, a nie swoich warsztatów. Bo jeden człowiek z Gdańska, to nie całe społeczeństwo EV w Polsce.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012   

Dalej inaczej rozumujesz i tylko atakujesz, a nie dajesz podstawowych argumentów, brak u Ciebie rzeczowości i ................
Powtórzę: "Daj precyzyjne przykłady produktów do nabycia zgodnie z moim poprzednim POSTEM."
Porównamy i przedyskutujemy na Twoich realnych przykładach.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Lis, 2012   

Chłopie, czy ja chcę kupić silnik, czy gadamy o dupie Maryni?
Czy my gadamy o zakupie silnika, czy o ich awaryjności?

Podstawowe argumenty o wyższości BLDC nad DC, już ci przytoczyłem.
Masz inne zdanie, to podaj argumenty.
I jeszcze raz przypominam ci, że chodzi mi o same silniki, a nie o zasilania, kontrolery i styczniki.
Tak ciężko zrozumieć?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012   

Widzę, że Twoje zrozumienie tematu i tekstów (pewnie tylko moich wypowiedzi) są inne i argumenty nie docierają, albo ktoś Ci kazał tylko atakować.
Silnik BLDC jest nierozłączny z jego sterownikiem, bez sterownika nie będzie daiałać (to już też mówi ..............).
Nie chcesz oprzeć swoich tez na realnych przykładach, to wróćmy do tematu WĄTKU, bo DC ma tylko 2 przewody, a tu mamy rozmawiać o trzech przewodach.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Lis, 2012   

I rozmawiamy o BLDC między innymi.
Nie pytałem się o inne rzeczy związane z silnikami i powtarzałem to do znudzenia w każdym pytaniu.
Kto tu nie potrafi czytać tematu i tekstów nie będę wskazywał, bo każdy to widzi.
Silnik DC podłączony do prądu stałego zadziała tak samo dobrze, jak silnik BLDC podłączony do prądu zmiennego trójfazowego i też nie będzie potrzebował żadnego kontrolera.
O jakie realne przykłady ci chodzi? Czy ja się pytałem o przykłady silników, czy o porównanie ich usterkowości?
Człowieku, zejdź na Ziemię i zacznij rozumieć to, co czytasz.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012   

3 strony wątku pozwalają na pewne podsumowanie i zebranie co ważniejszych ustaleń.

Przeciw BLDC przemawiają:
1. "(...)szczotkę każdy pozna, a czujkę Hala tylko niektórzy skojarzą(...)"
2. "silnik z tylko trzema przewodami sam nie startuje, musi mieć rozruch kierunkowy"
4. "posiadanie szczotek jest czymś lepszym, tak jak z czlowiekiem - powinien mieć chociaż psa, bo pies jest przyjacielem człowieka"
5. "Dotychczasowe bezszczotkowe są jak gramofon, a technika już poszła do przodu i są już DC typu naleśnik"
6. "Lżejszy i tańszy i ................ "
7. "i ....................."
8. "Samolot z osobami na nim polata (/BLDC - tas), ale do auta nie da efektów jak naleśnik (/DC - tas)."

Przeciw DC przemawiają:
1. Nie są tańsze, co potwierdzono na konkretnym przykładzie
2. Więcej elementów ruchomych/składowych - większa awaryjność.
3. Wymagają sterownika tak samo jak BLDC do funkcjonalnej pracy
4. Wymagają częstszych zabiegów serwisowych i konserwacyjnych
5. Wymagają materiałów eksploatacyjnych

Tyle można póki co wyczytać z całego tematu :)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Lis, 2012   

Ja bym wyczytał jeszcze coś, ale nie będę komentował ;)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012   

„tas”:
Odnośnie twoich uwag o ewentualnych wadach DC:
ad.1. DC są dużo tańsze, przykładów nikt nie podał, ale podam:
ZBYKOPTEK silnik DC ważący ponad 10kg napędzi auto EV - cena ok. 3600,-zł
ENSTROJ od EMRAX dość dobry silnik BLDC waga 11kg i parametry zbliżone do ZBYKOPTEK – cena silnika ENSTROJ ponad 17 tyś.zł plus podobnie drogi regulator.
ad. 2. Tu troszkę bym się zgodził, ale przy przestrzeganiu danych producenta, te elementy są pomijalne.
Ad. 3. DC lepiej się sprawują ze sterownikiem, ale pojadą bez sterownika, można przełączać napięcie akumulatorów, lub jeździć na opornicy z dodatkowym stycznikiem, a szczególnie w rowerze można dać zwykły włącznik, którym załączymy napięcie po rozruchu roweru z pedałów.
Ad. 4. Tu częściowo bym się zgodził przy eksploatacji ekstremalnej.
Ad. 5. Tu też częściowo bym się zgodził przy prawidłowej wieloletniej eksploatacji

Silniki BLDC mają wiele różnych zalet, ale wady przeważają przy DC i dodam do listy istotnych wad BLDC (szczególnie jako napęd samochodu EV):
- sam silnik BLDC jest dużo droższy od podobnego DC, a regulator silnika BLDC jeszcze mocniej podnosi tę różnicę
- sam silnik BLDC dużo więcej waży od DC o podobnych parametrach
- silnik BLDC i regulator BLDC wymagają dodatkowego wymuszonego chłodzenia (zazwyczaj cieczą)
- czujki hala lub opto w silniku BLDC ulegają częstej awarii i wymagają bardzo specjalistycznego fachowca do naprawy, lub wówczas ulegają spaleniu

Tyle od ręki, chociaż jest tych cech o wiele więcej.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Lis, 2012   

Ręce opadają.
Ja o zupie, ten o d...
Poddaję się.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012   

Do wszystkiego jeszcze raz przypomne, że oprócz poznania marketingowych danych silnika należy przeanalizować pełne charakterystyki oferowanych silników (nawet od rowerów) ze szczególnym zwróceniem uwagi na pełne charakterystyki sprawności, a tu wychodzi prawda, że najbardziej sprawne i lekkie są silniki DC typu naleśnik, zaś BLDC daleko odbiegają od DC (oczywiście w przedziale punktów pracy potrzebnych do jazdy pojazdem w normalnej eksploatacji).
Ta sprawność procentuje mocnym zwiększeniem zasięgu pomimo mniejszych cen silnika DC.
Ciągle to powtarzam, a jakoś niewielu chce sobie sprawdzić te prawdziwe dane techniczne, a szczególnie te dane z dodaniem takich danych regulatorów do tych silników.

Jednak przypominam, że wszystko ma swoje inne zalety, nawet BLDC i w pewnych warunkach pomimo dużej ceny może ich zakup być korzystny.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012   

Albo Ty ciągle sam trolujesz i zwalasz na innych, albo nie masz pojęcia o sprawie ani technice i nie zbudowałeś żadnego auta elektrycznego EV.
Chyba że ktoś kazał Ci atakować elektryczne samochody, a ja jestem tylko .............., to mi przykro.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Lis, 2012   

Zbyszku... może wyobraź sobie Wszechświat. Olbrzymie przestrzenie. Między galaktykami jest pustka. Lata świetlne pustki. Ba, miliony lat świetlnych pustki. I w tej pustce, z daleka od wszelakich gwiazd, planet, cywilizacji, gniazdek, kontrolerów, przewodów, samochodów, samolotów i wszelakiego dobra elektrycznego orbituje sobie stolik.
Nikogo i niczego dookoła nie ma. Na tym stoliku leżą rozłożone dwa silniki. Jeden BLDC, drugi DC. Leżą rozłożone na czynniki pierwsze. Jeden ma obudowę, dwa łożyska, parę cewek i magnesów, drugi ma obudowę, dwa łożyska, parę cewek i magnesów, oprócz tego ma jeszcze szczotkotrzymacze, sprężynki dociskowe szczotek, szczotki grafitowe a na wirniku komutator. Który silnik według ciebie jest bardziej odporny na usterki?

Poddam jeszcze pod rozwagę taki malutki szczególik, jak notatka przy awatarze, ile razy ktoś pomógł na forum. Bo być pomocnym to jest dużo dla forumowiczów. A unikanie pomocy i udawanie Greka, niczemu dobremu nie służy. Tym bardziej jeśli chce się na forum uchodzić za znawcę tematu, a nie za trolla, co na zwykłe pytanie nie potrafi udzielić rzeczowej odpowiedzi, tylko wypisuje niepotrzebne dziesiątki zdań bez sensu, składu i ładu.

PS, ciąg dalszy emali, które dostaję w związku z tą dyskusją:

"Zbykoptek:
prąd ciągły 10min 2min 45sek 30sek 5sek
12V - 100A 135A 165A 185A 210A 350A
24V - 130A 170A 220A 235A 250A 360A
36V - 150A 190A 230A 250A 285A 400A
48V - 180A 220A 330A 340A 400A 480A
60V - 200A 225A 330A 355A 420A 480A
72V - 200A 230A 280A 365A 420A 420A
84V - 220A 215A 230A 330A 400A 410A
96V - --- --- 140A 260A 420A 400A


Zbykopteka można przez 5 sekund przeciążać prądem do 400A (96V)
Moment obrotowy dla 84V, 220A według danych ze strony to 37Nm, ale według pomiarów z hamowni (tabelka na stronie www) to 29,81 Nm.

Produkt tego samego producenta (ETEK):
http://www.thunderstruck-...mac-me0913.html

według opisu:
5) Torque constant of 0.15 Nm per Amp
8) Continuous current of 125 Amps AC (180 Amps DC into the motor control).
9) Peak current of 420 Amps AC for 1 minute (600 Amps DC into the motor control).
10) Weight of 35 pounds.
11) Peak Stall Torque if 90 Nm.
12) This is an Open Frame, Fan Cooled motor.
Includes temperature sensor.



wnioski:
Ad. 5. moment obrotowy stały 0,15 Nm/A. Dla nominalnego prądu 180A daje to 27Nm, ale pamiętajmy że silnik można przeciążać do 600A przez minutę. 0,15Nm/A dla 600A to 90Nm max. (wygrywa etek)
Ad. 8. nominalnie 180A-Etek, przeciwko 220A (albo 200A)-Zbykoptek, ale wyższe bezpieczeństwo i żywotność (remis)
Ad. 9. dużo większa przeciążalność prądowa (wygrywa etek)
Ad. 10. waga 15,9 kg (wygrywa Zbykoptek o 5 kg) - uwaga od zeeltom: 5 kg przy masie samochodu rzędu 1 tony, to żadna różnica.
Ad. 11. 0,15Nm/A dla 600A to 90Nm (wygrywa etek)
Ad. 12. podobnie - otwarty, chłodzony powietrzem, ma pomiar temperatury (remis ze wskazaniem na etek za pomiar temperatury)

Teraz porównanie ceny:

ETEK $799.00 (Kelly), przesyłką około 3300 zł netto z dostawą do domu

Zbykoptek 2999 zł netto"
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Nie 18 Lis, 2012, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group