|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Pojazd 350 kg z napędem elektrycznym |
Autor |
Wiadomość |
vice5 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 17 Lis, 2012 Pojazd 350 kg z napędem elektrycznym
|
|
|
Witam.
To mój pierwszy post na forum, bardzo proszę o Waszą pomoc.
Chciałbym zasięgnąć rady odnośnie napędu mojego pojazdu.
Jest to pojazd na pedały, całkowita masa pojazdu z obciążeniem wynosi około 300-350 kg.
Chciałbym zamontować silnik elektryczny który za pomocą łańcucha będzie napędzał koło.
Zależy mi na tym aby pojazd jechał wolno 5-7km/h ale żeby miał duży zasięg.
Na internecie jest dużo gotowych zestawów i jak wiadomo każdy sprzedawca chwali swoje, jeden twierdzi że wystarczy 2kW, drugi chwali swój 800w silniczek że śmiało pociągnie taki ciężar a trzeci twierdzi od 5kW można rozmawiać.
Podsumowując
Masa pojazdu 300-350 kg
Napęd za pomocą łańcucha na koło
Koło 13" + opona o profilu 60
Prędkość 5-7 km/h
Wymagany duży zasięg
Jaki tak na prawdę potrzebuję silnik oraz akumulatory?
Ewentualnie napęd może posłużyć jako wspomaganie przy pedałowaniu jeśli to wydłuży o dużo więcej zasięg tegoż pojazdu.
Nie chcę wydać kasy na marne, jeśli potem ma się okazać że lepiej było dopłacić parę stówek na lepsze akumulatory lub mocniejszy silnik.
Dziękuję za pomoc |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Sob 17 Lis, 2012
|
|
|
Za mało danych podajesz, chcesz żeby pojazd wjeżdżał pod górki? Czemu taka duża masa?
Osobiście myślę że silnik z reduktorem od mocy 500W da radę, ale duży zasięg przy 7 km/h to problem. |
|
|
|
|
vice5 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 17 Lis, 2012
|
|
|
mmoto napisał/a: | Za mało danych podajesz, chcesz żeby pojazd wjeżdżał pod górki? Czemu taka duża masa?
Osobiście myślę że silnik z reduktorem od mocy 500W da radę, ale duży zasięg przy 7 km/h to problem. |
Pojazd porusza się po terenach płaskich.
7 km/h to za szybko?
Jakich danych jeszcze potrzebujesz? |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Sob 17 Lis, 2012
|
|
|
Doprecyzuj "duży zasięg"
Pojazd jest ciężki, ale niska prędkość max i jazda po płaskim powodują, że wiele mocy nie trzeba - pewnie i silnik 250W zdałby egzamin. (250W wystarcza, by rozpędzić jakieś 100kg do 25km/h, jak przełożenia będa inne to zwiększysz siłę, a zmniejszysz prędkość).
Pytanie o zasięg. Jeśli potrzebujesz np 20km zasięgu, to oznacza 3-4 godziny zasilania silnika non-stop. Tak baaardzo pobieznie licząc 4h * 250W = 1kWh. Jesli miałbyś silnik 250W 24V, to potrzebujesz móc pobrać min. 42Ah z akumulatorów, w praktyce trzeba dac nadmiar, bo z racji dużego prądu część się traci w samych akumulatorach, cześć w sterowniku itd., poza tym sam silnik ma sprawność jakieś 75%. Robi nam się 60Ah 24V jakies dziesięć akumulatorów 12Ah, każdy po jakieś 4 kilo sztuka (40 kilo samych akumulatorów!)
To takie obliczenia na szybko |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
dezmol
stażysta
Dołączył: 19 Lip 2012 Posty: 127
|
Wysłany: Sob 17 Lis, 2012
|
|
|
Co to znaczy duży zasięg ??? Mój rower elektryczny z silnikiem 1200W 48V poruszający się z prędkością około 30 km/h ma zasięg około 60 km. To dużo ?? Czy mało ? Napisz jaki zasięg to dla Ciebie dużo. 7 km/h to bardzo wolno - to prędkość poruszania się człowieka. Myślę, że silnik 1000W do 2000W z odpowiednim przełożeniem da sobie radę. Napisz może też - jeśli możesz co to za pojazd; dwu lub cztero kołowy i czy musi być napędzany za pomocą łańcucha ?? Są fajne silniki montowane bezpośrednio w koło np: http://shop.crystalyte-eu...&cat=295&page=1 |
|
|
|
|
vice5 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 17 Lis, 2012
|
|
|
Hmm, no tak, duży zasięg to może być zarówno 10 km jak i 110 km.
To jest pojazd tzw gokart, dwuosobowy tyle że trochę waży bo to samoróbka (w tym już dodałem wagę 2 osób). Chodzi o to że jest on do dyspozycji moich kuracjuszy w ośrodku i nieraz jeździ on cały dzień, dlatego zależy mi na wolnej prędkości żeby się nie pozabijali a zarazem żeby to się przełożyło na zasięg.
Jeszcze tak jak wspomniałem wcześniej może zastosowanie go jako wspomaganie przy pedałowaniu miałoby duży wpływ na większy zasięg?
Biorąc pod uwagę że jeździ on ze średnią prędkością ok 7km/h przez 10 h mógłby przejechać 70km a podejrzewam że na jednych bateriach bez ładowania nie jest to do osiągnięcia? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 17 Lis, 2012
|
|
|
Wózki inwalidzkie mają podobne parametry i zazwyczaj mają dwa akumulatory 12V 60Ah.
Producenci podają zasięgi od 40 do 60 km. Prędkość wózka, w zależności od modelu to 8- 16 km/h. Bywają i szybsze. |
|
|
|
|
dezmol
stażysta
Dołączył: 19 Lip 2012 Posty: 127
|
Wysłany: Sob 17 Lis, 2012
|
|
|
70 KM SPOKOJNIE. W twoim przypadku zastosował bym ogniwa LiFePo4 lub LiPo. Które mają bardzo dużą ilość cykli ładowań, nie mają efektu pamięciowego (to znaczy możesz je doładowywać w dowolnym momeńcie bez straty pojemności) i silnik 1500 do 2000 W. Prędkość bym zwiększył do 15 - 20 km/h. Podsumowując:
-silnik 48 V
-bateria lifepo4 (lub LiPo) (20 do 30 AH) nie liczyłem tylo na oko mówię(prędkość 20 km/h). |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Sob 17 Lis, 2012
|
|
|
W Twoim przypadku problem zasięgu nie wydaje mi się taki bardzo ważny - przecież kuracjusz nie będzie się bardzo oddalał od bazy. Może lepiej zbudować co najmniej dwa zestawy akumulatorów: jeden jeździ, drugi się ładuje? I wtedy można zastosować tańsze, ołowiowe.
Większy problem widzę w rejestracji (dwie osoby, więc chyba nie rower), ale na tym forum wielu kolegów przetarło już ten szlak. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 17 Lis, 2012
|
|
|
A może się nada np. MELEX ?
Tylko małe przełącznie (przełożenie) przewodu z ograniczenia prędkości na wstecznym na stałe ograniczenie, a i zasięg się też podniesie i będzie zadowalający. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
vice5 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 17 Lis, 2012
|
|
|
Myślę że jeżeli dezmol ma rację iż wystarczy silnik około 2 kW i bateria 48v 20 ah to byłby najbardziej optymalny zestaw gdyż baterie nie są tak duże i ciężkie.
Czy mógłbym zastosować x2 te: http://allegro.pl/bateria...2614222368.html ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012
|
|
|
Zastanów się nad jakimiś kwasiakami
Kupi się za ułamek kwoty tych lipoli.
LiPole to dobre aku, na pewno mają wiele zalet ponad aku PB, ale mają ogromną wadę - koszta oraz obsługę.
PB kupisz za grosze - masz dość mały prąd w pojeździe więc będą idealne. LiPole to droga technologia i płacisz za cechy, których nie będziesz używać. Waga, wymiary, ogromne prądy to raczej nie na twój pojazd. Do tego kłopoty z ładowaniem, wymagane alarmy czy inne zabezpieczenia, specjalistyczne ładowarki z balanserami.
A PB kupisz, naładujesz byle czym, za rok wymienisz na nowe, a i tak zostanie Ci góra kasy
Kasa zostanie, a pojazd utyje ze 10kg, ale to nic przy masie ponad 300kilo. |
|
|
|
|
vice5 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012
|
|
|
tas napisał/a: | Zastanów się nad jakimiś kwasiakami
Kupi się za ułamek kwoty tych lipoli.
LiPole to dobre aku, na pewno mają wiele zalet ponad aku PB, ale mają ogromną wadę - koszta oraz obsługę.
PB kupisz za grosze - masz dość mały prąd w pojeździe więc będą idealne. LiPole to droga technologia i płacisz za cechy, których nie będziesz używać. Waga, wymiary, ogromne prądy to raczej nie na twój pojazd. Do tego kłopoty z ładowaniem, wymagane alarmy czy inne zabezpieczenia, specjalistyczne ładowarki z balanserami.
A PB kupisz, naładujesz byle czym, za rok wymienisz na nowe, a i tak zostanie Ci góra kasy
Kasa zostanie, a pojazd utyje ze 10kg, ale to nic przy masie ponad 300kilo. |
To co, proponujesz 4 takie aku: http://allegro.pl/akumula...2795327166.html ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012
|
|
|
No nie koniecznie taki, choć na moje niedoświadczone oko wygląda całkiem dobrze
Tu powinni zabrać głos forumowicze, co zjedli zęby na kwasiakach i doradzić jakieś rozsądne i tanie akusy (albo zerknij do działu 'konstrukcje', tam jest wiele takich napędzanych żelami).
Ja mam pewne doświadczenie, ale w litowych, stąd wiem, że to nie jest w tej konstrukcji szczególnie trafiony pomysł (a przynajmniej nie jedyny możliwy do zastosowania) |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Nie 18 Lis, 2012
|
|
|
Co do silnika to Melex zdaje się ma 1,6kW, sprawdż silniki u magmy
dla pewności ja dałbym 800W większy to większe koszty. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|