Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Sprawność silników |
Autor |
Wiadomość |
bartek24m
dyrektor
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Lip 2013 Posty: 428 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Sob 19 Paź, 2013 Sprawność silników
|
|
|
Czy kupując używany silnik elektryczny jest jakas możliwość domowym sposobem sprawdzenia jego sprawności gdy nie ma noty producenta ?
Nie mówie o dokładnym wyliczeniu ale czy jest to w granicy 60% lub 80%
Są silniki ze sprawnością powyżej 90% ?
Czy warto na sprawność silnika zwracać uwagę ? Czy lepiej doinwestować w akumulatory i wage samego roweru. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 19 Paź, 2013
|
|
|
Nie masz na co "zwracać uwagi" bo wszystkie rowerowe silniki mają prawie taką samą sprawność maksymalną w normalnych warunkach. Do tego zależy ona od prędkości z jaką się kręcą więc nie wyważaj otwartych drzwi tylko myśl rozsądnie i logicznie
http://www.ebikes.ca/simulator/ |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
bartek24m
dyrektor
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Lip 2013 Posty: 428 Skąd: Szczecin
|
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 36 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013
|
|
|
Temat wałkowany w różnych tematach miliony razy. Jeśli dasz na silnik 48V/500W napięcie 48V to będziesz mieć znamionowe warunki pracy. Natomiast jeśli użyjesz kontrolera dostosowanego do napięcia 48V i do niego podłączysz silnik na 36V to wtedy silnik ten będzie przeciążany - owszem wzrośnie dostępna moc użyteczna wtedy ale trzeba pamiętać że przewoltowanie silnika = skrócenie jego żywotności. Prądy możliwe że będą na porównywalnym poziomie natomiast napięcia będą wyższe - prosty rachunek U x I = P
500W / 48V = 10,42A
500W/ 36V = 13,88A
skoro silnik na mniejsze napięcie może pobierać większy prąd to policz to tak:
13.88A x 48V = 666,66W
Czyli przeciążasz silnik o 166,66W a to do sijest jakieś 33% więcej niż on miał znamionowo... Efekt ? Większa ilość ciepła do odprowadzania a więc odbija się to na trwałości silnika.
W silniku BLDC będziesz mieć po prostu większą moc (a precyzyjniej - moment obrotowy) bo przeważnie kontrolery sobie radzą z podawaniem mocy do silnika nie zwiększając jego prędkości obrotowej a jak już to nieznacznie. W silniku DC uzyskasz wyższe obroty wirnika = pojedziesz szybciej. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
gulipin
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Mar 2012 Posty: 108 Skąd: Stare Babice
|
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013
|
|
|
Ten pierwszy silnik ma buckowina poczytaj sobie jego wątek.
Na sprawność nie zwracaj uwagi. Ważniejsze jest kv silnika w kontekście napięcia baterii i prędkości jakie chcesz osiągać oraz to jakie moce może taki silnik obsłużyć.
A ze stwierdzeniem użytkownika Notusek "przewoltowanie silnika = skrócenie jego żywotności" nie zgodzę się bo jest zbyt uproszczone. Silniki te wytrzymują napięcia dużo wyższe niż znamionowe. Uważać trzeba na przekraczanie mocy, bo silnik się grzeje i żeby go nie spalić najlepiej kontrolować temperaturę wewnątrz silnika.
To nie są silniki szczotkowe którym szkodzi przewoltowanie. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013
|
|
|
A ja czytam wszędzie, że zwiększenie napięcia na BLDC zwiększa szybkość. |
|
|
|
|
gulipin
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Mar 2012 Posty: 108 Skąd: Stare Babice
|
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013
|
|
|
Tak zwiększa, ale czy ja pisalem coś innego? Czy zwiększanie prędkości powoduje że szybciej się zużywają?
Łożyska stosowane w tych silnikach są przystosowane do większych prędkości obrotowych. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013
|
|
|
Odniosłem się do wypowiedzi Nostuska |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013
|
|
|
Zwiększenie napięcia zwykle zwiększa szybkość obrotową, stąd parametr kV.
Ale przecież prędkość silnika tak naprawdę zależy nie od napięcia, lecz od częstotliwości (oczywiście w rozsądnych granicach podawanej i wykorzystywanej mocy).
Czyli sedno tkwi w sterowniku. Prawdopodobnie większość konstrukcji daje zwiększenie częstotliwości przy wzroście napięcia, ale mogę sobie wyobrazić np. wbudowane ograniczniki lub inne nieliniowości charakterystyki f/u. |
|
|
|
|
bartek24m
dyrektor
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Lip 2013 Posty: 428 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013
|
|
|
gulipin napisał/a: | Ten pierwszy silnik ma buckowina poczytaj sobie jego wątek.
|
Wyczytałem z tematu że były problemy z jego uruchomieniem.
Czy ja też będe musiał rozkręcić silnik i podłączyć zewnętrzny sterownik jeżeli będe chciał przewoltować go ?
Z tego co napisaliście to żeby uzyskać większą moc tanim kosztem najlepiej kupić silnik 500W na 36V i przewoltować go na 48V wtedy ma 666W
W przypadku silnika 500W na 48V wyższą moc uzyskamy dopiero zwiększając zasilanie na 60V (dobrze rozumiem) ? |
|
|
|
|
wodencja
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Maj 2013 Posty: 55 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013
|
|
|
bartek24m, może dołóż 90zł i kup coś sprawdzonego z rodziny 9c? Szeroki zakres napięć, możesz użyć wszelakich kontrolerów i do tego kilka przełożeń do wyboru.
http://nexun.pl/sklep/37-silniki-elektryczne |
_________________ |
|
|
|
|
bartek24m
dyrektor
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Lip 2013 Posty: 428 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013
|
|
|
Czyli ten silnik za 470 zł z wysyłką to słaby jest ? (buckowina mówił że jest OK)
A ten link ze sklepu nexun.pl to ma silniki za 740 zł + wysyłka czyli 200 zł drożej. i w dodatku bez sterownika w środku
Poka link do silnika który jest 90 zł droższy. |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013
|
|
|
bartek24m napisał/a: | Czyli ten silnik za 470 zł z wysyłką to słaby jest ? (buckowina mówił że jest OK) |
Podtrzymam swoje zdanie, ten silnik w stosunku cena/jakość trzyma się bardzo dobrze, jak ktoś ma zacięcie majsterokowicza to może sobie za naprawdę niewielkie pieniądze z tego silnika zrobić napęd do 3kw. Na endless sphere czytałem wątek osoby, która pomyka na takim setupie i na szosę i niewielki teren podobno jest to rozwiązanie idealne. Przeglądając zdjęcia rozebranego silnika w moim wątku można zobaczyć, ze stojan jest bardzo dobrze wykonany i jest w stanie odebrać spore ilości ciepła przy przeciążaniu. Jednym słowem POLECAM! |
|
|
|
|
wodencja
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Maj 2013 Posty: 55 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013
|
|
|
bartek24m napisał/a: |
Poka link do silnika który jest 90 zł droższy. |
Dałeś dwa linki. Nowy i używany silnik. Porównałem oba nowe. |
_________________ |
|
|
|
|
|