ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Sprawność silników
Autor Wiadomość
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sob 19 Paź, 2013   Sprawność silników

Czy kupując używany silnik elektryczny jest jakas możliwość domowym sposobem sprawdzenia jego sprawności gdy nie ma noty producenta ?
Nie mówie o dokładnym wyliczeniu ale czy jest to w granicy 60% lub 80%
Są silniki ze sprawnością powyżej 90% ?
Czy warto na sprawność silnika zwracać uwagę ? Czy lepiej doinwestować w akumulatory i wage samego roweru.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 19 Paź, 2013   

Nie masz na co "zwracać uwagi" bo wszystkie rowerowe silniki mają prawie taką samą sprawność maksymalną w normalnych warunkach. Do tego zależy ona od prędkości z jaką się kręcą więc nie wyważaj otwartych drzwi tylko myśl rozsądnie i logicznie :)
http://www.ebikes.ca/simulator/
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013   

Czy jak dam wyższe napięcie (48V) to silnik lub sterownik (np. 500W36V) może pobierać więcej prądu co alternatywny silnik / sterownik (500W48V).


Znalazłem na allegro silnik 500W na 36V (470zł), czy będzie miał większą moc niż silnik 500W na 48V gdy dam mu 48V ?

Który lepszy pod względem jakość/cena:

1. http://allegro.pl/tdcm-si...3656318019.html
czy
2. http://allegro.pl/silnik-...3572805097.html
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013   

Temat wałkowany w różnych tematach miliony razy. Jeśli dasz na silnik 48V/500W napięcie 48V to będziesz mieć znamionowe warunki pracy. Natomiast jeśli użyjesz kontrolera dostosowanego do napięcia 48V i do niego podłączysz silnik na 36V to wtedy silnik ten będzie przeciążany - owszem wzrośnie dostępna moc użyteczna wtedy ale trzeba pamiętać że przewoltowanie silnika = skrócenie jego żywotności. Prądy możliwe że będą na porównywalnym poziomie natomiast napięcia będą wyższe - prosty rachunek U x I = P

500W / 48V = 10,42A
500W/ 36V = 13,88A

skoro silnik na mniejsze napięcie może pobierać większy prąd to policz to tak:
13.88A x 48V = 666,66W

Czyli przeciążasz silnik o 166,66W a to do sijest jakieś 33% więcej niż on miał znamionowo... Efekt ? Większa ilość ciepła do odprowadzania a więc odbija się to na trwałości silnika.

W silniku BLDC będziesz mieć po prostu większą moc (a precyzyjniej - moment obrotowy) bo przeważnie kontrolery sobie radzą z podawaniem mocy do silnika nie zwiększając jego prędkości obrotowej a jak już to nieznacznie. W silniku DC uzyskasz wyższe obroty wirnika = pojedziesz szybciej.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
gulipin 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 108
Skąd: Stare Babice
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013   

Ten pierwszy silnik ma buckowina poczytaj sobie jego wątek.
Na sprawność nie zwracaj uwagi. Ważniejsze jest kv silnika w kontekście napięcia baterii i prędkości jakie chcesz osiągać oraz to jakie moce może taki silnik obsłużyć.

A ze stwierdzeniem użytkownika Notusek "przewoltowanie silnika = skrócenie jego żywotności" nie zgodzę się bo jest zbyt uproszczone. Silniki te wytrzymują napięcia dużo wyższe niż znamionowe. Uważać trzeba na przekraczanie mocy, bo silnik się grzeje i żeby go nie spalić najlepiej kontrolować temperaturę wewnątrz silnika.
To nie są silniki szczotkowe którym szkodzi przewoltowanie.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 26 Paź, 2013   

A ja czytam wszędzie, że zwiększenie napięcia na BLDC zwiększa szybkość.
 
 
gulipin 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 108
Skąd: Stare Babice
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013   

Tak zwiększa, ale czy ja pisalem coś innego? Czy zwiększanie prędkości powoduje że szybciej się zużywają?
Łożyska stosowane w tych silnikach są przystosowane do większych prędkości obrotowych.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 26 Paź, 2013   

Odniosłem się do wypowiedzi Nostuska ;)
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013   

Zwiększenie napięcia zwykle zwiększa szybkość obrotową, stąd parametr kV.
Ale przecież prędkość silnika tak naprawdę zależy nie od napięcia, lecz od częstotliwości (oczywiście w rozsądnych granicach podawanej i wykorzystywanej mocy).
Czyli sedno tkwi w sterowniku. Prawdopodobnie większość konstrukcji daje zwiększenie częstotliwości przy wzroście napięcia, ale mogę sobie wyobrazić np. wbudowane ograniczniki lub inne nieliniowości charakterystyki f/u.
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013   

gulipin napisał/a:
Ten pierwszy silnik ma buckowina poczytaj sobie jego wątek.

Wyczytałem z tematu że były problemy z jego uruchomieniem.
Czy ja też będe musiał rozkręcić silnik i podłączyć zewnętrzny sterownik jeżeli będe chciał przewoltować go ?


Z tego co napisaliście to żeby uzyskać większą moc tanim kosztem najlepiej kupić silnik 500W na 36V i przewoltować go na 48V wtedy ma 666W
W przypadku silnika 500W na 48V wyższą moc uzyskamy dopiero zwiększając zasilanie na 60V (dobrze rozumiem) ?
 
 
wodencja 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Maj 2013
Posty: 55
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013   

bartek24m, może dołóż 90zł i kup coś sprawdzonego z rodziny 9c? Szeroki zakres napięć, możesz użyć wszelakich kontrolerów i do tego kilka przełożeń do wyboru.

http://nexun.pl/sklep/37-silniki-elektryczne
_________________
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013   

Czyli ten silnik za 470 zł z wysyłką to słaby jest ? (buckowina mówił że jest OK)
A ten link ze sklepu nexun.pl to ma silniki za 740 zł + wysyłka czyli 200 zł drożej. i w dodatku bez sterownika w środku :(
Poka link do silnika który jest 90 zł droższy.
 
 
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013   

bartek24m napisał/a:
Czyli ten silnik za 470 zł z wysyłką to słaby jest ? (buckowina mówił że jest OK)


Podtrzymam swoje zdanie, ten silnik w stosunku cena/jakość trzyma się bardzo dobrze, jak ktoś ma zacięcie majsterokowicza to może sobie za naprawdę niewielkie pieniądze z tego silnika zrobić napęd do 3kw. Na endless sphere czytałem wątek osoby, która pomyka na takim setupie i na szosę i niewielki teren podobno jest to rozwiązanie idealne. Przeglądając zdjęcia rozebranego silnika w moim wątku można zobaczyć, ze stojan jest bardzo dobrze wykonany i jest w stanie odebrać spore ilości ciepła przy przeciążaniu. Jednym słowem POLECAM!
 
 
wodencja 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Maj 2013
Posty: 55
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 26 Paź, 2013   

bartek24m napisał/a:

Poka link do silnika który jest 90 zł droższy.


Dałeś dwa linki. Nowy i używany silnik. Porównałem oba nowe.
_________________
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group