ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Emisja CO2 przy produkcji benzyny
Autor Wiadomość
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 09 Gru, 2012   

toft napisał/a:
NIe rozumiem dlaczego uważasz ze nikt nie wie ile emituje z rafinerii?
Chodziło mi o to że firmy samochodowe nie dodają emisji CO2 z rafinerii do emisji z rury wydechowej (może nie wiedzą, może jest pomijalnie mała, i nie podają prawdy w danych technicznych itp),
natomiast emisję z EV liczymy z emisji elektrowni i to bezwzględnie w maksymalny sposób.
Później podaje się że Auris jest bardziej eko niż Leaf.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Nie 09 Gru, 2012   

No ale do emisji z elektrowni też nie dokładasz emisji związanej z wydobyciem węgla... idąc tym tropem należałoby dodać do emisji rafinerii jeszcze emisję związaną z transpotem i wydobyciem surowca...
 
 
highend 
stażysta
Leaf Driver



Wiek: 47
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 187
Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
Wysłany: Nie 09 Gru, 2012   

paliwo do EV: prąd, produkuje go elektrownia, do której jest dostarczany węgiel.

paliwo do spalinowca: diesel/benzyna, produkuje go rafineria, do ktorej dostarczana jest ropa naftowa


czyli auto EV jezdzi na wegiel
a spalinowiec nie pojedzie na ropę naftową *trzeba ją przetworzyc*

widzisz roznice?

do spalinowca dochodzi jeszcze jeden krok - przetworzenie *rafinacja ropy naftowej*

elektrownia ponadto *albo glownie* produkuje prad dla przemyslu i dla nas wszystkich. Zeby to bylo fair porownanie, musialbys miec w domu urzadzenia zasilane paliwem (jak w slynnej reklamie Nissana Leafa).

Chcialbys miec w domu szczoteczke do zebow zasilaną dieslem? Albo telewizor odpalany rozrusznikiem na benzyne? Nie? To dlaczego chcecie miec auta na paliwo, a TV na benzyne jest be? ;)

Co wiecej - prad mozna wytworzyc ze zrodel odnawialnych, pole do popisu jest ogromne. A rope naftowa to mozesz co najwyzej sie pomodlic by jej starczylo jeszcze na 20 lat.
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
Ostatnio zmieniony przez highend Nie 09 Gru, 2012, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 09 Gru, 2012   

No właśnie nie idźmy tym tropem,
-tylko emisja na wyprodukowanie 1kwh energii elektr,
-i emisja na wyprodukowanie 1l benzyny
i to chciałbym porównać.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Nie 09 Gru, 2012   

Jeśli dobrze rozumiem to emisja dla nissana leafa opiera się na fakcie iż zużywa on srednio ileś kwh energii na 100 kilometrów te zaś kwh wymagają spalenia wegla i wytworzenie co2 ?tak? Natomiast ilość co2 podawana dla samochdu spalinowego opiera sie na prostym fakcie że spala on 5 litów ropy na sto kilometrów co w przeliczeniu daje jakieś tam 140 -150 g co2? Natomiast postulujecie zeby do tych 150g dodać jeszcze te co2 które wymagane sa do przetworzenia surowca w np olej napędowy.
Zgada się do tej pory?
Otoż się nie zgadza. Ponieważ do emisji nissana leafa powinienies dodać emisję co2 potrzebną na wyprodukowanie jego bardzo drogiego (w porownaniu do spallinowca) zbiornika paliwa jakim są jego baterie...
jesli chesz dodawać do co2 ze spalania paliwa co2 zużyte do jego produkcji a wiec umozliwiajace samochodowi jezdzenie to w EV musisz uwzglednic co2 z baterii... Przeciez na kabel nie jezdzisz...
Właśnie dlatego takie przeliczenie nie ma sensu.
Tylko całościowe uwzględnienie całego cyklu życia samochodu daje odpowiedz na pytanie co jest bardziej ekologiczne jeśli już mierzyc to tym nieszczęsnym co2 jako markerem zużytej energii.
 
 
highend 
stażysta
Leaf Driver



Wiek: 47
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 187
Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
Wysłany: Nie 09 Gru, 2012   

zatem wniosek jest jeden: porównywanie aut EV i spalinowców używając do tego ilości emisji CO2 jest po prostu bez sensu.

Dla mnie sprawa jest oczywista:
- auto EV bierze prąd, który używamy na codzień zużywając dziennie na wszystkie urządzenia elektryczne od 5-10kwh (domek jednorodzinny, mniej w nocy - chyba, że ktoś ma ogrzewanie elektryczne albo... ładuje auto EV nocą). Prąd produkuje elektrownia. Jest tak, że czy my go używamy, czy nie (ktoś inny używa) - elektrownia go i tak produkuje

- a spalinowiec truje wtedy kiedy jeździ.

Konkluzja:

auto EV czy stoi czy jeździ - nie truje
spalinowiec już nie.

Dalej juz wiemy: w dużych miastach np. we Włoszech jest okrutnie gorąco - spalinowce robią SMOG. EV by ten problem rozwiązało.
w Polsce jest gorzej bo zimą ludzie palą różnym gów..... w domach i przy tym co wydziela się z kominów to spalinowe auta są wzorem czystości.


Zatem porównywanie emisji auta EV i spalinowego ma się tak jak porównanie domku jednorodzinnego zasilanego prądem do domku jednorodzinnego zasilanego ... paliwem (spróbujcie to sobie wyobrazić ;) ).
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Nie 09 Gru, 2012   

toft napisał/a:
Ponieważ do emisji nissana leafa powinienies dodać emisję co2 potrzebną na wyprodukowanie jego bardzo drogiego (w porownaniu do spallinowca) zbiornika paliwa jakim są jego baterie...
Oj..... tu się nie zgodzę :)
Aby było sprawiedliwie, należałoby policzyć energochłonność (emisję) przy produkcji samochodu spalinowego.
Zbiornik paliwa - OK. Na pewno w spalinowym jest prostszy (w uproszczeniu dwie wytłoczki zgrzane razem).
Ale silnik ???????
Tak się składa, że bywam w zakładach związanych z branżą automotiv i widzę jaki syf do powietrza emitują maszyny produkujące części.
A nikt chyba nie zaprzeczy, że więcej części jest w samochodzie spalinowym.
Jednym słowem - uznałbym emisję przy produkcji obydwu typów pojazdów za porównywalną a więc do pominięcia w naszych rozważaniach.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Nie 09 Gru, 2012   

Co do jednego zgadzam się i próbuję to uświadomić. Co2 to nie jest sposób którym coś mozna tu łatwo i miarodajnie porównać..

Tomasz - sprawa z dodatkiem co2 z produkcji paliwa do paliwa była postawiona tak że to suma co2 która umozliwia jezdzenie pojazdu.
W spalinowcu jezdzenie umozliwia spalanie paliwa i zuzycie energi do przetworzenia surowca na paliwo.
W EV jezdzenie umozliwia spalanie węgla i zużycie energii do przetworzenia surowca celem wykonania baterii (ktoa tez sie w pewnym sensie zużywa/utylizuje z kolejnymi cyklami) EV = prąd z wegla i energia potrzebna do zrobienia baterii...

Teraz ile jaki element przy wytworzeniu zuzywa co2 tu nie podejme dyskusji...
Jednak Cena mitsubishi imiev vs spalinowy mały samochód...
A prawda jest taka ze do cześci hybryd i elektrycznych producenci często dopłacają nie zarabiając bezposrednio na ich sprzedazy...

Stad patrz jeszcze raz: jeśli porównywac to całty cykl życia produktu...
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 09 Gru, 2012   

highend napisał/a:
zatem wniosek jest jeden: porównywanie aut EV i spalinowców używając do tego ilości emisji CO2 jest po prostu bez sensu.

Też tak myślę ale w rzeczywistości się porównuje tak paskudnie, że najlepiej prąd do domu z agregatu produkować.
Ulotka Instytutu na Rzecz Ekorozwoju dotowana bardzo z różnych stron (Unia i nasz rząd)
Cytat:
Aby jednak rzetelnie porównać rzeczywisty wpływ na środowisko, należy porównać dwa
podobne co do charakterystyk samochody. Jak się okazuje, elektryczny Nissan Leaf (80 kW,
280 Nm) emituje niewiele mniej CO2 w przeliczeniu na kilometr niż spalinowa Toyota Auris (diesel
1.4, 66 kW, 205 Nm). Przeliczenie zużycia energii przez pojazd na emisję zanieczyszczeń przez
polskie elektrownie wykazuje emisję 118 g/km, podczas gdy dla Toyoty Auris wynosi ona 124 g/km.


Każdy post w zasadzie wnosi nowe argumenty dla mnie zwolennika EV, obok mojego domu (3 km) była fabryka benzyny syntetycznej i to mnie fascynowało - teraz etap przeróbki węgla na benzynę można pominąć, to klimatolodzy się czepiają!
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 09 Gru, 2012   

Mmoto jeśli tak blisko mieszkasz tej fabryki,to z ciekawości zapytam z ilu kg węgla kamiennego produkowano jeden litr paliwa pewnie coś w rodzaju benzyny?Bo obecnie to się nie opłaci zapewne?Zostało jeszcze coś z tej fabryki,była zdaje się zbombardowana w czasie II WŚ.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 678
Skąd: Kielce
Wysłany: Pon 10 Gru, 2012   

Cytat:
Przy odgazowaniu 1000 kg węgla otrzymuje się:
gaz koksowniczy 330 m³ (20%) o przeciętnym składzie: 50% H2, 34% CH4, 8% CO, 4% olefin, 4% N2, 1% CO2
koks 650 kg (65%)
smoła węglowa ok. 50 kg (5%)
woda pogazowa (ok. 10%) (NH3 + H2SO4 → (NH4)2SO4 ) – zawierająca amoniak powstały z rozkładu związków azotowych. Wykorzystywana jest do produkcji soli amonowych stosowanych jako nawozy sztuczne.

Z 330 m³ gazu generatorowego raczej niewiele się wykraplało, no chyba że mieli do dyspozycji jakąś super-zamrażarkę.
Biorąc pod uwagę że taki 'Tygrys' palił w terenie 9l/km sam pomysł na takie 'odzyskum' wydaje się absurdalny ;) W sam raz na wojnę, która rządzi się swoimi prawami ;)

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pon 10 Gru, 2012   

mar56 napisał/a:
Zostało jeszcze coś z tej fabryki,była zdaje się zbombardowana w czasie II WŚ.

Zbombardowana też
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group