ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
przeróbka baterii - pomoc
Autor Wiadomość
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Pią 22 Lut, 2013   

No więc obwąchałem pobieżnie bateryjki.
48V wygląda na nówkę, brak otarć na pinach gniazd, napięcie jak widać 57V.
Kluczyk odpinające szynę bez śladów zużycia. Jutro rozkręcę i popatrzę co żyje w środku.
Bateryjka 36V pokazuje 41V. Cały plastikowy case wygląda na oryginalny. Na fotce tego nie widać, ale cały jest pokryty lasem i krzaczkami, czyli sądzę, że chińczaki umieścili na pokrywie inwokację autorstwa her Mao. Stan jak powyżej, chyba nie używana.

baterka 36V.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 646 raz(y) 125,69 KB

baterka48v-2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 916 raz(y) 124,49 KB

baterka48V.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 623 raz(y) 160,82 KB

_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pon 25 Lut, 2013   

A jakiś rzut do środka akumulatora będzie :)
_________________
pozdr
Tomek
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Pon 25 Lut, 2013   

Dzisiaj wcześniej z pracy wróciłem i obejrzałem ustrojstwa.
Czy to co na fotce "batka48V-6" będzie bezpiecznie działać?
Pomiędzy 12 a 13 celą odejście do zasilania silnika, czyli 36V, a reszta - 4 cele 12V na oświetlenie. Chodzi o to czy ładowarka 48V da radę bezproblemowo naładować pakiet o bardzo różnie rozładowanych ogniwach, czy balanser jest w stanie skompensować rozbieżności.

Batka48V-6.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 845 raz(y) 137,25 KB

Batka48V-5.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 749 raz(y) 107,79 KB

Batka48V-4.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 731 raz(y) 121,27 KB

Batka48V-2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 575 raz(y) 78,23 KB

Batka48V-3.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 583 raz(y) 145,41 KB

Batka48V-1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 698 raz(y) 122,6 KB

Lipo1-balanser.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 567 raz(y) 127,67 KB

Lipo1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 3210 raz(y) 61,02 KB

_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 25 Lut, 2013   

wiciu_r napisał/a:
....Chodzi o to czy ładowarka 48V da radę bezproblemowo naładować pakiet o bardzo różnie rozładowanych ogniwach, czy balanser jest w stanie skompensować rozbieżności.

Jesli 12 cel - 36V silnie rozladujesz np o 50 % a częsc 4 cel 12 V prawie wcale bo oswietlenie pobiera malo prądu , to przypuszczam ze wbudowany balancer sobie nie poradzi albo bedzie to trwalo baardzo dlugo.
Zdecydowanie zrob wczesniej probę rozladowujac sztucznie tę część 36 V do napiecia ok 30 V i sprawdz jak sie zachowa taki zestaw w czasie ładowania. Najlepiej jakbys w trakcie ladowania monitorowal napiecia cel rownocześnie jakimś monitorkiem LCD lub monitorkiem led.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Pon 25 Lut, 2013   

Cytat:
Najlepiej jakbys w trakcie ladowania monitorowal napiecia cel rownocześnie jakimś monitorkiem LCD lub monitorkiem led.

No właśnie problem w tym, że nie mam takowego sprzętu diagnostycznego i za bardzo się nie znam na elektronice. Ja elektryk domowy jestem.
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pon 25 Lut, 2013   

Ogniwa tego typu co masz zastosowane w baterii 16 cel można dostać tutaj Za ogniwa o pojemność 8Ah chce 15$szt .
Ja kupowałem u niego pryzmatyczne 8Ah z elektrodami do lutowania o pojemności 8Ah w cenie 12.5$/szt.Ogniwo ma wymiary 80x12x96.Prąd ciągły 3C chwilowy 6C.
Waga ogniwa to 190g
Do elektrody plusowej jest dogrzana miedziana blaszka to się powinno bezproblemowo polutować

Wysyłka dla 12 ogniw wyszła 65$ do polski.To taniej o połowę niż z BMSBATTERY
_________________
pozdr
Tomek
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 25 Lut, 2013   

wiciu_r napisał/a:
Cytat:
Najlepiej jakbys w trakcie ladowania monitorowal napiecia cel rownocześnie jakimś monitorkiem LCD lub monitorkiem led.

No właśnie problem w tym, że nie mam takowego sprzętu diagnostycznego i za bardzo się nie znam na elektronice. Ja elektryk domowy jestem.

Tymi 'przyrzadami' mogą byc takie tanie amatorskie zabawki
http://www.hobbyking.com/...tage_Alarm.html
http://www.hobbyking.com/..._indicator.html
http://www.hobbyking.com/...Warehouse_.html
i podobne
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Pon 25 Lut, 2013   

Czy balanser wyrównuje napięcia sąsiadujących ogniw, czy też traktuje pakiet jako całość.
Może wystarczyłoby odłączyć kabelki obsługujące ostatnie 4 cele i użyć ładowarki 36V (mam takową). Pozostałe 4 cele przeznaczone na oświetlenie mógłbym "obsługiwać" Imax-em B6.
Nowy balanser na 36V na zdaje się BTO widziałem za 380zł. Jakby się dało przerobić i wykorzystać ten który mam 48V to byłoby fajnie.
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pon 25 Lut, 2013   

BMS co jest w układzie akumulatora jest to układ pasywny który dopiero przy przeładowywaniu ogniwa nadmiar energii traci w postaci ciepła tak żeby najsłabsze ogniwo zrównało się z pozostałymi w pakiecie.Oprócz tego BMS monitoruje górne i dolne napięcia na ogniwach aby przerwać ładowanie lub rozładowanie po przekroczeniu progów napięciowych zabezpieczenia.Taki zwykły BMS nie poradzi sobie z różnicami energii w ogniwie większymi niż kilka procent.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 26 Lut, 2013   

Wydaje mnie się że można będzie wykorzystać balanser na 48V do balansowania 36V,trzeba ominąc 4 cele i wykonać coś takiego.Ładować ładowarką na konkretne ogniwa w przypadku LiFePO4 36V to będzie 43,8V.Te .pozostałe ogniwa ja bym wyjął z tej baterii i wykorzystał gdzie indziej lub sprzedał.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Wto 26 Lut, 2013   

Znalazłem taki schemat i opis:


******************************************************************
PCM układ zabezpieczenia dla akumulatora 25,6V-51,2V / 50A od 8 do 16 cell

Układ ten dedykowany dla pakietu akumulatorów LiFePo4.

Dane techniczne:

zabezpieczenie przed przeładowaniem pojedyńczego ogniwa - 3,90V+/-0,025V
zabezpieczenie przed rozładowaniem poniżej 2V+/-0,062V
max. prąd: ładowania 50A, rozładowania 50A
pobór prądu układu kontrolującego: max. 20 mikroamp.
zabezpieczenie przed zwarciem
********************************************************************

Z tego można wnioskować, że balanser obsłuży dowolną liczbę cel od 8 do 16.
Zasilanie jest podane jako 57V, ale nie bardzo rozumiem, czy podajemy faktycznie te 57V dla dowolnej liczby cel?

balanser specyfikacja.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 549 raz(y) 184,9 KB

_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Śro 06 Mar, 2013   

Jeśli do ładowania podzielę pakiet na 2 x 6s i naładuję je Imax B6 to przy użytkowaniu, czyli jeździe nic nie powinno się złego dziać. Sterownik Trikke odcina zasilanie przy spadku napięcia do 30V, czyli wychodzi bezpieczne 2,5V na celę. W tym rozwiązaniu pozostałby mi zakup kabelków 6s do balansera Imaxa. Pytanie czy przy ładowaniu 6s Imax da radę zapodać przynajmniej 1A, ma podobno do 5A, ale nie wiem czy przy wszystkich napięcia bo zgubiłem instrukcję. Chodzi o to aby bezpiecznie nabić baterię na powrót do domku w 6-8 godzin. Poza tym, jak do ładowania podzielę bateryjkę na 2 x 6s to czy muszę zastosować dodatkowy wyłącznik obwodu całości ogniw 36V.
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 670
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 07 Mar, 2013   

Cytat:
Jeśli do ładowania podzielę pakiet na 2 x 6s i naładuję je Imax B6 to przy użytkowaniu, czyli jeździe nic nie powinno się złego dziać.
Jeśli do takiego samego poziomu ładujesz dwie połowy, to nie ma się czego obawiać.

wiciu_r napisał/a:
Pytanie czy przy ładowaniu 6s Imax da radę zapodać przynajmniej 1A, ma podobno do 5A, ale nie wiem czy przy wszystkich napięcia bo zgubiłem instrukcję.
Przy 6s wyda ca. 2,3 A, max. obciążenie ładowarki (50W). Instrukcja.

wiciu_r napisał/a:
Chodzi o to aby bezpiecznie nabić baterię na powrót do domku w 6-8 godzin.
Pamiętaj o tych 50W z ładowarki :idea: , przy 36V/20Ah masz do wpompowania w baterię 720Wh, w idealnych warunkach aby nabić ją w tym czasie potrzebujesz ładowarki o mocy min. 120W dla 6h lub 90W przy 8h. Imax B6 trochę słaby :roll: , ano i z zupełnie nie bierzemy pod uwagę procesu CV ładowarki kiedy napięcie osiąga max., wtedy to akumulator decyduje ile prądu chce jeszcze łyknąć i w jakim tempie będzie to robił do 100% naładowania.

IMO Potrzebujesz B8+ (150W), wtedy się spokojnie w tym czasie mieścisz, B8+ przy 6s wyda jakieś 6,7A. Mam akurat ten model i sobie go chwalę, wcześniej teź miałem B6-tkę ale do moich pakietów 24s3p NiMH też nie za bardzo, bo trzeba było 'dzielić' pakiet na 8s3p, więc jeszcze większa masakra ;)
wiciu_r napisał/a:
Poza tym, jak do ładowania podzielę bateryjkę na 2 x 6s to czy muszę zastosować dodatkowy wyłącznik obwodu całości ogniw 36V.
Ten podział na 2x6s jest raczej umowny - w sensie stricte wpinania się w środek pakietu, więc jeśli do reszty baterii nic nie będzie podłączone podczas gdy połowa się ładuje to i do włączania nic tam nie ma ;)

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Czw 07 Mar, 2013   

O ładowaniu Imaxem 2x6s pisałem myśląc o ładowaniu każdego z podzielonych pakietów osobną ładowarką. Cały pakiet ma nie 36V 20Ah, a 36V 10Ah więc ładowałoby się na jednej ładowarce 18V 10Ah, czyli zaledwie 180Wh.
O czasowym rozpięciu pakietów 6s myślałem właśnie w kontekście jednoczesnego używania 2 ładowarek.
Łącznie na zasilanie Trikke idą standardowo 2 baterie:
1. właśnie ta opisywana 36V10Ah (w case na szynie) do której nie mam balansera więc kombinuję
2. 36V 9Ah li-ion zabudowana na stałe w miejsce żelków
3. Na dłuższe trasy w brezentowej torbie kolejna 36V 12Ah z laptopowych ogniw.
Dzięki za instrukcję.

Poza tym czy sterowniki 36V 500W z Magmy mają odcięcie zasilania przy 30V?
Pytam bo bateryjki mają być używane też w rowerku i quadzie.
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 07 Mar, 2013   

Prędzej 31V.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group