ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
wspomaganie ładowania
Autor Wiadomość
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Czw 07 Mar, 2013   wspomaganie ładowania

Takie sobie hipotetyczne pytanie.
Jako że za czas niedługi przyjdzie zmienić jedno z naszych aut firmowych (wynalazek marki Lublin II) i mam zamiar zasugerować szefowi pewne elektryczne Berlingo z allegrogo miałbym zapytanie (auto jednorazowo przejeżdża 1,5km z bazy do miejsca pracy) czy zastosowanie na dachu auta 2m2 paneli słonecznych doładowywujących cały czas baterie miałoby wpływ na proces starzenia się takich baterii. Auto zajeżdża i stoi przez 4-6 godzin pod gołym niebem. Wiem, że energia do uzyskania jest niewielka, ale dostarczana cały czas.
Czy może to mieć znaczący wpływ na żywotność akumulatorów?
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 07 Mar, 2013   

Czy akumulatory mają wytrzymać 150 lat ?
Nakłady tu mogą się nie opłacić i panel na dachu przy jeździe ponad 40 km/h ma wpływ hamujący.
Najlepiej 2 skośne panele oparte na środku o siebie (nakrywający daszek), będzie chociaż je widać, a to daje jakąś reklamę.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Pią 08 Mar, 2013   

Raczej myślałem o zastosowaniu wielu małych paneli przyklejonych do dachu na klej do szyb samochodowych co dałoby przy jakiejś tam nawet krzywiźnie dachu niską konstrukcję i przykrycie całości płytą poliwęglanu stanowiącą całość z relingami auta.
Pomysł ten wynika z tego, że pierwsze co szef zrobi po takiej propozycji to zacznie liczyć, liczyć i liczyć co mu się bardziej opłaci. Zapewne doliczy się, że po jakimś wymiernym czasie trzeba będzie sypnąć groszem na nowe baterie. Potencjalny aspekt solarnego przedłużenia żywotności baterii w stopniu znacznym może przechylić szansę zakupu i w ten sposób nie swoim, ale elektrykiem bym sobie pojeździł.
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 08 Mar, 2013   

Podpowiem Tobie - na 90% szef nie zechce elektrycznego Berlingo z dwóch aspektów. MA teraz Lublina w którego towaru włoży naprawdę dużo a w berlingo tyle nie wejdzie. Po drugie - gdyby nagle trzeba było gdzieś dalej pojechać - elektryczne Berlingo nie da rady a Lublin się poturla i gdy zabraknie ropy to doleje się i poleci dalej. W berlingo będziesz czekał i czekał aż się naładuje.

Co do paneli solarnych na dachu - jeżeli chcesz doładowywać jedynie akumulator rozruchowy to jak najbardziej - popieram. Ale akumulatora trakcyjnego w berlingo nie doładujesz szybko z solarów na dachu auta. Ze dwa tygodnie by stał zanim się podładuje do pełna i to w upalne słoneczne lato. Twój pomysł z klejem do szyb wybij sobie z główki - odleci na 100% razem z lakierem bo nie wiem czy wiesz ale dach podlega ogromnym naprężeniom skrętnym. Ponaddto - koszt solarów na dachu auta zamortyzuje się za... kilkanaście lat! w tym czasie zakatują się ze 4-5 kompletów ogniw.

Jeżeli solarami chcesz doładowywać akumulator rozruchowy w aucie - to się nie opłaci wogóle... Koszt akumulatora do Diesla to ok 500 -600 zł max... Solary kosztować będą najmarniej 4 x tyle....
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Pią 08 Mar, 2013   

Stary Lublinek jest jednym z 2 busów w firmie. Drugim jest w miarę nowy Renault Master.
Bazę mamy 1km od miejsca pracy i auta codziennie kilka razy pokonują tę trasę praktycznie bez ładunku bo magazyn ze sprzętem mamy również na miejscu.
Kalkulację oparłem na używanych, często uszkodzonych ogniwach z allegrogo, łatwo z nich wydzielić duże, sprawne fragmenty dosłownie za kilkadziesiąt złotych. Sam sens całości opieram na założeniu, że podanie jakiegokolwiek prądu ładowania na baterię powstrzymuje stan ich starzenia się, coś jak praca niejako buforowa. Może mi się tylko tak wydaje, ale będę miał 2,5 miesiąca wakacji i chętnie bym coś pokombinował.
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
highend 
stażysta
Leaf Driver



Wiek: 47
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 187
Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
Wysłany: Pią 08 Mar, 2013   

hmm.. elektryczne Berlingo z alledrogo - ale mam nadzieję takie z pakietem NiCd ? :mrgreen:
co do obaw o starzenie się pakietu - on się w Berlingo nie starzeje gdy jest nieużywany. W sensie może sobie leżeć rozładowany ile tam chcesz ;)
Dzięki temu kilkunastoletnie Berlingo z oryginalnym pakietem, a małym przebiegiem nadal jeżdżą jak nówki.

A co do paneli słonecznych - to raczej jako wspomaganie akumulatora 12V kwasowego. Jak najbardziej wskazane (odciążenie przetwornicy DC-DC). Do trakcyjnych myślę odpada...
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 08 Mar, 2013   

Nie ma żadnej kalkulacji w zastosowaniu solarów do samochodu,chyba że będzie to samochód w kształcie połaci dachowej domu o powierzchni co najmniej 100m2 :grin:
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Pią 08 Mar, 2013   

W swoich domniemaniach opierałem się na doświadczeniach z kwasiakami, jeśli przejechałem skuterem 50-60km i natychmiast nie podłączyłem do ładowania to subiektywnie zauważałem szybki spadek sprawności. Domniemując przyczynę czyli zasiarczenie doszedłem do wniosku, że dostarczenia jakiegokolwiek plusowego napięcia powstrzymuje ten proces, czyli przedłuża żywotność. Dopiero zaczynam przygodę z Li-ion i Lifepo4 więc prawidła rządzące innymi typami aku są dla mnie nowością. Ja jestem elektryk od instalacji domowych i chociaż mam zawodowe papiery na technika RTV czyli poniekąd elektronikę to doświadczenia te zakończyły się na naprawach Rubinów 714 i tym podobnych wynalazków.
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
andrzejIskierka 
stażysta
Młody Konstruktor


Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2010
Posty: 184
Skąd: Zagłębie Sosnowiec
Wysłany: Pią 08 Mar, 2013   

Witam! może jak już na upartego chcemy się w solary bawić, to może w punkie A i B postawić solartanksztelę? w postaci wiaty której zadaszeniem były by panele solarów o odpowiednio dobranej powierzchni i mocy wytwórczej o której wspomniał tu forumowicz półżartem? :wink: w połączeniu z baterią aku do gromadzenia energii w momęcie gdy cytrynki nie będzie na miejscu? :idea: takie coś już opublikowano w młodym techniku zprzed ponad ćwierćwiecza! :razz:
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 09 Mar, 2013   

Jak to w Polsce, dawno opublikowali i nadal nie ma, a ludzie z Zachodu teraz to przeczytali i robią takowe w każdym możliwym miejscu.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 09 Mar, 2013   

na allegro sa pojedyncze panele 4.1W 0,6V po 6.30zł sztuka. Przy rozmiarze 2m x 1m (72 ogniwa=453.6zł) przy max nasłonecznieniu wyciągnie z tego prawie 300W. Szału niema, ale gdyby stał całymi dniami pod chmurką i przejeżdżal te 3km dziennie to pewnie by wystarczyło do jazdy za free:)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Sob 09 Mar, 2013   

wwojciech napisał/a:
na allegro sa pojedyncze panele 4.1W 0,6V po 6.30zł sztuka. Przy rozmiarze 2m x 1m (72 ogniwa=453.6zł) przy max nasłonecznieniu wyciągnie z tego prawie 300W. Szału niema, ale gdyby stał całymi dniami pod chmurką i przejeżdżal te 3km dziennie to pewnie by wystarczyło do jazdy za free:)


300Watów przez max 2 godziny w dobry słoneczny upalny dzień. Daje to teoretycznie 0,6 kWh energii. Ale - pojawią się straty na kablach i przetwornicach a to więcej niż pewne. Więc wlezie w aku na czysto max 0,5 kWh. Licząc że aku trakcyjny ma ok. 15kWh energii daje ci to 30 dni ładowania. Kwasiaka teoretycznie naładujesz w 2 godziny w tym czasie ALE - ogromnym prądem a to mu na 110% na dobre nie wyjdzie bo pokrzywi plyty. Widziałem osobiście w będąc na terenie Niemiec takie solartankstelle :D Ale rozmiarowo to miało to wymiary ok 10 x 5 metrów .
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
highend 
stażysta
Leaf Driver



Wiek: 47
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 187
Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
Wysłany: Sob 09 Mar, 2013   

ej jak wy to liczycie - jeśli 0,5kWh mamy w 2 godziny to 20kWh (pełen pakiet aku w Berlingo) to jakieś 40 godzin. Czy ja coś źle liczę? oczywiście 40 maksymalnie słonecznych godzin.
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
jatko 
Zasłużony dla zlotu EV
Teoretyk


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 115
Skąd: Augustów
Wysłany: Sob 09 Mar, 2013   

mhh, tylko jak NiCd zniosą doładowywanie? Nie zaszkodzi im to?
_________________
EV - tego powinni zabronić ...
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 09 Mar, 2013   

Panel 230W o wym.160x100cm,daje średni roczną energię w granicach 500Wh dziennie w naszej strefie klimatycznej(latem 1000 zimą poniżej 100Wh) do tego dochodzą straty na przesył,przetwarzanie,regulacje a więc ledwo naładuje baterię do roweru.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group