ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Części do roweru EV: bmsbattery czy elifebike?
Autor Wiadomość
Qbakam 
początkujący


Dołączył: 30 Kwi 2012
Posty: 22
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013   Części do roweru EV: bmsbattery czy elifebike?

Witam po dużej przerwie, niecały rok temu założyłem następujący temat:
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1319
Niestety odstąpiłem od realizacji projektu z powodów innych wydatków i sprawa odeszła na długi czas w zapomnienie.

Postanowiłem jednak wrócić do tematu.
Rower będzie w podobnej konfiguracji jak miał być: Silnik NineCont 2807; Bateria LifePo4 16s 15Ah headway; sterownik 1000W.

Aktualnie szukam jeszcze kilku komponentów,
oto propozycje z bmsbattery i elifebike:

Ładowarka:
1. http://elifebike.com/peng...1-1K-DBKF.690QQ wersja 48V
2. http://www.bmsbattery.com...ke-charger.html
Jak widać ładowarka nr 1 dedykowana jest do jednego napięcia, które wybieramy w formularzu zakupu. Czy natomiast ładowarka nr 2 jest uniwersalna i obsługuje wszystkie popularne napięcia?
Czy te ładowarki naładują 16 ogniw LiFePo4 wpiętych szeregowo, skoro prąd ładowania każdego z ogniw to około 3,6V? (Czyli ładowanie 3,6*16=57,6V)
nota katalogowa ogniw, które użyję: https://www.bto.pl/pdf/05037/Headway%2040152.pdf

Kontroroler:
1. http://elifebike.com/peng...2-AX-RAUE.7YSWB
2. http://www.bmsbattery.com...3456780880.html

BMS:
1. http://elifebike.com/peng...1-4Q-MW2C.1NESK
2. http://elifebike.com/peng...1-4Q-MVXS.1NEUC
3. http://www.bmsbattery.com...urrent-bms.html


Jak widać produkty z bmsbattery wychodzą zdecydowanie drożej niż elifebike. Czy warto dopłacać? Czy słyszeliście o przypadku gdzie tani BMS zepsuł ogniwa? Czy są duże różnice między przedstawionymi kontrolerami?

Proszę o odpowiedzi i wsparcie.
Pozdrawiam, Kuba
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013   

W ładowarce z BMSBATTERY tez musisz wybrać parametry ładowarki bo inaczej jej nie zamówisz. Wybierasz chemię ogniwa ,napięcie końcowe ładowania,rodzaj wtyczki zasilającej i zakres napięcia zasilającego.A co do BMSa to proponowałbym żebyś kupił ładowarkę na mniejszy prąd ładowania bo i tak prąd balansujący jest mały (ok 80mA) a prąd ładowania końcowego jest i tak powyżej 200mA dla tej ładowarki co balansowanie jest praktycznie żadne.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
ezbig
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Paź 2010
Posty: 17
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013   

Qbakam napisał/a:
Czy te ładowarki naładują 16 ogniw LiFePo4 wpiętych szeregowo, skoro prąd ładowania każdego z ogniw to około 3,6V? (Czyli ładowanie 3,6*16=57,6V)


Tak tylko w kwestii formalno-edukacyjnej. Kolega pisze o napięciu 3,6V. Prąd mierzymy w amperach, a napięcie w voltach. 3,65V to napięcie na ogniwo w końcowej fazie ładowania. Ogniwa są połączone szeregowo, więc płynie przez nie jeden ten sam prąd. Dla Twojego ogniwa maksymalny prąd ładowania to 2C czyli 30A i taki prąd możesz przepuścić przez wszystkie ogniwa. Napięcie w końcowej fazie ładowania powinno wynieść 57,6V (do max 58,4V). Gdybyś chciał to ładować w trybie standardowym 1C to ładowarka musi mieć wydajność prądową 15A i ok 900W mocy. Ta przy 400W wyciągnie max deko więcej niż 5A (sugerując się podanymi przykładowymi parametrami 60V 5A). Czyli naładuje Ci pakiet w ponad 3 godziny.
 
 
Qbakam 
początkujący


Dołączył: 30 Kwi 2012
Posty: 22
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013   

ezbig, dziękuję za skorygowanie, użyłem złego skrótu myślowego.

Producent niby zaleca 0,5C wtedy ta 360W z elifebike byłaby ok, bo w tym przypadku ładuje prądm 0,33C.
Czy zachowam trwałość ogniw jeśli wybiorę wersję 600W (prąd 10A czyli dla 15Ah 0,66C)?

tomson, jaka powinna być zależność między prądem balansowania BMS, prądem balansowania ładowarki a prądem ładowania końcowego?
Rozumiem, że bez odpowiedniego balansowania w ostatniej fazie ładowania ładowarka może przez przypadek zaszkodzić ogniwom. Proszę o korektę, jeśli źle to rozumiem.
 
 
ezbig
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Paź 2010
Posty: 17
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013   

Przy ładowaniu prądem 1C producent podaje, że ogniwo po 2000 cykli powinno mieć 80% pojemności. Zmniejszając prąd ładowania tylko zyskujesz na trwałości.

Balansowanie służy równomiernemu naładowaniu wszystkich ogniw pakietu. Ogniwa przy dużych prądach nie rozładowują się równomiernie, dlatego zalecane jest ich balansowanie, ponieważ po iluś tam cyklach różnice napięć na ogniwach spowodują, że podczas kolejnego ładowania część ogniw będzie niedoładowana, a część przeładowana. Tolerancja przeładowania jest niewielka, więc łatwo w ten sposób uszkodzić te ogniwa.
 
 
Qbakam 
początkujący


Dołączył: 30 Kwi 2012
Posty: 22
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013   

Jaka ładowarka z elifebike będzie zatem najlepsza, żeby nie zaszkodziła ogniwom?
Na placu boju są zatem:
600W: http://www.elifebike.com/...1-1K-DCWT.690EH
360W: http://www.elifebike.com/...1-1K-DBKF.690QQ
240W: http://www.elifebike.com/...1-1K-D9V3.690CC
Czy dobrze rozumiem: im mniejsza moc ładowarki tym bezpiecznej dla ogniw, tak?
tomson, piszesz o 200mA, gdzie znalazłeś tą informację? Nie widzę jej przy opisie ładowarki.
Proszę, podaj link.

Balansowanie to własność BMS, tak? Co powiecie o tych dwóch BMS'ach, które podałem?
Skłaniam się do elifebike, wysyłka jest o wiele tańsza.
Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi.
Pozdrawiam, Kuba
 
 
ezbig
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Paź 2010
Posty: 17
Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013   

Qbakam napisał/a:
Czy dobrze rozumiem: im mniejsza moc ładowarki tym bezpiecznej dla ogniw, tak?


To nie tak. Moc mówi o tym ile możesz jej maksymalnie pobierać, ale ile pobierzesz to już odrębna sprawa. Dla ciebie ważne jest czy ładuje ogniwa LiPoFe4. Druga sprawa jak szybko chcesz ładować, czyli określasz prąd ładowania np. 0,5C czy 1C. Ważne jest też maksymalne napięcie ładowania, żeby dała radę naładować pakiet.

Z twojej listy wypada ładowarka G-CHE600 serial number - 4: prąd ładowania 10A (w trybie CC) i napięcie ładowania 58.4V (w trybie CV). Wyjdzie ładowanie 0,66C czyli poniżej zaleceń optymalnych (ale to nie znaczy, że źle, tylko o 30% dłuższy czas ładowania wyjdzie i akumulatory teoretycznie dłużej zachowają pojemność znamionową).
 
 
ezbig
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Paź 2010
Posty: 17
Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013   

Ta 240W ma prąd maks. 4A - to będzie 0,27C - czas ładowania będzie praktycznie 2,5 raza dłuższy od tej 600W. W zasadzie to jaką nie wybierzesz ładowarkę do LiPoFe4 na napięcie 58.4V (trybu CV), to każda będzie dobra, bo to są automatyczne ładowarki. Różnice wyjdą tylko w czasach ładowania.
 
 
Qbakam 
początkujący


Dołączył: 30 Kwi 2012
Posty: 22
Skąd: Poznań
Wysłany: Śro 03 Lip, 2013   

Mam jeszcze jedno związane z tematem pytanie. Zastanawiam się, jakie dokładnie napięcie ładowania wybrać dla zamawianej ładowarki. Po długich poszukiwaniach wybór padł na greenbikekit.com
Przy zamawianiu ładowarki jest tam taka tabelka, co do dwóch rzeczy w niej jestem prawie pewien dzięki Waszym wypowiedziom, ale chciałbym się upewnić, czy dobrze rozumiem.
"Charging Voltage" wpisać 58.4V, prawda? (Czy może 57,6V?)
"write down the DC connector You need" - Wpisałbym, że potrzebuję takiego samego jak ma bateria, którą u nich kupuję. Czy dobrze rozumiem?



Uploaded with ImageShack.us

Zamawiane produkty:
bateria: http://www.greenbikekit.c...iepo4-pack.html
ładowarka: http://www.greenbikekit.c...y-chargers.html

Proszę o Waszą pomoc.
Jakub

charger_GBK.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 425 raz(y) 36,84 KB

 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 04 Lip, 2013   

Nie musisz wypełniać tego okienka(nie ma gwiazdki),napiecie ładowania określa chemia ogniwa,choć w przypadku tej baterii 40152 Headway w opisie jest 58,4V i tyle bym wpisał,konektor taki jak potrzebujesz(przy baterii nie widzę).
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group