ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
pakiet 48V 20Ah LiFePO4 - napięcie?
Autor Wiadomość
highend 
stażysta
Leaf Driver



Wiek: 47
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 187
Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
Wysłany: Wto 14 Maj, 2013   pakiet 48V 20Ah LiFePO4 - napięcie?

w moim rowerku jest takowy pakiet (nie wiem jakiej firmy bo opakowane w niebieską folię, ale mogę rozpakować).
po naładowaniu pakiet ma ok. 51.5V, co daje ok. 3.4V na celę.
rozumiem, że tam siedzi 15 cel po 3.2V = 48V, tak?
z tego co wiem to LiFePO4 ładują się do 3.65V na celę (ok. 55V pakiet),
Dlaczego zatem ładowarka ładuje "tylko" do 51.5V? czy steruje tym BMS?

Jaki komputer zastosować (pikacz?) aby monitorować sobie ten pakiet w czasie jazdy?

Rower jest w stanie zrobić 30km na jednym ładowaniu bez pedałowania z dość szybką prędkością (nie mam licznika) - ale zakładam, że jest to 30-40km/h
Silnik jest w przednim kole o mocy 1000W.
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Wto 14 Maj, 2013   

Hej

30km to trochę mało jak na pakiet 48V20Ah.
Ja na pakiecie 10Ah robię z takimi prędkościami (25-40) ponad 30km.

Podejrzewam że BMS odcina baterie bo na jakieś celi za bardzo spada napięcie.
Sprawdź jak zachowuje się ładowarka. Czy podczas ładowania (tak przy końcu) robi coś takiego, że co kilka minut ładowarka włącza się i wyłącza?
Jeśli tak to BMS odcina ładowanie bo na walniętej celi jest już za duże napięcie, ale inne cele nie zdążają się naładować. Po chwili napięcie na walniętej celi zaczyna spadać i ładowarka znowu ładuje.

Proponuję dostanie się do cel i pomierzenie napięć na każdej celi z osobna po naładowaniu i po odcięciu.
Jeśli jakaś cela jest walnięta to:
- po naładowaniu będzie miała zauważalnie wyższe napięcie niż inne
- po rozładowaniu i odcięciu baterii napięcie na niej będzie znacznie niższe niż na pozostałych.

Jeśli tak to można próbować ręcznie zbalansować cele ładując je pojedynczo, a potem sprawdzić jak działa cała bateria ( ładowanie/rozładowanie ) - ten zabieg pozwoli też sprawdzić/wyeliminować usterkę BMS-a.

Na zlocie przechwyciłem pikaczaV2 Tas-a : http://forum.arbiter.pl/v...?p=30268#30268, bawię się nim od 2 dni i powiem szczerze że bardzo fajne urządzonko. Najważniejsze dla mnie jest to że zapisuje zużycie prądu po odłączeniu zasilania. Ale równie dobrze można zastosować zwykły watomierz: http://hobbyking.com/hobb...idProduct=10080
http://www.rctrax.pl/prod...nalyzer/?id=684
ale ten niestety nie zapisuje pomiarów po odłączeniu zasilania no chyba że podepnie się osobne zasilanie do bocznego wejścia.

Pzdr
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
highend 
stażysta
Leaf Driver



Wiek: 47
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 187
Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
Wysłany: Śro 15 Maj, 2013   

bartek napisał/a:
Hej

30km to trochę mało jak na pakiet 48V20Ah.
Ja na pakiecie 10Ah robię z takimi prędkościami (25-40) ponad 30km.


W sumie co do zasięgu to nie sprawdzałem dokładnie. Raz jednego dnia zrobiłem 45km, ale rower doładowywałem ok. 1,5h na trasie (na wszelki wypadek - bo nie wiedziałem ile przejadę) - nie mam w zasadzie żadnego wskaźnika naładowania poza trzema diodami, a po 45km wciąż świeciła się żółta pod obciążeniem.
Generalnie nie pojechałem nim nigdy do końca, co najwyżej po 20-25km robi się słabszy troszkę. Nie jechałem do zera bo nie chciałem uwalić pakietu (rozładować go za bardzo).
Aaa.. no i w tylnym kole czasami hamulec obciera i koło robi opór - ale to już inna bajka, jakkolwiek ma wpływ na zasięg. Regulowałem go ale i tak czasami się przestawi, a dopiero wiem o tym jak stanę ;)

Ładowarka przy końcu nie odłącza/załącza na przemian - po prostu ładuje się do końca i zapala się zielona diodka od ładowarki, że już naładowane.

Chyba, że uwaliłem sam pakiet bo ostatnio niechcąco sobie zwarłem plusik i minusik w kabelkach od ładowania i było trach ;) Choć to zwarcie było na mniej niż sekundę. Teraz pozabezpieczałem wszystkie kable bo winą zwarcia było zrobienie łączenia kabli po angielsku. (rower mam od anglika - a to są flejtuchy i lenie i nic nie potrafią dobrze zrobić).
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Śro 15 Maj, 2013   

No to nie pozostaje nic innego jak założenie jakiegoś pikacza dokładne sprawdzenie baterii od ładowania do odcięcia. Po naładowaniu baterii napięcie na niej i tak odrobinę spada, ale 51,5V to trochę za duży spadek. Tak ok. 53V to jest norma. Jeśli pikacz pokaże Ci mniejszą pojemność niż deklarowana no to wtedy trzeba szukać słabego ogniwa.

A hamulce to już inna inszość :P
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
highend 
stażysta
Leaf Driver



Wiek: 47
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 187
Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
Wysłany: Śro 15 Maj, 2013   

Dzięki :) będę sprawdzał. Tam chyba nie ma BMSa tak w ogóle.....
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
highend 
stażysta
Leaf Driver



Wiek: 47
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 187
Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
Wysłany: Czw 16 Maj, 2013   

dziś zrobiłem test - podłączyłem na stałe voltomierz, bo nic innego (komputerka) nie mam, naładowałem do pełna - pokazało napięcie 52.9V
ale postał 10 minut i napięcie spadło na 52.2V
w czasie jazdy leci na 50V praktycznie od razu, potem po prostej utrzymuje napięcie,
po 8km było 48V (pod obciążeniem) i trzymało dobrze, po 12km (i ostro pod górkę) spadło na 46.5V i odcięło (a zatem pewnie jest BMS i odcina przy 46V), następnie od razu wzrosło bez obciążenia i można było sobie jechać dalej, po kolejnych 3km pod obciążeniem na płaskim było 47V i można było dalej jechać. Teraz rower pokazuje 49.8V bez obciążenia.

Jaki wniosek? Prawdopodobnie jedna cela jest walnięta - mam rację? Jak toto rozpakować (duża niebieska kostka, w której są ogniwa i wychodzą 4 kable).... ehh.
I jeszcze najważniejsze - czy da się (gdzie?) dokupić jedną celę. Bo ja sobie to rozbebeszę i sprawdzę ładowarką modelarską wszystkie po kolei.

o tutaj jest do kupienia taki pakiet jak mój (tak samo nawet wygląda - tylko ładowarka inna):

http://www.ebay.co.uk/itm...=item1e7ab7fabe

w sumie cena dobra myślę, pewnie wysyłka, cło i vat dochodzi?
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Czw 16 Maj, 2013   

Co do celi to jeszcze nie jest to tak do końca pewne...
Czy aby czasami bateria nie leżała długo nieużywana?? Ja teraz bawię się podobną baterią tomasza_kombi. Obiawy miała podobne, na początku myślałem że walnięta jest jedna cela, ale jak zacząłem balansować każde ogniwo z osobna okazało się że są duże różnice w naładowaniu ogniw. Np. jedno podczas ładowania wsysnęło 8Ah a inne 0,5Ah :P Na razie ładują się jeszcze każde z osobna, jak się naładują to sprawdzę jak zachowują się w pakiecie i dam znać.

Jak by jednak jakieś ogniwo było padnięte to można spróbować np. tutaj:
http://www.bto.pl/B2CProd...ULATORY-LIFEPO4 lub http://3xe-electric-cars....headway-battery
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
highend 
stażysta
Leaf Driver



Wiek: 47
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 187
Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

nie no raczej był używany, trudno mi stwierdzić - fakt, że sobie zrobiłem zwarcie i może od tego coś poszło? Bo mam takie wrażenie, że się pogorszyło ;) No bo jak "+" i "-" się przy 50V zetkną to jest co "kopać"

spróbuję cały pakiet naładować i rozładować ładowarką modelarska - zobaczymy co wyliczy (pojemnosć), a potem najwyżej to rozbebeszę ;)
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 19 Maj, 2013   

Wystarczy że masz jedna celę mniej naładowaną i będzie tobie robić taki bałagan.
Pozostaje tobie rozciąć folię i naładować każą celę z osobna.
Kolega miał taką sytuację w pakiecie 16s_12Ah.
Wybrałem się na testy i z takiego akku powinienem przejechać 40km a po przejechaniu 22km BMS odciął mi zasilanie przy 48.5V.Jak się okazało jedna cela była nie doładowana na 2.5Ah a w innych dwóch pozostałych było jeszcze ok 1Ah za mało.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Sob 25 Maj, 2013   

Zostaw po naladowaniu jeszcze przez 10h i dopiero odlacz ladowarke, mozesz nawet dluzej.
Wykonaj jazde i sprawdz czy sie poprawilo.
Jezeli kupywac baterie to tylko od pinga i nie oszczedzac tam zawsze wiadomo czy cele sa zbalansowane czy ktoras uwalona lubtez czy bms jest dobry.
W innych pakietach to gdybanie, i problemy.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 25 Maj, 2013   

A czy baterie składane u pinga nie składają się przypadkiem z cel 18650
_________________
pozdr
Tomek
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Nie 26 Maj, 2013   

nie
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
highend 
stażysta
Leaf Driver



Wiek: 47
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 187
Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
Wysłany: Nie 26 Maj, 2013   

dzisiaj mi się syn urodził i ma to związek z rowerem EV, którym byłem w B-B, a jechałem nim do siebie (Tychy) (zdążyłem ;) ). Rower przejechał 35km bez problemu, aczkolwiek voltomierz cały czas pokazywał okolice 46-47V (pod obciążeniem) i momentami leciało na 45,7 - 45,9V (i to tak już od startu). Rower jakby wolniej jeździ niż wcześniej, ale ja jechałem szybko (po płaskim) bo się spieszyłem a nie miałem czym innym jechać ;)
Po naładowaniu pokazuje 54V, po ruszeniu z miejsca momentalnie leci na 48V i oscyluje w okolicach 46-47V i tak przez całe 35km.
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Nie 26 Maj, 2013   

Gratulacje !!

i bynajmniej nie o rower mi chodzi .... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 26 Maj, 2013   

To kiedy pępkowe? ;)
Gratulacje :D
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group