ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Moja konstrukcja - 4000W "Electra A6"
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 10 Cze, 2013   Moja konstrukcja - 4000W "Electra A6"

Opiszę mojego bajka, choć nie jest to całkiem "od nowa" projekt, a raczej udoskonalenie poprzedniego. Zawiera kilka przetestowanych w praktyce rozwiązań, które warto znać - stąd ten temat.



Tym razem zbudowany od 0 całkowicie pod kątem EV i z naciskiem na jazdę w terenie.
Napędzany jest tym samym silnikiem 9c RH2806 (LINK) oraz tymi samymi pakietami modelarskimi LiPoly Turnigy 4s 5Ah HardCase 16s2p, czyli 66V 10Ah co poprzednia konstrukcja. Całością steruje tani sterownik chińskiej myśli technicznej

Silnik i inne dostępne elementy kupione tutaj: LINK

Podstawowe parametry się prawie nie zmieniły. 60A, 66V, Ogromny moment, prędkość do 64km/h. Jadąc spokojnie można daleko zajechać. Pikacz v2 pokazuje maksymalny zasięg w okolicach 90km na 15Ah (16s3p) bez pedałowania przy prędkości optymalnej


Zaczep pokrywy (są 3 takie), szczelina między zaciskiem i silnikiem to tylko 1mm, stacyjka w formie ukrytego przycisku, wolnobieg 9 rzędowy do współpracy z klamko manetkami LX

Bazą pod przeróbkę był zbudowany od 0 rower na bazie rewelacyjnej ramy KROSS A6 21". Na cały rower przeznaczone było zaledwie 1600zł budżetu z warunkiem zakupu wyłącznie nowych elementów (grupa Shimano LX). Dzięki temu, że w zimowym okresie był czas na czytanie opinii, chodzenie po sklepach rowerowych oraz łowienie okazji na Alledrogo - budżet został przekroczony o zaledwie 50zł :)

Poprzednia konstrukcja LINK mimo, że niezwykle udana, posiadała pewne małe uniedogodnienia, które prosiły się o rozpracowanie.

1. Wymyślić sposób na oszacowanie pozostałej pojemności akumulatorów by wiedzieć jak daleko da się jechać
2. Ulepszyć system ładowania, bo przepinanie szeregowo-równoległe jest kłopotliwe
3. Ulepszyć sposób przewożenia akumulatorów i elektroniki, bo torba się nie sprawdza w terenie oraz zwiększyć pojemność akumulatorów

============================================================

1. Na tapetę pierwszy poszedł licznik/komputerek pokładowy. Zrobiłem taki spełniający moje potrzeby, choć to osobny temat rzeka - o samym urządzeniu można przeczytać na forum. Powiem tylko, że nie wyobrażam sobie użytkowania elektryka bez tego wynalazku :) Tutaj też powstały 2 wersje, v1 - LINK TUTAJ oraz v2 - LINK TUTAJ.

2. System ładowania to wielki minus pakietów LiPoly. Trzeba było opracować prosty i wygodny sposób na ich użytkowanie. Dlatego powstał system "na złącze".
Sens działania opiera się o odczepy i ładowanie pakietów bez ich rozpinania. Cały pakiet 16s składa się z 2 pakietów 8s połączonych szeregowo. Stwierdzenie banalne, ale aż genialne w swojej prostocie. Wystarczy więc podłączyć 2 ładowarki 8s do każdego z pakietów 8s co umożliwia nam ładowanie ich BEZ wypinania. Jedna ładowarka ładuje jedną połowę, druga ładowarka drugą połowę. Najprościej jest użyć złącza DB25 (stare LPT) i do każdego z pinów podłączyć przewody do balansowania. Wtedy adekwatna wtyczka, do której podłączone są obie ładowarki ogranicza cały proces ładowania do prostego wetknięcia jej w gniazdo zamontowane w rowerze. W moim przypadku górna linia pinów to jeden pakiet 8s, a dolna linia w złączu DB25 to drugi pakiet 8s. Oczywiście każdy z pakietów 8s zbudowany jest z 6 akumulatorów Turigy. 2 szeregowo, 3 równolegle. Finalnie dają sekcję 33V 15Ah każda. Nad wszystkimi akumulatorami czuwają tylko 2 alarmy 8s. Po jednej sztuce na każdy z połówek 8s.
Można było iść o krok dalej i nie odpinać akumulatorów od sterownika, a jedynie wyłączając go na stacyjce. Pobiera tak mało energii, że nie przeszkadza w procesie ładowania. Kolejnym sposobem na jeszcze prostszą obsługę bajka było przerobienie alarmów i wlutowanie ich na stałe wewnątrz bajka. Nie są w ogóle wyłączane i wpięte są cały czas. Wymagało to jednak przeróbki, tzn należało zmniejszyć ich zapotrzebowanie na energię. Klasyczny alarm/buzzer 4s czy 8s pobiera energię z ochranianego akumulatora i szybko go wyładuje z powodu tego, że cały czas świecą się na nim diody sygnalizacyjne lub cały wyświetlacz LCD ze wskazaniem napięcia. Ale wystarczy wylutować te świecące elementy, a zużycie energii całego alarmu spada o 99% i umożliwia pozostawienie go w instalacji cały czas.


Czy może to być jeszcze prostsze? :mrgreen:

System "na złącze" jest najlepszym sposobem ładowania nie mając BMS. Wpinamy wtyk, włączamy ładowanie i tyle.

Umożliwia ładowanie niesymetryczne, czyli możemy użyć 2 różnych ładowarek - np 8s+6s co umożliwi nam ładowanie pakietu 14s itp itd

Dodatkową zaletą ładowania w systemie złączowym jest to, że ładujemy 2 ładowarkami jednocześnie, zatem ładujemy 2x szybciej. Ładowanie akumulatorów z moim projekcie trwa zaledwie 2h. A jest to 600Wh energii. Wynik więcej jak rewelacyjny.

Należy pamiętać, aby każda ładowarka posiadała swój własny zasilacz. NIE WOLNO ładować dwoma (lub więcej) ładowarkami w systemie złączowym podłączonymi do tego samego zasilacza. Taka próba skazana jest na niepowodzenie - obie ładowarki zostaną spalone.

3. Wielkim skokiem jakościowym w przewożeniu elektroniki i akumulatorów jest laminowana skrzynka.



Jest to bardzo czasochłonna metoda, ale dość prosta i dysponując samozaparciem można stworzyć lepiej lub gorzej wyglądającą skorupę na akusy.
Torba jest fajna, ale mieści mało Aku, lata, jest mało wytrzymała i słabo nadaje się do formy jazdy, jaki lubię, tj poszaleć w terenie.

Laminowanie nie jest trudne.

LINK do opisu laminowania skrzyneczki: http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?p=33572

Jedynym minusem skrzynki, na jaki do tej pory trafiłem jest brak cyrkulacji powietrza - sterownik NIE JEST CHŁODZONY. Zatem potrzeba jest monitorowania temperatury (na przykład Pikacz v2).
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Czw 06 Mar, 2014, w całości zmieniany 10 razy  
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Pon 10 Cze, 2013   

Gratuluję! Świetnie Tobie to wyszło.
Podoba mi się sposób ładowania i mam tutaj pytanie. Jak ze spadkami napięcia na pinach portu, bo tam niemałe prądy płyną(pin pierwszy i ostatni każdej baterii)?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 10 Cze, 2013   

"tam" płyną małe prądy właśnie - u mnie ładuje się prądem 4.9A... Nośność 1 pinu to 5A aż wedle datashita złącz db25. Ale ilość wolnych pinów umożliwia połączenie skrajnych końców na więcej jak 1 pinie. Nie stoi jednak nic na przeszkodzie, by pod nie podłączyć kable przesyłowe ale to też dodatkowe kable do przeciągania i układania.

W gruncie rzeczy to jest proste :)



Oczywiście trzeba rozumieć co się robi i dlaczego, bo łatwo się zamieszać w kabelkologii.

Tak wygląda ładowarka zbudowana specjalnie pod ten system ładowania. 1 obudowa skrywa 2 ładowarki Accucell8, 2 zasilacze, zmodyfikowane chłodzenie oraz wszelakie potrzebne adaptery łącznie z wyjściem DB25 pod wpięcie bezpośrednio w rower.



Ładowarka kolegi Bysia, ale to skromny człowiek i krępuje się przed zaprezentowaniem swojego dzieła więc go wyręczę, bo dobry kolega ze mnie :twisted:

Moja wygląda jakby po niej przejechał sołtys traktorem to nie będę pokazywał :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 10 Cze, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pon 10 Cze, 2013   

No spójność konstrukcji i zgrabność robi duże wrażenie. GRATULACJE:). Wszystko schowane jest super. Pewnie osobiście wolałbym 3p w tym boksie, ewentulanie kosztem sterownika na zewnątrz (sterownik trzeba przyznać jest beefy) no ale to moje preferencje:) Kupa roboty była przy tym. Natomiast jakbym miał dać gwiazdkę za coś konkretnego to za system ładowania. Choć wsadzenie tego do budy z kompa wydaje mi się przesadą (wozicie czasem ładowarki:))?) to nie do końca kumam jak to jest że masz jednego zasilacza z x-boxa? (chyba że to śa dwa jeden nad drugiM)? No i pytanie po co zdjąłeś obudowę z ładowarki?
Pozdrawiam serdecznie:).
PS. MNie prywatnie to się marzy tak ze 30AH w tym setupie. Często jeżdżę na wycieczki z motorowcami różnej maści i tam zasięg daje niestety znać:(
PPS.
Śa ramy typu ful np do xtc gdzie masz praktycznie klasyczny trójkąt w ramie o normalnych wymiarach... Ja też lubięsprawność hardtaila ale jak się robi dziurawo to jakiś zawias z tyłu chyba jednak mógłby pomóc. No ale to kwestia do jakieś inne dyskusji.
PPPS:)

Fajno że to db25 działa okej... Ja miałem z wtyczkami z tego gatunku różne uczucia... Miedzy innymi trafiło się przebicie...
PPPPS:) Co do skrzynki na aku. To czarne wypełnienie jak rozumiem to żelkot w tym kolorze? Odbijane to jest od formy? Pytam bo kolega czasem robi foteliki do rowerów poziomych i magicznym miejscem (żeby ewentualnie nie polerować) jest odpowiedniej jakości wosk do smarowania formy...
Jeszcze raz WIELKIE GRATULACJE i czekamy na parę mrożących krew filmików:)
Ostatnio zmieniony przez toft Pon 10 Cze, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 10 Cze, 2013   

Tam są 2 zasilacze jeden na drugim, oba modowane.
Ładowarka nie może mieć obudowy bo by się spaliła. 150W przy 8s to za dużo na fabryczny model - należy zapewnić chłodzenie dodatkowe w postaci wentylatora/ów.
Te wszystkie dmuchacze w budzie, to nie kaprys, to konieczność :)
W mojej skrzynce położyłem wentylator bezpośrednio na ładowarkę, a i tak dławik w niej ma ze 80stC. :shock:
Gdyby nie to, to by podziałała parę tygodni i do kosza pewnie.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
kubuskubus
stażysta


Dołączył: 06 Gru 2012
Posty: 169
Wysłany: Pon 10 Cze, 2013   

Ode mnie też wyrazy uznania. Masz kupę dobrych pomysłów fajnie, że je publikujesz.
Nakręć jakiś filmik z tym cackiem w ruchu. Ładowarka jak do jelcza;) Ale nic sie nie plącze przynajmniej.
A jak to się sprawuje przy małych prędkościach pod górkę szarpie trochę czy moment obrotowy jest na tyle duży jedzie równo.
 
 
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Pon 10 Cze, 2013   

Gdzie można dostać wolnobieg 9-rzędowy? Znalazłem jedynie na 8 rzędów a sam mam w rowerku przeznaczonym do przebudowy grupę XT, czyli też 9 rzędów.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 10 Cze, 2013   

no jest normalna 9 rzędówka nakręcana chińskiej myśli technicznej SunRace 13T-32T
do kupienia na alledrogo za chyba 45zł

kubuskubus napisał/a:
A jak to się sprawuje przy małych prędkościach pod górkę szarpie trochę czy moment obrotowy jest na tyle duży jedzie równo.


Pod górkę? Nie spotkałem jeszcze takiej górki, pod którą by się nie dało wjechać. Chyba, że to taki podjazd, co się nawet rower trudno wprowadza. Jak jest fizyczna możliwość wjazdu to się wjedzie.

Tak wyglądają trasy:






_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Sob 15 Cze, 2013, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
kubuskubus
stażysta


Dołączył: 06 Gru 2012
Posty: 169
Wysłany: Wto 11 Cze, 2013   

Już wiem po co ci 4kW;) Zazdroszczę górek mazowsze jest płaskie jak stół chyba, że się estakada trafi. Filmik z jazdy jak najbardziej wskazany. Mam nadzieję kiedyś zobaczę na żywo.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 15 Cze, 2013   

Jak zrobić stacyjkę wyłączającą wszystko na kluczyk z blokadą obrotów silnika:



Obciążalność styków to zazwyczaj 10A więc nie wiem jaką parę w nogach musiałby mieć złodziej - daleko ani szybko nie odjedzie... :)


Moduł przełącznika można łączyć równolegle więcej sztuk (potrzebne są 2 minimum)



Stacyjka wyłącza sterownik oraz łączy przewody fazowe silnika. Oczywiście zazwyczaj ma się dodatkową stacyjkę na przycisk do 'codziennego' użycia.

A co do filmików, to bieda, nie ma kiedy zmontować :)



Najlepiej oglądać w HD (720p)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 15 Cze, 2013   

Czym nagrywasz? jak montujesz? (w sensie w jaki sposób przytwierdzasz kamerkę).
No jest power. Ciekawią mnie te ścieżki górskie:). Jak poradzę sobie z ładowarką zrobię test na pewnym szutrowym podjeździe. Mimo tych 4kW wydaje mi się że na tych szlakach górskich musisz utrzymywać jakąś min prędkość? Dead stop/start nie zrobisz chyba na tak stromych ścieżkach? Ja robię taki start od zera pod górkę na wyjdzie z garażu ale to chyba 12 stopni jest tylko. Muszę zmierzyć. (z tym że u mnie kompletny zestaw kóry ruszył ważył pod 200 kilo - wyjechał ale czuć że więcej jak te kilkanaście km nie osiągnie chyba).
Pozdrawiam:)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 15 Cze, 2013   

Wiesz, dla niektórych i 4kw mało, ale bądźmy rozsądni, ileż można tych watów pchać w silnik :)
Mówię z całą stanowczością jako ludek wyciągający z EV maksimum w terenie - 3-3.5kw to max, co przy silniku DD na offroad jest moim zdaniem potrzebne.
Każdy kolejny kW już naprawdę nie daje żadnej różnicy :)
To by trzeba było iść w MID drive, ale to jest tak paskudnie beznadziejnie brzydki sposób napędzania roweru, że sobie daruję :)

Nagrywam Gołpro Hiroł przymocowaną do paska od plecaka kawałkiem PCV. Taki ChestMount dla ubogich :D
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 15 Cze, 2013   

E nie no ja rozumiem (doświadczalnie :) ) sporo tych aspektów (łącznie z próbami mid-drive tu mam naprawe parękonwersji na róznym setupie i sterownikach od szcztotki united motor do prototypu huba bldc jako zasiłki mid drive zresztą jest eto na necie. Kiedyś uzupełnie stronkę to wrzucę zdjęcia i td)) tak że szacun i spoko. Pytam z Ciekawości bo takie mam a nie inne doświadczenia:). Rozumiem że te silniki (pewnie olej i duże przekroje kabli mimo wszystko) wygrywają te asfaltowe podjazdy. O ile pamiętam ( interesowałem się tym kilka lat temu zz mid -drivem zapomiałem jak się nazywał ten przerobiony trek_y mało co maiło szanse. )teraz na płaskim rządzi jednak hub. I okej:). TO poprostu zrozumiałe że wygra ten kto w zadanych warunkach potrafi utrzymać najbardziej optymalne parametry pracy silnika. I tyle.
Tak szczerze w warunkach nie zbyt stromych też wolę hub. Choć bardziej jestem zainklinowany mechanicznie niż elektronicznie. I to pewnie dlatego. No to może na koniec zapytam tak a ca z wykorzystaniem wolno-obrotowego maca np? takiego max 25kmh przy 36V? Sam obecnie rozważam wycieczkowo taką alternatywę. Jednak dd kiedy jadę trasę 30+ km daje o sobie znać zwłaszcza przy prędkościach ponad 15-20 kmh... NIestety.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 15 Cze, 2013   

Ja się na MAC nie znam osobiście.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 16 Cze, 2013   

Na dużych odległościach polecam kanapy i szerokie (bardzo szerokie) miękkie siodełka.
Już się natłukłem na testach setek km i coś o tym wiem ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group