ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Moja konstrukcja - 4000W "Electra A6"
Autor Wiadomość
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014   

U=R*I
0,020*50 = 1V -> 50W :roll:
(dzięki Adam za wychwycenie błędu - zmęczony człowiek;)
TO-220 do ~1,5W to wogóle może pracować bez radiatora:D
Ostatnio zmieniony przez Dobraku Nie 23 Mar, 2014, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014   

Oczywiście nie znam dokładnie całego układu, ale np. gdy mamy "słabą" baterię przy dużym obciążeniu napięcie "siada" i BMS odcina, napięcie rośnie puszcza itd. to jest tzw. "wzbudzenie", BMS włącza i wyłącza prąd. Można spróbować dać większe kondensatory na zasilaniu sterownika (mogą być na zewnątrz), taka sytuacja może mieć szczególnie miejsce, gdy "rasujemy" sterownik. Kiedyś był temat pojemności kondensatorów, ale im więcej tym lepiej (ale tak żeby rower się nie złamał :wink: ).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014   

Prędzej by mi przewody wyparowały niż bym zbił napięcie na tych LiPo :)
Miałem teorię, że to druty pomiarowe się grzały, ale ich tam 8 jest i do tego po drugiej stronie płytki :???:
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014   

Przewody to też "cewki",rez. wew. aku podaje się dla 1kHz, sterowniki DC to minimum 16kHz, a trójfazowe dużo więcej. Jeżeli masz kondensatory to je dołóż i spróbuj, a potem podzielisz się doświadczeniem na forum.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014   

Dobraku napisał/a:
U=R*I
0,020*50 = 1W


0.020 oma * 50A = 1V
1V * 50A = 50W
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014   

Ale ja już się nie chcę dzielić doświadczeniem, ja chce w końcu żeby to działało :D

Kurde no, to jest BMS, przysłowiowy pan Mietek z Kopydłowa Dolnego powinien móc to użytkować bezawaryjnie, a nie jakieś problemy :)

Chyba faktycznie, zgodnie z tym co obliczyliście, tam się odkłada kilkadziesiąt wat na takim małym radiatorku i to się grzeje bo musi się grzać...
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014   

Sam stwierdziłeś tas, że wentylatorek załatwił sprawę, To do dzieła :smile:
 
 
spj 
stażysta



Dołączył: 18 Maj 2011
Posty: 160
Skąd: Gliwice
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014   

tas napisał/a:
Złącza balancera mają być połączone zawsze, podczas ładowania i podczas rozładowywania.
Masz racje, w teorii mogą popłynąć prądy balansujące ale w praktyce jest to niemożliwe jeśli akumulatory od nowości pracują ze sobą.

Zarówno przed podłączeniem BMSa jak i po, wszystkie aku w obrębie równoległych sekcji są połączone też po złączach balancera. To jest logiczne :)


A jeśli akumulatory nie pracują od nowości ze sobą? Mam namyśli mój przykład, jeździłem jeden sezon na 16s1p a teraz dokupiłem cztery nowe do 16s2p.
Raczej nie powinno chyba być problemu?
_________________
Jeżdżę na : EV4 Falcon V2

"Make everything as simple as possible, but not simpler" Albert Einstein
 
 
smdrwf12300
[Usunięty]

Wysłany: Nie 23 Mar, 2014   

Hmm ... mnie wychodzi ze 10 mosfetów przy połaczeniu równoległym ( zakładając ze mamy pecha i jeden w stanie RDS_on ma 7mOM ) daje 0.7mOM dla gałęzi ładowania ... i dla rozładowania drugie 0.7 co razem da ok 1.4 mOm ( mili oma ).. zakladajac ze płynie prad 50A to mamy spadek napiecia na 2 kluczach mosfetów ok 0.07V !!! , a wiec moc wydzielona na tych 20 Mosfetach bedzie 50A * 0.07V =3.5W ( chyba że mam dzisaj zły dzień i żle licze ).Ze zdjęc wnioskuje że nie ma tam specjalizowanych scalaków tylko prosty układ właczenia balansowania + dedekcja prądu ( te 4 druty w lewym dolnym rogu) ... ciekaw jestem jak jest robiona ta dedekcja temperatury :) .W układach ze specjalizownymi scalakami pomiar prądu jest robiony na rezystancji MOSFETA ... mam balanser do 3 ogniw li-ion 4.25*3=12.7V na mosfetach smd ( 4x2=8 szt ) i prad 12 A i nic sie nie grzeje !!.Dalej zachodze w głowe po co to zainstalowałes ????
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014   

Mam różnice około 50 ładowan miedzy pakietami zlozonymi w calosc. Jezdzi i działa jednak notuje nieco wieksza sklonnosc do rozjazdow niz w analogicznym pakiecie pracujacym od poczatku razem.
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014   

No więc w świetle dziennym zauważyłem, że z jednego radiatora zeszła anoda :D
Więc to wskazywało na temp słono powyżej 200st. Wybebeszyłem całą instalacje i wyjąłem BMSa do sprawdzenia, bo jak na mój gust nie ma opcji, żeby nic mu się nie stało (mimo, że działał wydawałoby się bez problemu).... no i faktycznie :)



Jednak czeka mnie wymiana tranzystorów. Fakt działania BMSa po tej awarii był tym spowodowany, że IRFy pozwierały się wszystkie (tzn te, które już wylutowałem na zdjęciu) i BMS działał, ale pewnie nie odłączyłby zasilania.

Szkoda, że radiator nie jest w 1 kawałku... może wtedy czujnik temperatury (90st) przymocowany do tego po lewej by zareagował.

No nic, PCB wbrew pozorom nie wygląda źle, raczej się uda odpalić po wymianie tranzystorów. Użyję tych polecanych kilka postów wcześniej - IRFB3077

SPJ: musisz dodać po nowym do każdego używanego, żeby wszystkie pary były takie same. Nie można zrobić pary z 2 używanych lub 2 nowych.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014   

Tak z mojego punktu patrząc podana rezystancja tego BMSa 20mOhm to bardzo dużo przy prądach 50A! W ogóle nie podobają się mi miejsca pomiaru prądu na bocznikach. Można było dać krótsze i mniej, tam też sporo energii się odłoży. Co do tranzystorów to widać z Tego zdjęcia po rozebraniu że pięknie się grzały, tam więcej poszło jak 50W :) Na moje oko to tranzystory były podrobione, jak jakiś Ci ocalał to zrób pomiar na stole, puść przez niego 10A i zobacz jaki będzie spadek napięcia. Podejrzewam że sporo większy niż w nocie katalogowej. Co do tranzystorów to w PL można kupić IRFB3077 po 6PLN za sztukę z Chin możesz znowu trafić na podróbki. Polecał bym jeszcze pogrubić ścieżki prądowe w miejscach gdzie tylko to możliwe. Naprawisz tego BMSa raz a porządnie i powinien lepiej działać niż Chińczycy założyli :P Alternatywa to powrót do starego rozwiązania, wtedy jedynie mógł się uszkodzić silnik albo sterownik. Czasami lepsze są proste rozwiązania mniej jest rzeczy do zepsucia, ale te nowinki technologiczne zawsze kuszą :P Powodzenia
 
 
deckardmst 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 177
Skąd: podkarpacie
Wysłany: Sob 29 Mar, 2014   

A może sam balancer cos jak tu, tylko dla 16s http://samochodyelektrycz...b7bf2063c9#9021 hmmm
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 29 Mar, 2014   

Nie dzięki, to już bym wolał zrezygnować z BMSa :)
Mam wrażenie graniczące z pewnością, że zastosowanie tych balanserków do akumulatorów LiPo (tych co mam, Turnigy) jest niebezpieczne.

W obecnej chwili stanęło na naprawie tego co mam, czekam na tranzystory z firmy eltron.pl - porażka już tydzień czekam na kuriera.

Do tego zamówiłem u forumowego kolegi Bysiu22 fantastyczny radiator pod BMSa, wersję delux :) z gniazdami na czujniki temperatury, wentylator i w ogóle rewelacja. Powinna się znacznie podnieść maksymalna wydajność prądowa urządzenia, więc może w przyszłości przyda się do kolejnych konstrukcji. No ale najpierw musi zadziać.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 29 Mar, 2014   

Następne konstrukcje? Czyżby Electra A...10?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group