ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Dużej mocy Giant
Autor Wiadomość
JeromeBaldino 
młodzik
JeromeBaldino



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 73
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 11 Kwi, 2014   Dużej mocy Giant

Parę lat temu zbudowałem swój pierwszy rower elektryczny, wtedy na ramie Krossa A6, silniku Crystalyte 408 i bateriach żelowych 48V 15Ah. Całość była mega ciężka ale po wymianie sterownika na taki zakupiony od Lyen-a z forum Endless Sphere rower miał niezłego kopa. Rower jednak sprzedałem i sprowadziłem sobie gotowy zestawik z 9c bazując na silniku 2806, w komplecie z baterią litową 10Ah 36V. Na zestawie przejechałem się parę razy i odstawiłem do piwnicy. Teraz jednak zdecydowałem, że zbuduje mocny rower z napędem na tył (poprzednie były na przód) który będzie dysponował dużym momentem i prędkościami powyżej 50km/h.
Pierwsze co zrobiłem to przełożyłem swój zestaw do roweru Giant Roam. Niestety bateria okazała się problematyczna bo BMS odcina ją po 4Ah (jest na sprzedaż w dziale giełda).
Tak więc plan mam następujący.

1. Zakup 24 pakietów LifePo4 HeadWay 3,3V 10Ah. Zbudowanie z nich 2 pakietów 39,6V bez BMS z wyjściami 12S na ładowarkę.
2. Zakup ładowarki balansującej 12S tak aby ładować dwa pakiety niezależnie.
3. Montaż pakietów w trójkącie ramy tak aby mogły pracować zarówno szeregowo jako 72v lub oddzielnie (tj. najpierw jedziemy 36V na jednym, jak się skończy to przełączamy się na drugi).

I tak bym sobie jeździł na obecnym sterowniku w trybie 36V 20Ah.

W kolejnym kroku:

4. Zakup kontrolera zdolnego pracować na 36V oraz 72V ~30-40A.
5. Zakup silnika na tylne koło - i tutaj mam pewne wątpliwości bo zależy mi na momencie obrotowym. W grę wchodzi silnik nawinięty na moment obrotowy i mniejsze prędkości np. 9c lub Crystalyte. Ale zastanawiam się czy nie lepszym wyjściem byłby silnik z przekładnią np. MAC500. Silnik jest o połowę lżejszy i posiada sprzęgło które umożliwia normalną jazdę bez prądu, niestety silniki direct-drive stawiają opór i rower mamy tylko elektryczny. Wadą jest to, że mamy mechaniczną przekładnię i to, że silniki te źle znoszą moce powyżej 1500W a nawet nie powinno się przy ciągłej pracy przekraczać 1000W. Tak więc 36V40A to największa moc jaką można by do takiego silnika podać. Ale dzięki sprzęgłu można bez większych komplikacji założyć dwa takie silniki (przednie i tylne koło) i mamy napęd 2WD :-) W ten sposób uzyskujemy moc szczytową 3000W w lekkiej konstrukcji która bez problemu i oporów jeździć jak normalnym rowerem.

Do czego jest mi potrzebna taka moc? Do zabawy. :) Aczkolwiek na codzień chcę jeździć 2x10km do pracy i spowrotem z prędkościami do 40km/h.

Co o tym myślicie?
 
 
sid662 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Kwi 2014
Posty: 29
Skąd: Grudziadz
Wysłany: Pią 18 Kwi, 2014   

Pomysł dobry z tym że na początek na sterowniku 36V zapewne będzie nie za duży moment obrotowy - chodzi głównie o ampery bo to odpowiada na moment "ruszania" ;) zaś wolty określają maksymalną prędkość - pewnie około 30-35km/h max na tym sterowniku
(taka fajna analogia : ampery = niutonometry a volty = konie mechaniczne ;)
Polecam silnik 2806 (łatwo kupić w nexun.pl w polsce) - ja jeżdze od paru dni na 60V 50A i jestem bardzo zadowolony - jest moc i prędkość. Start spod świateł zaskakuje innych - praktycznie tylko motory szybciej startują - z autami i wszelakimi skuterkami można startować. Przy 72V uważam że prędkość będzie już za duża - powyżej 50km/h droga hamowania jest bardzo dłuuuuuuga...
Jeszcze zamiast przepinać 2 pakiety 36V lepiej spiąć je w 12s2p i masz od razu dużą pojemność.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 18 Kwi, 2014   

Dokładnie. Nie na sensu używać kolejnych pakietów. Lepiej spiąć je równolegle.
 
 
JeromeBaldino 
młodzik
JeromeBaldino



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 73
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Tak się od jakiegoś czasu zastanawiam czy jednak nie lepiej kupić 12 pakietów 5000mah 4s np. tuningy lub zippy . I spiąc je w 24s2p. Dałoby to 88,8V 10Ah. Koszt około 1200zł czyli połowa tego co przy LiFEPO4... Boję się tylko trochę tej ryzykownej chemii.

Czy jeżeli każdy pakiet uzbroję w buzzer i będę raz na jakiś czas ładował ballancerem to mogę spać spokojnie? Czy lepiej zainwestować w droższe pakiety?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Jeśli będą buzery i będziesz zawsze ładować z balansowaniem, tak jak przystało i zgodnie ze sztuką użytkowania Li-Poly to będziesz się cieszyć dłuuugim i dającym wiele frajdy użytkowaniem :)

Tylko zdradź, po jaką cholerę Ci 24s? Jakie to ma w/g Ciebie zalety i czemu akurat tak?

Ps. Nie chemia jest ryzykowna, tylko obsługujący są ryzykowni...
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Trochę głupie rozwiązanie 24s przy pakietach 4s, przecież to wyjdzie aż 6 pakietów w szeregu :!: :!:
Nie lepiej kupić pakiety 6s lub nawet 8s i spiąć wtedy w szereg :?: Da to tylko 3 pakiety w szeregu. Czym mniej pakietów tym mniejsze prawdopodobieństwo pomyłki i łatwiejsza obsługa/ładowanie.
Poza tym podobno nie ma sensu dawać większego napięcia niż 70-75V gdyż powyżej tego napięcia bardzo dużo jest strat w postaci ciepła wydzielanego przez silnik.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Przy 24s teoretycznie można jechać 85km/h i chyba dlatego to niektórych kusi. Ojaaa ponad 85 na rowerze....!!!
Tylko, że proste wyliczenie, że aby wytrzymać tą prędkość trzeba pchać w silnik ze 6kw mocy ciągłej...

Ja osobiście jestem zdania, że 16s LiPo (z akusów 4s turnigy) jest najlepszą, maksymalną, ostateczną, finalną wersją akusa łączącą wygodę użytkowania, łatwość obsługi, szybkość ładowania, prostotę budowy, łatwość w oprzyrządowaniu, mnogość sposobów ładowania, a co najistotniejsze zapewniająca najlepsze rozsądne parametry jazdy co do prędkości i wielkości aku.

A propos składaków z aku 4s - zauważ, że łączenie 2x4s ->8s można zrobić w obrębie akumulatora, a na "zewnątrz" wyprowadzić tylko 1 przewód wspólny. Ja mam 6 aku spięte wewnątrz tak, że na zewnątrz wystaje mi tylko plus, minus i złącze balansujące 8s3p. Wiec akurat budowa jakiejkolwiek baterii z tych pakietów jest niezwykle wygodna i cały pakiet 16s można zamknąć w 2 wtyczkach.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
JeromeBaldino 
młodzik
JeromeBaldino



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 73
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 23 Kwi, 2014   

Nie ukrywam, że chciałem po prostu zobaczyć jak to jest jak ma się do dyspozycji większą moc. Generalnie jeżdzę po brukowych ścieżkach rowerowych gdzie prędkość powyżej 30km/h staje się wyjątkowo niekomfortowa. Jednak zdarza mi się zjechać na jezdnię gdzie przydało by się móc chwilowo jechać 50km/h (mniej więcej prędkość ruchu) aby uniknąć ciągłego wyprzedzania przez samochody.
Który rower będzie miał większy moment obrotowy w obrębie do 50km/h -> taki który ma 88v 20A czy 59v 30A ?

@Tas: czy 8s3p masz do ładowania a inną konfigurację do jazdy? Czy w takim wypadku wystarczy rownolegle złączyć piny do ballancera? CZy musisz rozpinać pakiety do ładowania/jazdy ?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 23 Kwi, 2014   

Drogi kolego, ale napięcie nie wpływa w ogóle na moment obrotowy...
Napięcie wpływa TYLKO I WYŁĄCZNIE na możliwą do uzyskania prędkość maksymalną. Ciebie potrzeba amperów, nie V ;)

Rower na instalacji 48V 50A przyśpieszy do prędkości 50km/h 2x szybciej niż rower 100V 25A... Na 50A wjedziesz na 2x większą górkę niż na 25A...

Nie trzeba nic rozpinać, bo taka sekcja 6 aku spiętych w 8s3p jest ładowana 1 ładowarką 8s, np Acucell, Imax B8 itp
Drugą ładowarką możesz ładować drugą połówkę, lub mając tylko 1 ładowaczkę przepinasz te 2 kabelki z szeregowego na równoległe.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
JeromeBaldino 
młodzik
JeromeBaldino



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 73
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 23 Kwi, 2014   

Pójdę za Waszymi radami i zrobię pakiet 16s2p.
Mam tylko prośbe o radę bo kompletnie nie wiem ile będę potrzebował w takiej konfiguracji buzzerów i ile potrzebuję ładowarek... no i jak to wszystko podłączyć?

Poniżej mój diagram jak wydaje mi się, że powinno być wszystko podłączone do roweru.


Nie wiem natomiast jak podłączyć kable balansujące aby je zrównoleglić ?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 23 Kwi, 2014   

Żle, najpierw połącz po 2 pakiety ze sobą równolegle, a dopiero takie pary szeregowo.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
JeromeBaldino 
młodzik
JeromeBaldino



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 73
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 23 Kwi, 2014   

Czy w ten sposób?

 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 23 Kwi, 2014   

Bardzo dobrze. Musisz tylko połączyć w każdej parze złącza balansujace. Wtedy powstanie klasyczny akumulator 16s2p obsługiwany przez 2 alarmy 8s
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
JeromeBaldino 
młodzik
JeromeBaldino



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 73
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 23 Kwi, 2014   

OK czyli poniżej mamy tryb do jazdy. Pytanie teraz jak i czym to ładować? Czy konieczne będzie rozpinanie buzzerów czy można jakoś sprytnie wszystko tak podłączyć aby ładować "plug and play" ?

 
 
JeromeBaldino 
młodzik
JeromeBaldino



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 73
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 25 Kwi, 2014   

Jestem trochę męczący ale doradżcie mi jeszcze bo aż tak dobrze się nie znam.


Powyżej mamy dwa obiegi. Stacyjka rozłącza akumulator 16s na pół. Przewody idące do góry to przewody do ładowarek + przewody balansujące z pakietów 8s. Jeżeli nie ładujemy pakietów a jeździmy to stacyjka zamyka obieg dolny robiąc efektywnie akumulator 16s. W miejsce wyjść balansujących podłączone będą dwa alarmy 8s.

Czy to w tej formie zadziała? Nie chciałbym sfajczyć roweru. Pakiety, ładowarka 8s i alarmy 8s już są w drodze.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group