 |
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: Nostusek Sob 07 Gru, 2013 |
problem z głośnym silnikiem 36V/250W |
Autor |
Wiadomość |
ArtD [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 24 Lip, 2013 problem z głośnym silnikiem 36V/250W
|
|
|
Witam, chciałbym prosić o pomoc kogoś z doświadczonych forumowiczów...
Mam 3 letni e-rower (niestety chiński). W zeszłym roku jesienią odmówił posłuszeństwa. Po zimowych analizach problemu, kilka dni temu został wymieniony sterownik, na niemal identyczny (drobne przeróbki wtyczek sygnałów z hamulców).
Po podłączeniu, wszystkie funkcje działają (prawidłowa reakcja na manetkę - płynna zmiana prędkości, wspomaganie POS, odcięcie przy hamowaniu, itp.), ale silnik pracuje dość głośno, czego nie zaobserwowałem jesienią. Przypomina to warkot, jakby coś obcierało o oponę. Przy wyłączonym zasilaniu (pedałując), tylne koło obraca się płynnie i bezgłośnie, a hamulce działają sprawnie (myślałem, ze to szczęki...). Myślałem również o łożyskach, ale czy wówczas koło by się płynnie obracało ?
Sprawdzałem również halotrony (miernikiem) i wszystkie wykazują tą samą rezystancję. A warkot jest słyszany przez cały czas niezależnie od położenia koła.
Skończyły mi się pomysły. Pozostaje jedynie uszkodzony sterownik lub coś się "zastało" przez zimowy postój. Czy ma ktoś jakieś pomysły co do tego warkotu (jakby psa ) ?
z góry dziękuję. |
|
|
|
 |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 24 Lip, 2013
|
|
|
Pokombinuj z podłączeniem hallotronów i cewek w silniku. Masz złą kombinację przewodów. |
|
|
|
 |
ArtD [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 24 Lip, 2013
|
|
|
A nie grozi to jakimś nieprzyjemnymi konsekwencjami ? typu spalone uzwojeni lub sterownik lub uszkodzone łożysko ?
Czyżby podobne sterowniki miały różne kolory przewodów sterujących ? |
|
|
|
 |
buckowina
prezes

Pomógł: 2 razy Wiek: 49 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 24 Lip, 2013
|
|
|
Ważne, abyś tylko nie zamienił przewodów zasilających hallotrony. Mój silnik też podobnie pracował, szarpał itp. ale po zamianie przewodów od hallotronów zaczął poprawnie pracować |
|
|
|
 |
ArtD [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 24 Lip, 2013
|
|
|
Ok jutro zaczynam testy
Zacznę je od porady z metodyki naprawy: "...zamieniamy miejscami kolory niebieski i żółty w silniku i w hallotronach..." BTW dzięki zeeltom za tak precyzyjne porady |
|
|
|
 |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 24 Lip, 2013
|
|
|
Może u ciebie inne kolory zadziałają. Kolory w sterownikach są podobne, ale kolejność może być zupełnie inna. |
|
|
|
 |
Dobraku
stażysta elektronik


Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Śro 24 Lip, 2013
|
|
|
Możesz pokombinować, jak koledzy sugerują z zamianą kolejności faz na hallotronach i cewkach silnika. Tylko nie zamieniaj przewodów zasilajacych hallotrony ( cienkie czerwony - czarny te zostaw "zgodnie") |
|
|
|
 |
buckowina
prezes

Pomógł: 2 razy Wiek: 49 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 24 Lip, 2013
|
|
|
może prosciej: czarny i czerwony kabel na 5-pinowej wtyczce zostawiasz tak jak jest, zapisujesz sobie, jak są obecnie połączone przewody i możesz zacząć zamienianie kolejności pozostałych 3 kabelków |
_________________ Konwersje silników Bionx, TranX oraz podobnych pod zewnętrzny sterownik - priv |
|
|
|
 |
ArtD [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Lip, 2013
|
|
|
Rozumiem, że równocześnie ze zmianą kolorów na wtyczce z hallotronów, w ten sam sposób zmieniam kolory na głównych przewodach zasilania cewek silnika (np. zamiana żółty<=>zielony dotyczy i wtyczki z halli i grubszych pojedynczych zasilających) ? |
|
|
|
 |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Lip, 2013
|
|
|
Najpierw zmieniasz kable w hallotronach. Masz 4 kombinacje. Potem zamieniasz dwa kable na silniku i znów 4 kombinacje na hallotronach. I tak 4 razy. W sumie jest 16 kombinacji połączeń. |
|
|
|
 |
ArtD [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Lip, 2013
|
|
|
Nie chcę się wymądrzać... ale chyba więcej niż 4 kombinacje. 3 przewody to 3! (silnia czyli 1*2*3) = 6 kombinacji. Odejmując pierwotną to mam 5 do sprawdzenia:
jest np. ż-n-z (żólty-niebieski-zielony)
a może być:
ż-z-n
n-ż-z
n-z-ż
z-n-ż
z-ż-n
Mylę się ? Czy może któraś kombinacja (np. odwrotna - z-n-ż) z założenia nie powinna być uwzględniana jako błędna ?
Chyba że faktycznie, ze względu na to, że jest to koło, to nie uwzględniamy kolejności będącej tak naprawdę ciągiem ale przesuniętym w fazie:
ż-n-z = n-z-ż = z-ż-n ... |
|
|
|
 |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Lip, 2013
|
|
|
1-2-3
2-1-3
1-3-2
3-2-1
i to samo dla silnika, więc 4x4=16
Jeszcze moze być 3-1-2, ale to jakby powtórka 1-2-3-1-2-3 |
|
|
|
 |
borsuk
prezes


Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Czw 25 Lip, 2013
|
|
|
ArtD napisał/a: | Rozumiem, że równocześnie ze zmianą kolorów na wtyczce z hallotronów, w ten sam sposób zmieniam kolory na głównych przewodach zasilania cewek silnika (np. zamiana żółty<=>zielony dotyczy i wtyczki z halli i grubszych pojedynczych zasilających) ? |
Mnie zawsze wystarczała zamiana niebieskiego i żółtego (co prawda testowałem tylko 4 kontrolery). Tu na dole strony jest pomocny rysunek
pozdrawiam
borsuk |
|
|
|
 |
ArtD [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Lip, 2013
|
|
|
TA-DA !!!
No i działa jak nowy !
Jednak przez pomyłkę lub intuicyjnie zamieniłem zielony (nie niebieski) z żółtym, jednocześnie w hallotronach i na zasilaniu silnika... Doszedłem do wniosku, że chińskie bo chińskie ale jakąś logikę mieć musi, więc jak "szpecjaliści" zmienili kolejność kolorów na hallotronie, to i założyłem równocześnie taką samą zmianę w zasilaniu cewek ... no i wyszło za pierwszym razem !!!
Dziękuję wszystkim za okazaną pomoc i porady. |
|
|
|
 |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 06 Mar, 2014
|
|
|
Daj fotki tego elementu. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|