ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
włącznik
Autor Wiadomość
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Pią 26 Lip, 2013   włącznik

Witam to znowu ja rolka już zrobiona pierwszy prototyp mocowania silnika też. Ale mam taki problem oglądałem rowerki na rolkę na forum ,mój będzie taki włącz i wyłącz na razie przynajmniej i tu mam pytanie jaki wyłącznik zastosować silnik 350W 24v czy jakiś zwykły wyłącznik czy trzeba przez stycznik ?
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 26 Lip, 2013   

W czasie startu stojącego będzie początkowo kilkadziesiąt amper, raczej przez stycznik czy przekaźnik. Jak włącznik to jakiś o dużym prądzie a nie 10A.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 35
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 29 Lip, 2013   

Adam Wysokiński napisał/a:
W czasie startu stojącego będzie początkowo kilkadziesiąt amper, raczej przez stycznik czy przekaźnik.


Mój 500W/24V przy włączeniu go na tzw. "razówę" (bezpośrednio kabel do akumulatora) na mierniku cęgowym z funkcją Peak-Hold pokazywał 90A przy 24V i ok 80 przy 36V - i to bez zapiętego łańcucha - tyle tylko co sam wirnik się kręcił...

są na rynku przekaźniki samochodowe o prądzie roboczym 70A - i nie są drogie

http://allegro.pl/gniazdo...3394604894.html
tu masz gniazdko do nich

http://allegro.pl/przekaz...3379784038.html
a tu masz uzywany przekaźnik z Vectry

Cewki są na 12V ale widziałem też zasilane z 24V np. takie:

http://allegro.pl/przekaz...405904616.htmll
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Śro 31 Lip, 2013   

Te na 24V są drogie ale tak sobie myślę że można by było taki na 12v podłączyć równolegle do dwóch akumulatorów żeby jednego nie rozładowywał tylko równomiernie?
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 35
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 31 Lip, 2013   

Jak chcesz dać jeden 12 woltowy żeby zapinał z 24V to sobie rezystor oblicz do niego i masz z bańki...

Bardzo proste obliczenia. Podpinasz 12V przekaźnik do akumulatora 12V, mierzysz prąd jaki pobiera jego cewka.

Następnie wiedząc że prąd w układzie szeregowym zawsze płynie jednakowy liczysz tak. Na rezystorze musi Ci się odłożyć 12V (drugie 12V na przekaźniku). Więc znając już prąd i napięcie dla rezystora liczysz oporność rezystora ze wzoru : R = U / I

Dla ułatwienia policzę za Ciebie - przekaxniki zwykłe samochodowe mają ok. 150mA poboru i ile mnie pamięć nie myli. Więc 12V / 0,15A = 80 Ohm Moc rezystora też Ci policzę żebyś wiedział jaki kupić:
12V x 0,15A = 1,8W..

Zatem musisz mieć rezystor 80 Ohm/ 1,8W w szeregu z przekaźnikiem - wiem że takiego ciężko dostać ale możesz dać spokojnie 100 Ohm / 2W

http://allegro.pl/rezysto...3437977615.html
tu masz takie rezystory - za złotówkę masz 5 szt...

ew wersja 3 watowa żeby się już nie martwić...

http://allegro.pl/rezysto...3425527333.html

a żebyś się nie martwił prądem rozruchu silnika - możesz dać dwa przekaźniki 12V /30A torami prądowymi równolegle do siebie a cewkami spiętymi szeregowo i podłączonymi do 24V - wytrzymają na 99,9999%
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Śro 31 Lip, 2013   

Kurcze no tak przekaźniki cewkami szeregowo proste dzięki :)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 35
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 01 Sie, 2013   

Drobiazg - myślę że nie powinny się skleić przy podaniu na ich tory prądowe 24V zamiast 12V ponieważ z logiki i prawa Kirchofa prąd roboczy w torach prądowych powinien się rozłożyć równomiernie na 2 szt.. Pamiętaj o jednym - niektóre przekaźniki mają wewnątrz diodę równolegle do cewki która tłumi przepięcia przy wyłączaniu więc sprawdź sobie ich ustroje zanim podłączysz - jeśli podłączysz je źle - popłynie przez chwilkę prąd zwarciowy przez diodę i dioda "wyparuje" na zawsze.. :mrgreen:
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 50
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 634
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 02 Sie, 2013   

Nostusek napisał/a:
Drobiazg - myślę że nie powinny się skleić przy podaniu na ich tory prądowe 24V zamiast 12V ponieważ z logiki i prawa Kirchofa prąd roboczy w torach prądowych powinien się rozłożyć równomiernie na 2 szt..
Z tym Kirchoffem i logiką to bym nie przesądzał (bo fabryczna tolerancja dla takich styków może być spora) i najpierw sprawdził jak to jest w praktyce, przy 24Vstałego się już całkiem nieźle spawa,
Dałbym styki przekaźników szeregowo, może i prąd roboczy byłby większy ale jak jeden się sklei (w Twoim przypadku) to trzeba ciąć kable albo jeździć do wyczerpania baterii, w moim - jeden sklejony nie robi jeszcze tragedii, a skleić obydwa będzie trudniej chyba ;)
Oczywiście można też dać cztery (2S2P) dla bezpieczeństwa, a najlepiej jakiś przyzwoity stycznik z gaszeniem łuku, bo przy rozłączaniu pod obciążeniem różnie może być ;)

Pozdro.
_________________
Używaj odpadów, zanim podczas pierwszej nuklearnej zimy stanie sie to modne...
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 35
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 02 Sie, 2013   

Może być różnie ale wytrzyma raczej napewno. Tutaj masz stronkę gdzie masz mnóstwo kart katalogowych - wyrobią się raczej na 100% z racji dużej wytrzymałości prądowej...

r2d2 napisał/a:
może i prąd roboczy byłby większy ale jak jeden się sklei (w Twoim przypadku) to trzeba ciąć kable albo jeździć do wyczerpania baterii, w moim - jeden sklejony nie robi jeszcze tragedii, a skleić obydwa będzie trudniej chyba ;)


To sobie wtyczkę od silnika rozłączy najwyżej :) Albo wydłubie bezpiecznik z oprawki bo nie sądzę aby w torze prądowym nie dać bezpiecznika...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 50
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 634
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 02 Sie, 2013   

Nostusek napisał/a:
wyrobią się raczej na 100% z racji dużej wytrzymałości prądowej...
Chodzi o to że jeżeli podnosisz napięcie na stykach o 100% to wytrzymałość prądową musisz zredukować o 50. Wyłącznik 12V/10A to ~ 24V/5A; 250V/5A to ~ 125V/10A
Nostusek napisał/a:
są na rynku przekaźniki samochodowe o prądzie roboczym 70A - i nie są drogie
Czyli 12V/70A to ~ 24V/35A
Nostusek napisał/a:
a żebyś się nie martwił prądem rozruchu silnika - możesz dać dwa przekaźniki 12V /30A torami prądowymi równolegle do siebie a cewkami spiętymi szeregowo i podłączonymi do 24V - wytrzymają na 99,9999%
Jednorazówka :P
Wytrzymałość prądowa (nominalna) tego złaczą będzie jw. - 2x12V/30A czyli ~ 2x24V/15A czyli 24V/30A, prąd rozruchowy silnika 24V/350W będzie wiekszy, akurat mam podobny silnik i przy 12V podanych z prostownika prąd wyskakuje mi poza skalę (15A), więc przy 24V będzie miał na pewno w okolicach 30A, nie mam cęg bo bym Ci dokładnie zmierzył, oczywiście to przy starcie bez obciążenia, z obciążeniem będzie znacznie wiecej.

Nostusek napisał/a:
To sobie wtyczkę od silnika rozłączy najwyżej Albo wydłubie bezpiecznik z oprawki bo nie sądzę aby w torze prądowym nie dać bezpiecznika...
Skoro tak, to może lepiej wogóle olać te przekaźniki i od razu załączać to jakimś większym bezpiecznikiem np. zmostkować sporą tablicową trójfazówkę ;)

Pozdro.
_________________
Używaj odpadów, zanim podczas pierwszej nuklearnej zimy stanie sie to modne...
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 35
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 02 Sie, 2013   

r2d2 napisał/a:
Wytrzymałość prądowa (nominalna) tego złaczą będzie jw. - 2x12V/30A czyli ~ 2x24V/15A czyli 24V/30A, prąd rozruchowy silnika 24V/350W będzie wiekszy, akurat mam podobny silnik i przy 12V podanych z prostownika prąd wyskakuje mi poza skalę (15A), więc przy 24V będzie miał na pewno w okolicach 30A, nie mam cęg bo bym Ci dokładnie zmierzył, oczywiście to przy starcie bez obciążenia, z obciążeniem będzie znacznie wiecej.


Ja Ci już zmierzyłem - załączany kablem do akumulatora "na razówę" silnik 24V 500W bez założonego łańcucha na mierniku cęgowym pokazał pod 90A - jak dałem silnikowi dodatkowy aku i załączałem w ten sposób z 36V popłyneło 80A. Mam w mierniku funkcję Peak Hold i na niej tak pokazywało.. 350 W pewnie szarpnie z 40-60 A w udarze...

r2d2 napisał/a:
Skoro tak, to może lepiej wogóle olać te przekaźniki i od razu załączać to jakimś większym bezpiecznikiem np. zmostkować jakąś sporą tablicową trójfazówkę ;)



Popularna S-ka C20 A jednofazowa pewnie da radę...
http://allegro.pl/c-32a-1...3412377517.html

Ja mam w domu C20 i wyrabia się jak zapnę 3,5 kW odbiorów plus 2 kW piec z softstartem...

Przy 24V i 90A udar sięga prawie 2,2 kW a klasa C wyłączników N-P przy zasilaniu sieciowym powinna wytrzymać 5 do 10 razy ich prąd zanmionowy... Zatem między 100 a 200A prądu. I tam skleić styki nie tak łatwo. Chyba będzie prościej nawet niż przekaźniki - tylko sięganie pod siodełko żeby włączyć lub wyłączyć będzie głupawo wyglądać... :mrgreen:
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 50
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 634
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 02 Sie, 2013   

Można linkę od tylnego hamulca odsłonić z pancerza (na pewnym krótkim odcinku, np. pod siedzeniem na jego konstrukcji można dwie tuleje założyć i tamtędy ten odsłonięty kawałek puścić), potem na lince zacisnąć jakiś odczep do 'hebla' bezpiecznika, oczywiście chodzi o taki fizyczny wihajster, który poruszając się razem z linką i będąc połączonym z ruchomym 'heblem' bezpiecznika włącza go i wyłącza, wtedy sterowałoby się tym klamką tylnego hamulca, (jak odpuszczona - to napęd załączony, jak naciśnięta - to odłącza).
Myślę że za parę piwek każdy drobny spawacz z migomatem by tę konstrukcyjnie ogarnął.
Plus dodatni - podczas hamowania nie trzeba pamiętać żeby odłączyć napęd bo sam się będzie odłączał :idea:

Pozdro.
_________________
Używaj odpadów, zanim podczas pierwszej nuklearnej zimy stanie sie to modne...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group