ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Nie 08 Gru, 2013
zmiana koncepcji pytanie
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 10 Wrz, 2013   

Dało by się. Potencjometr liniowy rzędu 5 - 10 k.
Ale w razie wypadku silnik będzie pracował cały czas, co nie jest bezpieczne. Każdy akcelerator powinien wracać do "zera" bez nacisku. Chyba, że założysz "zrywkę" jak w motorówce ;)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 10 Wrz, 2013   

Albo klasyczną manetkę obrotową. Ja po odkręceniu manetki poprostu żeby mi było wygodniej przekładam na niej dłoń i jadę zadaną prędkością jak na zwykłym rowerku. Kciuk nie drętwieje i nie ma uczucia mrowienia od ciągłego nacisku. Manetki kciukowe są stosowane tam gdzie zazwyczaj jest wymagana stała regulacja przyspieszania i ew. zluzowanie "gazu" w przypadku nieprzewidzianych sytuacji - czyli najczęściej w quadach. Tam trzymanie się ręką kierownicy z manetką obrotową podczas wypadku może stanowić zagrożenie - w motocyklach sie nie stosuje manetki kciukowej z jednego względu - motocykl jak się wywrócisz to i tak się przewróci i nie pojedzie sam dalej... A quad już tak...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Wto 10 Wrz, 2013   

Jeszcze jedno pytanko. Chciał bym zrobić sobie takiego dopalacza tak sobie wymyśliłem czy dało by się jakoś zrobić tak że jeżdżę sobie na swoich kwasiakch i mam pakiecik 2x 2200 mah 11,1v litowo poli modelarskich i jak trzeba mi dużej mocy nagle to go równolegle załączam na 5 lub 10 sekund i w ten sposób nie katuje tak moich kwasiaków?
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 10 Wrz, 2013   

Zacznie się od wyrównania napięć między oboma pakietami. Nie polecam takich wynalazków. Już lepiej dać większe napięcie i ograniczyć sobie prędkość maksymalną jakimś rezystorem na manetce i zwierać go przyciskiem. Wtedy będziesz miał "power" ;)
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Wto 10 Wrz, 2013   

A jak by dać zenerki od spawarki żeby napięcia się nie wyrównywały a żeby prąd szedł duży ?
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 10 Wrz, 2013   

Prąd zależy od sterownika, a nie od pojemności akumulatora. Tak w ogólnym zarysie ;)
Pojemność zwiększy ci zasięg, a nie moc.
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Wto 10 Wrz, 2013   

Sorki źle się wyraziłem chodzi mi o to żeby jak pod górkę np lub z pod świateł ruszam żeby tak napięcie w duł nie szło jak manetkę do końca wciskam. Czyli żeby przez parę sekund ten akumulatorek działał jak super kondensator w F1 :)
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 10 Wrz, 2013   

Żelowe są 24V rozumiem, możesz je połączyć razem (naładowany żel ma ok 2x12,8V,a li-jon 2x 12,6) jeżeli pojedziesz wolno popłynie prąd z obu aku, jak prędkość wzrośnie bardziej popracuje li-jon, ale ładowanie oddzielnie, bo to inne aku .
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
adamcebo
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Wrz, 2013   

gienek333 napisał/a:
możesz je połączyć razem

A gdyby przez diody kilka akumulatorów równolegle wpinać, aby mniejszym prądem je rozładowywać,
czy ewentualnie tak jakiś inny z którego więcej prądu popłynie bo ma inną charakterystykę i opór wewnętrzny?
Zakładam, że sterownik ma automatyczny "brake" zrobiony aby podczas hamowania silnikiem napięcie z odzysku nie przekroczyło maksymalnych dopuszczalnych wartości ( mam podbijanie napięcia zrobione (inverter 3 fazowy) do zasilania silnika indukcyjnego), więc prądy do niego mogą wpływać spore, ale z kilku baterii jednocześnie...

Spodziewasz się dużych strat na diodach, bo prądy nie muszą być tam duże przy wielu równolegle połączonych bateriach, a nie ma ryzyka pływania prądów pomiedzy tymi bateriami, bo od + każdego jest szybka dioda i spięte razem dopiero za diodami a na minusie od razu oczywiście ?
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 11 Wrz, 2013   

Niech sobie tam te prądy pływają, bo nie będą duże . To rozwiązanie to tzw ,,hybrydowe", a to dzisiaj modne słowo. Litowe mają mniejszą rezystancję wew. więc przy dużych obciążeniach przejmą większość prądu, a jak pojedziesz na luzie to ołowiowe je podładują. Takie rozwiązania istnieją od dawna np z ogniwami paliwowymi też współpracują aku (kiedyś najczęściej ni-mh właśnie przez małą rez. wew.), czy jak w priusie, gdzie zamiast Twoich ołowiowych jest silnik spalinowy. Ryzyko przeładowania jest możliwe, ale raczej rzadko (rower naładowałeś na Giewoncie i z niego zjeżdżasz).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
adamcebo
[Usunięty]

Wysłany: Czw 12 Wrz, 2013   

gienek333 napisał/a:
Litowe mają mniejszą rezystancję wew. więc przy dużych obciążeniach przejmą większość prądu, a jak pojedziesz na luzie to ołowiowe je podładują.

Sprytne rozwiązanie, tyle że sam proces ładowania do zbyt efektywnych nie należy i straty energi mogą być niepotrzebne.
Nie stosuje się tam żadnych ograniczników maksymalnych prądów pływających pomiędzy tymi bateriami?

Zmierzyć prąd (szacunkową maksymalną wartość i kierunek) bezdotykowo jest łatwo (byle jaki czujnik Halla wystarczy do tego zbocznikowany) i przełacznik AC na mosfetach powinien mieć mały opór.

Mowa o rozwiązaniu takim że prąd ładowania jest ograniczany np. do 5A a rozładowania ustawiony na sporo wiekszy np. 10A...
Bez jakiegoś ogranicznika (ostatecznie bezpiecznika) chyba jednak bałbym się je podpinać na krótko równolegle...

gienek333 napisał/a:

Ryzyko przeładowania jest możliwe, ale raczej rzadko (rower naładowałeś na Giewoncie i z niego zjeżdżasz).

W mojej konstrukcji akurat z przeładowaniem nie ma problemu, bo sterownik (własnej konstrukcji) ma automatyczny "brake" zrobiony i nadmiar energii z odzysku (podczas hamowania) wytraci w postaci ciepła i światła i baterie nigdy nie są ładowane jak są naładowane i napięcie na wejściu sterownika nie przekroczy maksymalnych wartości.
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Czw 12 Wrz, 2013   

Mam jeszcze jedno pytanko mam dwa aku 7 Aha czyli 24v i silnik 350 wat jak bym dodał jeszcze jedn aku było by 36v. Pozostaje kwestia sterownika czy wytrzyma zależy od kondensatorow jakie są w środku czy od czegoś jes
zcze .
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Czw 12 Wrz, 2013   

Mam jeszcze jedno pytanko mam dwa aku 7 Aha czyli 24v i silnik 350 wat jak bym dodał jeszcze jedn aku było by 36v. Pozostaje kwestia sterownika czy wytrzyma zależy od kondensatorow jakie są w środku czy od czegoś jeszcze .
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
Ostatnio zmieniony przez Czw 12 Wrz, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 12 Wrz, 2013   

W większości przypadków od kondensatorów, ale nie zawsze.
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Czw 12 Wrz, 2013   

Czy ktoś zmieniał zasilanie z 24 na 36 v na sterowniku z magmy ? I może się wypowiedzieć ?
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group