|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Nie 08 Gru, 2013 |
zmiana koncepcji pytanie |
Autor |
Wiadomość |
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Pią 02 Sie, 2013 zmiana koncepcji pytanie
|
|
|
Po przemyśleniach postanowiłem zmienić koncepcję mojego pierwszego rowerka elektrycznego. doszedłem do wniosku z rolką to nie będzie to dużo roboty komplikacji. bo planowałem rolkę podwójna ze zmiana biegów i podnoszeniem a efekt nie wiadomy.
Postanowiłem ze zrobię rowerek z napędem przednim czyli to w czym mam doświadczenie z rowerów poziomych które zbudowałem.
Na forum EV wyczytałem że zębatki od pocket bike sa kompatybilne z zębatkami w silnikach szczotkowych z allegr jaki posiadam .
Wiec planuje zrobić przekładnie pośrednią, z zębatki silnika napęd będzie szedł łańcuchem pocket bike na dużą zębatkę od pocket bike 54 zęby do której to zębatki będzie przytwierdzona na stałe zębatka rowerowa powiedzmy 20 zębów.
Z tej zębatki łańcuchem rowerowym będzie szedł napęd do wolno-biegu który będzie umieszczony na przednim kole w rozgiętym widelcu. W ten sposób będę miał dwa niezależne napędy i przerzutki co pozwoli mi w szerokim zakresie i bardzo prosto dobierać obciążenie.
A teraz moje pytanie czy ktoś wie i orientuje się w zębatkach i łańcuchach do pocket bo mają różne oznaczenia który będzie pasował do zębatki umieszczonej na silniku szczotkowym z Allegro ?Tylne koło z przodu w mojej poziomce |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 684 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Sob 03 Sie, 2013
|
|
|
Weź sobie DMC minibajka z kierowca i porównaj ze swoim projektem, czy są tam jakieś istotne różnice? (rozmiar kół, przenoszony moment obrotowy) pytanie czy, i ile (m albo km) taki łańcuch to wytrzyma? i to jeszcze bez żadnego regulatora???
Rwanie takich łańcuchów jest pewne m/w na 99,5%
Zmień koncepcję, albo łańcuchy i zębatki na wytrzymalsze bo szanse na oszołamiający sukces przekładni od minibajka zastosowanych w napędzaniu rowerów (trwałym ich napędzaniu) są IMO znikome
Pozdro.
Ponad 2x większe koło 12 a 26" i prawie 2 x większa masa pojazdu przełożą się na 4x większe obciążenia przekładni, jakby chodziło o łożyska to można by szacować że wytrzymają ok. 4x krócej niż przy obciążeniu nominalnym, łańcuch rządzi się innymi prawami, jak to mówią jest tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo, poza tym w tym przypadku nie bez znaczenia będzie jego szybkie wyciąganie, na początku można się posiłkować napinaczami lub usuwać pojedyńcze ogniwa, ale jak wiadomo po przekroczeniu pewnej dodatkowej długości przestanie się zazębiać z zębatkami i cały taki układ ulegnie szybkiej degeneracji. Nie chce Cie zniechęcać ale ten pomysł (pod kątem przenoszenia większych obciążeń) zdaje się trochę nietrafiony
Acha, jak się chcesz czegoś sensownego stąd dowiedzieć to nie zakładaj za każdym razem nowego tematu tylko pisz w jednym, a jak sie nie zgadzasz z niektórymi naszymi opiniami, wizjami lub koncepcjami (masz do tego święte prawo) to możesz komuś na to zwrócić uwagę, w swoim temacie to Ty prowadzisz dyskusję i kierujesz ją w stonę która Cie interesuje (nawet oftopem, jak chcesz), a nie porzucać swoje dotychczasowe wątki i zakładać nowe robiąc tu 2x większy śmietnik |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Sob 03 Sie, 2013
|
|
|
Dobra dobra tylko proszę na mnie nie krzyczeć dlaczego zaraz się nie zgadza
Tak to mniej więcej ma wyglądać dziś walczyłem z szlifierką i spawarka cały dzień. po stronie od silnika jest zębatka na zwykły łańcuch ale jakoś jej nie widzę tam przy takich obrotach lepszy by był jakiś pasek chyba?
ta duża zębatka ma redukować i przenosić napęd na drugą stronę na koło zębate małe którego nie ma jeszcze a z tego koła łańcuchem na przerzutkę których jest sześć po stronie przerzutki będzie łańcuch tylko muszę zredukować obroty przekładnia pośrednia wykorzystywana często w konstrukcjach Ozimek pod rożnymi wariantami ale dobra teraz pytanie
Jaki pasek zastosować po stronie silnika skąd wziąć zębatki do tego paska lub kółka i jaki pasek byłby najlepszy ?
pytanie drugie jak obliczyć przełożenie takiej podwójnej przekładni bo jakoś nie kumam ?
2013-08-03 18.28.04.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1531 raz(y) 1,32 MB |
2013-08-03 18.28.17.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 702 raz(y) 1,34 MB |
2013-08-03 18.27.59.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 683 raz(y) 1,32 MB |
|
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 684 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Sob 03 Sie, 2013
|
|
|
tomek701 napisał/a: | jak obliczyć przełożenie takiej podwójnej przekładni bo jakoś nie kumam ? | Są cztery zębatki i dwa łańcuchy, jeden pomiędzy z1 i z2 a drugi z3 i z4 np. takie:
z1= 11z. (zębów)
z2= 65z.
z3= 11z.
z4= 80z.
Zębatki z2 i z3 są na wspólnej osi i obracają się z tą samą predkością kątową,
Zaczynając od największego kółka po zredukowanej stronie (z4/z3)=~7,27 i z2/z1=~5,9 - to te dwie poszczególne przekładnie które się sumują, całość (z4/z3)+(z2/z1) =~ 7,27+ 5.9 =~13,17 - cała powyższa przekładnia ma 13,17:1 lub też 1:13,17 zależy głównie od strony z której na nią chcesz patrzeć (od małych czy od dużych zębatek).
Mam nadzieję że już jaśniej.
Pasków zębatych nie stosuję, więc nie wiem gdzie je zdobywać.
Paskownia albo Zębatkownia pewnie?
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
norboro [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
|
|
|
Witam,
Przekładnie jak napisałeś "się sumują" ale na "chłopski rozum". Z matematycznego punktu widzenia tam powinno być mnożenie, czyli dla przykładu który podałeś wychodzi tak:
7,27 * 5.9 = 42,9
Dla wyjaśnienia podam jeszcze 1 przykład taki "na wyobraźnię" . Załóżmy, że mamy dwie przekładnie 5:1, czyli z 5 obrotów silnika robi się 1 obrót na wyjściu z przekładni a zatem z 50 obrotów silnika robi się 10 obrotów na wyjściu z pierwszej przekładni. Następnie te 10 obrotów wchodzi na drugą przekładnie 5:1 i wychodzi na wyjściu tej 2-giej przekładni 10/5 = 2 obroty. Zatem "w sumie" widzimy, że z 50 obrotów silnika zrobiło się na samym końcu 2 obroty koła rowerowego, czyli mamy stosunek 50 : 2 czyli 25:1. Wracając teraz do "wzorów matematycznych" widać, że dwie przekładnie 5:1 nie dają sumy (5+5=10) ale prawidłowo dają mnożenie 5*5=25. |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 684 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
|
|
|
norboro napisał/a: | Z matematycznego punktu widzenia tam powinno być mnożenie | Jasne że mnożenie, też jakieś dziwnie małe te przekładnie mi wychodziły, ale wczoraj nieźle zapiłem i wolałem w stanie nieświadomości w to nie wnikać Teraz już widzę o co chodzi.
Sporo się walnąłem, w każdym bądź razie Dzięki za zwrócenie uwagi
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
|
|
|
500 W silnik nie rwie łańcucha od Pocketbike nawet na przekładni 7,27 i jeździe do ok. 40 km/h. sprawdzane... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Pon 05 Sie, 2013
|
|
|
Witam to znowu ja Doszedłem jednak do wniosku że za pomocą przekładni nie uzyskam zadowalających mnie obrotów na wyjściu, to znaczy takich żebym mógł wykorzystać przerzutki w przednim kole bez sterownika. To znaczy jest to możliwe ale rower byłby najeżony zębatkami a to bez sensu.
Wiec zamówiłem sterownik i rączkę do gazu. nie rezygnuje natomiast z wolno-biegu z przodu zresztą jest już widelec przerobiony. Tylko muszę pomyśleć skąd wziąć koło zębate do paska być może jak nic nie wyjdzie zrobię takie samemu gdzieś na forum widziałem zresztą post jak to zrobić. |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 684 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Wto 06 Sie, 2013
|
|
|
Nostusek napisał/a: | 500 W silnik nie rwie łańcucha od Pocketbike | Jeśli to sprawdzone w praktyce, to nie ma powodu żeby Ci nie wierzyć. Osobiście miałem do czynienia z hamulcami od minibajka i muszę powiedzieć że też są wyjątkowo skuteczne (jak na tą średnicę koła).
tomek701 napisał/a: | ...rower byłby najeżony zębatkami... | No chyba żebyś je jakoś osłonił. Zębatka z łańcuchem nie wygląda już tak groźnie jak bez A sterownik jest praktycznie najlepszym rozwiązaniem z możliwych i dobrze że też do tego doszedłeś
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 07 Sie, 2013
|
|
|
Miałem to dawno koledze zaproponować ale wolałem temat przemilczeć - dla mnie użycie sterownika jest poprostu... EKONOMICZNIEJSZE. No i prostsze choćby z uwagi na brak udaru i łagodny rozruch silnika co przy załączaniu na tzw. "razówę" może spowodować poślizg rolki na oponie.
r2d2 napisał/a: | Jeśli to sprawdzone w praktyce, to nie ma powodu żeby Ci nie wierzyć. Osobiście miałem do czynienia z hamulcami od minibajka i muszę powiedzieć że też są wyjątkowo skuteczne (jak na tą średnicę koła). |
No taki też łańcuszek u mnie ganiał od zarania mojej konstrukcji - na pierwszym przeleciałem blisko 2000 km i łańcuszek był już nieco wyciągnięty - ale to między innymi że jego jakość była - ekhm... dyskusyjna a i testów z prawidłowym osiowaniem oraz różnymi sposobami napinania też przeszedł dużo... Zawsze można poszukać łańcuszka o rozstawie oczek 6,35 mm z obrabiarek CNC - powinny być mocniejsze niż te chińske z allegro.
http://www.wlomet.com.pl/...chy-tulejkowe-1 - tu masz tabelkę łańcuchów - łańcuch do silników BEZ przekładni to ten oznaczony 04C - tak jak widać - siła zrywająca go to 3,5 kN - więc powiesić na nim mógłbyś maksymalnie ok 350 kg żeby go zerwać. Spokojnie na 250W silniczku działał - na 500W też nie miałem problemów na pierwszych jazdach testowych. Ważne jest tylko jego wyosiowanie względem zębatki i prawidłowy naciąg. Za luźny może spadać, za mocno naciągnięty
spowoduje większe straty energii.
Ja osobiście muszę tylko dorobić dobry - czyt. nie hałasujący napinacz bo ten brzęczy okrutnie i wszelkie wibracje przenoszą się na ramę bagażnika a zrobiony jest ze starej zębatki zakręconej na kawałku śruby (coś na kształt łożyska ślizgowego). Zresztą w minibajku też masz taki sam łańcuch i jakoś toto działa. A tam dochodzi do tzw. pulsacji momentu obrotowego wynikającej ze spalania mieszanki - jest wybuch w cylindrze, pojawia się "kopnięcie momentu" - w elektrycznych silnikach pulsacja jest również ale bardzo harmonijna i o niewielkich wartościach... PS. jakbyś chciał napinać łańcuszki - prowadź je tak żebyś nie musiał napinać go dodatkowymi napinaczami - ja musiałem zastosować napinanie napinaczem bo inaczej miałbym kolizję z hamulcami. Więc zanim przyspawasz silnik na amen - dorób mu najpierw jakieś "fasolki" do regulacji naciągu... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Śro 07 Sie, 2013
|
|
|
Właśnie nie wiem za bardzo jaki by wybrać ale skoro mam zębatkę nie pamiętam rowerową bodajże 54, i jak bym po stronie silnika dał zębatkę rowerową 14 zębów to przy kole 26" mogło by to działać? Ze sterownikiem? Koło ma mniejszy obwód bo oponka jest na nim 1.25" czyli koło ciut większe niż 24 z oponą 2,0"
Jeśli nie to prosił bym czy ktoś mógłby mi podać jaką zębatkę i łańcuch mam dokupić z Allegro do silnika magma 350w bo są różne zębatki i rożne łańcuch nie kumam kompletnie tego. Chodzi o to żeby łańcuch pasował do zębatki która jest na silniku będę wdzięczny. Kurcze mam już akumulatory silnik sterownik manetkę a dalej stoję w miejscu |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 684 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 07 Sie, 2013
|
|
|
Rozważmy przykład dla prędkości roweru 25km/h
25km/h (/3,6) = 6,9m/s
obwód koła tego roweru 28(cali)x2,54(cal)x3,14(pi)=2,23m
6,9/2,23=3,09 (obrotu koła na sekundę)
Silnik ma obr. nominalne 2750rpm(/60) = 45,8obr/sek
45,8/3,09 = 14,8 takiej przekładni potrzebujesz aby silnik przy nominalnych obrotach napędzał rower z prędkością 25km/h, wiadomo że prawdopodobnie takich obrotów pod obciążeniem nie osiągnie, więc można załozyć że będą trochę niższe i np:
dla 2500rpm = 41,6obr/sek
41,6/3,09 = 13,4 (przekładnia dla 2500rpm)
dla 2250rpm = 37,5obr/sek
37,5/3,09 = 12,1 (przekładnia dla 2250rpm)
Jakkolwiek, powinieneś wziąć pod uwagę że silnik osiąga największą sprawność w pewnym zakresie obrotów, więc w zasadzie im wieksza przekładnia tym lżej ma silnik. Z drugiej strony jeśli chcesz podnieść prędkość, a masz dużą przekładnię to można zawsze go trochę przewoltować, jak nie będziesz z tym grubo przesadzał to nic mu się nie stanie.
Zębatki musisz dobrać tak aby osiągnąć te przełożenia. Tutaj raczej nikt Cię tak za rączkę nie poprowadzi i nie powie kup taką i taką zębatkę, w tym i w tym sklepie.
Nikt nie chce brać odpowiedzialności za cudze zakupy.
Za to zawsze możesz liczyć na jakąś pomoc merytoryczną i 'tłuste pulpety' wiedzy
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 09 Sie, 2013
|
|
|
Zakładaj rolkę na tylne koło pod teleskopem - idealna konstrukcja do rolki. Nie będzie problemu z chlapaniem w razie deszczu, bo z rolki będzie wyrzucać wprost na ziemię.
Docisk silnika z rolką na sprężynie, a odciąg (rozłączanie) linką z kierownicy.
Jeżeli masz sterownik to przy odpowiedniej sztywności mocowania silnika nie powinno być poślizgów w deszczu. |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Pią 09 Sie, 2013
|
|
|
Panowie eureka myślałem myślałem i wymyśliłem rozebrałem wiertarkę. Bo pomyślałem sobie tam musi być duża przełożenie i jest przekładnia metalowa zębata, przełożenie na jeden obrót oski 11 obrotów koła zębatego
Już wykonałem mocowanie silnika razem z przekładnią pozostało połączyć ośkę silnika z osia przekładni ale myślę że sobie poradzę jak się uda strzele fotkę
Jak nic nie wyjdzie to chyba wrócę do koncepcji rolki ale myślę że z tą przekładnią mi wyjdzie |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Sob 10 Sie, 2013
|
|
|
Do tej przekładni z wiertatki koniecznie dokup zatyczki do uszu |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|