ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 27 Wrz, 2014
skrzynki
Autor Wiadomość
Qbakam 
początkujący


Dołączył: 30 Kwi 2012
Posty: 22
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 28 Wrz, 2013   

Super poradnik!
A czy formę pozytywową można od biedy wykonać ze styropianu? Mam na myśli ten zwykły lub podłogowy, który jest twardszy. Wtedy ewentualne wyrwy kulek można zalepić szpachlą. Co o tym sądzicie?
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 01 Paź, 2013   

Całość musisz zaszpachlować - chemia z żywicy wyżre styropian,
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 01 Paź, 2013   

Musisz też przestrzegać proporcji żywica-utwardzacz bo żywica wiążąc zbyt szybko rozgrzeje się i wytopi styropian.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 01 Paź, 2013   

tas napisał/a:
bo żywica wiążąc zbyt szybko rozgrzeje się i wytopi styropian.


W skrajnym przypadku jak przedobrzysz z utwardzaczem to może się nawet samoczynnie zapalić - widziałem już coś takiego. Ale utwardzacza do żywicy dostało się ok. 20% wagowo gdzie wystarcza ilość 10-cio krotnie mniejsza aby żywica spolimeryzowała.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 349
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Wto 01 Paź, 2013   

Nostusek napisał/a:
Całość musisz zaszpachlować - chemia z żywicy wyżre styropian,

Zależy też co to za żywica. Już laminowałem bezpośrednio EPS i EPP i nic nie wyżerało.
Co do mieszania żywicy to należy tez unikać wysokich i wąskich pojemników.
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Wto 01 Paź, 2013   

Trochę BHP. Większość żywic to trucizny nawet te co mocno nie śmierdzą trzeba laminować w przewiewnym pomieszczeniu lub na dworze dobrze jest też używać specjalnej maski z węglem aktywnym kategoria A1 Nie wolno używać starych masek i filtrów wojskowych zawierają azbest.
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Pią 29 Lis, 2013   

Witam

Możecie mi napisać jaki żelkot wybrać do odlania skrzyni? Jest np ŻELKOT RAL, ŻELKOT NARZĘDZIOWY , ŻELKOT MAXGUARD, który wybrać ? Pozdrawiam
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 29 Lis, 2013   

Ja tam dałem linka do tych co używałem.
Ten ludek je sprzedaje: http://allegro.pl/listing...p?us_id=2053097

Żywica poliestrowa + żelkot RAL czarny
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
norman02
młodzik


Dołączył: 20 Wrz 2013
Posty: 67
Skąd: pomorskie
Wysłany: Pią 29 Lis, 2013   

Jaki byłby koszt materiałow na obudowę takiej wielkości ?



długość 2,2m szerokość 80cm wysokość 75cm
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 29 Lis, 2013   

jak ma wyglądać tak jak tu na zdjęciu - zrobienie tego profesjonalnie samemu to kilkaset złotych...
Maty albo tkaniny pójdzie sporo, żywicy z 10 kg najmarniej... Szpachli również kilka kilogramów zużyjesz - no i lakierowanie to jeśli masz warunki. Sądzę żę najmarniej ok 1000 zł... O ile masz modelową formę zrobioną... Jak byś Tworzył formę od zera - w tysiącu się na 1000% nie zamkniesz...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 29 Lis, 2013   

Niestety wszelkie laminaty powinny być z formy negatywowej. Jest wtedy i lekkość i wytrzymałość. 1-model pozytywowy 2-forma negatywowa 3- gotowy wyrób Laminując od razu pozytyw i to bez formy trzeba używać dużo szpachli i wychodzą grube ścianki. Z drugiej strony przy produkcji jednego egzemplarza wydaje się to jedynym sensownym rozwiązaniem.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 01 Gru, 2013   

Do laminowania większych powierzchni i konstrukcji takich jak obudowy skorupowe do pojazdów nie używa się żywicy poliestrowej tylko żywice epoksydowe.
Tkaniny szklane,węglowe,aramidowe i materiały przekładkowe przynajmniej z wykorzystaniem pompy próżniowej w procesie docisku materiału w formie a jeszcze lepiej przy metodzie infuzji czyli układa się wszystkie warstwy tkanin i materiałów przekładkowych na sucho zakłada się na to worek próżniowy podłączony do pompy próżniowej + dreny przez które jest transportowana żywica do konstrukcji laminatu.

Rożnica w laminowaniu matą a tkaninami jest taka ze do maty wychodzi 2x więcej żywicy niż do tkanin.
Nadmiar żywicy daje tylko dodatkową masę a nie wytrzymałość

Konstrukcje laminowane metodą infuzji ( RTM) są przynajmniej o 35% lżejsze od klasycznego przesycania warstw żywicą.
Metoda tylko pod pompą próżniową to zysk przynajmniej z 20%

Przez ręczne wklepywanie żywicy do laminatu dostaje się dużo powietrza co powoduje to osłabienie wytrzymałości laminatów.

Żywica epoksydowa ma mały skurcz własny max 1.5% a poliestrowa do 5% widać to jak się wykonuje długie elementy co się dzieje z kompozytem.

No i epoksydy nie są tak szkodliwe (brak styrenu) i są praktycznie bez zapachowe.

Czas pracy żywicy epoksydowej można dobierać kompozycją utwardzaczy z różnymi czasami żelowania szczególnie przy metodzie z wykorzystaniem pompy próżniowej i RTMu

Laminaty na żywicach epoksydowych można jednorazowo laminować na grubszych warstwach bo poliestrowe mogą się za bardzo nagrzać tak z doświadczenia max 3x mata 450g/m2

Żywice epoksydowe nie są tak egzotermiczne jak poliestry.

A jakość powierzchni wyrobu zależy od jakości wykonania powierzchni modelu.
Łatwiej się wyprowadza powierzchnię na modelu niż na zrobionej formie bo żelkot
ma dużo większą twardość niż żywica ( są różne twardości żelkotów )

Wadą żywic epoksydowych jest cena ale żywice poliestrowe i winyloestrowe do metod worka próżniowego i RTMu tez nie są tańsze.

Zwykła żywica poliestrowa nie nadaje się do metody worka próżniowego.
_________________
pozdr
Tomek
Ostatnio zmieniony przez tomson Nie 01 Gru, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Nie 01 Gru, 2013   

Tu mi się nasuwa pytanie: gdzie ten temat powinien trafić w nowym układzie Forum?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 01 Gru, 2013   

Konstrukcje?
Produkcja gumy do opon też tam ;)
 
 
delaa
młodzik
Lama-Rama


Dołączył: 10 Wrz 2013
Posty: 83
Skąd: Poznań
Wysłany: Śro 01 Sty, 2014   

Pytanie podsumowująco-upewniające:

- zakładam, że laminuję żywicą, nie żelkotem jak autor tematu ile warstw maty mogę dać w jednym podejściu ? Czy lepiej po jednej dzień po dniu ?
- do uzyskania czarnej powierzchni - ostatnią czy kilka ostatnich warstw maty kłaść na żelkot czy żelkot bez tkaniny jako ostatnia warstwa ? czy może jedno i drugie ?

Wiem męczę ale chciałbym mieć "miękki start" w tym temacie.
kombinuję coś takiego:



Tylko prostsze w kształcie mniejsze i ładniejsze ;-) i zdejmowane z bagażnika.
po bokach akumulatory na środku kontroler i drobnica.

Da sie chyba w dwóch kawałkach to machnąć - pokrywa osobno.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group