ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Dwa x BLDC w rowerze ? Jak ?
Autor Wiadomość
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Śro 11 Wrz, 2013   Dwa x BLDC w rowerze ? Jak ?

Jak w temacie .
Zastanawiam się nad dołożeniem drugiego takiego samego silnika w drugie koło (silnik 350W przekładniowy) .
Do normalnej jazdy jeden wystarczy ale jak się chce poszaleć to "pchanie " w niego 900W na dłuższą metę chyba może zrobić mu krzywdę ? No i dynamika jazdy po górkach jest raczej niewielka (silnik mały a koło 29) .
Dlatego wymyśliłem sobie żeby dołożyć następny silnik . Tylko jak to zorganizować w sensie elektrycznym ?
Sterowniki muszą :roll: być dwa bo inaczej nie da rady to wiem (chyba że czegoś jednak nie wiem ). :lol: Jak sterowniki dwa to i dwie manetki ? Czy jedna da radę to wysterować (silniki takie same i sterowniki też) ? Bateria to albo dwie osobne na każdy sterownik albo jeśli się da to podłączenie sterowników równolegle do jednej baterii (chyba tak można) ?
Dlaczego takie kombinacje ? A dlatego że potrzeba mi czasami więcej Nm . Natomiast nie zależy mi na większej mocy .
Zastanawiałem się tez nad tym by ten silnik który mam zamontować do napędu dużej zębatki z przodu przy korbach (mid-drive ) . Ale ten silnik chyba z racji tego że jest przekładniowy ze sprzęgłem nie zadziała chyba że da się go jakoś przerobić na DD a z dobraniem właściwego przełożenia dałbym sobie już radę . Tylko kosztowo to chyba będzie drożej a i bardziej skomplikowane ustrojstwo . :roll: No i niezbyt nazwijmy to urodziwe . :lol:
Więc chyba zostanę przy opcji pierwszej czyli po jednym silniku w koło . Co o tym myślicie ?
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 35
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 11 Wrz, 2013   

Z tego co wiem jeśli punkty masy będą wspólne dla obu sterowników (a będą z racji wspólnego akumulatora i to spięcie wyjść sterowników równolegle do których podłączamy manetkę nie powinno spowodować że coś się spali i oba sterowniki będą miały identyczne sygnały sterujące z jednej manetki - ważne jest aby sterowniki jak i silniki były dokładnie identyczne ze sobą (zgodność modeli). Wtedy to powinno zacząć działać. Ew. z jednego sterownika można zasilać manetkę halotronową i podawać sygnał wyjściowy manetki na dwa sterowniki - również powinno zadziałać. Z łączeniami przewodów zasilających manetkę z obu sterowników byłbym raczej ostrożny - z częścią sygnałową nie powinno być stresu.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Śro 11 Wrz, 2013   

Myślę że sprawa jest dosyć prosta.
Jeżeli silnikowi mogą pomagać pedały - to może też pomagać drugi silnik!
Istotna cecha sterowników która daje nadzieję na powodzenie: napięcie z manetki stabilizuje prędkość, a nie prąd silnika!!!
Co do sterowania - to oczywiście dwa sterowniki, ale manetka powinna wystarczyć jedna. Na początek bym sprawdził tylko, czy między końcówkami aktywnymi manetki obu kontrolerów jest jakieś napięcie - a jeśli tak, czy popłynie prąd większy niż miliampery. No i 5V do manetki pobrałbym z jednego sterownika.
Do prób włączyłbym po jednym amperomierzu w obwód każdego silnika.

Sorry, powtarzam niektóre po Nostusku, ale nie czytałem Jego postu przed pisaniem swojego.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Wrz, 2013   

Nie można łączyć wyjść dwóch sterowników BLDC równolegle, będą zawsze przesunięcia fazowe na każdym sterowniku.
Tylko jedna manetka i dwa sterowniki.
 
 
gulipin 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 108
Skąd: Stare Babice
Wysłany: Śro 11 Wrz, 2013   

7h7 ma taki rower, z tego co pamiętam 6kW, jak się przyspiesza to przednie koło buksuje na asfalcie. Był z nim na zlocie.
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 40
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Śro 11 Wrz, 2013   

W moim wynalazku ( http://forum.arbiter.pl/v...?t=941&start=75 ) Wszystkie urządzenia sterujące ( manetka, panel, hamulce, pas ) mam podłączone równolegle z dwoma sterownikami wszystkie przewody łącznie z zasilającymi i śmiga. Zrezygnowałem tylko z łączenia PAS na oba silniki ( został tylko jeden podłączony ) bo miałem sytuacje że jak nieuważnie zacząłem pedałować to rower za bardzo wyrywał w miejscach w których nie bardzo tego chciałem np. chodniki itp.
Zasilanie też podłączone równolegle.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Wrz, 2013   

Stery tak, ale nie wyjścia na silnik.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 54
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 11 Wrz, 2013   

Dodam że silniki mogą być różnych mocy, nawet jeden szczotkowy, a drugi bldc, ale każdy musi mieć swój sterownik i na to samo napiecie. Wspólny sterownik może być tylko w przypadku dwóch silników dc szczotkowych, ale musi wydolić prądowo.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Wrz, 2013   

Ej, nie szalej. Co do dwóch identycznych DC, to tak, ale nie dla jednego BLDC, a drugiego DC. W takim przypadku musiały by mieć w miarę identyczne obroty w całym przedziale napięcia, co raczej nie jest do zrealizowania.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 35
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 11 Wrz, 2013   

dokładnie tak jak napisałem- sygnał z manetki podpinasz do dwóch kontrolerów , zasilanie manetki można wziąć z jednego kontrolera żeby nie daj boziu nie przyfajczyć prądem wyrównawczym stabilizatora 5V w kontrolerze jak się zepnie zasilania manetki z obu kontrolerów do kupy...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 54
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 11 Wrz, 2013   

Obroty obu silników zależą od obciążenia. Odkręcasz manetkę na max. i jaką masz prędkość? Dalej, jedziesz z górki pod górkę i po płaskim, manetka na max, a prędkości różne, no chyba że się mylę.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 12 Wrz, 2013   

Połącz dwa silniki o różnych obrotach łańcuchem. Jeden będzie napędzał drugi i jeden z nich będzie robił za prądnicę, czyli będzie pobierał energię z drugiego silnika a nie z nim współpracował. W przypadku rowerka z dwoma różnymi silnikami łańcuchem będzie droga, po której toczą się oba koła.
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Czw 12 Wrz, 2013   

A pomijając fakt skomplikowania układu i kosztów to czy takie rozwiązanie ma sens ? No bo 2x 450zł silnik , 2x90zł sterownik to razem 1080zł . Chodzi mi o to czy lepszym rozwiązaniem nie byłoby np kupno sprzedanie tego co mam + dołożenie środków i kupno w to miejsce np Crystalyte 3525 ? Chodzi o to co da lepszy efekt za wydane pieniądze ? Lepsze przyśpieszenie w tym jazda pod górki . Może jest jakaś różnica w zużyciu prądu przy uzyskaniu podobnych efektów ? Słowem co jest rozsądniejszym lepszym wyborem ? Tak trochę kluczę ale to dlatego że trochę się boję czegoś poknocić bo wtedy to straty . Więc może nie warto się pchać 2xBLDC i wziąć 1 3525 ? Da to sobie radę w jeździe pod górki i ruszanie z miejsca przy baterii 12s i prądach max 30A ? Koło jest 29 cali rower waży bez EV myślę że około 14-15kg a ja sam 95-97kg.
W sumie nie potrzeba mi w tym rowerze cudów i z drugiej strony nie wiem czy ten 3525 nie byłby trochę na wyrost jak na moje potrzeby .
 
 
gulipin 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 108
Skąd: Stare Babice
Wysłany: Czw 12 Wrz, 2013   

Jeździłem 2x3kW i mam porównanie do mojego ht3524 4kW. Moim zdaniem w tym porównaniu korzystniej wypada moje rozwiązanie. Osiągi (empirycznie) u mnie nieznacznie słabsze, a trakcja znacznie lepsza. Tak jak pisałem wcześniej przy dynamicznym ruszaniu na 2xbldc przednie koło buksuje bo jest odciążone. Silnik ht3525 jest fajny, ale trzeba w nim poprawić kanał na przewody wychodzące. Są tam ostre krawędzie, które przecinają izolacje.
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Czw 12 Wrz, 2013   

A zakładając że u mnie nic nie będzie buksowało bo planuje mieć max 1500W mocy łącznie na dwa silniki czyli po około 750W na każdy max . A jeszcze lepiej to bym widział 1300W czyli 2x 650W max . To porównując to do tego HT3525 w którego też będę chciał tyle ciągnąć to co lepsze (rozsądniejsze) ?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group