ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
połączenie dwóch akumulatorów o różnych pojemnościach
Autor Wiadomość
grek
[Usunięty]

Wysłany: Nie 26 Mar, 2006   

grzegorz napisał/a:
Dziesiaj zrobiłem pomiar
pierwaszy aku 12,8V
Drugi aku 12,4V
prąd wyrównawczy 0,4A
i po chwili spadł prawie do zera!!
To ciekawe, ktoś kilka postów wyżej twierdził że nie popłynie żaden prąd :wink:
Nie był zbyt duży, bo stopień naładowania akumulatorów był podobny. Napięcie które masz na zaciskach nie odzwierciedla procentowego stanu naładowania akumulatora. Zależy od gęstości elektrolitu, stopnia korozji płyty dodatniej, utraty wody na skutek elektrolizy i jeszcze kilku pomniejszych czynników.

grzegorz napisał/a:
Zróbcie sobie pomiar!!!
Na podstawie jednego pomiaru chcesz stwierdzić czy akumulatory mogą pracować równolegle i jaki ma to wpływ na ich trwałość? Nie tylko robiłem pomiary, ale rozbierałem używane akumulatory. Wiem jak wygląda akumulator zasiarczony, z ubytkiem wody przez elektrolizę, z korozją płyt dodatnich z powodu zbyt małej rekombinacji tlenu i wiem jakimi błędami w eksploatacji były te uszkodzenia spowodowane.

grzegorz napisał/a:
Co najważniejsze jak połaczysz aku równolegle to dalej zajedziesz niżgdybyś jechał najpierw na jednych a potem na drugich !!
To logiczne, prąd pobierany w stosunku do pojemności będzie mniejszy, dlatego dojedziesz dalej.

grzegorz napisał/a:
Zachęcam do robienia testów a nie opierania się na teori i przemyśleniach innych,
Moja praktyka z akumulatorami jest dużo większa niż sobie wyobrażasz, etap teoretyczny zakończyłem w szkole.
 
 
grzegorz
[Usunięty]

Wysłany: Nie 26 Mar, 2006   

grek
Ok ty rozbierałeś aku, a inni nie.
Nawet jak popłynie prąd 0,5A bo większy napewno nie popłynie.
To on będzie płynoł przez chwilke puki się nie wyrównają potencjały i z tego powodu nic się im nie stanie.
Więc to jeszcze raz potwierdza teorie że można łączyć je równolegle.

Jak chcesz to naładuj jeden aku a drugi niech będzie rozładowany i weź je połącz amperomierzem i obserwuj jaki prąd płynie i jak długo? Wtedy będziesz miał ekstremalną sytuacje.

Mnie nikt nie przekona że łączenie równoległe może spowodować uszkodzenie aku, chyba że jeden z nich ma zwarcie ale to inna bajka.
 
 
grek
[Usunięty]

Wysłany: Nie 26 Mar, 2006   

A czy ja gdziekolwiek napisałem że samo połączenie równolegle akumulatorów je uszkodzi :?:
Nie samo połączenie, tylko eksploatacja takiego tandemu na dłuższą metę może doprowadzić do przedwczesnej śmierci jednego z akumulatorów.
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Nie 26 Mar, 2006   

grzegorz napisales "Zachęcam do robienia testów a nie opierania się na teori i przemyśleniach innych,"

to wez to teraz powiedz tym co budują LHC w CERNie, najwiekszy akcelerator czastek oni tez maja najpierw zrobic kilka LHC po kilka miliardów Euro i potestowac jak to bedzie a potem zrobic ten odpowiedni ?

Wejdz sobie na taras widokowy pałacu kultury, wez zesoba kartke dlugopis, predkoscioomierz z samolotu i silomierz a potem skocz z dachu na beton tylko po to aby sie przekonac z jaka sila uderzysz ale pamietaj zeby kilka metrów przez glebą podlozyc pod tylek silomierz a potem zapamietac ile wskazal jak juz wyladujesz, mysle ze 100x latwiej i bezpieczniej jest to obliczyc na podstawie podrecznika z gimnazjum z fizyki.

Mozesz to zdanie powiedziec tez tym co buduja statki albo rakiety kosmiczne, neich najpierw porobia z 20 sztuk kazda inna a potem metoda prob i bledów zrobia najlepsza.

Powiedz to tez kierowcom po co obliczac ile trzeba paliwa na np trase poznań warszawa lepiej odrazu caly bak natankowac a potem gadac ze sie nie ma kasy
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pon 27 Mar, 2006   

Trochę Dawid przesadzasz, a to dlatego, że w większości nie mamy takiej wiedzy, by móc wszystko idealnie wyliczyć, tym bardziej, że są to zagadnienia wieloczynnikowe i złożone. Wyliczenia są potrzebne, ale sprawę do końca wyjaśnia dopiero doświadczenie. Wniosek - jak w każdej innej sytuacji trzeba znaleźć jakiś złoty środek. Trzymając się Twojego przykładu, jeśli uznasz dane producenta samochodu dotyczące zużycia paliwa za fakt i wg niego oraz długości trasy cokolwiek policzysz, to masz szansę nie dojechać bo: będzie przeciwny wiatr, będziesz skazany na częste wyprzedzanie furmanek marki 126p, silnik w wyniku zużycia będzie bardziej paliwożerny, będziesz miał obniżone ciśnienie w oponkach itp. Nawet gdybyś był wróżką i mógł przewidzieć wszystko co spotka cię na trasie, to precyzyjne obliczenie zajęło by pewnie kilka dni. Dlatego niepotrzebnie krytykujesz Grzegorza - przyjął na podstawie wstępnych obliczeń jakieś założenie, a ich weryfikację (np. co do trwałości aku w takim układzie) przyniesie dopiero użytkowanie. Z drugiej strony przyznaję, że nie odważyłbym się na taki eksperyment z nowymi aku, ale zakładam, że skoro Darek ma różne egzemplarze, to są to pewnie używki, których jakby mniej żal.
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Pon 27 Mar, 2006   

tak masz racje ale jednak obliczenia to podstawa i zeby liczyc akumulatory to na to są wzory i nie trzeba experymentów robic
 
 
grzegorz
[Usunięty]

Wysłany: Pon 27 Mar, 2006   

tylko niekiedy lepiej coś zmierzyć
jak liczyć tym bardziej że dane na których się opierasz są tylko twoimi przupuszczeniami.
 
 
Darek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 28 Mar, 2006   

Dokładnie mówiąc mam w swoimn skuterze elektrycznym 2 zestawy akumulatorów. Pierwszy zestaw akumulatorów to 3x10ah (fabryczne) i drugi zestaw akumulatorów 3x14ah.Są to akumulatory nowe.
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Wto 28 Mar, 2006   

Sam widzisz, że pewności co do trwałości działania połączonych w ten sposób akumulatorów nie ma, ale czemu nie poprzestaniesz na tym mocniejszym zestawie 14Ah? Sprawdzałem dla trochę większych aku w tabeli rozładowań i wychodzi, że zwiększenie pojemności o połowę (np. z 18 na 26Ah) podwaja czas pracy, a więc w przybliżeniu również zasięg. Może szkoda kombinować i targać te dodatkowe 8-9 kg aku.
 
 
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 61
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 28 Mar, 2006   

Z tymi akumulatorami 14Ah, to jest pewien kłopot, bo one nie są przeznaczone do pracy cyklicznej tylko buforowej. A w każdym razie, ja nie znalazłem takich do pracy cyklicznej. Prawdopodobnie więc, one dużo szybciej "padną" w pojeździe.
Inna sprawa, że to może nie mieć większego znaczenia do jakiej pracy są przeznaczone, skoro i tak rozładowywane są "dramatycznymi" prądami (jak na swoją pojemność).
Ja właśnie sobie zamówiłem takie 14Ah (Haze). Wybrałem Haze, bo one nie są żelowe, tylko z separatorem z maty szklanej i w opisie są to akumulatory "ogólnego stosowania".
Ale np. najpopularniejsze na allegro, firmy CTM maja na sobie wyraźnie napisane "DESIGNED FOR STANDBY USE" i dlatego szukałem innych.
Zobaczymy jak się sprawdzą.
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Wto 28 Mar, 2006   

A jakie kupiłeś, hzs czy hzy? - bo z tego co się orientuję to hzs najsłabiej się do EV nadają. Tylko jak mi rzucili cenę 115 zł za 26Ah HZS i 150 zł za HZY to jednak przysknerzyłem i kupiłem HZSy. Jeszcze nie wiem jak się sprawują, bo czekają, aż dokończę swój rowerek.
 
 
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 61
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 28 Mar, 2006   

Kupiłem HZS.
HZY nie ma dostępnego 14Ah, jest tylko 13Ah a i ten niestety nie jest dostępny (o ile wiem) w Polsce.
Jest jeszcze HZB (14/12) i ten jest nie żelowy, ale z separatorem z maty szklanej - też w Polsce nie spotkałem.
HZS jest jaki jest, ale i tak dopiero praktyka pokaże jak się będzie sprawował. Już niebawem, bo robi się cieplej :D
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group